روانشناسی شخصیت

در روانشناسی شخصیت تعاریف مختلفی از شخصیت ارائه شده است که هر یک بر وجهی از شخصیت تأکید کرده‌اند. هیلگارد شخصیت را «الگوهای رفتار و شیوه‌های تفکر که نحوه سازگاری شخص را با محیط تعیین می‌کند» تعریف کرده است در حالی که برخی دیگر «شخصیت» را به ویژگیهای «پایدار فرد» نسبت داده و آن را بصورت «مجموعه ویژگی هایی که با ثبات و پایداری داشتن مشخص هستند و باعث پیش بینی رفتار فرد می‌شوند» تعریف می‌کنند.

برای هر فردی جالب است که بتواند نوع شخصیت و اختلالات شخصیت را در دیگران شناسایی کند. آشنایی با شخصیت دیگران و مشکلات و اختلالات شخصیتی در ایجاد رابطه و حفظ آن بسیار مهم است. در ادامه به بررسی روانشناسی شخصیت ، شخصیت شناسی، انواع برونگرایی و درونگرایی می پردازیم و انواع تست روانشناسی شخصیت آنلاین را به شما معرفی می کنیم که با تکمیل آنها به راحتی می توانید شخصیت خود را بشناسید.

شخصیت شما در روانشناسی شخصیت چیست؟

روانشناسی شخصیت به بررسی ابعاد مختلف شخصیت، جنبه های ادراکی، هیجانی، ارادی و بدنی افراد و چگونگی سازگاری فرد با محیط می پردازد.

شخصیت (Personality) از ریشه لاتین (Persona) که به معنی «نقاب و ماسک» است گرفته شده است و اشاره به ماسک و نقابی دارد که بازیگران یونان و روم قدیم بر چهره می‌گذاشتند و این تعبیر تلویحا به این موضوع اشاره دارد که «شخصیت هر فرد ماسکی است که او بر چهره خود می‌زند تا وجه تمایز (تفاوت) او از دیگران باشد». شخصیت به همه خصلتها و ویژگیهایی اطلاق می‌شود که معرف رفتار یک شخص است، از جمله می‌توان این خصلت ها را شامل اندیشه، احساسات، ادراک شخص از خود، وجهه نظرها، طرز فکر و بسیاری عادات دانست. اصطلاح ویژگی شخصیتی در روانشناسی شخصیت به جنبه خاصی از کل شخصیت آدمی اطلاق می‌شود.

نظری اجمالی به تعاریف شخصیت در روانشناسی شخصیت ، نشان می‌دهد که تمام معانی شخصیت را نمی‌توان در یک نظریه خاص یافت. برای مثال کارل راجرز شخصیت را یک خویشتن سازمان یافته دایمی می‌دانست که محور تمام تجربه‌های وجودی بود. یا گوردن آلپورت شخصیت را مجموعه عوامل درونی که تمام فعالیت‌های فردی را جهت می‌دهد تلقی کرده است. واتسون شخصیت را مجموعه سازمان یافته‌ای از عادات می‌پنداشت و زیگموند فروید، عقیده داشت که شخصیت از نهاد(ID)، خود(Ego) و فراخود(Super ego) ساخته شده است.

تاریخچه مطالعه روانشناسی شخصیت

روانشناسی شخصیت از قدیم وجود داشته است. کوشش دانشمندان برای توصیف و طبقه‌بندی منش آدمی را می‌توان در یونان باستان ردیابی کرد. در عهد باستان، تفاوت افراد را از نظر خلق و مزاج به غلبه یکی از مزاج‌های چهارگانه (خون، صفرای سیاه، بلغم و صفرای زرد) نسبت می‌دادند و بر این اساس، افراد را به چهار سنخ یا تیپ شخصیتی: دموی ‌مزاج، سوداوی ‌مزاج (مالیخولیایی)، بلغمی‌ مزاج و صفراوی ‌مزاج طبقه‌بندی می‌کردند. بدین ترتیب، ضمن این‌که افراد به سنخ‌های مختلف شخصیتی طبقه‌بندی می‌شدند علت تفاوت‌های فردی نیز توجیه می‌شد. این نظریه تا قرن ۱۹ هم‌چنان دوام یافت.

نظریه‌های شخصیت، طی دوران شکل‌گیری خود مانند هر پدیده دیگری تحت تاثیر عوامل مختلف تاریخی قرار گرفته‌اند. از آن میان، چهار عامل نقش موثری داشته‌اند که عبارتند از: پیشرفت طب بالینی اروپا، روش‌های روان‌سنجی، روان‌شناسی رفتارگرایی و روان‌شناسی گشتالت. علاوه بر این عوامل تاریخی، عوامل معاصر موجود نیز در روانشناسی شخصیت تاثیر گذاشته‌اند. از جمله این عوامل می‌توان از پیدایش یا تکامل رشته‌هایی مانند روان‌شناسی میان‌فرهنگی، فرایندهای شناختی، روان‌شناسی در پهنه زندگی (تمام مدت عمر) و انگیزش نام برد.

روان‌شناسان شخصیت برای مطالعه و تحقیق، از چهار نوع داده استفاده می‌کنند که عبارتند از: داده‌های مربوط به سوابق زندگی فرد، داده‌های جمع‌آوری شده توسط مشاهده‌گر، داده‌های حاصل از آزمون‌ها و داده‌های حاصل از گزارش‌های شخصی. هر یک از روان‌شناسان، نوعی از این داده‌ها را ترجیح می‌دهند. اما همه آن‌ها در مورد فایده بالقوه هر یک از انواع چهارگانه داده‌ها تردیدی ندارند.

شخصیت

عده کمی از مردم را می بینیم که از وضع خود کاملا راضی اند، بیشتر افراد معتقدند که از ویژگیهای مرموزی که برای موفقیت اجتماعی لازم اند، برخوردار نیستند. در بین این ویژگیهای مطلوب صفتی است که آن را معمولا “شخصیت” می نامند. در نظر روانشناسان، معنای کلمه شخصیت فراتر از صفت جذابیت است که ما را وادار میکند در مورد دارنده آن بگوییم که “فردی با شخصیت است”.

شخصیت یک فرد از تمام صفات او تشکیل شده است.

انواع صفت: ثابت قدمی، عجله، معاشرتی بودن، میهن دوستی، مانند صفات دیگر که علاقه انسان را بیان میکند مثل: زیبایی شناسی، ورزش دوستی و غیره. از جمله صفات مهم خُلق و خو را میتوان نام گرفت. این صفات شامل ویژه گیهای مثل: خوش بینی و بد بینی، زودرنجی و تُرشرویی، تحریک پذیری و ملایمت است.

روانشناسی شخصیت در افراد

تست روانشناسی شخصیت شناسی

تست روانشناسی شخصیت شناسی آنلاین برای هر فردی جذاب است که می توانند از طریق تکمیل کردن سوالات تست روانشناسی شخصیت، شخصیت خود را محک بزنند و از اسرار درونی خود آگاه شوند.

اگر می خواهید از شخصیت خود باخبر شوید میتوانید تست شخصیت شناسی آنلاین که در ادامه به آن اشاره می کنیم را تکمیل نمایید.

  • تست آنلاین شخصیت A و B: یکی از انواع تقسیم بندی های شخصیت، شخصیت نوع A و B می باشد. شخصیت شناسی نوع A  افرادی عجول، رقابتی، وظیفه شناس و احتمالا افسرده و عصبانی هستند. شخصیت نوع B، اشخاصی با اعتماد به نفس بالا، خونسرد و دارای مشغله کمتر هستند. برای تشخیص نوع شخصیت خود که نوع A هستید یا B می توانید تست روانشناسی شخصیت آنلاین A و B را تکمیل کنید.
  • تست آنلاین شخصیت شناسی MBTI : یکی از شناخته شده ترین تست های شخصیت شناسی است. این آزمون شخصیت شما را در زمینه های برونگرایی، درونگرایی، شهودی، حسی، اداراکی، قضاوتی، احساسی و منطقی مورد ارزیابی قرار می دهد. جهت شناخت خود در زمینه های شخصیتی بالا به شما پیشنهاد می کنیم که تست شخصیت شناسی آنلاین  MBTI را تکمیل نمایید.
  • تست آنلاین پذیرش اجتماعی: یکی از معتبرترین مقیاس‌های سنجش پذیرش اجتماعی است. این تست میزان اجتماعی بودن شما و توانایی شما در برقراری ارتباط با دیگران را مورد ارزیابی قرار می دهد. به طور کلی میزان پذیرش اجتماعی را بررسی می کند. برای سنجش میزان پذیرش اجتماعی خود اینجا کلیک کنید.
  • تست آنلاین شخصیت محبوب: آیا شما شخصیت محبوبی دارید؟ آیا دیگران با برقراری ارتباط با شما لذت می برند؟ آیا دیگران دوست دارند با شما ارتباط برقرار کنند؟ برای پاسخگویی به سوالات بالا و سنجش میزان محبوبیت خود، به تست آنلاین شخصیت محبوب پاسخ دهید.
  • تست آنلاین رضایت از خود: همه افراد در زندگی اهدافی را دارند و در صورتی که به اهداف خود برسند از خود ، راضی می شوند. اگر فرد احساس رضایت از خود داشته باشد و احساس کند که فردی مفید است در شکل گیری عزت نفس به او کمک میکند. آیا شما از خود، راضی هستید؟ برای سنجش این امر میتوانید تست آنلاین رضایت از خود را تکمیل نمایید.

تست روانشناسی آنلاین فراوانی وجود دارد که علاوه بر تشخیص ویژگی های شخصیتی به تشخیص انواع اختلالات مثل اختلال شخصیت مرزی،تست آنلاین اختلال خوردن، تست آنلاین اخنلال ضد اجتماعی، تست وسواس فکری عملی و … کمک می کند. جهت آشنایی با تست های مختلف آنلاین روانشناسی میتوانید وارد صفحه تست آنلاین بشوید.

برای شناخت دقیق خود از شخصیت خود و توانایی های خود باید به متخصص روانشناس مراجعه کنید تا به شما کمک کند که نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنید و نقاط ضعف خود را به قوت تبدیل کنید؛ همچنین برای تشخیص دقیق اختلالات باید به روانشناس متخصص مراجعه کنید تا علت، نوع و شدت اختلال را در شما به صورت علمی بررسی کند.

اگر دنبال متخصص روانشناس باتجربه در زمینه شخصیت شناسی و اختلالات شخصیت می گردید متخصصین با تجربه مرکز روانشناسی اکسیر در خدمت شما عزیزان هستند. مرکز روانشناسی اکسیر به سازمانهای طرف قرارداد اکسیر، خدمات رایگان رانشناسی ارائه می دهد.

انواع شخصیت در روانشناسی شخصیت و شخصیت شناسی

شخصیت افراد در روانشناسی شخصیت به دو دسته کلی تقسیم می شوند. یکی (برون گرایی ٍExtraversion) و دیگری (درون گرایی Intraversion) می باشد. از سالهاست که هیچ بُعدی از شخصیت به اندازه بُعدی که به وسیله این دو کلمه بیان می شود، جلب توجه نکرده است.

در رابطه های روزمره و در برخورد با افراد نیز از کلمه برونگرا و درونگرا خیلی استفاده می کنیم و افراد را عموما در این دو دسته قرار می دهیم.

شخصیت شناسی از نظر کارل گوستاف یونگ

روانشناس مشهور آلمانی بنام کارل گوستاف یونگ برون گرایی و درون گرایی را چنین تعریف می کند:

برونگرا
  • برون گرا، شخصی است که بیشتر به اشیا و اشخاص جهان بیرون علاقمند است.
  • برون گرا در زمان حال زندگی می کند.
  • به دارایی و موفقیت خود ارزش قایل است.
  • برون گرا به جهان محسوس و قابل لمس علاقمند است.
  • برون گرا اهل عمل است.
  • دارای عقل متعارف.
  • برون گرا مایل به عمل است و به آسانی تصمیم میگیرد.
درون گرا
  • درون گرا، شخصی است که بیشتر به افکار و احساسات خود علاقه دارد.
  • درون گرا در آینده زندگی می کند و به ملاکها و عقاید خود ارج می نهد.
  • درون گرا به نیروهای زیر بنایی و قوانین طبیعت علاقه دارد.
  • اهل تخیل و ادراک شهودی است.
  • درون گرا تحلیل و طرح را ترجیح میدهد و پیش از تصمیم گیری تردید نشان می دهد.

اما روانشناسان عینی گرا به این معتقدند که برون گرایی و درون گرایی بطور واقعی بیان کننده یک صفت نیست، بلکه سه صفت را معیار قرار می دهند:

۱ ـ میل به تفکر در برابر میل به عمل.

۲ ـ میل به تنهایی در برابر میل به جامعه.

۳ ـ آمادگی برای استقبال از خطر در برابر راضی بودن به وضع موجود.

خلاصه، شخصیت عبارت است از ترکیب پیچیده ای از نیرو های درونی که شیوه ای را قالب ریزی میکند تا فرد به آن شیوه آن شخصی که هست، ادامه بدهد.

شخصیت، نظام آرزو ها و مقاصدی است که شیوه شخصی فرد را در مورد سازگاری با محیط خود تشکیل می دهد. انگیزه ها، کلیدهایی هستند که در را به روی شناخت کاملتر ساخت و کارکرد شخصیت و همچنین رشد خلق و خوی هیجانی باز می کنند. شخصیت، فاکتور هایی هستند که در رفتار و خاطر انسان رول بازی میکنند و تا دیر زمان باقی می مانند.

عوامل ژنیتکی و وراثت و تعلیم و تربیت ما و اجتماعی که انسان در آن بزرگ می شود، نقش مهم و بارز را در بوجود آمدن شخصیت او بازی می کنند. بعضی خواص و صفتهای شخصیت در جریان انکشاف قابل تغییر می باشند.

شخصیت از دیدگاه فروید

فروید روانشناس معروف معتقد بود که طفولیت و تجربه هایی که انسان در طفولیت انجام می دهد بر روی شخصیت او اثر می گذارند. فروید معتقد است کودکان در دروان طفولیت باید مراحلی را به شکل سالم پشت سر بگذارند اگر این مراحل با موفقیت طی نشود بر شخصیت آنها موثر است. از جمله مراحل مورد نظر فروید  عبارتند از: فعالیت های (اورال): بازی های کودکانه ای که در آن اطفال اشیا را به دهن می برند و یا با سینه و پستان مادر بازی می کنند و همچنان فعالیتهای (انال): که آشنایی با بدن و دانستن رفع حاجت و آمیزش با محیط زیست است، و از این قبیل مسایل.

فروید می گوید که اگر این فعالیت ها در دوران کودکی به شکل درست عملی نشوند، انسان در بزرگسالی دچار مشکلاتی می شود که بر شخصیت او اثر می گذارد. از دیدگاه فروید دوره ی طفولیت بسیار مهم است.

دید روانشناسی شخصیت مدرن امروزی به شخصیت

روانشناسی مدرن علمی امروز، معتقد است که شخصیت عوامل ژنیتیکی دارد و تربیت خانوادگی و جامعه نقش مهم را در ساختن شخصیت بازی می کند.

ویژگی های شخصیتی درونگرا در روانشناسی شخصیت نوین

  1. علاقه مند به احساسات و افکار خودشان. نیاز به داشتن قلمرو شخصی. کـم حرف، ساکت و متفکر.
  2. دوستان زیادی ندارد. در ارتباط برقرار کردن با افراد جدید مشـکل دارد. عـلاقـه مـند به سکوت و تمرکز. از دید و بازدید های غیر منتظره و ناگهانی بیزار است.
  3. کارایی وی در تنهایی بیشتر است. بـزرگترین وحشت وی آن اسـت کـه در یـک جــمع شلوغ قرار گیرید. ترس از آنکه فردیت خود را از دست بدهد. از فـعالـیتهای انفرادی انرژی می گیرد.
  4. در بیـن انـبـوه مـردم بودن، آنها را خسته می کنـد. بـیشتـر از دسـت کـرده خـودشـان خشمگین میگردند تا دیگران. معمولا کمرو هستند. درکشان مشکل است. اهـل ایــده و عقاید نو.
  5. شـخصیتی مـتمایز در خلوت خود و در حضور دیگران دارند. مشـتـاق و احسـاسـاتـی می باشند. معمولا احساساتشان را بیان نمیکنند. درجـمع ناآشنا، ساکت اما در جمع دوستان خود راحت می بـاشنـد. تـمرکزشان قوی است. برای تصمیم گیری به زمان نیاز دارند. پیش از حرف زدن می اندیشند.
  6. از در میان گذاشتن اطلاعات شخصی خود با دیگران ممانعت میکند. مایل به رویکــرد آهسته اما دقیق می بـاشد. بـا مشـاهـده درس میی آموزد (عـبــرت از دیگران) و پس از آموختن روش زندگی، زندگی خود را آغاز می کند.
  7. ۲۵ الی ۴۰ درصد از جمعیت را تشکیل می دهند.

این خصوصیات هیچ ارتباطی با کمرویی درونگرایان ندارد ممــکن است آنها خیلی هم با اعتماد بنفس باشند. %۶۵ نوابغ را درونگرایان تشکیل می دهند.

انواع شخصیت در روانشناسی شخصیت

تقسیم بندی درونگراها

افراد را از لـحاظ آنکه چگونه اطلاعات کسب می کنند به دو گروه حسگر و الهام گر می توان تقسیم کرد:

حس گرها

  • تــمرکز بر دنـیـای فـیــزیکی.
  • با حواس پنجگانه خود زندگی می کنـنـد.
  • شـواهــد عینی و محسوس را می بینند.
  • علاقـــمند به آن چه که هست.
  • واقع بین، عملگرا، درک جزئیات.
  • تنها بدیهیات و مشهودات را می بیند.
  • در زمان حال زندگی می کند.
  • نیاز به دانستن حقایق و شواهـد دارد.
  • سـاده و مــحافظـه کار و سنتگرا.
  • لذات فیزیکی را بیشتر دوست دارد.
  • بـا اعتماد بنفس، جای جنگل درختان را می بیند.
  • معمولا بانکدار، پلیس، ورزشکار، جراح و خلبانان جزو این گروه می باشند.
  • علاقه مند به درک جزئیات.

الهام گرها

  • تمرکز بر جهان معنوی و ذهنی.
  • از حس ششم، ندای درون و حدس و گـمـان اسـتـفـاده می کنند.
  • انتزاعی، علاقــمند به آنچه که می تواند وجود داشته باشد.
  • آرمان گرا، خیالباف، علاقه مند به درک مفاهیم و کلیات، ماوراء امور را می نـگرد.
  • از قیاس، استعاره و تشبیه استفاده می کند.
  • بیشتر در گذشته و آینده سیر می کـند.
  • تئوریسین و متفکر، اصـیل و پیچیده، علاقمند بـه چیزهای جدید و غیر متعارف.
  • شکاک.
  • هنرمندان، دانشمند، شاعران و فیلسوفان جزو این گروه میباشند.
  • جای درختان جنگل را میبیند.

اکـنـون مـی تـوان افـراد را از لــحـاظ شـیوه تصـمیـم گـیـریشان بـه دو گروه انـدیشـه ورز و احساسی تقسیم بندی کرد:

اندیشه ورزان
  • به واقعیت ارزش می نهد.
  • در تصمیم گیری از منطق استفاده میـکند.
  • علاقمند به اهداف و ایده ها، متوجه استدلال غلط دیگران می شود.
  • پیروی از ذهن عقلگرا.
  • صـادق در بیان افکارشان.
  • نسبت به دیگران سختگیر.
  • رفتارشان با دیگران عدالت آمیز است.
  • معمولا به آنها برچسب سنگدل و بی احساس میزنند.
  • حرفهای دیگران را بدل نمی گیرند.
  • عینـی، منتقد، جو رسمی و مبتنی بر منطق را ترجیح می دهنـد.
  • بــی احساس، ارزیابی دیگران برمبنای قوه درکشان می باشد.
  • مهندسان، دانشمندان و مدیران جزو این گروه می باشند.
احساسی ها
  • ارزش نهادن به هارمونی.
  • در تصـمـیم گـیری خـود از احسـاسـات فـردی خـود اسـتـفـاده می کنند.
  • هنگامی که دیگران احتیاج به کمک و پشتیبانی دارند متوجه آن می گـردنــد.
  • با قلب رئوف و احساساتی خود زندگی می کنند.
  • معـمولا حقیقت را پنهان می کند تا شخص مقابل خود را آزرده خاطر نکنند.
  • مهربان با دیگران، رحیم و بـخشـنــده نسبت به دیگران.
  • به آنها برچسب احساساتی و ضعیف و سست می زنند.
  • حرفهای دیگران را بدل می گیرنـد.
  • ذهنی، همدل و دلسوز، جو دوستانه و گرم را ترجیح می دهـنـد.
  • نـازک نارنجی.
  • ارزیابی دیـگران بر مبنای اخلاقیات، علاقمند به دیگران و احساساتشان.
  • پـرستـاران، مـعـلـمـان، هنرمندان و کشیش ها در این گروه قرار دارند.

حال مـی توان افراد را از لحاظ آنکه زندگی خود را چگونه می گذرانند و نحوه نگرش آنها به زندگی به دو گروه انتخابگر و سبک باران تقسیم بندی کرد:

انتخابگران
  • مصمم
  • سریع تصمیم می گیرند.
  • زندگی را استوار و قابل کنترل می کـنـنـد.
  • پروژه ها را به سادگی به اتمام می رسـانـد.
  • سـازمـان یـافـته و منظم، جدی، قابل پیشبینی، از زمان بندی ها و جداول زمانی بعنوان راهنما سود می برد.
  • از امور غیر مترقبـه بــیزار می باشد.
  • سخت کوش، تـمایـل دارد کـارها را هر چه زودتر بـه پـایـان بـرسـانـد.
  • وظیـفـه شـنــاس و مسئولیت پذیر است.
  • می تواند خیلی کوته فکر نیز باشد.
سبکباران
  • پیش از تصمیم گیری ابتدا به شرایط خو گرفته و اطلاعات گرداوری می کـنـد.
  • زنـدگــی را انعطاف پذیر و بدون تنش سپری می کند.
  • ترجیح می دهد پــروژه را آغاز کند اما معمولا آن را به اتمام نمی رساند.
  • در هم ریخته و بی نظم، بی خیال، هر کـاری پیـش بیاید انجام میدهد.
  • با فراغت خاطر کامل کارها را به انجام میرساند.
  • از اتـفاقات غافلگیر کننده و غیر منتظره لذت میبرد.
  • دمدمی مزاج است.
  • پشت گوش انداز، بیش از حد روشنفکر اسـت.
  • بی مسئولیت و وظیفه نشناس، غیر قابل پیش بینی.
  • از قـوانـیـن بـیزار و خواهان آزادی است.

ویژگی های شخصیتی برونگرا در روانشناسی شخصیت نوین

  1. علاقه مند به وقایع پیرامون خود.
  2. رو راست و معمولا پر حرف.
  3. عقیده خود را با عقاید دیگران مقایسه می کند.
  4. اهل عمل و پیشقدمی در کارها.
  5. به سهولت دوستان جدیدی یافته و یا با یک گروه خود را وفق می دهد.
  6. افکار خود را بیان می کند.
  7. علاقه مند به افراد جدید.
  8. بزرگترین وحشت وی آن است که نکند پس از یک فاجعه هولناک آخرین بازمانده بشـر روی زمین باشد (ترس از قطع ارتباط با دنیایی خارج و مردم.) تنهایی برای وی بسیار آزار دهنده میباشد.
  9. از تعامل و ارتباط برقرار کردن با دیگران انرژی می گیرند.
  10. خوش مشرب بوده اما زیاد احساساتی نیستند.
  11. ریسک پذیرند، سریع تصمیم می گـیـرند.
  12. اجتماعی هستند.
  13. درک آنها آسان است.
  14. شخصیت آنها در خلوت و حضور دیگران یکسان است.
  15. معاشرتی هستند.
  16. پس از آنکه حرف خود را زدند به گفته خود می اندیشند.
  17. علاقه مند به کار گروهی.
  18. نقل هر مجلس می بـاشنـد.
  19. موسیقی با صدای بلند و فعالیتهای هیجان انگیز را بیشتر دوست دارند.
  20. رنگهای روشن را بیشتر دوست دارند.
  21. بیشتر از اعمال دیگران خشمگین می گردند تا خودشان.
  22. اطلاعات شخصی خود را به سادگی با دیگران قسمت می کـنند.
  23. رویکرد سریع الوصول را بیشتر ترجیح می دهـنـد.
  24. تنها از روی تجارب زندگی خود درس می گیرند و نه عبرت گرفتن از دیگران.
  25. ۵۷ الی ۶۰ درصد از جمعیت را تشکیل میدهند.

الـبته خصوصیات فوق هیچ ارتباطی با اعتماد بنفس داشتن فرد برونگرا ندارد یک برونگرا ممکن است اعتماد بنفس پایینی داشته باشد.

شکل گیری شخصیت جوان

دوره نوجوانى و جوانى، مرحله‏ اى حساس از شکل‏ گیرى شخصیت انسان‏ است که شناخت ویژگیهاى آن و توجه به عواملى که در شکل دادن به ‏ساختار شخصیتى جوان نقش اساسى دارد؛ از نیازهاى مقدماتى ولى ضرورى ‏جوانان و اولیاء تربیت و مربیان پرورشى به شمار مى ‏رود.

ضرورت این امرتجربه ‏اى است ملموس و مشهود براى همه آنانى که با عنایت‏ به این مهم، دوره جوانى را سپرى کرده و به مراحل بعدى رسیده ‏اند. چه اینکه در رهنمودهاى دینى نیز با اهتمام ویژه ‏اى به این مرحله نگریسته شده و تلاش‏ شده است اذهان متوجه اهمیت آن گردد.

مرکز روانشناسی اکسیر خدمات روانشناختی خود را توسط متخصصین مجرب در زمینه های مختلف از جمله مشاوره فردی، مشاوره افسردگی، مشاوره اضطراب، مشاوره وسواس و … را به صورت حضوری و غیرحضوری به شما عزیزان ارائه می دهد.

مشاوره آنلاین اکسیر

پر واضح است که شکل‏ گیرى‏ ساختار شخصیت آدمى از نخستین روزهاى زندگى و حتى پیش از آن آغاز مى ‏شود و این امر تا آخرین لحظات حیات ادامه مى ‏یابد اما سال هاى نخستین ‏زندگى به ویژه دوره نوجوانى و جوانى که علاوه بر ویژگی هاى روحى و جسمى ‏این دوره، گام نهادن در جامعه و قرار گرفتن در روابط و مناسبات اجتماعى ‏نیز به صورتى بسیار شاخص در ساختار روحى و شخصیتى و منش انسانى فرد تاثیر مى ‏گذارد را نمى‏ توان به امید سال هاى بعد رها کرد.

جوان با احساس‏ شخصیت مستقل همزمان با حضور در جامعه و شکل دادن به روابط‏ اجتماعى خود، مرحله ه‏اى بسیار حساس از حیات انسانى خویش را تجربه‏ مى ‏کند و آغاز این تجربه اگر با آموزش ها و آگاهی هاى لازم و واقع‏ بینى و خرد ورزى کافى همراه نباشد آفت ها و خطر هایى را در پى دارد که چه بسا مسیر زندگى او را کاملا دگرگون مى ‏سازد و تجربه ‏هاى تلخى را بر جاى‏ مى ‏گذارد.

مسئولیت دست‏ اندرکاران آموزشى و اولیاء تربیتى نسبت ‏به مقطع ‏سنین جوانى بسیار سنگین، حساس و با ظرافت است. این مسؤولیت را تنها مى ‏توان با آمیزه ‏اى از جامع ‏نگرى، حسن تدبیر، بردبارى، دلسوزى، آگاهى ‏کافى و همفکرى به انجام رساند. هر گونه شتاب زدگى، یکسویه ‏نگرى، افراط، سهل‏ انگارى و برخوردهاى ناشیانه مى‏ تواند آثار نامطلوب و گاه‏ جبران ‏ناپذیرى بر شخصیت افراد بگذارد.

شناخت نقاط عطف در زندگى و شخصیت و ساختار روحى جوان، نیازها، عوامل تاثیرگذار، موانع بازدارنده و آگاهى از شاخص هاى رشد و کمال‏ در جوان و نوجوان، ضرورتى است که هم جوانان در شکل ‏دهى ‏شخصیت‏ خویش، سخت نیازمند آنند و هم اولیاء و مربیان تربیتى و آموزشى ‏و نیز مراکز و محافلى که مساله جوان در حوزه مسؤولیت آنان می گنجد.

روانشناسی شخصیت و نظریه آیزنک

هانس آیزنک در نظریه خود از نظریات افرادی چون پاولف، یونگ و کرچمر استفاده نموده است. او مانند کتل با استفاده از روش تحلیل عاملی به اندازه گیری و طبقه بندی صفات پرداخت. وی اگر چه در تحقیقات خود از نمونه های عادی و بیمار استفاده کرده، لکن بیشتر تحقیقات او در موسسه روانی بیمارستان مادسلی در انگلستان انجام گرفته است.

ساخت شخصیت آیزنک در تحقیقات خود به چهار عامل در ساخت شخصیت دست یافت که مقارن با چهار گونه رفتار است: عامل گروهی مقارن با تیپ یا سنخ عامل گروهی مقارن با صفات عامل اختصاصی مقارن با پاسخ های عادت شده عامل خطا مقارن با پاسخ های جزئی معین یا پاسخ های خاص که همان رفتارهای ساده و قابل مشاهده هستند.

آیزنک معتقد است که در ساده ترین سطح، پاسخ های ساده قرار دارند. بعضی از این پاسخ ها معمولا به یکدیگر پیوند خورده و عادت ها را به وجود می آورند. گروهی از این عادات با یکدیگر همراه می شوند و صفات را تشکیل می دهند. مثلا افرادی که ملاقات با دیگران را به مطالعه ترجیح می دهند، معمولا از شرکت در میهمانی های شاد نیز لذت می برند. از ترکیب این دو عادت می توان به صفت اجتماعی بودن دست یافت.

در سطوح بالاتر، ممکن است صفات مختلفی با یکدیگر ترکیب شوند و آنچه را که آیزنک “سنخ یا تیپ” نامیده است، به وجود آورند. تیپ از لحاظ کلیت در بالاترین درجه قرار می گیرد و نوع شخصیت و رفتار را می رساند.

مشاوره رایگان آنلاین

تیپ شخصیت از نظر روانشناسی شخصیت آیزنک

تیپ های شخصیت: به اعتقاد آیزنک، شخصیت در سطح تیپ ها دارای سه بعد کلی است. این ابعاد عبارتند از:

  • برون گرایی(Extraversion) در برابر درون گرایی(Introversion)
  • روان نژندی(Neuroticism) یا نااستواری هیجانی در برابر استواری هیجانی
  • روان پریشی(Psychotisism) در برابر کنترل تکانه یا کارکرد فراخود.

آیزنک در نخستین تحقیقات خود به دو بعد اولی دست یافت و بیشتر تاکید وی بر روی این دو بعد بود. آیزنک معتقد بود که به وسیله ترکیب این دو بعد، افراد به چهار نوع شخصیتی اصلی تقسیم می شوند:

  • درون گرای باثبات
  • درون گرای بی ثبات
  • برون گرای باثبات
  • برون گرای بی ثبات

هر کدام از این انواع شخصیت، دارای ویژگی های بخصوصی است. در تحقیقات بعدی، آیزنک بعد سوم را به آن دو بعد افزود، اما به خوبی آن ها تایید یا پژوهش نشد.

درون گرایان

به اعتقاد آیزنک هر یک از تیپ های شخصیتی دارای ویژگی هایی هستند. درون گرایان تحت تاثیر سیستم عصبی مرکزی هستند. استعداد سرشتی آن ها برای تحریک پذیری زیاد است. احساسات خود را به خوبی مهار می کنند و معمولا کوشش می کنند تا از تحریکات، تغییرات و بسیاری از فعالیت های اجتماعی اجتناب کنند. خوددار، آرام و محتاط هستند. قابل اعتماد و غیر پرخاشگرند و برای هنجارهای اخلاقی ارزش زیادی قایلند. کمتر معتاد به دود هستند. میزان هوششان بالاست. قدرت بیانشان عالی است. معمولا در کارها دقیق هستند. ولی برای کارهایی که انجام می دهند به قدر کافی ارزش قایل نیستند. گرایش به احساس حقارت در آن ها زیاد است و برای ابتلا به دلواپسی، افسردگی و وسواس آمادگی بیشتری دارند.

مرکز روانشناسی اکسیر تمام خدمات خود از جمله مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج، مشاوره طلاق، مشاوره جنسی و … را به افرادی که تحت پوشش بیمه بانک های طرف قرارداد اکسیر هستند رایگان ارائه می دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

برون گرایان

برون گرایان تحت تاثیر سیستم عصبی مرکزی هستند. استعداد آن ها برای تحریک پذیری کم است. آیزنک این افراد را با مشخصه های جامعه طلبی، برانگیختگی، خوش بینی و نیاز به محرک و تغییر محیط تعریف می کند. برون گراها بسیار دچار تغییرات خلقی و پرخاشگری می شوند و معمولا قابل اعتماد نیستند. به بودن در جمع علاقه مندند، از میهمانی ها لذت می برند و زیاد حرف می زنند. به کار و کوشش علاقه چندانی ندارند. در کارهایشان شتاب زدگی وجود دارد. با دقت نیستند. گرایش بیشتری برای تظاهرات ناشی از هیستری دارند.

پرسشنامه آیزنک

روان نژندی آیزنک برای اندازه گیری این متغیرهای شخصیت، دو پرسش نامه به نام های پرسش نامه شخصیت مادسلی و پرسش نامه شخصیت آیزنک را تهیه کرد. به نظر وی عوامل زیستی و ارثی سهمی حدود دو سوم را در تعیین شخصیت یک فرد بر عهده دارد.

در نظر آیزنک، صفت ها و سنخ ها عمدتا به وسیله وراثت تعیین می شود. او منکر تاثیر عوامل موثر اجتماعی، محیطی یا موقعیتی بر شخصیت نیست، اما معتقد است که چنین اثرهایی محدود هستند و نباید بی جهت مورد تاکید قرار گیرند. آیزنک شواهد تجربی زیادی را عرضه کرده است تا اعتقاد خود را در این زمینه که صفت ها و سنخ ها اساسا ارثی هستند، به اثبات برساند. به ویژه او به پژوهش هایی در مورد دوقلوها و فرزندخوانده ها اشاره می کند.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب