اضطراب اجتماعی یا هراس اجتماعی، ترس معنادار و دائمی از یک یا چند موقعیت اجتماعی است که باعث تعاملات اجتماعی می‌شود (مثل محاوره با افراد دیگر) یا تحت نظر قرار گرفتن را ممکن می‌کند (مانند در معرض دید قرار گرفتن هنگام غذا خوردن در رستوران) و فرد از اینکه به خاطر نشان دادن اضطرابش رفتاری را بروز دهد که باعث قضاوت منفی دیگران شود، می‌ترسد.

اگر از اختلال اضطراب اجتماعی (SAD) رنج می‌برید، ممکن است مشکلات ناشی از اختلال عملکرد جنسی را نیز تجربه کنید. اختلال جنسی ممکن است شامل مواردی مانند اجتناب از رابطه جنسی، اختلال نعوظ و کاهش لذت جنسی باشد. چه مرد باشید و چه زن، داشتن مشکلات جنسی ممکن است خجالت‌آور باشد و احساس تنهایی کنید. بااین‌حال، غلبه بر این مسائل زمانی امکان‌پذیر است که علت اصلی آن موردبررسی قرار گیرد.

علل اختلال جنسی در افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی

تحقیقات در مورد رابطه بین اختلال اضطراب اجتماعی و اختلال عملکرد جنسی هنوز در مراحل اولیه است. اگر بدانید که افراد مبتلا به هراس اجتماعی از موقعیت‌های اجتماعی و در معرض دید قرار گرفتن می‌ترسند، رابطه اختلال عملکرد جنسی و اضطراب اجتماعی برایتان کاملاً منطقی می‌شود. رابطه جنسی می‌تواند هردوی این ترس‌ها را بیرون بکشد. درحالی‌که شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد اختلال اضطراب اجتماعی و بدکاری در عملکرد جنسی مرتبط هستند؛ مطالعات دیگری نشان می‌دهند که این موضوع همیشه صادق نیست. با این‌ حال، مطالعات کوچک اولیه به این نتیجه رسیده‌اند که ممکن است رابطه‌ای بین اختلال اضطراب اجتماعی و رابطه جنسی وجود داشته باشد.

در مطالعه‌ای، ۴۰ نفر فرد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی و ۴۰ نفر بدون این اختلال شرکت کردند، مردان با هراس اجتماعی، نقص متوسطی در برانگیختگی جنسی، ارگاسم، لذت و اختلال میل جنسی در مردان داشتند. زنان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی، نقص شدید در میل جنسی، برانگیختگی، فعالیت و رضایت جنسی را نشان دادند.

در مطالعه‌ای دیگر، محققان ۳۰ نفر با اختلال اضطراب اجتماعی و ۲۸ فرد با اختلال پانیک یا هراس را مقایسه کردند و دریافتند که ۷۵ درصد از مبتلایان به اختلال هراس، در مقایسه با ۳۳ درصد افراد مبتلابه اختلال اضطراب اجتماعی، مشکلات جنسی دارند. شایع‌ ترین مشکل در مردان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی، انزال زودرس بود. در مطالعه دیگری ۱۰۶ فرد مبتلابه اختلال اضطراب اجتماعی، ۱۶۴ فرد مبتلا به اختلال عملکرد جنسی و ۱۱۱ نفر گروه کنترل (افراد نرمال) را باهم مقایسه کردند. افرادی که هراس اجتماعی داشتند ازلحاظ جنسی فعالیت کمی داشتند اما به‌ اندازه مردان گروه کنترل، رضایت داشتند. زنانی که اختلال اضطراب اجتماعی داشتند، با گروه زنان کنترل تفاوتی نداشتند.

    – داروهای اضطراب:

بعضی از داروهای مورداستفاده در درمان اختلال اضطراب اجتماعی مانند مهارکننده‌های انتخابی باز جذب سروتونین (SSRIs) گاهی اوقات می‌توانند منجر به اختلال در عملکرد جنسی شوند.

    – اختلالات همراه با سوءاستفاده جنسی در کودکی:

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۵ نشان داد که سابقه سوءاستفاده جنسی در کودکی و افسردگی همراه پیش‌بینی کننده مشکلات عملکرد جنسی در کسانی است که اختلال اضطراب اجتماعی دارند. این احتمال وجود دارد که این عوامل با هم وضعیتی ایجاد می‌کنند که در آن تجارب جنسی دشوار می شود.

چگونگی مقابله با اختلال عملکرد جنسی

اضطراب اجتماعی

اگر شما مبتلابه اختلال اضطراب اجتماعی هستید و مشکلاتی با عملکرد جنسی دارید، مهم است که به پزشک یا درمانگر خود بگویید. به یاد داشته باشید که این فرد، متخصص و حرفه‌ای است و احتمالاً قبلاً چنین چیزی شنیده‌ است. مسائلی مانند اضطراب عملکرد جنسی را می‌توان همراه با اختلال اضطراب اجتماعی درمان کرد (پس‌ازاینکه علل پزشکی برای مشکلاتی از قبیل اختلال نعوظ رد شود)، پس مهم است که در مورد مشکلاتی که دارید صحبت کنید. علاوه بر حل مشکلات جنسی با روان‌درمانی، داروهایی نیز وجود دارند که می‌توانند مناسب شرایط شما باشند. به‌عنوان‌مثال مهارکننده‌های انتخابی باز جذب سروتونین (SSRIs) می‌تواند برای مردانی که انزال زودرس دارند مفید باشد.

اگر اختلال عملکرد جنسی دارید و همین‌طور با اضطراب اجتماعی زندگی می‌کنید، ممکن است این دو اختلال به هم مرتبط باشند. هنگامی‌که اضطراب اجتماعی شما تحت درمان قرارگرفته و تحت کنترل قرار گیرد، مشکلات جنسی که تجربه می‌کنید نیز ممکن است بهبود یابد…


مقاله مرتبط: تاثیر اضطراب بر لذت جنسی

مقاله مرتبط: علت شناسی و درمان اختلال میل جنسی در زنان

مقاله مرتبط: اختلال نعوظ و راه های درمان آن


 

منبع: Verywellmind

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب