پارافیلیا

پارافیلیا به دسته ای از اختلالات روانی-جنسی گفته می شود که فرد در ارتباط گرفتن با سوژه جنسی مشکل دارد ولی از نظر چرخه جنسی یعنی تحریک، برانگیختگی، اوج لذت جنسی، انزال و آرمیدگی دچار مشکل نیست.

این اختلالات به صورت تکانه ها، خیال پردازی ها یا اعمال جنسی که غیرمعمول، انحرافی، یا غریب هستند، مشخص می گردند.

شیوع آن ها در مردها بیش از زنان می باشد. علت آن ناشناخته است. استعداد زیست شناختی (الکتروانسفالوگرام غیرطبیعی، هورمون های غیرطبیعی) ممکن است با عوامل روانشناختی، مثل سوءرفتار در زمان کودکی، تقویت گردد. از آنجا که اکثریت مطلق افراد مبتلا به پارافیلیا را مردان تشکیل می دهند، گمان می رود که آندروژن ها دراین میان نقش دارند.

فرضیه روانپویشی پارافیلیا را ناشی از تثبیت در یکی از مراحل روانی-جنسی رشد، یا کوششی برای محافظت در مقابل اضطراب اختگی می داند.

فرضیه یادگیری، ارتباط بین یک عمل یا برانگیختگی جنسی در دوران کودکی را که منجر به یادگیری شرطی می شود، عامل می داند.

مرکز روانشناسی اکسیر تمام خدمات خود از جمله مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج، مشاوره طلاق، مشاوره جنسی و … را به افرادی که تحت پوشش بیمه بانک های طرف قرارداد اکسیر هستند رایگان ارائه می دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

مشاوره آنلاین اکسیر

ارتباط وسواس با پارافیلیا

فعالیت پارافیلیائی به صورت وسواسی است. بیماران، به طور مکرر در رفتار انحرافی خود گرفتار هستند و قادر به کنترل تکانه خود نمی باشند. در شرایط استرس زا، اضطراب، یا افسردگی، احتمال انجام رفتار انحرافی بیشتر است.
ممکن است بیمار چندین بار عزم کند که این رفتار را کنار بگذارد. ولی معمولاً قادر به ترک آن برای مدت طولانی نیست، واکنش نمائی و متعاقب آن احساس گناه شدید رخ می دهد.

انواع پارافیلیا

پارافیلیا (انحراف جنسی) در اشکال متفاوت تظاهر پیدا می‌کند و یک یا چند نوع آن می‌تواند در یک فرد وجود داشته باشد. نمایش گری، یادگارخواهی، بچه‌بازی، مبدل پوشی، نظربازی، مازوخیسم جنسی، مالش و سادیسم از انواع مختلف پارافیلیاست.

    – چشم چرانی

چشم چرانی

افرادی که به این انحراف دچار هستند از تصور یا دیدن افراد برهنه، در حال درآوردن لباسشان و یا مشاهده رابطه جنسی افراد دیگر (حتی در فیلم) با هم لذت می برند. این در اکثر مواقع در صورتی است که شخص و یا اشخاصی که نظاره می شوند از حضور شخص چشم چران مطلع نیستند. برای اینکه بتوان تشخیص چشم چران را برای شخصی قائل شد این تخیلات، تمایلات و یا رفتارها باید برای خود فرد بسیار ناگوار باشند و یا در زندگی روزمره اش اختلال ایجاد کنند. این انحراف ممکن است ریشه در تجربیات فرد در دوران کودکی داشته باشد و روانکاوی می تواند در شناخت این ریشه ها به فرد کمک کند.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب

    – عورت نمایی

در این انحراف فرد اندام و یا اندام های جنسی اش را به فرد یا افراد غریبه نشان داده و از این موضوع لذت جنسی می برد.

پارافیلیا یا انحرافات جنسی

همانند مورد بالا تاکید می شود که برای تشخیص قطعی این اختلال فرد باید از رفتار خود احساس خوبی نداشته باشد یا در زندگی روزمره اش اختلال ایجاد شده باشد. روانکاری برای این افراد مفید خواهد بود. این کار به شناسایی ریشه واقعی مشکل کمک خواهد کرد. گاهی نیز درمان های دارویی برای این اشخاص تجویز می شود.

    – یادگارخواهی یا فتیشیزم

پارافیلیا یا انحرافات جنسی

در این انحراف فرد از یک شی غیر زنده ( مانند کفش پاشنه بلند خانم ها یا جوراب زنانه و غیره) لذت جنسی می برد. بطور معمول فرد برای برانگیخته شدن جنسی به این شی نیاز دارد و بدون آن برانگیخته نمی شود. این مسئله در صورتی انحراف تلقی می شود که فرد باطنا از این مسئله ناراحت باشد و یا این کار وی در زندگی روزمره اش یا روی شریک جنسی اش اثر منفی داشته باشد. برای این امر روان درمانی با هدف شناسایی علت اولیه این انحراف صورت می گیرد و معمولا درصد زیادی از افراد به درمان جواب می دهند.

    – دستمالی کردن یا فروتوریسم

این انحراف عبارت است از لذت بردن از تماس یا مالیدن دست یا بدن خود به بدن فرد دیگر بدون آنکه آن فرد رضایت داشته باشد.

معمولا این کار در مکان های شلوغ مانند اتوبوس یا مترو اتفاق می افتد. این افراد غالبا درک درستی از حدود اجتماعی خود و دیگران ندارند بنابراین ممکن است این عمل خود را به عنوان یک انحراف جنسی تلقی نکنند. درمان معمول برای این افراد روان درمانی می باشد و پاسخ به درمان در اکثر مواقع موفق است.


مقاله مرتبط: روابط زناشویی لذت بخش

مقاله مرتبط: ترس از رابطه جنسی

مقاله مرتبط: مرکز مشاوره جنسی غرب تهران


    – بچه بازی

این اختلال عبارت است از تخیلات، تمایلات یا رفتارهای جنسی که با یک کودک نابالغ (بطور معمول زیر ۱۳ سال) انجام می شود. در صورتی که این تخیلات، تمایلات و رفتارهای جنسی به کرات و برای مدت زمانی معینی تکرار شود، فرد به انحراف بچه بازی دچار است. طبق تعریف این فرد باید خود بالغ بوده و حداقل پنج سال ازکودک مورد آزار بزرگ تر باشد. برای درمان باید این افراد را مدت ها تحت روان درمانی قرار داد تا ریشه های عمیق این مسئله را که شامل نگرششان نسبت به جنسیت، احساسشان نسبت به خودشان و اغلب تجربه آزار جنسی و یا جسمی در دوران کودکی می شود، شناسایی کرده و تحت کنترل درآورد.

دارویی قطعی برای این مسئله وجود ندارد اما بعضا از داروهای کاهنده تستوسترون استفاده می شود. پیش آگهی (سیر بیماری و پاسخ به درمان) این انحراف متغییر است و در کسانی که این انحراف را قبول دارند و باور بهتری نسبت به مشکلات دوران کودکی خود دارند، بهتر است. کسانی که علاوه بر انحراف بچه بازی دچار شخصیت ضد اجتماعی هستند، به درمان معمولا پاسخ مثبتی نمیدهند.

    – خودآزاری جنسی (مازوخیسم)

خودآزاری جنسی عبارت است از لذت بردن جنسی فرد از تحقیر شدن، کتک خوردن، بسته شدن یا هر نوع زجر  کشیدن. لذت بردن جنسی از تنها تصور کردن موارد ذکر شده نیز خودآزاری جنسی به حساب می آید. در برخی موارد تجارب این چنینی ممکن است برای فرد خطر مرگ به همراه داشته باشد. این انحراف ریشه در دوران کودکی یا نوجوانی دارد و درمان آن معمولا از طریق روان درمانی است.

اینستاگرام اکسیر

    – دیگر آزاری جنسی (سادیسم جنسی)

در این انحراف فرد از تحقیر کردن و یا آزار دادن فرد دیگر لذت جنسی می برد. حتی تصور کردن این مسائل می تواند برای او لذت جنسی داشته باشد. در اکثر موارد ریشه سادیسم جنسی در تجربیات دردناک دوران کودکی (مانند تجاوز، و یا آزار جنسی) است. روان درمانی می تواند برای این افراد مفید باشد.

    – حیوان خواهی

در این انحراف فرد علاقه به ارتباط جنسی با حیوانات دارد، و معمولا در مناطق روستایی شایع تر است. برای درمان معمولا از روان درمانی بینش مدار و تغییر رفتار استفاده می شود.

    – مرده خواه

اقناع جنسی از جسد…

    – مدفوع و تنقیه خواهی

لذت بردن از مدفوع کردن روی شریک جنسی و بالعکس. و یا خوردن مدفوع، کاربرد تنقیه به عنوان بخشی از تحریک جنسی.

    – ادرار خواهی

لذت جنسی بردن از ادرار کردن روی شریک جنسی و بالعکس.

رزرو وقت برای مشاوره جنسی

Loading...

مشاوره رایگان آنلاین