افراد خود شیفته

افراد خود شیفته از دیدن موفقیت و حال خوب دیگران بیزار هستند. برای این مسئله چندین دلیل وجود دارد و ما برخی از آن‌ها را در این مقاله بررسی خواهیم کرد.

دلایل شاد نبودن خودشیفته ها

عدم درک شادی دیگران

اولین و مهم‌ترین دلیل این است که شادی واقعی از درون هرکس سرچشمه می‌گیرد. افراد خود شیفته قادر به درک احساس شادی واقعی نیستند، زیرا به میزان زیاد و یا حتی کاملاً دچار فقدان درک یک احساس شخصی هستند.

حسادت

هنگامی که دیگران موفق عمل می‌کنند، به افراد خود شیفته یادآوری می‌شود که خودشان خوشحال نیستند و به طور اساسی دارای کمبودهایی می‌باشند. اوج ترحم برانگیز بودن آن‌ها در این است که شدیداً احساس حقارت می‌کنند؛ بنابراین هنگامی که آن‌ها خوبی دیگران را می‌بینند، احساس حسادت و خشم شدیدی می‌کنند.

در اینجا، فرد خود شیفته معتقد است که او سزاوار آنچه است که شما به دست آورده‌اید، زیرا او بهتر از شما است. در واقع، هرچه شما دارای چیزهای بیشتری هستید که خودش ندارد، بیشتر احساس می‌کند که از شما بهتر است و سزاوار آنچه است که شما دارید.

عدم حس همدلی

از آنجا که افراد خود شیفته شدیداً از فقدان حس همدردی رنج می‌برند، در نتیجه یا اصلاً نمی‌فهمند و یا این واقعیت که دیگران چقدر تلاش کرده‌اند تا به جایی که هستند رسیده‌اند را به سادگی نادیده می‌گیرند. در عوض، آن‌ها به شما نگاه می‌کنند و فکر می‌کنند که شما مستحق آنچه دارید نیستید. آن‌ها تصور می‌کنند که دیگران هم برای به دست آوردن هر چیزی، همان نوع اعمال ریاکارانه و مهملی که خودشان انجام می‌دهند را انجام داده‌اند (فرافکنی). آن‌ها نمی‌توانند تصور کنند که افراد با استعداد، سخت کوش، باهوش و یا هر چیز دیگر، شاید بتوانند آنچه را که از زندگی می‌خواهند، بدون اینکه رفتار نادرست و مخربی انجام دهند، به دست آورند.

بد بینی در فرد خود شیفته

به دلیل همه این موارد، آن‌ها این وضعیت را ناعادلانه می‌دانند و از شما بیزارند، هرچند شما هیچ کار اشتباهی انجام نداده‌اید. علاوه بر این، افراد شدیداً خودشیفته، اغلب فقط سیاه و سفید فکر می‌کنند: خوب یا بد، برنده یا بازنده، بهترین یا بدترین، موفقیت یا شکست، ضعف یا قدرت و غیره.

بنابراین، در چشم آن‌ها، فقط خودشان خوب هستند و هر کسی که موفق است بد و شیطان است. اگر شما موفق و خوشحال باشید، اعتماد به نفس فرد خود شیفته را تهدید می‌کنید زیرا آن‌ها به طور مسمومی خود را با شما مقایسه می‌کنند. در دنیای آن‌ها تنها برنده یا بازنده وجود دارد و آن‌ها نمی‌خواهند «بازنده» باشند. به دلیل حس ناامنی شدیدی که دارند، نمی‌خواهند با نقص به نظر برسند و یا “بهترین” نباشند و یا در مرتبه‌ای پایین‌تر از شما باشند؛ بنابراین، “برای قرار دادن شما در جایگاه خودشان” به شما حمله می‌کنند.

خودبزرگ بینی فرد خود شیفته

تمایل به تحقیر دیگران

و به همین ترتیب، وضعیت را ناعادلانه پنداشته و شما را نفرین می‌کنند. درحالی‌که شما دارید زندگی خودتان را می‌کنید. افراد شدیداً خود شیفته از دیدن مشکلات، شکست‌ها و تحقیر شدن دیگران احساس شعف و رضایت بسیار زیادی می‌کنند.

پس آن‌ها خوشحال می‌شوند وقتی‌که شما شکست می‌خورید، وقتی احساس درد می‌کنید و یا وقتی‌که ضربه می‌خورید. در چشم آن‌ها شما سزاوار رنج هستید زیرا که «بد» هستید. افراد خودشیفته به خاطر لذت‌های سادیستیک که هنگام دیدن یا رساندن رنج به دیگران می‌برند مشهور هستند.


مقاله مرتبط: علائم رفتاری خودشیفتگی

مقاله مرتبط: ۵ علامت پنهان خودشیفتگی


تخریب دیگران

در موارد شدیدتر، یک فرد خود شیفته بدخیم، به طور فعال سعی می‌کند به شما آسیب برساند. برای آن‌ها آسان‌ترین راه این است که هر چیزی را با تفکرات سیاه و سفید، فرافکنی‌ها و توهمات خود قضاوت کنند تا بتوانند عزت نفس آسیب‌پذیرشان را مدیریت کنند. آن‌ها ممکن است وقتی که احساس تهدید می‌کنند، سعی کنند با سرسختی و قلدری و یا هر کار دیگری که از دستشان برمی‌آید شما را تخریب کرده و دیگران را علیه شما تحریک کنند.


مقاله مرتبط: نشانه های ارتباط با شخص خودشیفته


خلاصه و نتیجه‌گیری

افراد خود شیفته از دیدن خوشحالی دیگران بیزار هستند. این به این دلیل است که خودشان قادر به احساس شادی واقعی نیستند. آن‌ها از توهمات و توجیهات ذهنی بی‌شماری استفاده خواهند کرد تا توضیح دهند که چرا شادی شما، به طرق مختلف، یک عمل خصمانه علیه آن‌ها محسوب می‌شد. گاهی اوقات حتی سعی می‌کنند به طور فعال به شما آسیب برسانند و آن را دفاع از خود می‌نامند.

اجازه ندهید که آن‌ها بر شما چیره شوند. شما با داشتن یک زندگی شاد، کار اشتباهی انجام نمی‌دهید. هر کاری که لازم است انجام دهید و از آن‌ها فاصله بگیرید. افراد بدخواه و بدجنس همیشه بدبخت و قابل ترحم خواهند بود، اما شما مجبور نیستید مانند آن‌ها باشید.

اگر شریک زندگی شما فردی خود شیفته است و یا اگر ناچار به مراوده با فردی خود شیفته هستید، برای یادگیری نحوه برقراری و حفظ ارتباط با آنان می‌توانید به مرکز مشاوره ما مراجعه کنید. متخصصین ما در خدمت شما هستند.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب