انواع اختلالات جنسی

آمار نشان می‌دهد که حدود ۵۰ درصد از زوجین در مراحلی از زندگی زناشویی خود، انواع اختلالات جنسی را تجربه کرده‌اند ولی تعداد کمی از آن‌ها تحت درمان و مشاوره قرارگرفته‌اند. با ارائه آموزش، مشاوره و اطلاعات مورد نیاز در زمینه فیزیولوژی پاسخ‌های جنسی انسان، به تدریج مشکلات موجود از بین رفته و این آگاهی‌ها بسیاری از زوج‌ها را قادر می‌سازد تا قدم‌های مؤثری در مواجهه با مشکلات جنسی و حتی اختلافات زناشویی خود بردارند.

برای سنجش میزان نیاز جنسی خود می‌توانید تست سنجش میزان هات بودن را تکمیل نمایید.

انواع اختلالات جنسی و مشکلات جنسی

اختلال در میل جنسی

اولین مورد در داشتن رابطه جنسی تمایل یا علاقه داشتن به این رابطه می‌باشد. یکی از شایع ترین انواع اختلالات جنسی کاهش میل جنسی است که حتی شامل تخیلات جنسی هم می‌شود. مسائل تشکیل‌دهنده اختلال شامل: سن، فرهنگ، عوامل بیولوژی و هورمون می‌شود ولی عوامل روان‌شناختی نقش زیادی دارد و حدود یک‌سوم از زنان و یک‌ششم از مردان از این اختلال رنج می‌برند.

نوع دیگر شایع از انواع اختلالات جنسی، اختلال انزجار جنسی می‌باشد که نه تنها علاقه ندارند بلکه تنفر و ترس زیادی داشته، تاحدی که از ارتباط جنسی به هر شکلی اجتناب می‌کنند و ریشه روان‌شناختی دارد.


مقاله مرتبط: تحریک کننده قوی زنان

مقاله مرتبط: اختلال میل جنسی در مردان


ناتوانی جنسی

ناتوانی جنسی در مردان به معنای عدم توانایی در نعوظ (سفت شدن آلت) یا نعوظ ناقص به‌منظور انجام عمل نزدیکی با شریک جنسی خود می‌باشد. علل ناتوانی جنسی می‌تواند به‌استثنای عوامل پزشکی، عوامل روانی باشد.

عوامل روانی ناتوانی جنسی عبارت‌اند از احساس گناه، افسردگی، خشم نسبت به شریک جنسی خود، استرس و اضطراب زیاد، زود انزالی‌های مکرر در گذشته، از دست دادن اعتماد به نفس، توهین و تحقیر از سمت شریک جنسی خود، نارضایتی از توانمندی جنسی خود، تمایلات هم‌جنس‌خواهانه و یا به طور کلی انحرافات جنسی و غیره می‌باشد.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب

اختلال در تحریک جنسی

در خلال تحریک، اختلال در این فاز در دو شکل مردان و زنان بروز می‌کند. اختلال تحریک جنسی زنان شایع‌ترین می‌باشد و حدود یک پنجم زنان در طول زندگی زناشویی خود گزارش می‌کنند و علت بیولوژی هم ذکر می‌شود ولی عمده‌ترین علت اختلال شامل استرس‌های هیجانی، تروماهای جنسی و فقدان علاقه به شریک می‌باشد.

 اختلالات ارگاسم

ارگاسم چه در زن و چه در مرد می‌باشد و همراه با حالت خوشایند در هردو می‌باشد. اختلال ارگاسم در زنان، هنگامی است که زن در رسیدن به ارگاسم مشکل داشته باشد. در حدود یک چهارم از زنان این اختلال به شکلی گزارش شده است زمینه‌ساز اصلی می‌تواند اضطراب باشد.

اختلال ارگاسم در مردان، هنگامی است که مرد به ارگاسم نمی‌رسد و علت آن می‌تواند ناشی از روابط دوطرفه و همین طور ناشی از مصرف دارو باشد.


مقاله مرتبط: چرا برخی زنان به ارگاسم نمی رسند


انزال زودرس (زود انزالی)

زود انزالی نوعی اختلال جنسی در مردان است و به معنی رسیدن به ارگاسم زودتر از حد معمول است. از نظر پزشکی، ماندگارترین شکل زود انزالی (زود انزالی اولیه یا مادام‌العمر) با حضور سه مشکل زیر تعریف می‌شود:

  • انزال همیشه یا تقریباً همیشه قبل از دخول یا ظرف یک دقیقه پس از دخول رخ می‌دهد.
  • مرد همیشه یا اکثر مواقع هنگام دخول متوجه ناتوانی در تأخیر انزال خود می‌شود.
  • عواقب منفی شخصی مانند غم و ناامیدی یا اجتناب از صمیمیت جنسی

زود انزالی می‌تواند عوامل گوناگونی داشته باشد که از این میان استرس و اضطراب، افسردگی، خشم و غضب نسبت به همسر، عدم اعتمادبه‌نفس و دیگر عوامل روانی را می‌توان نام برد. البته یکی از علائم ترک مواد مخدر زود انزالی جنسی است که جدا از عوامل روانی است.

دیر انزالی جنسی

دیر انزالی یا انزال دیررس یک اختلال جنسی است که فرد معمولاً ممکن است به مرحله انزال نرسد و یا بسیار دیر به مرحله انزال برسد. اگر چه بسیاری از افراد به این امر علاقه‌مند هستند با این حال اگر این مسئله زیاد از حد باشد برای هر دو طرف مشکل ایجاد می‌کند.

از جمله دلایل این مشکل علاوه بر مشکلات هورمونی و پزشکی می‌تواند عوامل روانی همچون مشابه با عوامل انزال زودرس باشد. در صد افرادی که دچار اختلال انزال دیررس هستند بسیار کمتر از اختلال انزال زودرس می‌باشد.

درمان انواع اختلالات جنسی در افراد

اختلال جنسی دردناک

واژینیسم درد تناسلی مداوم یا تکرارشونده‌ای است که در زن هنگام نزدیکی یا قبل یا پس از آن ایجاد می‌شود یعنی حالتی است که فرد در هنگام آمیزش دچار درد می‌شود. این درد ممکن است در بدو ورود آلت مردانه به واژن یا در مراحل مختلف در طول دخول ایجاد شود.

برخی از عوامل تسریع کننده اختلال جنسی عبارت‌اند از:

  • افزایش سن
  • بارداری
  • افسردگی
  • اضطراب
  • استفاده از دارو‌های خاص مانند بازدارنده‌های جذب مجدد سروتونین
  • اختلال در تحریک‌پذیری جنسی

درمان انواع اختلالات جنسی

با استفاده از روش سکس تراپی می‌توان انواع اختلالات جنسی را درمان نمود. در سکس تراپی از روانشناسی و پزشکی استفاده می‌شود.


مقاله مرتبط: اضطراب اجتماعی و اختلالات جنسی


  • دارو
  • برخی از داروها باعث اختلال جنسی می‌شوند و ممکن است تغییر در دارو به درمان فرد کمک کند. هم زنان و هم مردان با استفاده از قرص‌ها یا کرم‌ها می‌توانند مشکل خود را برطرف کنند. برای آقایان، داروهایی از جمله سیلدنافیل (ویاگرا)، تادالافیل (سیالیس)، وردنافیل (لویتراش، استاکسین) و آوانافیل (استندراش) با افزایش جریان خون به آلت تناسلی، به بهبود عملکرد جنسی کمک می‌کنند.
  • کاهش اضطراب
  • درمان جویان مبتلا به اختلالات جنسی به شکل تدریـجی و نظام مند با جنبه‌های اضطراب‌آور موقعیت جنسی روبرو می‌شوند. حساسیت‌زدایی نظام‌مند و حساسیت‌زدایی زنده (حساسیت‌زدایی از طریق مواجـهه واقعی) به‌خصوص همراه با آموزش مهارت‌های کاهش و درمان اضطراب مؤثر است.
  • درمان مسترز و جانسون
  • یکی از نخستین برنامه‌های درمان انواع اختلالات جنـسی است که زوج‌ها طی چند روز، ارزیابی سابقه اجتماعی، سابقه جنسـی، ارزش‌های جنسی و دلواپسی‌های پزشکی را انجام می‌دادند و بعد درمان گران شروع به ارائه تفسـیرهایی درباره مـنشأ مشـکلات می‌کردند.
  • استفاده از درمان‌های شناختی رفتاری
  • تکنیک‌هایی شناخت درمانی که در درمان انواع اختلالات جنـسی به کار می‌رود، روش‌هایی هستند که به‌طور مستقیم برافزایش مهارت‌های شناختی و کاهش فعالیت‌های مزاحم تمرکز دارند و از تکالیف رفتاری برای ایجاد شواهد تجربی به‌منظور ایجاد تغییرات شناختی استفاده می‌کنند.
  • زوج‌درمانی
  • در این روش با استفاده از روش‌های روانشناسی اختلافات زناشویی حل شده و رضایت از رابطه زناشویی افزایش می‌یابد.

مقاله مرتبط: سکستراپیست خوب در تهران

مقاله مرتبط: مرکز مشاوره جنسی غرب تهران


آیا می‌توان از انواع اختلالات جنسی جلوگیری کرد؟

درحالی‌که نمی‌توان از اختلال جنسیتی جلوگیری کرد، اما دانستن دلایل این اختلال می‌تواند به شما در درک بهتر و مقابله با این مشکل کمک کند. برای کمک به حفظ عملکرد جنسی خوب:

  • مصرف الکل را محدود کنید.
  • سیگار را ترک کنید.
  • هرگونه مشکل عاطفی یا روانی مانند استرس، افسردگی و اضطراب را درمان کنید.
  • با شریک زندگی خود بهتر و بیشتر ارتباط برقرار کنید.

جهت تشخیص و درمان انواع اختلالات جنسی مشاوران سکس تراپیست مرکز مشاوره اکسیر در خدمت شما عزیزان هستند.

مشاوره تلفنی مرکز مشاوره اکسیر