بهترین غذاها برای بهبود حافظه

تغذیه نقش مهمی در عملکرد مغز دارد. در این مطلب بهترین غذاها برای بهبود حافظه را بررسی خواهیم کرد که ذهن شما را به طرز باور نکردنی تقویت می کنند .

اولین و بهترین غذا برای بهبود حافظه آجیل است .

مجله آمریکایی اپیدمیولوژی، مطالعه ای در ارتباط با مصرف ویتامین E و جلوگیری از زوال شناختی منتشر کرده است. مغز آجیل هایی مانند گردو و بادام (همراه با سایر مواد غذایی مانند آووکادو) یک منبع عالی از ویتامین E هستند و بهترین غذا برای بهبود حافظه به شمار می روند . بادام زمینی و دانه های آفتابگردان همچنین حاوی اسید آمینه است که با افزایش سطح سروتونین، باعث کاهش استرس می شود. گردو شبیه مغز است و یک منبع عالی از اسیدهای چرب امگا ۳ می باشد که به بهبود حافظه شما را کمک می کند . 

بلوبری دومین غذا برای بهبود حافظه

در مطالعات دانشگاه توفس نشان داده شده است که برای بهره مندی از حافظه کوتاه مدت و هماهنگی، بلوبری بسیار کمک کننده است. بلوبری در مقایسه با سایر میوه ها و سبزیجات، بیشترین مقدار آنتی اکسیدان ها (مخصوصا فلاونوئیدها) را به خود اختصاص داده است، اما توت فرنگی، تمشک  نیز برای مغز مفید هستند.

گوجه فرنگی سومین غذا برای بهبود حافظه

گوجه فرنگی ها حاوی لیکوپن آنتی اکسیدان هستند که برای محافظت در برابر آسیب های رادیکال آزاد که به طور قابل توجهی در بیماران مبتلا به زوال عقل مشاهده شده است، بسیار مفید هستند.

انگور چهارمین غذا برای بهبود حافظه

انگور حاوی رسوراتول بوده و می تواند قدرت تمرکز و همین طور توانایی مغز را تقویت کرده و به مبارزه با اثرات کاهش حافظه بپردازد. این ماده باعث کاهش پلاک های حاوی پپتیدهای بتا آمیلوئید شده که این پپتیدها در بافت های مغز مبتلایان به آلزایمر یافت می شود. از سوی دیگر، باید گفت خوراکی هایی مانند انگور حاوی آنتی اکسیدان و پلی فنول هستند که می توانند تاثیرات مفیدی در کاهش حافظه و همچنین افزایش قدرت تمرکز داشته باشند.

غذاهایی برای بهبود حافظه

کلم بروکلی پنجمین غذا برای بهبود حافظه

در حالی که تمام سبزیجات سبز مهم و سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین C هستند، کلم بروکلی یک انتخاب عالی حتی در میان این گزینه های سالم است. کلم بروکلی پر از آنتی اکسیدان است، شناخته شده به عنوان یک جنگنده قدرتمند سرطانی و همچنین پر از ویتامین K است، که شناخته شده است برای افزایش عملکرد شناختی است.


مقاله مرتبط : اصول تغذیه

مقاله مرتبط : کم شدن هوش با مصرف این مواد غذایی


غذاهای غنی از اسید های چرب ضروری مناسب برای حافظه

مغز شما چرب ترین عضو (بدون حساب پوست) در بدن انسان است و از ۶۰٪ چربی تشکیل شده است. این بدان معنی است که مغز شما به اسیدهای چرب ضروری مانند DHA و EPA احتیاج دارد تا سیناپس های مرتبط با حافظه را تعمیر و بسازد. بدن به طور طبیعی اسیدهای چرب ضروری تولید نمی کند، بنابراین ما باید آنها را در رژیم غذایی ما دریافت کنیم. تخم مرغ، تخم کتان و ماهی های چرب مانند ماهی قزل آلا، ساردین و شاه ماهی، منابع طبیعی اسیدهای چرب قدرتمند هستند. تخم مرغ همچنین حاوی کولین است که برای ساخت استیل کولین عصبی ضروری است و به شما کمک می کند اطلاعات را به یاد آورید و تمرکز کنید.

سویا اولین مواد چرب ضروری برای بهبود حافظه

سویا، همراه با بسیاری از مواد غذایی دیگر که در اینجا ذکر شده، پر از پروتئین هایی هستند که راه انداز انتقال دهنده های عصبی مرتبط با حافظه می شوند. سویا غذایی برای بهبود حافظه و انعطاف پذیری ذهنی ارزشمند است، بنابراین شیر سویا بنوشید و از مزایای آن لذت ببرید.

شکلات تلخ دومین مواد غذایی چرب ضروری برای بهبود حافظه

شکلات هر چه تلخ تر بهتر است. سعی کنید حداقل ۷۰٪ کاکائو را در نظر بگیرید. این بیابان جادویی غنی از آنتی اکسیدان های فلاوانول است که جریان خون را به مغز افزایش می دهد و سلول های مغز را از پیری محافظت می کند.

غذاهای غنی از روی برای بهبود حافظه 

روی به طور مداوم اهمیت خود را به عنوان یک ماده مغذی قدرتمند در ساخت حافظه و تفکر نشان داده است. این ماده معدنی ارتباط بین سلول های عصبی و هیپوکامپ را تنظیم می کند. روی درون سلول های عصبی ذخیره می شود، با بیشترین غلظت موجود در هیپوکامپ که بخشی از مغز است که مسئول عملکرد یادگیری وحافظه می باشد. برخی از منابع روی شامل دانه کدو تنبل، جگر، آجیل و نخود فرنگی است.

جینکو بیلوبا غذایی برای بهبود حافظه

این گیاه برای قرن ها در فرهنگ شرقی مورد استفاده قرار گرفته است و بیشتر به خاطر تقویت حافظه، شناخته شده است. این ماده غذایی می تواند جریان خون در مغز را با گشاد کردن عروق، افزایش اکسیژن و حذف رادیکال های آزاد افزایش دهد. با این حال انتظار نتیجه یک شبه را نداشته باشید. ممکن است هفته ها طول بکشد تا بهبودی را در سیستم خود مشاهده کنید.

چای سبز و سیاه برای بهبود حافظه

مطالعات نشان داده اند که چای سبز و سیاه سبب جلوگیری از تجزیه استیل کولین، یک ماده شیمیایی کلیدی در حافظه که در بیماران آلزایمر کاهش پیدا می کند. چای نوشیدنی آرامش‌دهنده‌ای است که به‌علت وجود کافئین، اسیدآمینه و تانن می‌تواند تأثیر مثبتی بر افزایش تمرکز داشته باشد و میزان هوشیاری فرد را بالا ببرد. تحقیقات نشان می‌دهند تانن می‌تواند به کاهش استرس‌های روانی کمک کند و میزان فعالیت امواج مغزی آلفا را نیز افزایش دهد. 

قهوه برای بهبود حافظه

قهوه را باید یکی از منابع سرشار از کافئین دانست. کافئین می‌تواند عملکرد حافظه‌ کوتاه‌مدت را بهبود و قدرت تمرکز و درنتیجه کارایی حافظه‌ی بلندمدت را افزایش دهد. ازسوی دیگر، برخی تحقیقات نشان می‌دهند بین بیماری آلزایمر و میزان مصرف قهوه، رابطه منفی وجود دارد.

زردچوبه برای بهبود حافظه

این ادویه‌ی زردرنگ از خانواده‌ زنجبیل است و حاوی نوعی ترکیب شیمیایی مغذی به‌نام کورکومین است. پژوهش‌های انجام شده روی حیوانات نشان می‌دهند کورکومین از نقص شناختی جلوگیری می‌کند و در بهبود عملکرد حافظه و یادگیری نقش بسیار مثبتی دارد. همچنین سرعت جریان خون به مغز را افزایش می‌دهد. اما سؤال اینجاست: چگونه می‌توانیم این گیاه پرخاصیت را به رژیم غذایی روزانه‌مان اضافه کنیم؟ می‌توانید این ادویه را به برنج اضافه کنید یا با خوردن انواع غذاهای هندی که حاوی مقدار زیادی زردچوبه است، از فواید زیاد این گیاه بهره‌مند شوید.

انبه برای بهبود حافظه

میوه انبه در تقویت حافظه بسیار مفید است. با این که این میوه چرب است و دارای بافت‌های چربی است اما باعث می‌شود که گردش خون تسریع یابد. هنگامی که گردش خون سریع‌تر شود باعث می‌شود خون بیشتری به مغز برسد و همچنین این میوه در حافظه نیز موثر است.

 

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب