ارتباط با خودشیفته

چگونه ارتباط با شخص خودشیفته برقرار کنیم؟ از کجا بفهمیم که در رابطه با یک شخص خودشیفته قرار داریم؟ آیا شریک زندگی شما بیش از اندازه از شما توقع دارد و به نظرش شما به اندازه کافی کاری را خوب انجام نمی‌دهید؟ آیا شما نسبت به کامل بودن و انجام کارها به روش او احساس فشار می‌کنید؟ احساس می‌کنید که مجبور به قبول نظرات او هستید در حالی که نمی‌تواند نظر خود را به اشتراک بگذارید؟

آیا شما کارهای زیادی برای آن‌ها انجام داده‌اید و چیزهای زیادی به آن‌ها داده‌اید اما آن‌ها همچنان توقع بیشتری دارند؟ آیا برای آن‌ها سخت است که با شما همدلی انجام دهند؟ آیا از خودتان سؤال می‌پرسید و خود را در رابطه از دست رفته و شکست خورده می‌بینید؟ آیا شما احساس نارضایتی می‌کنید چرا که انتظارات شما برآورده نمی‌شود؟ آیا آن‌ها می‌توانند اشتباهات خود را بپوشانند، واقعیت را تحریف کنند، حق خود را اثبات کنند، احساسات خود را پنهان کنند، دور شوند و با چیزی روبه‌رو نشوند؟ آیا شما روز بدی داشته‌اید و نمی‌توانید با آن‌ها صحبت کنید؟ اگر جواب این سؤالات مثبت است، پس شما در ارتباط با شخص خودشیفته هستید.

ویژگی افراد خود شیفته

افراد خودشیفته توقع رفتار خاص، تحسین، قدردانی، همسویی کامل دارند و وقتی از طرف دیگران انتظارات آن‌ها برآورده نمی‌شود احساس ناامیدی خواهند کرد. آن‌ها بدون تحسین و برآورده نشدن توقعاتشان احساس خالی بودن می‌کنند، ارزش روابط خود را پایین می‌آورند و احساس می‌کنند روابطشان به اندازه کافی رضایت‌بخش نیست؛ بنابراین به دنبال منابع دیگر برای تأمین نیاز خود هستند. چگونه فرد خودشیفته تبدیل به این شخصیت شده است؟

برای تشخیص خودشیفتگی در خود می‌توانید تست آنلاین میزان رضایت از خود را تکمیل نمایید.

والدین خود شیفته

به گفته جیمز مسترسون، والدین خود شیفته کودکان خود را دنباله خود می‌دانند. اگر فرزندشان خوب عمل کند، والدین در مورد خودشان احساس خوبی دارند، اما اگر کودک عملکرد خوبی نداشته باشند، والدین احساس بدی خواهند داشت. کودک در مورد کام بودن احساس فشار می‌کند و اگر تائید والدین خود را نگیرد احساس کافی بودن نمی‌کند. بااین‌حال، آن‌ها برای ابراز خود و یا نشان دادن احساسات آسیب‌دیده، تنبیه می‌شوند؛ بنابراین آن‌ها یاد می‌گیرند تا احساسات خود را پنهان کنند، زیرا این نشانه ضعف است.

آن‌ها تحسین می‌شدند، زیرا انتظارات والدین را برآورده می‌کردند؛ بنابراین والدین در عوض احساس خاص یا کامل بودن می‌کردند. این کودکان “فرزند طلایی” بودند و نمی‌توانستند اشتباه کنند. آن‌ها عزت‌نفس والدین خود را تأمین کردند. افراد خودشیفته انتظار دارند که دیگران با آن‌ها طوری رفتار کنند که احساس خاص بودن کنند. آن‌ها زمانی احساس ناامیدی می‌کنند که شریکشان آن‌ها را در اولویت قرار نمی‌دهد و توقعات آن‌ها را برآورده نمی‌کنند. آن‌ها به راحتی می‌توانند احساس کنند که رابطه‌شان نیازهای آن‌ها را برآورده نخواهد کرد.


