رابطه ظاهر و شخصیت افراد

رابطه ظاهر و شخصیت افراد را بشناسیم. ظاهر می‌تواند گاهی اوقات فریب‌دهنده باشد، اما همیشه این‌طور نیست. گروهی از تحقیقات نشان می‌دهد که مردم می‌توانند حدس‌های بسیار دقیقی در رابطه با شما، تنها با یک نگاه کوتاه بر ظاهرتان، بزنند. حدس‌هایی مانند میزان هوش شما، گرایشات و علایقتان.

برای شناسایی ویژگی‌های شخصیتی خود میتوانید تست آنلاین شخصیت شناسی MBTI را تکمیل نمایید.

افرادی با ظاهر عصبی یا پرخاشگر 

در زمینه رابطه ظاهر و شخصیت افراد تحقیقاتی انجام شده است. در تحقیق کوچکی که در سال ۲۰۱۳ میلادی در کالج دانشگاه لندن در مرکز مطالعات تغییرات رفتاری صورت پذیرفت، مشخص شد مردانی که از میزان تستوسترون بالاتری برخوردار هستند، صورت‌های عریض‌تر و گونه‌های برجسته‌تری دارند. همچنین اعلام شد که این مردان، تندخوتر بوده و دارای شخصیت پرخاشگر و وضعیت-محور هستند.


مقاله مرتبط: چهره خوانی، شخصیت شناسی از روی چهره


ارتباط میزان هوش و شخصیت افراد

در سال ۲۰۰۷ تحقیق جالبی در دانشگاه لویالا مریمانت توسط پروفسور نورا مورفی انجام شد که نشان داد: اگر شما هنگام گفتگو به چشمان طرف مقابل نگاه کنید، در نظر طرف مقابل فرد باهوشی به نظر خواهید رسید. هنگام گفتگو همیشه سعی کنید به چشمان طرف مقابل نگاه کنید، نه به زمین و یا محیط اطراف.

قابل اعتماد بودن و شخصیت افراد

رابطه ظاهر و شخصیت افراد در زمینه قابل اعتماد بودن نیز است. شاید باور آن کمی سخت باشد، اما مردم در ۰.۱ ثانیه اول آشنایی با شما می‌توانند کاملاً به قابل اعتماد یا غیرقابل اعتماد بودن شما پی ببرند. این تحقیق را دانشجویان دانشگاه پرینستون انجام دادند؛ آن‌ها به دو گروه از دانشجویان، چهره جذاب، رقابت‌جو، دوست‌داشتنی، خشن، قابل اعتماد نشان دادند؛ اما به گروه اول فقط ۲ ثانیه نمایش دادند به گروه دوم بیش از ۵ دقیقه فرصت دادند تصمیم بگیرند. در کمال ناباوری، هر دو گروه نرخ تشخیص چهره‌های قابل اعتماد با همدیگر برای هر دو گروه برابر بود.

میزان جذبه یا توانایی مدیریتی و شخصیت افراد

در سال ۲۰۱۳ میلادی، گروهی از روانشناس‌ها، عصب شناسان و دانشمندان علوم کامپیوتری از اروپا و آمریکا، گروه کوچکی از شرکت‌کننده‌ها را گرد هم آورده و تصویر صورت ۴۷ مرد سفید پوست و ۸۳ زن سفید پوست را به آن‌ها نشان دادند تا نظر خود در مورد میزان جذبه و توانایی آن‌ها در پست‌های مدیریتی را اعلام کنند. محققان متوجه شدند که شرکت‌کننده‌ها، بر اساس جنسیت و بلندی صورت افراد در مورد توان و ابهت مدیریتی افراد قضاوت کرده‌اند.

صورت‌هایی که مشخص بود به افراد بلندقد مربوط می‌شود، بیشترین رای را برای داشتن توان مدیریتی کسب کرده بودند.

ارزش‌ها و شخصیت افراد

تحقیقاتی در بریتانیا انجام شد که نشان داد، دختران و زنانی که خالکوبی دارند، معمولاً در نظر مردم کمتر جذاب، قابل اعتماد و دارای ارزش‌های خاص هستند نسبت به زنان و دخترانی که فاقد خالکوبی بر روی بدنشان هستند. این موضوع در مورد مردان نیز صدق می‌کند. اگر نسبت به بدنتان بی تفاوت باشید؛ چاق، خالکوبی کرده، نامرتب، اصلاح صورت و … از نظر مردم در همان ۸ ثانیه اول برخورد فردی فاقد ارزش‌های خاصی به نظر می‌رسید که به آن پایبند هستید یا خیر!

میزان تهاجمی بودن و شخصیت افراد

یک آزمایش کوچک در سال ۲۰۰۹ و در کانادا بر روی دانشجویان دختر دوره لیسانس انجام گرفت و نتیجه به این صورت بود که آن‌ها تقریباً  قادر بودند که تنها با نگاه به هرعکس‌ در ۳۹ میلی‌ثانیه به طور دقیق ارزیابی کنند که ۳۷ مرد متفاوت چقدر رفتار تهاجمی دارند. محققان میزان پرخاشگری افراد را با گرفتن عکس‌هایی در هنگام انجام بازی کامپیوتری اندازه گرفتند. این عکس‌ها زمانی گرفته شد که آن‌ها می‌خواستند از یک بازیکن دیگر امتیاز بگیرند.

ارتباط ظاهر با شخصیت افراد

میزان آسیب‌پذیری و شخصیت افراد

مردم نمی‌توانند درباره شخصیت دیگران، بر اساس نحوه راه رفتن، حدس‌های درستی بزنند؛ اما پژوهشگران نشان می‌دهند که افرادی مشخص مانند مجرمان روانی، می‌توانند تنها با نگاه چنددقیقه‌ای به راه رفتن افراد از میزان آسیب‌پذیری آن‌ها آگاه شوند. به عنوان مثال یک مطالعه در سال ۲۰۰۹ نشان داد که یک زندانی که اختلالات روانی زیادی داشت می‌توانست افرادی را که در گذشته دستخوش فریب یا تعدی قرار گرفته‌اند را تشخیص دهد، این تشخیص عمدتاً بر مبنای نحوه راه رفتن افراد بود.


مقاله مرتبط: شخصیت شناسی بر اساس فیلم مورد علاقه


 موفق بودن و شخصیت افراد

اگر می‌خواهید موفق به نظر برسید، لباس‌های رسمی و دقیقاً سایز خودتان بپوشید. در تحقیقات دیگر تیم تحقیقاتی بریتانیایی مشخص شد که افراد دارای لباس‌های رسمی و منظم و کاملاً فیت (سایز دقیق) از نظر مردم، افرادی موفق به نظر می‌رسند و می‌توان به آن‌ها در کار اعتماد کرد.

میزان خودشیفته بودن و شخصیت افراد

در یک تحقیق در سال ۲۰۰۹ محققان از دانشجویان تست شخصیت گرفتند. یکی از این تست‌ها میزان خودشیفتگی را نشان می‌داد. پژوهشگران از شرکت‌کنندگان خواستند تا ۳ نفر که آن‌ها را خوب می‌شناسد هم این پرسشنامه‌های شخصیت شناسی را  در رابطه با فرد شرکت‌کننده، پر کنند. بعد از آن هفت دانشجوی دیگر به عکس‌های کامل از افراد شرکت‌کننده نگاه کرده و شخصیت آن‌ها را ارزیابی کردند. نتایج نشان داد که به طور متوسط، ناظران در تشخیص میزان خودشیفتگی افراد، تنها با نگاه به ظاهر فیزیکی آن‌ها، حدس‌های درستی زده بودند. نشانه‌های خاصی که ناظران بر مبنای آن‌ها نظر داده بودند شامل تمیز و مرتب بودن ظاهر، درخشان بودن، آرایش و لباس‌های گران و شیک بود. محققان بیان می‌کنند که این نتایج نشان می‌دهد افراد خودشیفته می‌خواهند که ظاهر خود را به نحوی  تغییر دهند (آگاهانه یا ناخودآگاه) که افراد بیشتری را به سمت خود جلب کنند. 

ارتباط میزان برونگرا بودن و شخصیت افراد

اگر شما مانند یک فرد برون‌گرا رفتار کنید، اکثر افراد در تنها ۵۰ میلی ثانیه قادر به درک این موضوع هستند. بر اساس یک مطالعه که در سال ۲۰۰۹ توسط محققان آلمانی صورت گرفت، مردم در آن به صدها تصویری که از صورت افراد گرفته شده بود نگاه کرده و شخصیت افراد را ارزیابی کردند. این تصاویر از افرادی با ویژگی‌های شخصیتی متفاوت گرفته شده بود. محققان بیان می‌کنند که افراد برونگرا حالت‌ شادتری در عکس‌ها دارند بنابراین یافتن این افراد راحت است. آن‌ها می‌گویند که بسیاری از افراد تلاش می‌کنند تا احساسات مثبت خود را با لبخند زدن، مخصوصاً زمانی که از آن‌ها عکس گرفته می‌شود، نشان دهند؛ اما افراد درون‌گرا این کار را غالباً کمتر و با مهارت کمتری انجام می‌دهند.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب