چهره خوانی یکی از جذاب ترین و زیباترین نوع شناخت ویژگی افراد است که بشر در طول قرون متمادی، سعی نموده تا با پیوند زدن ویژگی هـای صـورت افـراد بـه ویژگی های شخصیتی آن ها پی ببرد. به همین دلیل با گـذشـت سال ها، علم چهره شناسی نیز در بین علوم روانشناسی گسترش یافته و به شاخه های مختلف تـقسـیم شـده است. 

مثلا فرنولوژی، علم جمجمه خوانی و مطالعه طرز تشکیل جمجمه می باشد که به بنا نهادن شخصیت و امیال ذاتی و روانی افراد کمک می کند.

فیزیـوگـنومی یا عـلم چـهره خوانی ، موضوعی است که ما به آن خواهیم پرداخت. این علم به ما می آموزد که چگونه از روی چهره افراد، پی به شخصیت آن ها ببریم.

انواع چهره ها را بشناسیم

صورت گرد– چهره خوانی صورت گرد

مردمی که دارای سرهای گرد و بزرگ هستند، از میانسالی به بعد، می توانند انتظار خوشبختی و هم آهنگی را در محیط خانواده داشته باشند. اکثر کودکان و بزرگسالانی که دارای سر گرد و بزرگ هستند، مورد حمایت خانواده خود قرار دارند و حتی در سنین پیری نیز از عشق و احترام خاصی برخوردارند.

اما این مطالب تنها برای عده معدودی که دارای سرگرد و بزرگ و گردن های کوتاه هستند، صادق است. احتمال بروز بیماری های مزمن و همچنین بروز مشکلات جسمانی جزئی برای این افراد وجود دارد که خوشبختانه مشکل جدی به شمار نمی رود.

    × تنبلی فطری:

چهره افرادی که صورت گرد دارند، حکایت از رخوت، بی تفاوتی و ظرافت کم دارد. تنبلی فطری آن ها موجب می شود تا به ندرت در رشته های ورزشی به موفقیت کامل دست یابند؛ البته بی میلی در انجام تمرینات ورزشی، یک احساس مشترک در بین اکثر مردم است.

این افراد از خوردن و نوشیدن خیلی لذت می برند؛ بنابراین نباید تعجب کنیم که اکثر قربانیان رژیم های بی فایده (که بیشتر آن ها را خانم ها تشکیل می دهند) جزء این دسته از افراد هستند. افراط در خوردن، برای آن ها، افزایش وزن و در نهایت چاقی را به همراه خواهد داشت.

    × مردم داری:

مردم داری و همچنین خوش مشربیشان از آنان، افراد مدبری ساخته است. این افراد به هنگام روبرو شدن با مشکلات، هیچ گاه مأیوس نمی شوند؛ در واقع رفع مشکلات برای آنان یک سرگرمی جالب است. از همین رو، در نظر دیگران بسیار باهوش و زرنگ می نمایند.

اگر چه سخنوران خوبی هستند و می دانند چگونه بحث کنند؛ اما چون دانش کافی ندارند، به سادگی شکست می خورند.

    × عرصه کار (مردان):

در عرصه کار، مردانی که دارای صورت های گرد می باشند، تاجرانی خبره از کار در می آیند. در جوانی، به دلیل اطلاعات وسیع و علایق بی شمار، دائما به دنبال تجربه های نو هستند. مهم ترین خصوصیت آن ها بیزاری از یکنواختی است که حتی گاهی موجب رفتار تهاجمی آنان می گردد. آن ها تا سی و چهار سالگی نمی توانند ایده های اقتصادی خود را جامه عمل بپوشانند.

از آنجایی که طبیعت شکاکی دارند، به ندرت اتفاق می افتد که در کارهایشان ریسک کنند. کارهایی که بتواند آنان را خیلی سریع به سود خالص برساند، برایشان خیلی مناسب تر است؛ زیرا مذاکرات طولانی و جلسات کاری آنان را بسیار خسته میکند.

    × عرصه کار (زنان):

در عرصه کار، زنانی که دارای صورت های گرد هستند، بسیار بی مبالات می باشند. آنان اغلب فراموش میکنند از منافعشان مراقبت کنند، زیرا همواره ذهنشان مشغول است. از همین رو به جای انجام کارهای اجرایی، بیشتر کارهای اداری کم مسئولیت را بر عهده می گیرند.

خصوصی بگویم که این دسته از افراد، از زندگی مجردی بیش از هر چیز دیگری لذت می برند. عدم تمایل به ازدواج در مردان و زنان این گروه، تا قبل از چهل سالگی، دلیل بی میلی شان به جنس مخالف در جوانی نیست؛ بلکه برای ایشان رابطه ای پایدار مبتنی بر عشق و علاقه است که اهمیت دارد. آن ها حتی در امیال نفسانی نیز خواهان تنوع هستند.

با این حال این امکان وجود دارد که سرانجام آنان به طرف دفتر ازدواج بروند و از آنجایی که زندگی زناشویی بسیار خوبی دارند، اغلب صاحب بچه های زیادی می شوند. بچه های این افراد، با داشتن پدر و مادری با صورت گرد خوشبخت خواهند بود.

چهره شناسی صورت مستطیل

  – چهره خوانی صورت مستطیل شکل

در علم چهره خوانی ، صورت های مستطیل شکل به دو دسته تقسیم میشوند.

  1. اولین دسته تعدادشان خیلی بیشتر است و گونه های برجسته ای دارند. آنچه را که بلافاصله می توان از چهره دسته اول دریافت، دلسوزی و دل رحمی آنان است. در ضمن سلامت این دسته از افراد، همواره در خطر است و معمولا دچار ناراحتی های معده میشوند.
  2. دسته دوم، صورت کشیده و قدی حدود یکصد و هشتاد سانتی متر دارند. آن ها اغلب بی نهایت خودمحور و دارای عزمی راسخ می باشند و می توانند انتظار عمری طولانی را داشته باشند.

به طورکلی تعداد صورت های مستطیل شکل، بیش از صورت های دیگر است. این دسته از افراد ــ اعم از مرد و زن ــ بهتر از هر کس دیگری می دانند که چگونه احساسات خود را در پشت ظاهری سرد و بی روح، پنهان سازند. با استعداد بودن و دخالت آن ها در همه امور، باعث می شود که برای رسیدن به اهدافشان از روی خودخواهی عمل کنند.

    × میانسالی:

این افراد در میانسالی بخاطر طمعی که دارند، همواره خود را به مخاطره خواهند انداخت. این دسته از افراد تمایل زیادی به تنهایی و گوشه نشینی دارند؛ مگر آنکه کسی را که از نظر فکری دقیقا همانند خودشان باشند، بیابند. عدالت خواهی در وجود آنان موج می زند و با حرارت زایدالوصفی از عقاید خود دفاع می کنند. آنچه را که به آن معتقدند و شاید تا حدی از همین ویژگی سوء استفاده نیز بکنند.

از هیچ چیز بیشتر از شگفت زده کردن دیگران لذت نمی برند. سرگرم کردن حضار با شوخ طبعی هایشان مایع دلخوشی آنان است. این دسته از افراد، دارای هوش و استعداد فراوانی هستند؛ اما اغلب از غرایزشان پیروی میکنند. به نظر میرسد که سرنوشت، در راه موفقیت این افراد و در جهت رهایی آنان از گرفتاری، نقش مهمی را ایفا می کند.

    × موفقیت:

مثلا ممکن است ناگهان ترفیع گرفته رئیس شرکت شوند و یا آنکه به طور ناگهانی ثروت زیادی بدست آورند. آنان واقعا به سیاست و دفاع از حقیقت علاقه مند هستند، به نحوی که شما می توانید تعداد زیادی از آن ها را در جایگاه داوری و یا در مجلس ببینید.

محرمانه باید بگویم که مردان و زنان این گروه، می توانند خوشی های زیادی را به وجود آورند. اگر آن ها آرزویی داشته باشند، برای بدست آوردن آن، به طور باورنکردنی سعی و تلاش می کنند. آن ها به محض آنکه چیزی را که در آرزویش بودند، بدست آورند، به دنبال آرزویی جدید می روند.

    × ازدواج:

این امر می تواند باعث کشمکش در روابطشان گردد که البته غالبا دوام چندانی نخواهد یافت. این دسته از افراد برای چندین بار ازدواج می کنند. در ضمن باید به این مطلب نیز اشاره کنم که داشتن معشوقه پس از ازدواج، برایشان امری طبیعی است.

  – چهره خوانی صورت لوزی و ۸ ضلعی

افرادی که دارای چنین صورت هایی هستند (اعم از مرد و زن)، اغلب دوران کودکی سختی را پشت سر گذاشته اند. چهره ملیح آن ها نباید شما را به اشتباه بیاندازد، چون بر خلاف ظاهرشان بسیار پرطاقت، هوش خارق العاده و عزمی راسخ برای موفقیت دارند. آن ها نسبت به زندگی بسیار خوش بین هستند و خیلی زود شور و شوق خود را بروز می دهند. بیهودگی و بلاتکلیفی آزارشان میدهد.

برخی اوقات ندانم کاری ها و یا اعمالی که از سر بی فکری انجام میدهند، می تواند تهدیدی برای موفقیت هایشان باشد. حس کشف رموز و نیروی مابعدالطبیعه از صفاتی است که در علم چهره خوانی به این دسته از افراد، نسبت داده شده است.

    × درجات اجتماعی و موفقیت:

علاقه آن ها نسبت به چنین حوادثی بیشتر بر پایه اصول علمی است. این دسته از زنان می توانند با سعی و تلاش به بالاترین درجات اجتماعی دست پیدا کنند. به همین علت اغلب به عنوان شخصی فاقد اصول اخلاقی و متکبر، مغرضانه مورد سرزنش قرار میگیرند. در کار، با پشتکاری که دارند از موانع هراسی به خود راه نمی دهند. در راه پیشرفت، تمام استعدادهایشان را به کار میگیرند و بر این باورند که در این راه، خداوند قوه درک به خصوصی به آنان بخشیده است.

    × مردان:

مردانی که دارای چنین صورت هایی هستند، دارای حس میهن پرستی می باشند. از آنجایی که آن ها از کارهای معمولی و عادی متنفر هستند، همواره به دنبال زندگی هستند که بتوانند باعث هیجان آن ها شود و آنان را خسته و بی حوصله نسازد. از همین رو، شما می توانید بسیاری از آنان را در نیروهای ارتش بیابید.

    × زنان:

زنانی که دارای چنین صورت هایی هستند، به مشاغلی علاقه مندند که بتوانند به نوعی اعتراض و اختلاف نظر خود را بیان دارند؛ به همین خاطر دوست ندارند به واسطه ظاهر زیبا فقط یک منشی باشند. سردی همراه با ظاهر مناسب در اثر حساسیت مفرط و نیز احساسات هیجانی موجب عدم توازن آن ها می شود.

حساسیت زیاد و نفس پرستی شدیدشان، سردی و بی روحی ظاهر زیبایشان را خنثی می سازد. آنان در احساسات عاشقانه، بسیار متوقع هستند و اگر این تقاضاهای عاشقانه بی جواب بماند، خیلی زود مأیوس خواهند شد. این ویژگی ها را در صورت های هشت ضلعی با وضوح و برجستگی بیشتر می توان مشاهده کرد. صورت هشت ضلعی برخلاف صورت لوزی شکل، بیشتر در مردها دیده می شود.

چهره شناسی مثلثی

  – چهره خوانی صورت مثلثی شکل

افرادی که دارای صورت مثلثی شکل هستند، پیشانی پهن و چشمان برجسته ای دارند و با اولین نگاه به چهره این اشخاص، در می یابیم که انرژی سرشاری دارند.

آنان بسیار خوشنام و تمام عمر خود را در جستجوی علم و دانش هستند. رشته های مورد علاقه آنان می تواند تفاوت های زیادی با یکدیگر داشته باشد؛ برای مثال برای آنان علم تکنولوژی کامپیوتر به اندازه هنر بافندگی جذابیت دارد.

    × وقفه در موفقیت:

این دسته از مردم با استعدادی که دارند موفق می شوند تا آن احترامی را که شایسته آنان است، بدست آورند. آنان گاه و بیگاه دچار فکر و خیال و ناامیدی می شوند که باعث وقفه در موفقیتشان می شود.

بنابراین در این دوره برای خوشحال کردن و دور کردن افکار منفی از ذهن این اشخاص، باید خیلی محتاطانه قدم بردارید؛ در غیر این صورت تلاش هایتان راه به جایی نخواهد برد.

    × مردان:

برای این دسته از مردان، بسیار دشوار است تا به دنیای درونیشان نگاه کنند. نزدیک شدن و جلب اعتماد این افراد، می تواند کار بسیار وقت گیری باشد.

گرچه این دسته از مردان دوستان فراوانی دارند، اما همواره احساس تنهایی می کنند. طبیعت متزلزل این افراد، منشأ این امر می باشد. روحیه این دسته از مردان با کارهای یکنواخت سازگار نیست؛ زیرا قادر به ارائه طرح ها و ایده های زیادی هستند.

آن ها به خاطر ناتوانی هایشان نمی توانند از مهارت های ذاتی که در حرفه های هنری دارند، سودی ببرند. اما این امر بدین معنا نیست که دنیا برایشان به آخر رسیده است. زیرا آنان با شخصیت مبتکر و خیال پردازی که دارند، می توانند در مشاغلی که با مردم و با حیوانات سر و کار دارد موفق باشند. برای مثال کار در مزرعه برای آنان می تواند بسیار مؤثر باشد.

    × زنان:

زنانی که دارای صورت مثلثی شکل هستند، دارای خلاقیت ذاتی می باشند. 

اگر آنان بتوانند به نحو درستی از استعدادهای ذاتیشان استفاده کنند، آنگاه قادر خواهند بود، در تئاتر و سیرک، موفقیت های زیادی کسب کنند.

افرادی که صورت مثلثی شکل دارند، در پی زندگی پر هیجان و عشقی پراحساس هستند. تنها مسئله ای که می تواند عشق پرشور آنان را مورد تهدید قرار دهد، این است که روزی دریابند، ادامه دادن به چنین رابطه ای جدی و رو به گسترش برای آنان سرانجامی نخواهد داشت. متأسفانه آنان غالبأ نمی توانند احساس واقعی را از هوسی زودگذر تشخیص دهند.

چهره شناسی دراز و کشیده

  – چهره خوانی صورت دراز و کشیده

چنین صورت هایی که بیشتر شبیه تخم مرغ است، دارای پیشانی پهن، گونه استخوانی کشیده و چانه های کوچک و تیز می باشند. این دسته از افراد دارای هوش و استعداد بسیار زیادی می باشند. این افراد بسیار سازش پذیر و همواره دارای ایده های فراوانی می باشند که می توانند برخی اوقات، آن ها را عملی سازند.

    × غرق در خیالات و رویاهای خود:

اما باید برای رسیدن به موفقیت، بسیار تلاش کنند. با وجود گرایش های مثبتی که دارند، همواره با اشخاص ناباب دوست می شوند؛ زیرا به سادگی مجذوب ظاهر افراد می گردند. این افراد بسیار بی پروا، تمایل به مبالغه گویی دارند. آنان اغلب آنقدر غرق در خیالات و رویاهای خود هستند که به سختی می توانند ظاهر و باطن را از یکدیگر تمیز دهند. به علت آنکه نسبت به دیگران خیلی بدگمان هستند، همه دوستانشان آن ها را ترک می کنند. از همین رو این افراد اغلب تنها زندگی میکنند.

    × رعایت نکردن اصول اخلاقی:

این افراد سریع الانتقال و در رقابت هایشان در کسب قدرت، اصول اخلاقی را رعایت نمی کنند. البته چنین روشی مربوط به دوران جوانی آن ها می شود و به تجربه ثابت شده است که به این رفتار خود، زیاد ادامه نمی دهند. زیرا مکر و حیله شان اغلب اشتباه از آب در می آید؛ با این حال با استعداد برجسته مراقبه و هوشی که در کار از خود نشان میدهند، می توانند رفتار خود را متعادل سازند.

این افراد در ابراز احساسات و بیان آرزوهای خود در عشق، هیچ مشکلی ندارند. با این وجود برای این افراد احساساتی، قابل فهم نیست که چرا دیگران برخلاف آن ها می توانند یک رابطه خوب و طولانی داشته باشند. اگر با خود روراست باشند، باید این حقیقت را بپذیرند که بدگمانی بیش از حد و مشکلاتی که با خود دارند موجب می گردد تا دوستانشان یکی پس از دیگری از ایشان رویگردان شوند و نتوانند رابطه ای عمیق و استوار با آن ها برقرار سازند.

بنابراین این افراد بیشتر از سایر مردم باید بتوانند از عهده بداقبالی هایی که در روابط عاشقانه رخ می دهد، برآیند. بهترین وضعی که می توانند انتظار داشته باشند این است که معشوقشان به آرامی و بدون هیچ بحث و جدلی، ایشان را ترک گوید.

  – چهره خوانی صورت شش ضلعی

صورت شش ضلعی، صورتی است گوشه دار با پیشانی، گونه و چانه بسیار برجسته؛ چنین صورتی در نظر دیگران بسیار زیبا و مطلوب می نماید. این دسته از افراد بسیار دمدمی مزاج و تند خو می باشند. با این حال می توانند با خصوصیات مثبت دیگران را زیر چتر خود آورده و مهارت های رهبری خود را به آزمایش بگذارند.

یکی از توانایی های این گروه که به سختی قابل تشخیص است وجود افراد بله قربان گوه در اطرافشان است. زیرا آنقدر از خودراضی و مغرور هستند که به سختی مخالفتی را می پذیرند. از آنجا که در زندگی زنان و مردان این گروه، کمتر مشکلی پیش می آید، شاید تصور شود سحر و جادویی در کارشان است؛ اما شاید بهتر از دیگران می دانند که چگونه در راه رسیدن به هدف خونسرد و بی قید باشند.

    × رویایی تحقق نیافتنی:

آنان با نیروی جادویی همه را به سوی خود جذب می کنند. به خاطر این نیروی خودجوش و توانایی شورآفرینی تصور می رود که اوقات خوشی را برای خود خلق می کنند؛ اما شادکامی این چنین افزون چندان عادلانه نمی نماید، چون دوستی واقعی برای این افراد، اغلب رویایی تحقق نیافتنی است.

در کار، به علت توانایی و اقتدار ذاتیشان به راحتی نقش رهبری را می پذیرند و به هیچ کس اجازه نمی دهند تا در موفقیت با آن ها سهیم شود. با وجود آنکه اندیشه عدم موفقیت برایشان کاملا غریب است، اگر احساس کنند کاری برایشان سود کافی دربر نخواهد داشت، بدون هیچ وقفه آن را رها خواهند کرد.

غیر ممکن است بتوان عاشقان احساساتی این گروه را متقاعد ساخت که عشق و وفاداری دو روی یک سکه اند. گرچه این افراد، چه زن و چه مرد، عاشقانی پرشورند، با این وجود غیر محتمل است رابطه های آنان را به دفتر ازدواج راهنمایی کند. در صورت یافتن شریک زندگی مناسب، آنگونه که سزاوار است او را می پرستند.

چهره مخروطی و ذوزنقه ای

  – چهره خوانی صورت ذوزنقه ای وصورت مخروطی 

صورت ذوزنقه ای، صورت ماهیچه ای است که دارای پیشانی نسبتا باریک، چانه پهن و گوشه دار و استخوان هایی برجسته در قسمت گونه می باشد. آنان انرژی زیادی را صرف رسیدن به قدرت می کنند. چهره این افراد تا حدی آشفته و از آنجا که در جوانی با مشکلاتی روبرو و از محیط گرم خانواده محروم بوده اند، به سختی می توان شگفتی آنان را برانگیخت.

برخورد غیر محترمانه، بدترین اتفاقی است که برای آنان می افتد؛ چون آن را با ناسزا و رفتار توهین آمیز جواب داده و به شیو های گزنده و تلخ حقوق خود را به دیگران گوشزد می کنند. متأسفانه آن ها قادر به خلق درستی نیستند.

    × عطش در کسب علم و دانش:

از نکات مثبت این گروه باید به عطش آنان در کسب علم و دانش و استفاده صحیح از فرصت های مناسب اشاره کرد. به خاطر شخصیت خود محوری که دارند نمی توانند اشتیاق به کار و تلاش را با یکدیگر همخوان سازند.

زنان این گروه در کار، به واسطه رفتار مثبت پیشرفت خواهند کرد. انجام به موقع تعهدات از میل آن ها به نام نیک و امنیت مالی سرچشمه می گیرد؛ اما به راحتی هم نمی توان پذیرفت که شهرت آنان تمام و کمال صادقانه بدست آمده باشد.

روابط زناشویی این گروه، بسیار پرتنش و ابراز مخالفت های تند وشدید در آن عادی است. تنها راهی که زندگی را برای شریک زندگی این گروه قابل تحمل میکند، گردن نهادن به تصمیم های آنان است. اما ازدواج زن و مردی از این گروه با یکدیگر به این معنا است که هر کاری از ایشان ساخته است.

آنان هرچه را که پیشرفت روابط متقابلشان به خطر اندازد، از سر راه بر می دارند. اگر خواستید خانواده نوکیسه ای را دقیق بررسی کنید، زن و شوهری هر دو از این گروه نمونه خوبی خواهند بود.

    × صورت مخروطی:

صورت مخروطی به مانند صورت ذوزنقه ای، چانه پهنی دارند و تفاوت آن ها در شکل پیشانی است. شباهت دیگر آن ها مشکلات خانوادگی هنگام بلوغ و عدم توانایی در دوست یابی است. اگر ویژگی های صورت های مخروطی به خوبی پذیرفته شوند، آنگاه می توانند صفات مثبت خود را پرورش دهند.

دستاوردهای آنان نیازمند درک و احترام دیگران است و در نقد آن ها، باید جانب احتیاط را رعایت کرد؛ چون پرخاشگری و رفتار قهرآمیز آن ها، نامحدود و با هر کسی می تواند اتفاق بیفتد.

آن ها کمتر اجتماعی اند، البته نه بخاطر علاقه به گوشه نشینی؛ بلکه دوست ندارند در میان جمع قرار گرفته و یا راجع به موضوع های بی اهمیت غیبت کنند. در کار ویژگی های صورت ذوزنقه ای ها را دارند.

    × عشق:

در عشق به دنبال رابطه ای هستند که سعادت مالی برایشان به ارمغان بیاورد، نه زندگی عاشقانه را. اشتیاق دائمی به قدرت و زندگی فارغ از غم و غصه را از شریک زندگی خود انتظار دارند. اگر آنان اطمینان حاصل کنند که شخصی وجود دارد تا از آنان پشتیبانی کند، نهایت کوشش را برای حفظ شادی در زندگی خواهند کرد و از فرزندانشان که تعدادشان معمولا زیاد است، حمایت خواهند کرد.

برای اطلاع از سایر چهره ها و ارتباط آن ها با شخصیت افراد، می توانید کتاب چهره خوانی را از زیر دانلود کنید. 

دانلود کتاب چهره خوانی

منبع : کتاب چهره خوانی نوشته چی آن کوی

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب