تغذیه صحیح با اصول درست

غذاها از مواد مغذی تشکیل شده اند و تغذیه صحیح ، خوردن و دریافت مقدار لازم و کافی از هر یک از این مواد می باشد.مقدار مناسب این مواد مغذی که برای حفظ سلامت لازم هستند نیازهای تغذیه ای نامیده می شوند.

این نیازها با توجه به شرایط جسمی ، محیطی و فردی متفاوتند و براساس سن ،جنس ،اندازه بدن و میزان فعالیت فرد تعیین می شوند.

اصول تغذیه و رفتار

اصول تغذیه صحیح

یک برنامه غذائی متعادل باید شامل غذاهایی باشد که علاوه بر رفع گرسنگی، مقدار لازم و کافی از هر یک از عناصر غذائی و مواد و مغذی برای وصول به تندرستی کامل را در بر داشته باشد و همچنین نیازمندیهای تغذیه ای فرد را تامین کند.

بنابراین رژیم غذائی مناسب رژیمی است که انواع مواد مغذی و انرژی کافی برای رفع نیازمندیهای غذائی بدن باشد.

یکی از مهمترین راهها برای اطمینان از تامین نیازهای تغذیه ای استفاده از چهار گروه اصلی غذائی که شامل گروه شیر و لبنیات ،گروه نان و غلات ،گروه گوشت و تخم مرغ ،حبوبات و مغزها و گروه میوه و سیزی می باشند.

علاوه بر این چهار گروه اصلی ، چربیها، قند و شکروترشیجات باید به مقدار کم مصرف شوند.

————————————————————————————————————————————————————————

مقالات مرتبط : رژیم تثبیت کننده لاغری

مقالات مرتبط : کاهش اشتها با شیوه های روانشناسانه

————————————————————————————————————————————————————————

۱۵ نکات مهم در مورد تغذیه صحیح کودک 

*غذاهای متنوعی برای کودک تهیه کنید و به او اجازه امتحان تمام غذاها را بدهید تا کودک از بین آنها غذای مود علاقه خود را انتخاب کند و از تحمیل سلیقه خود در انتخاب غذا به کودک خودداری کنید.

نکته دوم در تغذیه صحیح کودک 

*غذای مورد دلخواه کودک را تهیه کنید.اگر به دلایلی کودک میل به خوردن غذا ندارد از یک اسباب بازی مورد علاقه کودک رای تشویق او به غذا خوردن استفاده کنید

نکته سوم در تغذیه صحیح کودک 

*مواد غذائی مقوی و مورد نیاز کودک را به غذای او اضافه کنید(مثل اضافه کردن گوشت گوساله به ماکارونی) البته این کار باید با احتیاط صورت گیرد بطوریکه کودک بتدریج به غذای جدید علاقه مند شود.

نکته چهارم در تغذیه صحیح کودک

*برای کم کردن حساسیت کودک نسبت به غذا او را در تهیه غذا دخالت دهید.مانند پختن ،مخلوط کردن مواد غذائی با یکدیگر و یا دادن غذا به عروسک و یا حیوانات.

نکته پنجم در تغذیه صحیح کودک

*فاصله بین وعده های غذائی کودک را کنترل کنید چون کودک گرسنه برای خوردن غذای جدید نسبت به کودکی که در فواصل غذا با خوردن تنقلات سیر شده تمایل بیشتری نشان می دهد.در ضمن فاصله زمانی دادن تنقلات تا وعده های اصلی غذا (ناهار و شام) را نیز کنترل کنید.

نکته ششم در تغذیه صحیح کودک

*حتی المقدور ساعات صرف غذای کودک همزمان با افراد خانواده باشد زیرا کودک افراد خانواده را هنگام غذا خوردن مشاهده می کند این عمل موجب تشویق کودک به غذا خوردن می گردد.در ضمن کودک را در تهیه غذا ،آوردن ،جمع آوری و شستن ظروف با خود همراه کنید.

اگر رفتار کودک موجب بر هم زدن آرامش دیگران می شود حداقل در شروع صرف غذا و هنگام اتمام غذا او را در برنامه غدائی شرکت دهید.

نکته هفتم در تغذیه صحیح کودک

*کودک باید با هدف غذا خوردن پشت میز یا کناره سفره و یا صندلی مخصوص خود نشسته باشد و از نظر وضعیت ، مسلط به ظرف غذای خود باشد.

نکته هشتم در تغذیه صحیح کودک

*تلاش کنید که کودک هنگام خوردن و آشامیدن نشسته باشد.

نکته دهم در تغذیه صحیح کودک

*اگر کودک شما در مرحله ای از رشد (سال اول زندگی) است که از بازی های دهانی لذت می برد مثل فوت کردن ،صدا در آوردن و گاز گرفتن پانزده دقیقه قبل از خوردن غذا به او اجازه انجام این بازیها را بدهید.این کار موجب حساس وفعال شدن ناحیه دهان کودک می شود.

نکته یازدهم در تغذیه صحیح کودک

*به کودک اجازه دهید که غذای جدید را امتحان و مزمزه کند.غذاهایی را که کودک از خوردن آنها خوددای می کند در کنار بشقاب کودک گذاشته تا کودک به وجود مواد غذائی جدید عادت کرده و با آنها کنار بیاید.به کودک اجازه ندهید که غذا را دور ریخته و یا در سطل اشغال بریزد.

نکته دوازدهم در تغذیه صحیح کودک

*به خاطر داشته باشید که طعم و دمای بعضی مواد غذائی در خلق و خوی کودکان تاثییر می گذارند.این مواد شامل خوراکیهایی مثل ذرت بو داده.سیزیجات خام ویا بیسکویت که در هنگام خوردن قرچ قرچ صدا داده و تاثیرهوشیار کننده دارند و خوراکیهایی چون آبنبات و یخمک که تاثیر آرام کننده دارند.

نکته سیزدهم در تغذیه صحیح کودک

* مواد غذایی حاوی رنگهای مصنوعی و افزودنیها مانند پاستیل ،پفک ،شکلات و انواع نوشابه های رنگی در برخی کودکان باعث افزایش فعالیت می گردند.

نکته چهاردهم در تغذیه صحیح کودک

*در مورد برنامه غذائی کودکان با پزشک متخصص کودکان و یا کارشناس تغذیه در تماس باشید.آنها شما را در انتخاب گروه مواد غذائی مورد نیاز راهنمائی خواهند کرد.

کارشناس تغذیه

نکته پانزدهم در تغذیه صحیح کودک

*از تغذیه اجباری به کودک خودداری کنید.گاهی اوقات به نظر می رسد مادران به هنگام بی اشتهایی کودک نسبت به مسئله رشد و نمو کودک حساس می گردند.آنها در مورد نقش مادری خود احساس ناتوانی کرده و در نتیجه سطح اضطراب آنان بالا رفته وقادر به تعبیر درست علائم بی اشتهایی در کودکاشان نیستند و هنگام غذا دادن به کودک وقتی با امتناع کودک از غذا خوردن مواجه می شوند دچار ناکامی می شوند.


مقاله مرتبط : راه های برای جلوگیری از چاقی کودکان


اغلب تا سنین سه سالگی بیشترین شکایات والدین شامل امتناع کودک از غذا خوردن ،حساسیت بیش از حد به غذاها و عدم موفقیت آنها در دادن غذا به کودک می باشد.

در حقیقت مسئله تغذیه سالم کودک به میدان جنگی تبدیل می شود که از یک سو والدین با هر روشی مثل گول زدن ، چانه زدن، انحراف توجه و بالاخره با زور غذا دادن وارد میدان می گردند که در اغلب اوقات هم در این مبارزه با فرزندانشان بازنده می شوند.این کودکان به علت پاسخهای نا متعادل والدین قادر به جدا کردن احساسات جسمی مانند سیری و گرسنگی از هیجانات عاطفی،خشم و احساس ناکامی نیستند.

در نتیجه این گیجی بین وضعیت جسمی و احساسات روانشناختی کودک غذا خوردن را به جای اینکه براساس نیازهای جسمی (احساس سیری و گرسنگی)تنظیم نماید براساس احساسش (مثل خشم)نسبت به والدین کنترل می نماید.بدیهی است که والدین باید از تغذیه اجباری کودک خوداری نمایند و کودک را هنگام غذا خوردن آزاد بگذارند تا احساس استقلال کودک نیز رشد نماید و در نتیجه کودک از مسئله تغذیه احساس رضایت داشته و لذت ببرد.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب