ویژگی‌های یک رابطه جنسی سالم

برای معتادان به رابطه جنسی که درمان شده‌اند، فهمیدن این که رابطه سالم و صمیمی چه حسی دارد، دشوار است. در این مطلب ویژگی‌های کلیدی رابطه جنسی سالم را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

مرکز روانشناسی اکسیر تمام خدمات خود از جمله مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج، مشاوره طلاق، مشاوره جنسی و … را به افرادی که تحت پوشش بیمه بانک های طرف قرارداد اکسیر هستند رایگان ارائه می دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

خصوصیات رابطه جنسی سالم

    – احساس بهزیستی در رابطه جنسی:

احساس ایمنی، ارتباط و تائید در رابطه جنسی سالم رخ می‌دهد. ممکن است مدتی طول بکشد تا احساس خطر، قطع ارتباط و شرم برطرف شود، اما ارزش صبر و مداومت را دارد.

    – شور و اشتیاق جسمانی و عاطفی:

در یک رابطه صمیمانه، هر دو طرف از آسیب‌پذیری عاطفی و اشتیاق جسمانی خودآگاه هستند، این‌ها به طور مثبت بدون بی حسی و ارگاسم تجربه می‌شوند.


مقاله مرتبط: رابطه عاطفی و عاشقانه


     – کشف دوباره خلاقیت و علائق:

این امر به فعالیت جنسی محدود نمی‌شود بلکه می‌تواند ظاهر شدن فعالیت خلاقانه‌ای مانند موسیقی، نقاشی یا نوشتن باشد. رابطه جنسی نباید تنها راه برای بیان احساسات باشد.

    – پرورش شما در راه‌های غیرجنسی:

روابط جنسی کانالی منحصربه‌فرد برای پرورش خود نیست و اگر به طور مرتب و آگاهانه از روش‌های دیگر لذت ببرید، از اصالت بیشتری برخوردار است. لذت را در فعالیت‌های فیزیکی و احساسی مانند گرفتن حمام داغ و لذت بردن از یک فنجان چای گرم پیدا می‌کنید.

    – تحمل رنج و استرس به عنوان بخشی از زندگی:

توانایی مقابله با ناامیدی، خستگی و دشواری بدون توسل به آسودگی جنسی بخش مهمی از بازیابی است. راه‌های دیگر برای مقابله شامل نوشتن، گوش دادن به موسیقی، ورزش کردن، تماس با دوستان و تمرینات ریلکسیشن و تن آرامی است.

    – قبول کردن آسیب‌پذیر بودن شما از نظر احساسی:

در حالی که معتادان به رابطه جنسی از خیانت می‌ترسند و احساسات خود را جنسی می‌کنند تا از خود در برابر آسیب‌پذیری محافظت کنند، در یک رابطه جنسی سالم و صمیمانه، متوجه می‌شوید که آسیب‌پذیری در ارتباط صادقانه با دیگران مهم است.

نحوه برقراری رابطه جنسی سالم

    – ایجاد و حفظ مرزهای سالم با دیگران:

افراد معتاد به رابطه جنسی با مرزهای سالم مشکل دارند، یا بیش از حد سفت و سخت هستند و یا اهمیت مرزها را برای رابطه ایمن برای هر دو فرد درک نمی‌کنند. ایجاد مرزهای سالم به شما این امکان را می‌دهد که هم‌زمان آسیب‌پذیر و ایمن باشید.

     – کنجکاو و مراقب واکنش‌های افراد دیگر نسبت به خودتان:

به جای چیزی که دیگران شخصاً می‌گویند و از نظر احساسی واکنش نشان می‌دهند، صمیمیت سالم به شما این امکان را می‌دهد که بفهمید چه اتفاقی برای آن‌ها دارد می‌افتد. همه ما متفاوت فکر و عمل می‌کنیم، بنابراین ارتباط باز بین شما و دیگران کلید یادگیری برای همدلی و درک دیگران است.


مقاله مرتبط: نکاتی برای بهبود رابطه جنسی

مقاله مرتبط: مهارت هایی برای داشتن یک زندگی جنسی سالم 

مقاله مرتبط: زمانی که شریک زندگی شما مشکل جنسی دارد


    – یادگیری اعتماد به دیگران:

در غلبه بر اعتیاد جنسی، ابتدا باید روی اعتماد به خود تمرکز کنید و یاد بگیرید که حقیقت خود را به رسمیت بشناسید. سپس می‌توانید از مرزهایی سالم برای ایمن نگاه داشتن خود در هنگام اعتماد به دیگران استفاده کنید.

