ترس از رابطه جنسی چیست؟ 

اروفوبیا یا ترس از رابطه جنسی یک اصطلاح کلی است که طیف گسترده‌ای از ترس‌های خاص را در برمی‌گیرد. به طور کلی مربوط به هراس‌های مرتبط با رابطه جنسی می‌باشد. اروفوبیا اغلب پیچیده است و بسیاری از مبتلایان بیش از یک ترس خاص دارند. ترس از رابطه جنسی درمان نشده می‌تواند مخرب باشد و ممکن است افراد مبتلا نه تنها از روابط عاشقانه بلکه از انواع دیگر روابط نزدیک و صمیمی اجتناب کند.


مرکز روانشناسی اکسیر تمام خدمات خود از جمله مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج، مشاوره طلاق، مشاوره جنسی و … را به افرادی که تحت پوشش بیمه بانک های طرف قرارداد اکسیر هستند رایگان ارائه می دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب

فوبیای خاص

ترس از رابطه جنسی نشانه‌ها و شدت متفاوتی دارد. این ترس شخصی است و در هر فردی متفاوت است. ممکن است در این لیست برخی از ترس‌های خود را بشناسید.

جینو فوبیا یا ترس از دخول

برخی افراد هیچ‌گونه مشکلی در نزدیکی، لمس، برقراری رابطه عاطفی با دیگری ندارند لیکن چنانچه این رابطه از فرمت رابطه عاطفی به رابطه جنسی مبدل گشته و نزدیکی بدنی فرایند دخول را پیش‌بینی کند، هراسناک می‌گردد و در این راستا فرد سعی در اجتناب از برقراری رابطه جنسی دارند.

ترس از صمیمیت

در این نوع از هراس فرد از نزدیکی عاطفی و درگیری‌های هیجانی که متعاقب دوستی امکان دارد گریبان گیرش گردد اجتناب می‌ورزد. کسانی که از صمیمیت می‌ترسند لزوماً از رابطه جنسی نمی‌ترسند بلکه از نزدیکی عاطفی که ممکن است به وجود آید می‌ترسند.


مقاله مرتبط: آشنایی با انواع اختلالات جنسی در مردان و زنان

مقاله مرتبط : نکاتی که درباره خیانت جنسی و زناشویی نمی دانستید!


پارافوبیا

ترس از انحراف جنسی، خود یک هراس پیچیده است. برخی از افراد می‌ترسند که ممکن است خود منحرف شوند، در حالی که برخی دیگر از انحراف دیگران می‌ترسند.

ترس از لمس

برای برخی افراد هر گونه برخورد، لمس و تماس دو بدن برایشان هراس‌آور است در این نوع از فوبیا دسته‌ای از افراد نه صرفاً لمس شریک جنسی بلکه حتی از برخورد تماس بدنی با اعضای خانواده و دوستان دچار ترس می‌گردند. دسته دیگری از این افراد کسانی می‌باشند که تماس‌های کوتاه و سریع را پذیرا می‌باشند لیکن برای لمس‌های طولانی مدت با مشکل مواجه می‌گردند و از دریافت یا انجام آن برای دیگری پرهیز می‌کنند.

تست آنلاین هات بودن

جیمنو فوبیا یا ترس از برهنگی

ترس از برهنگی اغلب پیچیده است. برخی از مردم از برهنه بودن می‌ترسند، برخی دیگر از افراد برهنه در اطرافشان. این ترس ممکن است علامت مشکلات تصویر بدن یا احساس عدم کفایت باشد، اما ممکن هم است به تنهایی رخ دهد.


مقاله مرتبط: پارافیلیا یا انحرافات جنسی


ترس از آسیب‌پذیری

بسیاری از مردم می‌ترسند که اگر کاملاً خودشان باشند، دیگران از آن‌ها خوششان نیاید. ترس از آسیب‌پذیری ممکن است بر روابط بی‌شماری چه جنسی و چه غیرجنسی تأثیر بگذارد.

فیلما فوبیا یا ترس از بوسه

در این نوع از هراس فرد از فرایند بوسیدن و بوسیده شدن دچار وحشت می‌شود. غالباً با نگرانی‌های جسمی گره خورده است، مانند نگرانی در مورد بوی بد دهان یا حتی ترس از میکروب.

 

ترس از رابطه جنسی

علل ترس از رابطه جنسی

این هراس می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد. در برخی مواقع دشوار است تا علت مشخصی برای آن پیدا کرد. با این وجود، ممکن است برخی از افراد به دلیل اتفاقات گذشته یا جاری در زندگی‌شان در معرض خطر بیشتری قرار گیرند.

سوءاستفاده جنسی

افراد مبتلا به این هراس لزوما مورد سوء استفاده جنسی قرار نگرفته‌اند؛ اما کسانی که این تجربه را داشته‌اند بیشتر در معرض فوبیای رابطه جنسی قرار دارند.

دیگر تروماها

افرادی که دچار تروما یا آسیب‌های روحی و روانی بزرگی شده‌اند، خطر بیشتری برای ابتلا به اختلالات اضطرابی از جمله فوبیا دارند. اگر تروما جسمی باشد، احتمال بیشتری دارد فرد به فوبیای لمس شدن مبتلا شود. در حالی که افرادی که دچار سوءاستفاده روانی یا عاطفی شده‌اند ممکن است به احتمال بیشتری دچار ترس‌های مربوط به صمیمیت یا آسیب‌پذیری شوند.

اینستاگرام اکسیر

اضطراب عملکرد

بعضی‌اوقات، در واقع رابطه جنسی نیست که از آن می‌ترسیم. درعوض، ممکن است نگران توانایی خودمان در خوشحال کردن شریک زندگی‌مان باشیم. اضطراب عملکرد به ویژه در افراد جوان یا بی تجربه شایع است اما ممکن است در همه سنین رخ دهد.

مرکز روانشناسی اکسیر خدمات روانشناختی خود را توسط  متخصصین مجرب در زمینه های مختلف از جمله  مشاوره فردی، مشاوره افسردگی، مشاوره اضطراب، مشاوره وسواس و … را به صورت حضوری و غیرحضوری به شما عزیزان ارائه می دهد.

نگرانی‌های جسمی

برخی از افراد نگران این هستند که در رابطه جنسی صدمه ببیند. برخی نمی‌دانند آیا به دلیل شرایط خاص جسمی‌شان قادر به انجام آن خواهند بود. ترس‌هایی که مبنای پزشکی درستی دارند، فوبیا محسوب نمی‌شوند. بااین‌حال، برخی از افراد ترس‌هایی را تجربه می‌کنند که متناسب با شرایط واقعی‌شان نیست.

منبع: verywellmind و متخصصین اکسیر

رزرو وقت برای مشاوره جنسی

Loading...

مشاوره رایگان آنلاین