دکتر روانشناس خوب 

دکتر روانشناس خوب در تهران یکی از مهم ترین دغدغه خانواده هاست .از آنجایی که زندگی ها امروزه به ندرت بدون مشکل پیش می‌رود  ولی بعضی از این مشکلات آنقدر غیرقابل‌تحمل می‌شوند که غلبه یا کنار آمدن با آنها به نظر غیرممکن می‌آید. این مشکلات چه مرگ یکی از عزیزانتان باشد یا حس شدید اضطراب؛ خیلی مهم است که بدانید برای همه مشکلاتتان همیشه می‌توانید کمک بگیرید.

دکتر روانشناس خوب از روشهای علمی جهت شناسایی و درمان مشکلات استفاده می کند که در ادامه روشهای علمی به همراه مثال یکی از مراجعین برای درک بهتر توضیح داده شده است.

مرکز مشاوره و روانشناختی اکسیر با داشتن روانشناسان و مشاوران مجرب حرفه‌ای آماده خدمت رسانی به مراجعین محترم می باشد. مرکز رواشناسی اکسیر خدمات خود را هم به صورت حضوری و هم به صورت غیر حضوری ارائه می دهد.

دکتر روانشناس خوب

تکنیک های روان درمانی یک دکتر روانشناس خوب

دکتر روانشناس از روش های روان درمانی استفاده می کند. روان درمانی روش های مختلفی دارد. به هر حال آنچه که ما نیاز داریم در مورد این درمان های متفاوت بدانیم، به ویژه آنهایی که در بخش مراقبت های اولیه به کار می رود، موارد برجسته و مهم آنها می باشد.

برخی از این تکنیک ها شامل موارد زیر هستند.

برون ریزی

اغلب انسان ها متحمل رخدادهای ناخوشایند و نامطلوب زندگی می شوند. بیش تر این حوادث ناخوشایند جنبه های بسیار شخصی زندگی فرد را در بر می گیرد. به دنبال این تجربیات، ‌هیجان های آزار دهنده در درون فرد محبوس می ماند و منجر به علایم جسمی و روانی می شود. در این وضعیت، ‌کمک به بیمار برای بیان این تجربیات و هیجان های همراه آن باعث کاهش ناراحتی و رنج فرد می شود. این مرحله به رها سازی هیجان های به دام افتاده کمک می کند و برون ریزی هیجانی نامیده می شود.

✔️ نمونه مراجع برون ریزی

 آقای «الف»، مرد ۴۵ ساله ای است که با شکایت درد و ناراحتی در سراسر بدن و به ویژه در ناحیه صورت که از سه سال قبل شروع شده بود، مراجعه کرد. وی اظهار می کرد به دلیل این درد و ناراحتی دچار اضطراب و افسردگی شده است. وی تصور می کرد مبتلا به یک بیماری جدی و خطرناک جسمی است. بعد از انجام معاینات فیزیکی دقیق، امکان وجود بیماری جسمی برای وی منتفی شد.

بنابراین درمانگر برای وی روان درمانی را آغاز کرد. در طی جلسات مشخص شد که علایم وی با چند رویداد استرس زا در زندگی مرتبط می باشد. وی صاحب هشت فرزند بود و درآمد کافی نداشت.

به علاوه، روابط پرتنشی با برادرش داشت. در طی جلسات روان درمانی، دکتر روانشناس نسبت به وی حالت حمایت‌گرانه‌ای داشت و به حرف های بیمار در مورد مشکلاتش فعالانه توجه می نمود. به دنبال برون ریزی هیجان ها در طی این جلسات، وی احساس بهتری پیدا نمود و علایم جسمی (درد) برطرف شد. در جلسات بعدی، بیمار با مشکلات زندگیش روبه‌رو می شد و احساسات خود را برای دکتر روانشناس بیان می کرد. به این ترتیب او قادر شد که با مشکلات زندگیش مقابله کند.

تخلیه هیجانی

این تکنیک مشابه برون ریزی هیجانی می باشد. تنها تفاوت بین این دو روش درجه رهاسازی هیجانی است که در نوع تخلیه بیش تر می باشد. ممکن است بیمار در هنگام بیان تجربیات دردناک خود دچار حملات گریه شود. در چنین وضعیتی، دکتر روانشناس به پیشبرد موفقیت آمیز این مرحله کمک می کند. دکتر روانشناس با بیان جملاتی نظیر: «درک می کنم که شما چه غمی را احساس می کنید» یا «تحمل این وضعیت برای شما خیلی سخته» این مرحله از درمان را تسهیل کند.

