آیا کمبود شکلات دارید یا مواد مغذی؟

آیا شده تا حالا بگین همش دلم یه چیز شیرین میخواد یا زمانی که به شدت دل تان یک تکه پیتزای پپرونی می خواهد؟ در یخچال را فقط برای یافتن بستنی باز می کنید؟ آیا تا به حال فکر کرده اید این هوس و ولع ناگهانی از کجا می آید؟ زمانی به سراغ تان می آید که توقع اش را ندارید، وسط کار، زمانی که در حال دوش گرفتن هستید یا حتی بعد از یک وعده غذایی، واقعا چرا؟

هوس و ولع در خوردن

همش دلم یه چیز شیرین میخواد 

هوس و گرسنگی غذایی، در واقع دو چیز متفاوت است. گرسنگی مکانیسم زنده ماندن است. مغز شما سیگنال ها را از طریق معده ارسال می کند تا به شما بگوید که نیاز به انرژی دارید. هوس غذایی متفاوت است. با توجه به تحقیقات مختلف، هوس و ولع غذایی به عنوان میل شدید برای خوردن یک غذای خاص تعریف شده است؛ این یک رخداد معمول در همه فرهنگ ها و جوامع است. همچنین نشان می دهد بدن شما فاقد برخی مواد مغذی کلیدی است.

بررسی کنیم که وقتی میگیم همش دلم یه چیز شیرین می خواد مشکل کجاست

هوس شکلات کردید پس کمبود منیزیم دارید

شکلات سرشار از منیزیم است و اگر هوس آن را کرده اید ممکن است کمبود منیزیم داشته باشید. منیزیم یک ماده مغذی مهم برای مو و پوست شما است و کمبود منیزیم باعث ایجاد سرگیجه، ضعف عضلانی و فشار خون پایین می شود. دلیل دیگر این است که عطر و طعم شکلات باعث آزاد شدن سروتونین می شود؛ و یک ضد افسردگی طبیعی است و باعث شادی شما می گردد. هیچ ایرادی ندارد اگر مقدار کمی شکلات بخورید ولی مراقب باشید که زیاده روی نکنید. بهتر است که شکلات تلخ که حاوی شکر کم و سرشار از آنتی اکسیدان است میل کنید.

یک کاسه ماست کم چرب یا شیرموز در صبح، ماهی در ناهار و آووکادو در بعد از ظهر، می‌تواند هوس شکلات خوردن را از سرتان بیندازد. گذشته از این، نصف فنجان سویای بو داده تقریبا نیمی از منیزیم لازم در روز را برای تان فراهم می‌کند. سبزی‌های تیره برگ‌دار خام یا پخته، اسفناج تازه، کلم پیچ یا برگ، چغندر، آجیل و مغزهایی مثل بادام یا دانه آفتابگردان، بذر کتان و گردو را در برنامه غذایی تان بگنجانید.


مقالات مرتبط : خوراکی ها و احساسات 

مقالات مرتبط : کم شدن هوش با مصرف این خوراکی ها


 

هوس نمک کرده‌اید پس بدن‌ تان کلسیم کم دارد

اشتیاق به غذای شور نشان دهنده این است که یا آب بدن تان کم است با کمبود کلسیم دارید. به عقیده‌ محققان افرادی که در برنامه‌ غذایی‌ شان کلسیم کمی دریافت می‌ کنند میل بیشتری به مصرف مواد غذایی شور دارند. سدیم به طور موقت میزان کلسیم خون را بالا می‌ برد و بدن تصور می‌ کند که مشکل رفع شده است. برای همین هم میل زیادی به مصرف نمک پیدا می‌ کنید تا کمبود املاح تان را جبران کنید.
بهتر است محصولات لبنی کم چرب و ماهی ساردین میل کنید. در این صورت هم خدمت زیادی به سلامت استخوان‌های تان می‌ کنید و هم میل شدیدتان به غذاهای شور کنترل می‌ شود.