عشق ورزیدن به همسر تنها در رابطه جنسی خلاصه نمی شود، بلکه رفتار شما قبل و بعد از آن نیز اهمیت دارد. اعمال شما معانی مختلفی برای همسرتان دارد و رابطه آینده شما را شکل می دهد، بنابراین با احتیاط عمل کنید. ما در اینجا رفتارهایی را آورده ایم که پس از برقراری رابطه جنسی باید به شدت از آن ها پرهیز کنید…

    – با سرعت به دستشویی رفتن بعد از رابطه جنسی :

بلند شدن و دویدن به سمت دستشویی یکی از بدترین کارهایی است که می توانید پس از برقراری رابطه زناشویی انجام دهید. بسیاری افراد پس از برقراری رابطه جنسی به سرعت به سرویس بهداشتی می روند تا به ظاهر خود رسیدگی کنند. آن ها موهایشان را درست می کنند، دندان هایشان را مسواک می زنند یا به زیر دوش آب می روند.
درست است که شما باید همیشه مرتب و پاکیزه باشید، اما گاهی دراز کشیدن در کنار همسرتان بهترین کاری است که می توانید برای صمیمیت تان انجام دهید؛ پس برای رسیدگی به ظاهر خود عجله نکنید.

 

    – چک کردن موبایل:

تقریبا تمام افراد پس از برقراری رابطه جنسی موبایل خود را چک می کنند، اما این کار باعث می شود که همسرتان تصور کند که او را نادیده گرفته اید.

می دانیم که وقت تنگ است و برای برقراری ارتباط و تبادل اطلاعات با دیگران عجله دارید، اما هم نشینی با همسرتان هم ارزش و اهمیت خاص خود را دارد، بنابراین به آن احترام بگذارید.

    – پوشیدن لباس و ترک کردن اتاق:

اگر پس از رابطه زناشویی با همسرتان سریع لباس به تن و اتاق را ترک کنید، این طور به نظر می رسد که تنها هدف شما از برقراری این رابطه، میل جنسی بوده است. شاید برای رفتن به سر کار دیرتان شده باشد، اما حتی یک دقیقه نگاه کردن در چشمان همسرتان می تواند تاثیری مثبت و فراموش نشدنی در رابطه شما داشته باشد.

 


مقاله مرتبط : نکاتی برای بهبود رابطه جنسی

مقاله مرتبط : ویژگی‌های رابطه جنسی سالم

مقاله مرتبط: آشنایی با انواع اختلالات جنسی در مردان و زنان


    – تعریف کردن از خود:

حتی اگر شما بهترین باشید، نباید از خودتان تعریف کنید زیرا این کار ارزش شما را پایین می آورد. پس بهتر است این کار را بر عهده همسرتان بگذارید. اگر او احساس کند که شما خوب بوده اید، حتما بیان خواهد کرد.

    – روشن کردن تلویزیون:

شابد به نظر شما گوش دادن به اخبار جهان پس از برقراری رابطه عاطفی خیلی آرام بخش باشد اما در واقع اینطور نیست. حواستان باشد اگر هم این کار را انجام می دهید، برنامه ای باشد که هر دوی شما از آن لذت می برید.

    – نوازش نکردن:

برخی افراد پس از برقراری رابطه جنسی، سریع به خواب می روند، اما بهتر است پس از آن کمی همسرتان را نوازش کنید تا به عشق  واقعی شما پی ببرد.

به چشم های او نگاه کنید و در آغوش اش آرام بگیرید. این لحظات بهترین زمان برای نشان دادن عشق و مکالمه های عاشقانه است، آن را از دست ندهید…

قبل از ازدواج رابطه جنسی داشته باشیم یا خیر ؟

ترس از رابطه جنسی چیست؟ 

اروفوبیا یا ترس از رابطه جنسی یک اصطلاح کلی است که طیف گسترده‌ای از ترس‌های خاص را در برمی‌گیرد. به طور کلی مربوط به هراس‌های مرتبط با رابطه جنسی می‌باشد. اروفوبیا اغلب پیچیده است و بسیاری از مبتلایان بیش از یک ترس خاص دارند. ترس از رابطه جنسی درمان نشده می‌تواند مخرب باشد و ممکن است افراد مبتلا نه تنها از روابط عاشقانه بلکه از انواع دیگر روابط نزدیک و صمیمی اجتناب کند.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب

فوبیای خاص

ترس از رابطه جنسی نشانه‌ها و شدت متفاوتی دارد. این ترس شخصی است و در هر فردی متفاوت است. ممکن است در این لیست برخی از ترس‌های خود را بشناسید.

جینو فوبیا یا ترس از دخول

برخی افراد هیچ‌گونه مشکلی در نزدیکی، لمس، برقراری رابطه عاطفی با دیگری ندارند لیکن چنانچه این رابطه از فرمت رابطه عاطفی به رابطه جنسی مبدل گشته و نزدیکی بدنی فرایند دخول را پیش‌بینی کند، هراسناک می‌گردد و در این راستا فرد سعی در اجتناب از برقراری رابطه جنسی دارند.

ترس از صمیمیت

در این نوع از هراس فرد از نزدیکی عاطفی و درگیری‌های هیجانی که متعاقب دوستی امکان دارد گریبان گیرش گردد اجتناب می‌ورزد. کسانی که از صمیمیت می‌ترسند لزوماً از رابطه جنسی نمی‌ترسند بلکه از نزدیکی عاطفی که ممکن است به وجود آید می‌ترسند.

پارافوبیا

ترس از انحراف جنسی، خود یک هراس پیچیده است. برخی از افراد می‌ترسند که ممکن است خود منحرف شوند، در حالی که برخی دیگر از انحراف دیگران می‌ترسند.

ترس از لمس

برای برخی افراد هر گونه برخورد، لمس و تماس دو بدن برایشان هراس‌آور است در این نوع از فوبیا دسته‌ای از افراد نه صرفاً لمس شریک جنسی بلکه حتی از برخورد تماس بدنی با اعضای خانواده و دوستان دچار ترس می‌گردند. دسته دیگری از این افراد کسانی می‌باشند که تماس‌های کوتاه و سریع را پذیرا می‌باشند لیکن برای لمس‌های طولانی مدت با مشکل مواجه می‌گردند و از دریافت یا انجام آن برای دیگری پرهیز می‌کنند.

تست آنلاین هات بودن

جیمنو فوبیا یا ترس از برهنگی

ترس از برهنگی اغلب پیچیده است. برخی از مردم از برهنه بودن می‌ترسند، برخی دیگر از افراد برهنه در اطرافشان. این ترس ممکن است علامت مشکلات تصویر بدن یا احساس عدم کفایت باشد، اما ممکن هم است به تنهایی رخ دهد.


مقاله مرتبط: پارافیلیا یا انحرافات جنسی


ترس از آسیب‌پذیری

بسیاری از مردم می‌ترسند که اگر کاملاً خودشان باشند، دیگران از آن‌ها خوششان نیاید. ترس از آسیب‌پذیری ممکن است بر روابط بی‌شماری چه جنسی و چه غیرجنسی تأثیر بگذارد.

فیلما فوبیا یا ترس از بوسه

در این نوع از هراس فرد از فرایند بوسیدن و بوسیده شدن دچار وحشت می‌شود. غالباً با نگرانی‌های جسمی گره خورده است، مانند نگرانی در مورد بوی بد دهان یا حتی ترس از میکروب.

 

ترس از رابطه جنسی

علل ترس از رابطه جنسی

این هراس می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد. در برخی مواقع دشوار است تا علت مشخصی برای آن پیدا کرد. با این وجود، ممکن است برخی از افراد به دلیل اتفاقات گذشته یا جاری در زندگی‌شان در معرض خطر بیشتری قرار گیرند.

سوءاستفاده جنسی

افراد مبتلا به این هراس لزوما مورد سوء استفاده جنسی قرار نگرفته‌اند؛ اما کسانی که این تجربه را داشته‌اند بیشتر در معرض فوبیای رابطه جنسی قرار دارند.

دیگر تروماها

افرادی که دچار تروما یا آسیب‌های روحی و روانی بزرگی شده‌اند، خطر بیشتری برای ابتلا به اختلالات اضطرابی از جمله فوبیا دارند. اگر تروما جسمی باشد، احتمال بیشتری دارد فرد به فوبیای لمس شدن مبتلا شود. در حالی که افرادی که دچار سوءاستفاده روانی یا عاطفی شده‌اند ممکن است به احتمال بیشتری دچار ترس‌های مربوط به صمیمیت یا آسیب‌پذیری شوند.

اینستاگرام اکسیر

اضطراب عملکرد

بعضی‌اوقات، در واقع رابطه جنسی نیست که از آن می‌ترسیم. درعوض، ممکن است نگران توانایی خودمان در خوشحال کردن شریک زندگی‌مان باشیم. اضطراب عملکرد به ویژه در افراد جوان یا بی تجربه شایع است اما ممکن است در همه سنین رخ دهد.

نگرانی‌های جسمی

برخی از افراد نگران این هستند که در رابطه جنسی صدمه ببیند. برخی نمی‌دانند آیا به دلیل شرایط خاص جسمی‌شان قادر به انجام آن خواهند بود. ترس‌هایی که مبنای پزشکی درستی دارند، فوبیا محسوب نمی‌شوند. بااین‌حال، برخی از افراد ترس‌هایی را تجربه می‌کنند که متناسب با شرایط واقعی‌شان نیست.

برای آشنایی با تمایلات جنسی خود می‌توانید تست آنلاین تمایلات جنسی را در سایت مرکز مشاوره اکسیر تکمیل نمایید و با تمایلات جنسی و میزان رضایت زناشویی خود آشنا شوید.

منبع: verywellmind و متخصصین اکسیر

 

دریافت وقت مشاوره زناشویی

Loading...

مشاوره رایگان آنلاین