مقاله مرتبط: کودکی افراد خودشیفته چگونه بوده است؟

مقاله مرتبط: دکتر روانشناس خوب در تهران


ارتباط با شخص خودشیفته و شریک زندگی وی

فرد خودشیفته خود بزرگ بین، از شریک خود توقع دارد که او را بالا ببرد. متوجه انتظارات آن‌ها شود. دیدگاه‌های آن‌ها را بپذیرند. کارها را با روش آن‌ها انجام دهند. کامل و بدون نقص باشند. انعکاس بزرگ‌بینی آن‌ها باشند و خدمات مناسبی برای آن‌ها فراهم کنند. هر زمان شریک آن‌ها نمی‌تواند انتظارات او را برآورده کند، احساس پوچی و خالی بودن می‌کند، زیرا آن‌ها بدین شکل تأمین می‌شود.

آن‌ها راه‌هایی برای افزایش اعتمادبه‌نفس و یا افزایش قدرت خود به منظور احساس بهتر و یا فرار از احساس پوچی (مانند اعتیاد یا خیانت) پیدا می‌کنند. زمانی که شریک آن‌ها او را مورد انتقاد قرار می‌دهد، ثابت خواهند کرد که چقدر خوب هستند و قدرت خود را افزایش خواهند داد. اغلب آن‌ها احساسات نامناسب خود را با بی‌ارزش سازی شریک خود می‌پوشانند تا ثابت کنند حق با آن‌ها است به وسیله مجبور کردن آن‌ها به شنیدن دیدگاهشان و آن‌ها را سرزنش می‌کنند و آن‌ها را مقصر می‌دانند به جای آنکه مسئولیت کارهای خود را بپذیرند. در بدترین حالت، بسیاری از قربانیان سوء رفتارهای اخلاقی خود شیفته‌ها، نظرات آن‌ها را می‌پذیرند تا همه چیز را آرام کنند.

افراد خودشیفته اغلب شکایت می‌کنند که کسی برای آن‌ها ارزش قائل نیست، از آن‌ها حمایت نمی‌کند و یا آنچه را که می‌خواهند به آن‌ها نمی‌دهند. آن‌ها به راحتی احساس خالی بودن می‌کنند و به دنبال تحریک و هیجان می‌روند. آن‌ها همسر خود را متهم می‌کنند که خسته‌کننده و غیر جذاب است، زمانی که آن‌ها را تأمین نکند. آن‌ها به راحتی شریک خود را تغییر می‌دهند زیرا خود را لایق یک ریک بهتر می‌دانند. آن‌ها احساس می‌کنند که از دیگران مهم‌تر هستند. آن‌ها روابط خود را بی‌ارزش می‌سازند و آن را قطع می‌کنند و سپس احساس آسیب دیدن خواهند کرد. آن‌ها با ایجاد یک دیوار محافظ دور خود از احساساتشان جدا می‌شوند، به طوری که آن‌ها هرگز احساس آسیب‌پذیری نمی‌کنند و یا به کسی نزدیک نمی‌شوند. آن‌ها شدیداً به دیگران حسادت می‌کنند و برای بالا بردن خود دیگران را پایین می‌آورند.


مقاله مرتبط: افراد خودشیفته از دیدن خوشحالی شما بیزار هستند


برخورد با شخص خودشیفته

افراد خودشیفته استاد حقه‌بازی هستند و می‌توانند هر کسی را مسحور کنند. این مسئله آن‌ها را به افراد خطرناکی تبدیل می‌کند. اگر دیدید که دارید به بازی گرفته می‌شوید یا آلت دست چنین افرادی شده‌اید، بلافاصله پا پس بکشید. برخی روش‌های شایعی که برای این کار استفاده می‌شوند عبارت‌اند از: اینکه این افراد کاری می‌کنند که شما نسبت به اشتباه آن‌ها، احساس گناه داشته باشید، کاری می‌کنند که با اینکه مطمئنید حق با شماست، اما فکر کنید که دچار اشتباه شده‌اید، شما را خوار و حقیر می‌کنند (درواقع به شما می‌گویند که قادر به انجام آن کار نیستید و حرفی برای گفتن ندارید).

یادگیری این نشانه‌ها زمان می‌برد، اما سعی کنید حواستان به آن‌ها باشد چرا که خواهید دید خیلی زود تبدیل به الگویی می‌شود که به شما نشان می‌دهد چه باید بکنید و چه کارهایی نباید انجام دهید. حواستان به این مسئله باشد که او به محض اینکه بفهمد شما از روش‌های او مطلع شده‌اید، بازی را عوض کرده و از روش‌های دیگری استفاده می‌کند. مراقب تغییرات باشید.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب