سلامتی در بازنشستگی بسیار مهم است. تا به حال کسی را دیده‌اید که بسیار به بازنشستگی می‌اندیشد و بلافاصله پس از بازنشستگی بیمار شده باشد؟ ممکن است در این فکر باشید که آیا ترک کار برای شما واقعاً بد است؟

در حقیقت، شواهد علمی وجود دارد که سلامتی می‌تواند به طور قابل‌توجهی پس از بازنشستگی کاهش یابد. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۸ انجام‌شده است نشان داد که انتظار ۵ سال بیشتر برای بازنشستگی با کاهش ۱۰ درصدی مرگ‌ومیر همراه بوده ‌است. این مقاله که در مجله آمریکایی اپیدمیولوژی منتشر شده ‌است، به این نتیجه رسید که بازنشستگی پیش از موعد ممکن است عامل خطر مرگ قلبی به طور خاص باشد.

در اینجا نگاهی می‌اندازیم به این‌که چرا بدن و ذهن ممکن است در زندگی پس از بازنشستگی رنج ببرند و به چه صورتی سلامتی در بازنشستگی کاهش می‌یابد.

مرکز روانشناسی اکسیر خدمات روانشناختی خود را توسط متخصصین مجرب در زمینه های مختلف از جمله مشاوره کودک، مشاوره فردی، مشاوره افسردگی، مشاوره اضطراب، مشاوره وسواس و … را به صورت حضوری و غیرحضوری به شما عزیزان ارائه می دهد.

مشاوره آنلاین اکسیر

علت‌های به خطر افتادن سلامتی در بازنشستگی

مشکلات مالی بعد از بازنشستگی

یکی از بدیهی‌ترین راه‌هایی که بازنشستگی می‌تواند سلامت شما را تحت تأثیر قرار دهد و سلامتی در بازنشستگی را به خطر بیندازد، از طریق کاهش درآمد است. اینکه آیا قبل از بازنشستگی پس از انداز کافی داشته باشید و صرفه‌جویی کرده باشید؟ داشتن پول کمتر برای زندگی کردن می‌تواند کیفیت زندگی شما را محدود کند. ممکن است پول کم‌تری برای صرف غذای مغذی داشته باشید تا بتوانید دوران پیری خود را به خوبی بگذرانید یا منابع کم‌تری برای ورزش مناسب داشته باشید.

 استرس مالی می‌تواند تولید بدن شما از کورتیزول (هورمون استرس) را افزایش دهد؛ اثری که طول عمر را به خطر می‌اندازد. گزارش سال ۲۰۱۵ که در مجله پزشکی پیشگیری آمریکا منتشر شد نشان داد که اثرات از دست دادن شغل و فشار مالی بر آمریکایی‌های میان‌سال می‌تواند دردناک و فجیع باشد.

میزان خودکشی در بین افراد بین ۴۰ تا ۶۴ سال از ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ افزایش ‌یافته است. میزان خودکشی به دلیل استرس مالی و از دست دادن شغل در طول شرایط اقتصادی سخت، از ۳۲.۹٪ به ۳۷.۵٪ در همان زمان افزایش یافته است.

حمایت اجتماعی و ساختار کمتر

هنگامی که یک کار روزانه به پایان می‌رسد، محدوده اجتماعی شما ممکن است کاهش یابد و میزان سلامتی در بازنشستگی را کاهش دهد. اگر شما روابط خانوادگی قوی یا روابط نزدیکی با دوستان نداشته باشید، ممکن است احساس انزوا و تنهایی کنید که هیچ یک از آن‌ها روابط اجتماعی را که موجب طول عمر بیشتر می‌شود را پرورش نمی‌دهند. حتی داشتن شغلی که هر روز به محل کار بروید، با برنامه و انتظارات خود، ساختار را برای آنچه «هفته کاری» نامیده می‌شد فراهم می‌کند.

تغییر در هویت

بسیاری از افراد خود را با مسئولیت و عنوان کاری که انجام می‌دهند، تعریف می‌کنند. ترک اعتبار و بازنشستگی، اقتدار و تعریف خود همراه با وظایف روزمره کار، می‌تواند چالش‌برانگیز باشد و سلامتی در بازنشستگی را با خطر مواجه کند. ما اغلب ارزش خود را در جامعه با مسئولیت‌های کاری خود اندازه‌گیری می‌کنیم.

از دست دادن مفهوم هدف

بسیاری از بزرگ‌سالان احساس می‌کنند که شغل و تخصصشان، اهداف، جهت و حس عمیق مشارکت در جامعه را فراهم می‌کرده است. بدون تعهد کاری و بازنشستگی ممکن است آن‌ها احساس کنند که دیگر “نقش خود را بازی نمی‌کنند”.

تست آنلاین سلامت روان

شما دارید پیرتر می‌شوید

در نهایت، ترک یک شغل سنتی و یا بازنشستگی، فصلی در زندگی را می‌بندد. شما ممکن است به نشانه اینکه فرصت‌های کمی پیش رو دارید، برای این نقطه عطف از زندگی‌تان سوگواری کنید و میزان سلامتی در بازنشستگی را کاهش دهید.


مقاله مرتبط: درمان افسردگی بعد از بازنشستگی


اینستاگرام اکسیر

مزایای بازنشستگی

واضح است که ترک محل کار می‌تواند مزایای سلامتی نیز به همراه داشته باشد. اگر شغل سختی داشتید و فرصت کمی برای علائق خارج از کارتان داشتید و شغل استرس‌زایی داشتید، پس اگر شما دیگر در آنجا کار نکنید، سلامت عاطفی و جسمانی شما  و سلامتی در بازنشستگی، بهبود می‌یابد.

حفظ سلامتی در بازنشستگی

با توجه به مطالعه سال ۲۰۱۰ منتشرشده در مجلات پیری‌شناسی سری B: بزرگ‌سالانی که شغل سابق آن‌ها در زندگی خانوادگی‌شان تداخل ایجاد می‌کرده است، پس از بازنشستگی، سلامت عاطفی بهتر (و افسردگی کمتر) را نشان دادند. با این حال، مردان در این تحقیق بهتر از زنان عمل کردند و زنان گزارش دادند که ترک کار زندگی خانوادگی را تسکین نمی‌دهد؛ که این ممکن است به دلیل منابع حمایتی عاطفی کم برای زنان باشد که به دلیل تبعیض جنسیتی است.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب

بحران بازنشستگی و کنار آمدن با آن 

در حالی که آمادگی مالی جزء مهمی از بازنشستگی سالم است، حتی بزرگ‌سالانی که بازنشستگی سالم یا پس‌انداز قابل‌توجهی دارند، ممکن است با این مرحله از زندگی‌شان دچار مشکل شوند. به طور کلی افراد با دیدگاه مثبت نسبت به پیری و توانایی مقابله با تغییرات، بهترین عملکرد را خواهند داشت.

چگونه خود را برای بازنشستگی آماده کنید؟

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای اینکه از لحاظ عاطفی آماده بازنشستگی شوید و سلامتی در بازنشستگی را حفظ کنید این است که آن را در چند مرحله امتحان کنید. از طریق کار پاره وقت حتی در محل کار فعلی‌تان، به عنوان مشاور در صنعت خود، با کاری متفاوت از شغل خودتان با ساعات کاری کم‌تر، کار را ترک کنید.

 به طور فعال به دنبال علائق، سرگرمی‌ها و موقعیت‌های داوطلبانه باشید تا ذهن خود را درگیر کنید، ارتباط اجتماعی را بالا ببرید و حس خوش‌بینی را تقویت کنید. این یک فرصت عالی برای بررسی سبک زندگی‌تان است تا مطمئن شوید باعث ارتقای سلامتتان می‌شود. به خاطر داشته باشید که عادات روزانه مانند مراقبه و ذهن آگاهی می‌تواند به شما کمک کند تا جو را تغییر دهید و انعطاف‌پذیری خود را در این مرحله افزایش دهید.

بحران بازنشستگی و کنارآمدن با آن

دوران بازنشستگی یکی از مسائلی است افراد جامعه در دوران سالمندی با آن مواجه می شوند چگونگی انطابق یافتن با این مساله برای افراد بازنشسته و خانواده های آنها از اهمیت ویژهای برخوردار است.

چرا اکثر مرگ ومیر های سنین بالا در سالهای نخست پس از دوران بازنشستگی اتفاق می افتد؟

و چرا در برخی از کشورها، سعی و تلاش بر این است که تا دوران کاری را طولانی تر نمایند و زمان بازنشستگی را به تعویق بیندازند؟

کار کردن غیر از جنبه درآمد زایی آن، پاسخی است به نیاز رشد یافته انسانها یعنی بهره وری، کارکرد و منشا تغییر و اثر بودن. همان نیازی که آبراهام مازلو در بالای هرم سلسله مراتب نیازهای آدمی، از آن به عنوان خود شکوفایی و رشد یاد می کند. پدیده بازنشستگی به غیر از بی پاسخ گذاشتن نیاز فوق، باعث تغییرات عمده ای نیز در زندگی می گردد. تغییر در ساعات، عادات، محیط، تعاملات… به ویژه برای مردان که کار کردن در بیرون از خانه، عمدتا نقش و وظیفه اصلی می باشد. حالا دیگر بیشتر وقت را در خانه گذراندن، اختلاف نظر با همسر و فرزندان را هویدا میسازد، آنها را با مشکلات و مسئولیت های خانوادگی نزدیک تر میکند و بعضا منجر به دخالت بیش از حد در شیوه ها و روش های انجام امور روزمره می گردد. البته لازم به ذکر است که زنان در شغل خانه داری هیچگاه بازنشسته نمی شوند!

چه باید کرد؟

آمار مرگ و میر پس از بازنشستگی در میان افرادی که از توان مالی بهتری برخوردارند به نسبت پایین تر است. کسانی که مدت ها پیش از دوران بازنشستگی برای تامین آینده خود، برنامه ریزی اقتصادی موثری دارند، دوران بازنشستگی را بهتر سپری می کنند.

به تعویق انداختن زمان بازنشستگی تا حد امکان و توان به شرطی که ماهیت کار استرس زا و مخرب نباشد می تواند سودمند واقع گردد. به ویژه بازنشستگانی که هنگام بازنسشتگی مسئولیت های خانوادگی کمتری دارند از قبیل ازدواج فرزندان، کمتر آسیب می بینند. بنابرین توصیه این است که چنانچه زمان بازنشسته شدن قابل تغییر است، آن را به زمانی موکول کنند که زندگی خانوادگی آنان کم مسئولیت تر است.

مرکز روانشناسی اکسیر تمام خدمات خود از جمله مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج، مشاوره طلاق، مشاوره جنسی و … را به افرادی که تحت پوشش بیمه بانک های طرف قرارداد اکسیر هستند رایگان ارائه می دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

به بازنشستگان توصیه می گردد تا با کمک متخصصان و روانشناسان، مهارتهای لازم برای مقابله با فشارهای روانی این دوران را بیاموزند. همچنین به آنان توصیه می گردد تا با داشتن کارهای پاره وقت ذهن و جسم خود را فعال نگه دارند. به ویژه کارهایی که به نوعی با علایق و ویژگی های شخصیتی آنان منطبق باشد.

نگرش سازمان ها و شرکت ها به پدیده بازنشستگی نیز می تواند بسیار موثر واقع شود. فراوانی و ارزانی نیروی کار جوان، دستمزد بالا و انباشته نیروی کار قدیمی و همچنین نا آشنایی آنان با تکنولوژی و فن آوری های روز، این تمایل را در بنگاه ها بوجود می آورد که افراد مسن را به تدریج از گردونه کار خارج نمایند. در صورتی که استفاده بهینه از خرد، تجربه و خبرگی نیروی کار قدیمی حتی به صورت پاره وقت، اثر بخشی و کارآمدی سازمانها را به صورتی معنادار تحت تاثیر قرار می دهد. دولت و نهادهای دولتی نیز با گسترش کانونها و مراکز مرتبط با بازنشستگی امکان گردهمایی و تعامل را برای نسل قدیمی جامعه فراهم آورند تا آنان ضمن معاشرت با همنوعانی که ایشان را درک میکنند و به نیازهای عاطفی و اجتماعی شان پاسخ میگویند، برنامه هایی برای گذران اوقات فراغتشان داشته باشند.

منبع: سایت verywellhealth و متخصصین اکسیر

مشاوره رایگان آنلاین