✔️ نمونه مراجع تخلیه هیجانی

خانم «ب»، ۲۰ ساله، ‌با شکایت از مشکلاتی که یک سال طول کشیده بود،‌ مراجعه کرد. مشکلات وی از زمانی شروع شده بود که خواهرش به دنبال شکست در ازدواج خودکشی کرد. بیمار به شدت افسرده بود و بنابراین درمانی دارویی ضد افسردگی شروع  شد و به طور همزمان روان درمانی نیز انجام شد. در یکی از جلسات، بیمار چگونگی مرگ خواهرش را بیان کرد. وقتی که صحنه خودسوزی خواهرش را می گفت، ‌به شدت گریه می کرد و درماندگی و احساس گناه خود را در رابطه با مرگ خواهرش بروز داد. با رها سازی و تخلیه این هیجان های شدید ناخوشایند به تدریج، علایم افسردگی وی در طی جلسات کاهش پیدا کرد.

تخلیه هیجانی

اطمینان بخشی و تسکین دادن

اغلب ما بیمارانی را می بینیم که علاوه بر علایم جسمی از اضطراب شدیدی رنج می برند. برای مثال، فردی که درد قفسه سینه را تجربه می کند. از این که به یک بیماری جدی و خطرناک مبتلا باشد به شدت می ترسد. به صورت مشابهی، ‌بسیاری از بیماران در زمینه بهبودی و یا عدم بهبودی شک و تردید دارند که موجب اضطراب می شود. در چنین موقعیت هایی لازم است که اضطراب بیمار با اطمینان بخشی و با استفاده از جملاتی مثل: « مشکل شما وخیم و شدید نیست،‌ من اطمینان دارم که شما خوب خواهی شد» کاهش داده شود.

✔️ نمونه مراجع تسکین دادن

خانم ۳۵ ساله ی متاهلی با شکایت از حرکات عجیب در بدن، همراه همسرش مراجعه کرد معاینات و بررسی های دقیق بیمار هیچ آسیب جسمی را نشان نداد. در طی مصاحبه های بعدی، بیمار اظهار کرد که دو زن در روستای آنها دچار سرطان شده اند و یکی از آنها در اثر بیماری فوت کرده است. به ظاهر هر دو زن قبل از تشخیص سرطان چاق شده بودند.

به همین دلیل بیمار نگران بود که چون وی نیز به تازگی چاق شده است، ‌به سرطان مبتلا خواهد شد. بیمار از همسرش می خواهد که برای ارزیابی پزشکی مراجعه کنند. ولی همسر بیمار این درخواست را نادیده می گیرد.

به دنبال آن بیمار دچار حرکات غیرعادی در اندامها می شود. که بر هیستری (Hysteria) دلالت می کند. دکتر روانشناس درباره علایم سرطان برای بیمار توضیح داد و به وی اطمینان داد که معاینه و بررسی های انجام شده هیچ نشانه ای از سرطان را آشکار نکرده است. بعد از این اطمینان بخشی، علایم هیستری برطرف شد و اعتقاد وی مبنی بر ابتلا به سرطان از بین رفت. زمانی اطمینان بخشی به رفع علایم اضطرابی بیمار کمک می کند که مبتنی بر واقعیت باشد بنابراین ضروری است که در ابتدا بیمار به طور کامل و دقیق معاینه و بررسی شود.

اگر دنبال دکتر روانشناس خوب می گردید حتما به مرکز روانشناسی اکسیر مراجعه کنید. مرکز رواشناسی اکسیر به اشخاصی که تحت پوشش بیمه بانک هستند خدمات تخصصی رایگان ازائه می دهد. جهت کسب اطلاعات درباره مراکز طرف قرارداد اکسیر اینجا کلیک کنید.

توضیح دادن

به طور معمول، بیمار و اعضای خانواده اش به دلیل داشتن اطلاعات ناکافی در مورد سیر و علت بیماری دچار اضطراب می شوند. اغلب توضیحات دکتر روانشناس ، موجب برطرف شدن اطلاعات غلط در زمینه بیماری و فهم درست از مشکل می شود.

✔️ نمونه مراجع توضیح دادن

خانم ۲۵ ساله ای،‌ با شکایت از سردرد که به مدت ۲ سال طول کشیده بود، به پزشک مراجعه کرد. او همچنین علایم اضطراب و افسردگی را نشان می داد. بررسی های انجام شده، هیچ شواهدی از وجود یک بیماری جسمی را آشکار نکرد. دکتر روانشناس برای بیمار چنین توضیح داد: «می دونم که شما از سردرد رنج می برید، ولی به هر حال همه سردردها نتیجه یک بیماری مغزی نیستند. اغلب سردرد‌ها نتیجه یک بیماری مغزی نیستند و تشویش ها و نگرانی های ذهنی و روانی باعث سردرد می شوند. وقتی ما مضطرب هستیم، عضلات سرو گردن دچار انقباض مداوم می شوند و این موجب سردرد می شود».

تلقین کردن

تلقین کردن، فرآیندی است که طی آن علایم از طریق بیان عباراتی مثبت توام با اقتدار و قاطعیت، برطرف می شوند. روش تلقین، به ویژه زمانی موثر است که بیمار درجاتی از ایمان و اعتقاد را به دکتر روانشناس خود داشته باشد. مثال هایی از جمله های تلقینی شامل: «الان شما دردی را احساس نمی کنید» یا «از این لحظه، شما آرامش را در خودتان احساس می کنید».

تلقین، به ‌ویژه‌ در حالت های ‌نوروتیک ‌و در وضعیت هایی ‌که علایم جسـمی ناشی از مشکلات روانی است (Psychosomatic) موثر و مفید می باشد، البته به خاطر داشته باشید که باید سایر تکنیک ها نیز در روند درمان استفاده شود. برای مثال، تلقین باعث رفع علایم خواهد شد ولی باید علت به وجود آمدن علایم آشکار شود و براساس علت زمینه ای، درمان های اختصاصی انجام گیرد.

متقاعد سازی

متقاعد سازی فرآیندی است که در طی آن دکتر روانشناس، به تکرار به بیمار تاکید می کند که رفتارش را تغییر دهد و یا روش های جدیدی را برای مقابله با مشکلاتش به کار گیرد. برای مثال، در طی درمان، ممکن است بیمار متوجه علت مشکلات خود بشود، ولی این آگاهی و دانش را در عمل به کار نبرد. با تاکید و یادآوری مکرر به بیمار، تغییرات رفتاری مطلوب و پایدار حاصل می شود. برای مثال با متقاعد سازی از او خواست به جای استفاده از الکل برای حل مشکلاتش از روش حل مساله استفاده کند.

تقویت و پاداش

تقویت یا پاداش، روش های قوی و موثر برای افزایش وقوع رفتارهای مطلوب است. پاداش می تواند به شکل کلامی و یا مادی باشد.

تقویت های کلامی شامل عباراتی مشابه: «کار رو خیلی خوب انجام دادید»، «عالیه»، «خوشحالم کارتون رو تشریح کردید» می باشد. این جملات باید با حالت های مطلوب و متناسب چهره بیان شود. اغلب، پاداش های مادی برای کودکان استفاده می شود.

برای مثال، مواد خوراکی یا اسباب بازی را بلافاصله بعد از این که کودک رفتار مطلوب را بروز داد، داده شود. تقویت جزو موثرترین روش ها برای ایجاد تغییر مطلوب در رفتار می باشد، به شرطی که دو نکته مورد توجه قرارگیرد.

الف) زمانی که دلیل موجهی وجود ندارد نباید از روش تقویت استفاده کرد. برای مثال، پاداش دادن به شخصی که رفتار مطلوب را بروز نداده است، بی معنی است.

ب) تقویت برای آن که بیش ترین اثر را داشته باشد، باید بلافاصله بعد از بروز رفتار انجام گیرد. به ویژه در کودکان اگر تقویت با تاخیر انجام شود، موثر نخواهد بود.


مقاله مرتبط: نحوه و اصول پاداش دادن به کودکان


تفریح و سرگرمی

همه ما گاهی اوقات نیاز به تفریح داریم. تفریح باعث از بین رفتن یکنواختی کار و زندگی می شود. به ویژه کسانی که مشکلات هیجانی شان ناشی از یکنواختی و یا سختی کار است، ‌به تفریح نیاز دارند. دکتر روانشناس می تواند فعالیت هایی نظیر گوش دادن به رادیو، دیدن فیلم و نمایش، بازی های داخل ساختمانی، مراسم مذهبی، بازی با بچه ها و قدم زدن در فضای سبز را پیشنهاد کند. مطالعه آثار ادبی و هنری و نیز نوشتن می تواند لذت‌بخش باشد.

مشاوره خوب کودک و نوجوان

کار به منظور درمان

برای بعضی از انواع مشکلات هیجانی، کار می تواند اهمیت درمانی داشته باشد. زمانی که، فرد به کاری مشغول می شود، نشخوارهای ذهنی در رابطه با مشکلات کاهش می یابد. از طرفی، کار با کاهش وابستگی فرد به دیگران باعث افزایش اعتماد به نفس می شود. گاهی اوقات کار یک راه مطلوب برای حل تعارضات است.

✔️ نمونه مراجع کار به منظور درمان

خانم «ج»، ۴۵ ساله، با شکایت های متعدد جسمی که از سه سال قبل شروع شده بود به مرکز مراقبت های اولیه مراجعه کرد. بعد از معاینه دقیق معلوم شد که وی از افسردگی رنج می برد. بررسی بیشتر نشان داد که علایم وی به دنبال مرگ مادرش شروع شده است. خانم «ج» پنج سال قبل از مرگ مادرش، به دنبال درگیری و کشمکش با وی رابطه اش را قطع می کند. بعد از مرگ مادرش، به دلیل این که نتوانسته بود مشکلش را با مادرش حل کند و در زمان مرگ وی حضور نداشته، دچار احساس گناه شده بود. دکتر روانشناس به وی پیشنهاد کرد که به خانه سالمندان برود و به زنان بیمار کمک کند. وی به طور منظم به خانه سالمندان مراجعه می کرد و به زنان بیمار کمک می کرد. به تدریج تعارض بیمار برطرف شد و علایم جسمانی وی از بین رفت.

آرام سازی

آرام سازی یک روش بسیار موثر به ویژه برای افراد مضطرب می باشد. وقتی که شخصی در وضعیت پر تنشی قرار می گیرد، عضلات بدنش در حالت انقباض باقی می مانند و این موجب درد عضلانی می شود. افراد می توانند یاد بگیرند که به صورت ارادی عضلات خود را شل کنند و از دردهای ناشی از تنش عضلانی رها شوند. این تکنیک همچنین برای انواعی از مشکلات روان- تنی (Psychosomatic) از قبیل فشار خون بالا، زخم پپتیک و میگرن موثر است.

ابتدا باید یک اتاق با سر و صدای اندک انتخاب شود. شخص در یک صندلی راحت قرار بگیرد و یا در وضعیت درازکش باشد. در حالی که چشم ها بسته هستند، تنفس آرام و عمیق شروع شود. به تدریج و به طور ارادی، فرد عضلات مختلف بدن را به ترتیب از ناحیه سر تا پا شل می کند. به تقریب بعد از پانزده دقیقه فرد حالت راحت و آرامش را در خود احساس می کند. این فرآیند باید هر روز و برای مدت دو تا چهار هفته انجام شود.

مشاوره روانشناسی با آرام سازی


مقاله مرتبط: آرام کردن خود در هنگام حمله عصبی

مقاله مرتبط: آرام سازی عضلانی


مشارکت سایر اعضای خانواده

اغلب، اعضای خانواده در روند درمان بیمار درگیر می شوند. دلایلی وجود دارد که مشارکت اعضای خانواده ضروری است:

الف) ممکن است مشکلات بیمار ناشی از وجود ارتباط نامطلوب در خانواده باشد.

ب) اعضای خانواده می توانند اطلاعات مهم و ضروری را برای فهم مشکل بیمار در اختیار دکتر روانشناس قرار دهند.

ج) اعضای خانواده می توانند با حمایت های هیجانی (عاطفی) و دیگر امکانات خود روند بهبودی را سرعت بخشند.

د) ممکن است مشکلات بیمار ناشی از مشکلات هیجانی یک عضو دیگر خانواده باشد. برای مثال اعتیاد در یک عضو خانواده (شوهر) منجر به ایجاد افسردگی در عضو دیگر (زن) شود. در چنین موقعیت های، درمان باید متوجه فرد اول هم باشد.

 استفاده از منابع حمایتی جامعه

در بعضی جاها و موقعیت ها، استفاده از منابع و امکانات حمایتی موجود در جامعه برای بیمار امکان پذیر است. اغلب، مردم برای حل مشکلات خود و به دست آوردن حمایت هیـــجانی و مالی با رهبران مذهبی و یا مسوولین و کارپردازان جامعه مشورت می کنند.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب