آسیب به خود و بریدن در نوجوانان

بریدن نوعی آسیب به خود است که نوجوان عمداً خود را با چاقو، تیغ یا دیگر اشیا تیز می‌برد یا خراش می‌دهد، اما این کارها به قصد خودکشی نیست. دیگر رفتارهای آسیب به خود می‌تواند شامل کوبیدن سر، سوزاندن یا داغ کردن پوست، مصرف بیش‌ازحد داروها باشد. این رفتارها شایع‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید و ۱۶ درصد نوجوانان و جوانان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

چرا آسیب به خود در نوجوانان وجود دارد؟

درک این مسئله که چرا نوجوان خود را می‌برد و یا به خودش آسیب می‌رساند برای والدین و متخصصان کودک سخت است. جای تعجب نیست که بریدن یک مشکل رفتاری پیچیده است و اغلب با انواع اختلالات روانی از جمله افسردگی، اضطراب و اختلالات خوردن در ارتباط است.

نوجوانانی که بدن خود را می‌برند و خراش می‌دهند به احتمال زیاد دوستانی دارند که آن‌ها نیز این کار را انجام می‌دهند. آن‌ها عزت‌نفس پایین، سابقه سوءاستفاده و یا تفکرات خودکشی دارند. این رفتارها گاهی به عنوان رفتارهایی برای جلب توجه دیده می‌شود. بریدن و خراش برای کودکان راهی برای کاهش تنش، تسکین از غم و خشم و یا پرت کردن حواسشان از مشکلات است. البته که هرگونه تسکینی موقتی است.


مقاله مرتبط: خودکشی و پیشگیری از آن

مقاله مرتبط: مرکز مشاوره خانواده در غرب تهران


درحالی‌که برخی از نوجوانان ممکن است که دوستانی داشته باشند که بدن خود را می‌برند یا اینکه آن را در جایی خوانده یا دیده‌اند. بیشتر کودکانی که بدن خود را می‌برند، می‌گویند که تحت تأثیر کسی یا چیزی قرار نگرفته‌اند و این ایده خودشان بوده است.

علائم بریدن و آسیب به خود

بریدن اغلب در نوجوانان و جوانان شایع است. به خصوص در میان دختران نوجوان، و اغلب در سن ۱۴ یا ۱۵ سالگی در طول سال‌های اولیه دبیرستان شروع می‌شود. نوجوانانی که بدن خود را می‌برند این کار را عملی ناگهانی و بدون فکر توصیف می‌کنند. اگر نوجوانتان علائم زیر را داشته باشد می‌تواند علائم هشداردهنده آسیب به خود باشد.

  • همیشه پیراهن‌های آستین بلند یا شلوار بلند به تن می‌کند (حتی وقتی هوا گرم است) تا علائم زخم‌های جدید یا زخم‌های قدیمی روی بازوها، مچ‌ و یا ران‌هایش را بپوشاند (این‌ها نواحی است که معمولاً بریده می‌شود).
  • دائماً بریدگی‌ها، خراش‌ها و سوختگی‌های مشکوک روی شکم، پاها، مچ دست و یا بازوها دارند.
  • علائم افسردگی، اضطراب، یا اختلالات خوردن در نوجوان مشخص است.
  • مشکل در کنترل هیجانات و احساسات دارند (مثل این که نوجوان شما نمی‌داند چگونه می‌تواند خود را کنترل کند وقتی که ناراحت یا عصبانی است).

اگر فکر می‌کنید که نوجوانتان بدن خود را می‌برد و به خود آسیب می‌رساند، به آرامی از او سؤال کنید. اگر پاسخ مثبت باشد، مهم است که عصبانی نشوید. شما نمی‌خواهید که او برای انجام این کار احساس بدی داشته باشد. به خاطر داشته باشید که بریدن اغلب نشانه یک مشکل بزرگ‌تر است و شما، به عنوان یک والد، می‌توانید به فرزندتان کمک کنید تا علت اصلی را با پیدا کردن کمک حرفه‌ای دریابد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بریدن و خودآزاری می توانید اینجا کلیلک کنید.

درمان‌ها

اختلالات روانی و آسیب به خود در نوجوانان

مهم است که شما به عنوان والدین برای نوجوان خود که نشانه‌های آسیب به خود را دارد؛ دنبال درمان و کمک حرفه‌ای باشید. هم‌جهت کمک برای درمان مشکلات روان‌پزشکی مانند افسردگی یا اضطراب و هم برای جلوگیری از تبدیل‌شدن این رفتار عنوان یک عادت بد، هرچه زودتر دنبال مشاوره و روانشناس باشید.

هر چه یک نوجوان زمان طولانی‌تری این کار را انجام دهد، سخت‌تر می‌شود که این عادت را شکست و آسیب به خود می‌تواند به مشکلات بیشتری در زندگی منجر شود. روانشناسان نوجوان، بریدن را یک استراتژی مقابله‌ای خطرناک و بیهوده توصیف می‌کنند که با صمیمیت، بهره‌وری و شادی تداخل دارد. این‌ها برخی درمان‌هایی هستند که ممکن است به نوجوان شما کمک کند بریدن و آسیب به خود را ترک کرده و استراتژی‌های مقابله‌ای سالم‌تر را یاد بگیرد.

روش های درمانی

  • روان‌درمانگر: نوجوانانی که به خود آسیب می‌رسانند باید مورد ارزیابی و درمان با مشاوران یا روانشناسان قرار گیرند که در درمان نوجوانان با این شرایط خاص تجربه دارند. این افراد متخصص در صحبت کردن با نوجوانان مهارت دارند و می‌توانند فضایی ایمن و غیر قضاوت کننده را فراهم کنند که در آن نوجوان شما می‌تواند آزادانه درباره مشکلاتی که او با آن روبرو است صحبت کند. به یاد داشته باشید، گاهی ممکن است برای یک نوجوان سخت باشد که بتواند با پدر و مادر درباره برخی مسائل صحبت کند، بنابراین صحبت کردن با کسی که اساساً یک غریبه است ممکن است برای فرزند شما آسان‌تر باشد.
  • روان‌پزشک: ارزیابی توسط یک روان‌پزشک کودک (یک پزشک که می‌تواند داروها را تجویز کند) نیز ممکن است فکر خوبی برای ایده‌های درمانی بیشتر باشد که ممکن است داروهای ضد افسردگی در صورت لزوم تجویز شود.
  • مراکز درمانی: ممکن است در شهر خود به دنبال مرکزی باشید که در این زمینه تخصص داشته باشند. مرکز مشاور اکسیر با داشتن متخصصین مجرب در زمینه نوجوانی در این زمینه در کنار شما والدین عزیز است.
  • گروه درمانی: نوجوان شما ممکن است با پیوستن به گروه درمانی که همه افراد داخل این گروه تجربه آسیب به خود را دارند، کمک دریافت کند. ملاقات با کسانی که این تجربه را دارند ممکن است به او کمک کند، کم‌تر احساس تنهایی ‌کرده و یاد بگیرد چگونه دیگران با موفقیت دست از بریدن و آسیب به خود برداشته‌اند.

آثار درمان نوجوانان

درمان بریدن و آسیب به خود به احتمال زیاد بر کمک به نوجوانان برای ایجاد مکانیزم‌ های مقابله‌ای سالم‌تر در هنگام مواجهه با احساس خشم، استرس و یا ناراحتی تمرکز دارد. درمان همچنین برای افزایش عزت‌نفس نوجوانان و به مدیریت هر گونه مشکلات روان‌شناختی کمک خواهد کرد و همچنین به شما کمک می‌کند مطمئن شوید که نوجوانتان به فکر خودکشی نیست.

منبع:سایت verywellmind و متخصصین اکسیر

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب