بیماری آلزایمر

بیماری آلزایمر عامل اصلی دمانس یا زوال عقل است. علائم آن شامل از دست رفتن حافظه، قضاوت و استدلال و تغییراتی در حالات و رفتار می باشد.

گاهی افراد به این علائم توجهی نمی کنند و تشخیص نمی دهند که چنین اختلافی وجود دارد. از آنجا که علایم بتدریج ظاهر می شود ممکن است مدت طولانی جلب توجه ننماید و اشتباها تصور شود این رفتارها بخشی از روند پیری است.

بسیار حائز اهمیت است که اگر شاهد چنین علایمی بودید به یک پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه نمایید، شاید این علائم مربوط به وضعیت قابل درمان دیگری باشد.

به این فهرست توجه کنید. چنانچه بعضی از علائم در فردی وجود داشته باشد به یک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کند تا مورد بررسی کامل قرار گیرد.

گاهی افراد به این علائم توجهی نمی کنند و تشخیص نمی دهند که چنین اختلافی وجود دارد. از آنجا که علایم بتدریج ظاهر می شود ممکن است مدت طولانی جلب توجه ننماید و اشتباها تصور شود این رفتارها بخشی از روند پیری است.


مقاله مرتبط: بیماری لویی بادی ، جنونی مشابه آلزایمر

مقاله مرتبط: پیشگیری از آلزایمر


ده علامت هشدار دهنده بیماری آلزایمر

۱.اختلال حافظه

اختلال حافظه،در حدی که در کارهای روزانه ایجاد مشکل میکند.

طبیعی است که افراد قرارهای ملاقات، اسامی همکاران ویا شماره تلفن دوستی را فراموش کنند ولی بعدا بخاطر می آورند، بیمار مبتلا به بیماری آلزایمرممکن است اغلب مسائل را فراموش نماید و بعدا هم بخاطر نیاورد، بالاخص مسایلی را که جدیدا اتفاق افتاده باشند فراموش می نمایند.

۲.مشکلات در انجام کارهای عادی

افراد پر مشغله ممکن است گهگاهی حواسشان پرت شود . مثلا هویجی را که برای غذا پخته اند بر روی اجاق گاز جا بگذارند و تا پایان ناهار هم بخاطر نیاورند. فردی با بیماری آلزایمر توانایی درست کردن حتی قسمتی از پخت غذا را ندارد . ممکن است فراموش کند که غذا خورده است.

۳.ضعف بیان

برای همه افراد گهگاهی پیش می آید که در پیداکردن لغات مناسب دچار مشکل بشوند ، ولی فرد مبتلا به بیماری آلزایمر ممکن است گاهی کلمات ساده را از یاد ببرد ولغات نامناسب را جایگزین نماید ، در نتیجه جملات او نامفهوم می شوند.

۴.گم کردن زمان و مکان

بطور طبیعی ممکن است افراد گاهی روز، هفته و یا مقصدشان را فراموش کنند ولی دوباره با تمرکز بیاد بیاورند. فرد مبتلا به بیماری آلزایمر ممکن است در خیابان راه خود را گم کند و نداند که چگونه به آنجا رفته است و یا از آنجا نتواند راه خود را دوباره پیدا نماید.

۵.ضعف یا کاهش قضاوت

ممکن است افراد با داشتن ناراحتی های عفونی مراجعه به پزشک را به تعویق بیاندازند ولی بالاخره این کار را انجام میدهند. اما فرد مبتلا به بیماری آلزایمر نه مشکلاتش را درک می کند و نه مراجعه به پزشک را ضروری می داند. بدلیل اشکال در تصمیم گیری های ساده مثلا ممکن است لباسهای زمستانی را در گرمای تابستان به تن نماید.

آشنایی با علائم بیماری آلزایمر

۶.مشکلات در تفکر ذهنی

گاه و بی گاه ممکن است افراد موازنه کردن دسته چک خود را مشکل بپندارند. فرد مبتلا ارقام را کاملا فراموش می کند و نمی داند با آنها چکار بکند. خیلی ها جشن تولد را برگزار نمی کنند ولی فرد مبتلا شاید دیگر نداند که جشن تولد چه معنایی دارد؟


مقاله مرتبط: عوامل زوال عقل یا از دست دادن حافظه


۷.جابه جا گذاشتن اجسام

هرکسی ممکن است که موقتا کلید یا کیف پولی را سرجایش نگذارد. فرد مبتلا به بیماری آلزایمر ممکن است اجسام را در جاهای نامربوط بگذارد، مثلا اطو را در فریزر و یا ساعت مچی را در قندان بگذارد.

۸.تغییرات در حالات و رفتار

همه میتوانند گهگاهی غمگین و یابدخلق باشند، حالات فرد مبتلا به بیماری آلزایمر میتواند سریعا تغییر کند و بی هیچ دلیل، آرامش به اشک و خشم تبدیل شود.

۹.تغییرات در شخصیت

شخصیت افراد با سن قابل تغییر می باشد، ولی شخصیت فرد مبتلا به بیماری آلزایمر می تواند دچار دگرگونی گردد. ممکن است کاملا سردرگم بدبین و یا منزوی گردد. این تغییرات شامل بی تفاوتی، ترس و یا رفتارهای نامناسب نیز هست.

۱۰.از دست دادن انگیزه

بطور طبیعی افراد گاهی از کار خانه، فعالیت های تجاری و یا وظایف اجتماعی خسته می شوند ولی در نهایت دوباره انگیزه های خود را پیدا می کنند، فرد مبتلا به بیماری آلزایمر ممکن است نسبت به وقایع و رویدادهای محیط زندگی و خانواده اش کاملا بی تفاوت بنظر بیاید.

 

محققان شرکت بیوجن، پس از آزمایش داروی “آدوکانوماب” بر روی ۱۶۵ بیمار مبتلا به آلزایمر ، به مدت یک سال، به این نتیجه رسیدند که این دارو نه تنها برای این افراد مضر نبوده، بلکه زوال حافظه را متوقف کرده است.

داروی جدید آلزایمر

با این حال چهل نفر از کسانی که در این کارآزمایی شرکت کرده بودند، به دلیل عوارض جانبی مثل سردرد از ادامه کارآزمایی خودداری کردند.

هر چند نتایج اولیه امیدوارکننده بود، اما برای اطمینان از سودمندی و بی ضرر بودن دارو، به تحقیقات بسیار بیشتر و گسترده‌ تری نیاز است.

از این رو محققان بیوجن در مرحله بعدی قصد دارند تا کارآزمایی خود را روی بیش از ۲۷۰۰ بیماری که در مراحل اولیه هستند، در آمریکا، اروپا و آسیا انجام دهند.
مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب

در آلزایمر دقیقا چه اتفاقی می افتد؟

در آلزایمر نوعی پروتئین به نام آمیلوئید ــ بتا در مغز رسوب می‌ کند و باعث تخریب سلول‌ های عصبی می‌ شود؛ از این رو پیشگیری از ایجاد این رسوبات آمیلوئید، هدف اصلی محققانی است که به دنبال داروی آلزایمر هستند.

با این حال، جستجوی داروی آلزایمر تا به حال ناامیدکننده بوده؛ آخرین دارویی که برای درمان آلزایمر مجوز گرفته، ده سال پیش ساخته شده است.

در حال حاضر داروهای موجود در بازار، مستقیما بر روند بیماری تاثیری نمی‌ گذارند؛ بنابراین دارویی که با زدودن آمیلوئید، واقعا سیر بیماری را کُند کند، تحول بسیار قابل توجهی است.

جان هاردی پروفسور علوم اعصاب در دانشگاه UCL می‌ گوید: “این یافته‌ های جدید، بسیار وسوسه‌ انگیزند اما هنوز قطعی نیستند.”

لارس فورسبرگ نویسنده مسئول این تحقیق و استاد دانشگاه اوپسالا سوئد می گوید: بیشتر تحقیقات جدید بر مبنا و علت ژنتیکی اختلالات تمرکز کرده اند. جان دومانسکی از محققین این تحقیق نیز می گوید با استفاده از ابزار های تجزیه و تحلیل تغییرات ژنی که بر اثر افزایش سن اتفاق می افتند، می توان برخی بیماری ها از جمله سرطان و آلزایمر را توضیح داد.

کسری کروموزوم y یک عامل مهم برای سرطان

تحقیقات نشان داده اند که یکی از این تغییرات، کاهش و کسری کروموزوم y در خون مردان است. از دست دادن این کروموزوم در ۱۷ درصد مردان اتفاق می افتد و این درصد، در مردانی که سیگار می کشند بیشتر است. این تحقیق بیان می کند که کسری کروموزوم y ، یک عامل مهم برای سرطان می باشد و می تواند برای پیش بینی اختلالات دیگر، از جمله آلزایمر نیز مورد استفاده قرار گیرد.

چرا از دست دادن کروموزوم y عامل خطرناکی است، معلوم نیست؛ ولی محققان اعتقاد دارند که علت این امر، کاهش توانایی دستگاه ایمنی بدن است…

از دست دادن کروموزوم Y عاملی خطرناک برای آلزایمر

محققان بیش از ۳۰۰۰ مرد را از نظر تغییرات ژنتیکی بررسی کردند و مشخص شد که بین کسری کروموزوم وای و ابتلا به آلزایمر در سنین بعدی ارتباط وجود دارد. در این تحقیق مردان تحت بررسی بلند مدت قرار گرفتند و در سراسر تحقیق افرادی که کسری بیشتری در کروموزوم y داشتند در سنین بالاتر درصد بیشتری از ابتلا به آلزایمر را نشان می دادند.

از دست دادن کروموزوم y پیش بینی کننده صد در صدی آلزایمر یا سرطان نیست

فورسبرگ خاطر نشان می کند که از دست دادن کروموزوم y پیش بینی کننده صد در صدی آلزایمر یا سرطان نیست. افرادی نیز بودند که کسری کروموزوم y را نشان داده بودند، ولی هیچ علائمی از سرطان یا آلزایمر را حتی در سن ۹۰ سالگی نشان دادند. اما تاثیر کروموزوم وای می تواند دیدی نو در بیماری های مختلف در آینده ایجاد کند.

فورسبرگ و دومانسکی امیدوار هستند تا در آینده، نتایج این تحقیق را در رابطه با نمونه های مختلف و بیماری های مختلف دیگر بررسی کنند.

همچنین این تحقیق شاید تبیین کننده این موضوع باشد که چرا زن ها به طور کلی بیش از مردان عمر می کنند!

منبع تحقیق: Dumanski et al. Mosaic loss of chromosome Y in blood is associated with Alzheimer’s disease. American Journal of Human Genetics, 2016

 

دریافت وقت مشاوره فردی

 

Loading...

 

مشاوره رایگان آنلاین