هوس شکر کرده اید پس نوسان در قند خون تان دارید

اگر قند تصفیه شده و کربوهیدرات بخورید، جریان خون‌ تان سریع می‌ شود و میزان قند خون‌ تان نا متعادل می‌ گردد. چاره‌ ای که بدن شما برای مقابله با این افزایش سریع قند خون در نظر می‌ گیرد، ترشح انسولین بیشتر است. این درحالی است که با به تعادل رساندن وضعیت سلامت بدن‌ تان و دریافت به اندازه مواد مغذی، می‌ توانید این مشکل را برطرف کنید. طبیعی است که وقتی سراغ شیرینی‌ جات می‌ روید، سطح قند خون‌ تان بالا می‌ رود و انسولین بیشتری در بدن‌ تان آزاد می‌ شود اما می‌ دانید کمبود چه ماده‌ ای است که این نیاز را در شما ایجاد می‌ کند؟
از نظر متخصصان، کسانی که سطح ماده معدنی کروم در بدن‌ شان پایین است، بیشتر به خوردن شیرینی تمایل نشان می‌ دهند، به همین دلیل اگر میزان کروم مورد نیاز را به بدن‌ تان برسانید، کمتر هوس شیرینی می‌ کنید.
یک صبحانه مفصل حاوی پروتئین و کربوهیدرات می‌ تواند حال‌ تان را بهتر کند؛ مثلا می‌ توانید تخم مرغ را با نان چاو‌دار بخورید.
در ساعات بعدی روز هم سراغ سبزیجات بروید. با این کار به بدن‌ تان کمک می‌ کنید تا سطح قند خونش را ثابت نگه‌ دارد. با چنین برنامه‌ ای وقتی به ساعت چهار عصر می‌ رسید دیگر آنقدر قند خون‌ تان افت نمی‌ کند که مجبور شوید شیرینی بخورید.

هوس شکر

هوس گوشت قرمز نشان دهنده کمبود آهن و روی است

گوشت قرمز به طور کلی حاوی سطح بالایی از آهن است و هوس ناگهانی برای آن می تواند نشان دهنده این باشد که شما از کمبود آهن رنج می برید. این حالت معمولا در دوران بارداری یا عادت ماهانه اتفاق می افتد. بارداری می تواند هوس افراد به خوردن برخی از مواد غذایی را زیاد کند. گوشت نیز یکی از این مواد غذایی است. اخیرا مطالعه انجام شده بر روی هوس خوردن مواد غذایی بر روی زنان باردار نشان می دهد که گوشت یکی از برترین مواد غذایی در این دوران است. مطالعه دیگر نشان می دهد بیشتر زنان گیاه خوار در این دوران به دنبال خوردن گوشت می روند.

هوس می کنم غذای روغن دار بخورم

تمایل به مصرف سیب زمینی سرخ شده می تواند نشانه کمبود امگا ۳ باشد. اشتیاق به مصرف چربی و روغن می تواند نشانه کمبود امگا ۳ در بدن شما باشد و در بین خوراکی های چرب و روغنی، مصرف سیب زمینی سرخ شده پیشتاز است. به این معنی که زمانی که افراد کمبود امگا ۳ داشته باشند، هوس خوراکی ای مثل سیب زمینی سرخ شده می کنند نه سایر منابع سالم امگا ۳. این در حالی است که منابع سالم چربی ها ماهی سالمون، مغزها، دانه ها و روغن زیتون است.

هوس خوردن یخ می کنم

تمایل به مصرف یخ می تواند نشانه ی کم خونی باشد. تمایل به مصرف چیزهایی که از لحاظ تغذیه ای ارزشی ندارند، مانند یخ، کاغذ، خاک، گچ، پیکا نام دارد. اگرچه تمایل به مصرف این دسته مواد، به خوبی مشخص نشده اما نتایج مطالعات، دلیل آن را دریافت مقادیر نامناسب آهن ذکر کرده اند. در مقاله ای جدید در مجله پزشکی نشان می دهد جویدن یخ، سبب افزایش جریان خون به مغز می شود و این شرایط برای جبران کمبود آهن است.

هوس طعم تلخ

هوس طعم تلخ می کنم 

این نوع ولع و هوس های غذایی بسیار کم دیده می شود. این هوس با قلب در ارتباط می باشد. غذاهای تلخ می تواند با حرارت درونی بدن که مربوط به خشم، بی ثباتی عاطفی، بی خوابی و اضطراب می باشد، در ارتباط باشد. اگر شما هوس مواد تلخ دارید پس حتما در رژیم غذایی خود چغندر، کنگر، جوانه گندم وکلم بروکلی را قرار دهید.

 

متخصصین روانشناس مرکز مشاوره اکسیر در زمینه تشخیص درست این اختلال در کودکان و بزرگسالان و بهبود و درمان آن در خدمت شما عزیزان هستند.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب