افراد خودشیفته را بشناسیم

همیشه اولین چیزی که از افراد خودشیفته توی ذهنمان می‌آید این است که این افراد به دلیل دوست داشته شدن بیش از حد خودشون این لقب را گرفته‌اند در صورتی که این اختلال از دوست نداشته شدن این افراد در کودکی و نوجوانی نشئات می‌گیرد.

ویدئوی زیر خانم دکتر سیمین احمد پور در این باره بیشتر توضیح خواهند داد.

روابط عاطفی افراد خودشیفته 

افراد خودشیفته در روابط عاطفی خود این گونه عمل می‌کنند که شریک زندگی خودشان رو بهترین می‌دانند و همسر خودشان را ارزنده سازی می‌کنند اما با گذر زمان متوجه می‌شوند که این شخص اونی که می‌خواستند نیست و به نگاهشان نسبت به آن شخص عوض می‌شود و بعد از برطرف کردن نیاز خودشان دلزدگی در این رابطه بوجود خواهد آمد و ارتباطشان تمام خواهد شد.


مقاله مرتبط: نشانه های ارتباط با شخص خودشیفته

مقاله مرتبط: افراد خود شیفته از دیدن خوشحالی شما بیزار هستند

مقاله مرتبط : خودشیفتگان جنسی را بشناسیم 


در ویدئوی زیر خانم دکتر سیمین احمد پور در این باره بیشتر توضیح خواهند داد.

ترس‌های افراد خود شیفته

همه ما ترس‌هایی در زندگی خود داریم اما ترس‌های افراد خودشیفته کمی متفاوت تر از بقیه است. در ادامه لیستی از ترس‌های افراد خودشیفته آورده شده است.

تعهد به رابطه

یکی از ترس‌های افراد خودشیفته تعهد داشتن در رابطه است. دلیلش بسیار روشن است، برای اینکه در یک رابطه باشید، مجبور خواهید شد که گارد خود را پایین بیاورید و این چیزی است که خودشیفته‌ها واقعا از آن می‌ترسند.

داشتن یک رابطه به این معناست که شریک شما از عیب‌ها و کاستی‌های شما آگاه شود. این که افرد دیگر عیب‌ها و ضعف‌های او را ببنند غیرقابل تصور و حتی ترسناک است.

تست آنلاین شخصیت مرزی

نگاه موشکافانه به درون خود

افراد خودشیفته این باور غلط را برای خود ساخته‌اند که هیچ عیبی ندارند و از همه نظر از دیگران برتر هستند، اما قسمتی از وجودشان به صورت ناخودآگاه می‌دانند که این دروغی بیش نیست. به همین خاطر دوست ندارند به درون خود عمیق‌تر و با دیدی انتقادی‌تر نگاه کنند.

البته اگر بخواهیم منصفانه به قضیه نگاه کنیم اکثر افراد از اینکه با دیدی انتقادی به خود نگاه کنند ترس دارند و کم هستند افرادی که توانایی این کار را دارند؛ اما این موضوع برای افراد عادی ممکن است ناراحت کننده باشد اما برای افراد خودشیفته بسیار ترسناک و نابودکننده است.

توهین

موضوع دیگری که برای افراد خودشیفته بسیار ترسناک است، توهین است. افراد عادی ممکن است در برابر توهین دیگران ناراحت شوند و بعد از چند روز یا چند ساعت فراموش کنند. اما افراد خودشیفته حساسیت بیش از حد نسبت به توهین دارند؛ زیرا آنها عزت نفس شکننده‌ای دارند و توهین مخصوصا کلامی می‌تواند آن‌ها را خرد کند. آنها حتی ممکن است از این موضوع نگذرند و از فرد توهین کننده انتقام بگیرند. این افراد به دلیل احساس ناامنی و بدبینی که دارند ممکن است سو برداشت داشته باشند هرچیزی را توهین به حساب آورند.

عدم محبوبیت در افراد خودشیفته

عدم تحسین از دیگران

خودشیفته‌ها از تحسین دیگران تغذیه می‌کنند. بدون افراد دیگر، آن‌ها هیچ چیز نیستند. به همین دلیل یکی از بزرگترین ترس‌ها برای آن‌ها فقدان تحسین دیگران است. تحسین نشدن از سوی دیگران یکی از بزرگترین کابوس‌های آن هاست. تحسین دیگران، منبع قدرت در ذهن آن‌هاست و بدون آن هیچ چیز نیستند. این عدم قدرت است که باعث ترس خودشیفته‌ها می‌شود.

نداشتن جایگاه مهم

یکی دیگر از ترس‌های بزرگ خودشیفته‌ها این است که آنها مهم نیستند. یکی از ویژگی‌های کلیدی خودشیفته‌ها این است که آنها بی رحمانه موقعیت‌های قدرتمند و برتر را اتخاذ می‌کنند. به همین دلیل بسیاری از دیکتاتورها و رهبران خوشیفته بودند. آن‌ها به شدت رقابتی هستند. آن‌ها می‌خواهند برنده شوند و بهترین باشند، رهبری و ریاست پیروزی نهایی آن‌هاست.

روانشناسی شخصیت

یکی از خصوصیات جالب آن‌ها این است که آن‌ها می‌خواهند بدون هیچ گونه دستاوردی به این قدرت دست یابند آن‌ها فکر می‌کنند که شایسته قدرت هستند زیرا این گونه برای آن‌ها مقدر شده است و این بسیار نزدیک به باور فراعنه است که معتقد بودند شایستگی حکومت از طریق خدا به آنها داده شده است نه از طریق دستاوردهای شخصی.

احساس ندامت

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم خودشیفته‌ها، ناتوانی در احساس ندامت است. به این معنا نیست که آن‌ها ندامت را احساس نمی‌کنند بلکه آن‌ها به صورت فعالانه از درک آن اجتناب می‌کنند. ندامت برای آن‌ها نشانه ضعف، آسیب پذیری و سستی است. ندامت نشان می‌دهد که آن ها اشتباه کرده‌اند. همین طور ندامت راهی به سوی عذر خواهی است و برای افراد خودخواهی که رگه خودشیفتگی دارند غیرقابل تصور است.

احساس قدردانی

یکی دیگر از احساساتی که این افراد نمی‌پذیرند ترس از قدردانی است. قدردانی، مانند ندامت، احساس دیگری است که به عنوان نشانه‌ای از ضعف توسط افراد خودشیفتگی درک می‌شود. قدردانی برای آن‌ها به معنی قدرت دادن به دیگری است. پذیرش این احساس که به دیگری مدیون هستند و دیگری برتری نسبت به آن‌ها دارد، برای فردی که خود را از هر لحاظ برتر از دیگران می‌داند می‌تواند بسیار ترسناک باشد.

اینستاگرام اکسیر

مرگ

مرگ چیزی است که بسیاری از مردم نمی‌خواهند با آن روبرو شوند و فقط مختص افراد خودشیفته نیست؛ اما برای افراد خودشیفته مرگ می‌تواند منبع بزرگ ترس باشد. فرد خودشیفته خود را برترین و قدرتمندترین می‌داند و مرگ نابود کننده نهایی افراد قدرتمند است.


مقاله مرتبط: علائم رفتاری خودشیفتگی

مقاله مرتبط: پیامد خودشیفتگی چیست؟


چی کار کنیم فرزندمون خودشیفته نشه؟

احتمالا والدین زیادی براشون سوال پبش آمده است که چی کار باید بکنیم تا فرزندانمون به اختلال خودشیفتگی مبتلا نشه؟ بهترین کار این است که فرزند شما نبایستی احساس کمبود محبت و دوست نداشته شدن دست دهد. مقایسه نکنید فرزندتون رو با هیچ کسی در هیچ موقعیت و جایگاهی.


مقاله مرتبط: کودکی افراد خودشیفته چگونه بوده است؟


در ویدئوی زیر خانم دکتر سیمین احمد پور در این باره بیشتر توضیح خواهند داد.

کمالگرایی در افراد خودشیفته

کمالگرایی یعنی میل به بی عیب و نقص بودن هر چیزی باعث میشه تا افراد رو به کمالگرایی سوق دهد. خیلی موقع‌ها افراد این رو بهترین حالت می‌دونند و حتی باعث میشه تا افراد در زمینه کاری خودشون به بهترین حالت ممکن کار کنن. این افراد شرایط خیلی سختی رو هم برای خودشون و هم حتی برای شریک عاطفی خودشون در نظر دارند و همیشه درگیر رساندن یک ارتباط یا زندگی خود توی بهترین حالت هستند.

در ویدئوی زیر خانم دکتر سیمین احمد پور در این باره بیشتر توضیح خواهند داد.

.
درصورتی که با توجه به ویدئوهای بالا تصور می کنید که دارای علائم خودشیفتگی در خود هستید بهتر است که از روانشناسان فردی مرکز روانشناسی اکسیر کمک بگیرید تا تصمیمات درستی را در زندگی فردی و زناشویی خود بگیرید .

دریافت وقت مشاوره فردی

Loading...

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب