اختلال خوردن در نوجوانان

اختلال خوردن می‌تواند عواقب ناگواری در نوجوانان، به ویژه دختران، به همراه داشته باشد. برای کمک به محافظت از کودک خود، علل احتمالی اختلال خوردن در نوجوانان را درک کنید و بدانید چطور با پسر و یا دختر خود درباره عادات غذایی سالم صحبت کنید.

انواع اختلال خوردن در نوجوانان

    – بی‌اشتهایی عصبی:

افراد مبتلا به بی‌اشتهایی عصبی ترس شدیدی از چاق بودن دارند. آن‌ها نسبت به سن و وزنشان بسیار کمتر غذا می‌خورند و وزنشان از حداقل وزن طبیعی همیشه بسیار کمتر است. آن‌ها دست به رفتارهایی می‌زنند که مانع وزن گیری می‌شود حتی زمانی که وزنشان بسیار پایین است.

این افراد دید تحریف‌شده‌ای نسبت به ظاهر بدن خود دارند و در لاغرترین حالت خود را چاق فرض می‌کنند و شرایط وخیم بدنی و وزنی خود را کاملاً نادیده می‌گیرند.

    – پراشتهایی عصبی:

الگوی خوردن در افراد مبتلا به اختلال پراشتهایی عصبی در زمان مشخصی از روز است؛ مثلاً هر ۲ ساعت یک‌بار دست به پرخوری بارزی می‌زند. این افراد احساس ناتوانی شدیدی در کنترل خود در برابر خوردن می‌کنند؛ به این صورت که در کنترل خود برای توقف غذا خوردن یا حجم و نوع غذا ناتوان است. همچنین این افراد مکرراً دست به رفتارهای جبرانی (بالا آوردن غذا) می‌زنند.

    – اختلال پرخوری:

این نوع اختلال خوردن به گونه ایست که حتی فرد زمانی که گرسنه نیست به خوردن ادامه می‌دهد تا زمانی که احساس ناراحتی به آن دست دهد. این خوردن در مدت خاصی رخ می‌دهد (مثلاً هر دو ساعت یک‌بار). فرد در برابر خوردن ناتوان است و نمی‌تواند آن را متوقف کند. این افراد معمولاً بسیار سریع‌تر از حالت طبیعی غذا می‌خورند. احساس شرم و علائم افسردگی در این افراد بسیار بالاست.

اختلال خوردن

 

برای اینکه متوجه شوید که آیا شما دچار اختلال خوردن هستید می‌توانید تست آنلاین اختلال خوردن را تکمیل نمایید.


مقاله مرتبط: اختلال خوردن چیست؟

مقاله مرتبط: اختلالات خوردن در نوجوانان


چرا نوجوانان دچار اختلال خوردن می‌شوند؟

اختلال خوردن، وضعیتی جدی مربوط به رفتارهای تغذیه‌ای مداوم است که تأثیر منفی بر سلامت، احساسات و عملکرد در حوزه‌های مهم زندگی دارند. علت دقیق اختلالات خوردن، نامعلوم است. بااین‌حال، عوامل خاصی ممکن است نوجوانان را در معرض خطر ابتلا به اختلال خوردن قرار دهد، از جمله:

  • فشار اجتماعی: فرهنگ عمومی جایگاه خاصی برای لاغری قائل است. حتی با وزن نرمال، نوجوان به راحتی می‌تواند ادعای چاقی کند. این موضوع می‌تواند راه‌انداز وسواس کاهش وزن و رژیم گرفتن شود.
  • فعالیت‌های موردعلاقه: مشارکت در فعالیت‌هایی که برای لاغری ارزش قائل هستند مانند مدلینگ می‌تواند خطر ابتلا به اختلالات خوردن در نوجوان را افزایش دهد.
  • عوامل فردی: ژنتیک یا عوامل زیست‌شناختی ممکن است بعضی از نوجوانان را در معرض اختلالات خوردن قرار دهند. صفات شخصیتی مانند کمال‌گرایی، اضطراب یا انعطاف‌پذیر نبودن و سخت‌گیری نیز ممکن است نقش داشته باشد.

 

پیامدهای اولیه اختلال خوردن در نوجوانان

علائم و نشانه‌ها بسته به نوع اختلال خوردن متفاوت است. مراقب الگوهای غذایی و باورهایی باشید که ممکن است رفتار ناسالم را نشان دهند و نیز فشار همسالان که ممکن است باعث اختلالات خوردن شوند. برخی علائم هشداردهنده که ممکن است نشانگر اختلال خوردن باشند عبارت‌اند از:

  • صرف‌نظر کردن از وعده‌های غذایی و بهانه‌گیری برای عدم خوردن و یا خوردن در خفا
  • تمرکز بیش‌ازحد بر روی غذا
  • نگرانی مداوم و یا شکایت در مورد چاق بودن
  • بررسی مکرر در آینه برای پیدا کردن نقص و عیب
  • سوءاستفاده از ملین‌ها، مدرها و یا تنقیه پس از خوردن
  • ورزش بیش‌ازحد
  • به‌طور منظم بعد از خوردن غذا یا در طول آن به دستشویی رفتن
  • خوردن غذای بیشتر در یک وعده غذایی و یا میان وعده معمولاً طبیعی تلقی می‌شود.
  • ابراز افسردگی، انزجار، شرمندگی یا احساس گناه در مورد عادات غذایی
  • پیشگیری از ارتباط شروع می‌شود

مقاله مرتبط: ارتباط اختلالات خوردن و اعتیاد


پیشگیری از  اختلال خوردن در نوجوانان

برای کمک به پیش‌گیری از اختلال خوردن نوجوان، با پسر یا دختر خود درباره عادات غذایی و تصویر بدن صحبت کنید. ممکن است کار آسانی نباشد، اما مهم است.

    – عادات غذایی سالم را تشویق کنید:

در مورد اینکه رژیم غذایی چگونه می‌تواند بر سلامت، ظاهر و میزان انرژی‌اش تأثیر بگذارد، با نوجوان خود صحبت کنید. نوجوان خود را تشویق کنید تا زمانی که گرسنه می‌شود غذا بخورد. عادت کنید با هم به عنوان یک خانواده غذا بخورید.

    – پیغام‌های رسانه‌ها را موردبحث قرار دهید:

برنامه‌های تلویزیونی، فیلم‌ها، وب‌سایت‌ها و رسانه‌های دیگر ممکن است این پیام را به نوجوانتان بدهند که تنها یک نوع خاص از بدن قابل‌قبول است. نوجوان خود را تشویق کنید که در مورد چیزی که دیده یا شنیده ‌است صحبت و سؤال کند، به‌خصوص از وب‌سایت یا منابع دیگر که بی‌اشتهایی عصبی را به عنوان یک سبک زندگی، به جای اختلال خوردن، تبلیغ می‌کنند.

    – تصویر بدن سالم را ترویج کنید:

با نوجوانتان در مورد تصویر بدنش صحبت کنید و به او اطمینان دهید که شکل‌های سالم بدن متفاوت است. نام‌گذاری و جک درباره ویژگی‌های فیزیکی به کار نبرید؛ و بر اساس ویژگی‌های بدنی و وزن کسی نظر ندهید.

    – عزت‌نفس فرزندتان را پرورش دهید:

به دستاوردهای نوجوان خود احترام بگذارید و از اهداف او پشتیبانی کنید. زمانی که نوجوانتان صحبت می‌کند، گوش کنید. به دنبال ویژگی‌های مثبت نوجوان، مانند کنجکاوی، سخاوت و حس شوخ‌طبعی باشید. به نوجوان خود یادآوری کنید که عشق و پذیرش شما بدون قید و شرط است، نه بر اساس وزن و یا ظاهر او.

    –  خطرات رژیم غذایی و خوردن هیجانی را به اشتراک بگذارید:

توضیح دهید که رژیم غذایی می‌تواند تغذیه، رشد و سلامتی نوجوان شما را به خطر بیندازد و همچنین منجر به رشد پرخوری در طول زمان شود. به نوجوان خود یادآوری کنید که خوردن یا کنترل رژیم غذایی او راه سالمی برای مقابله با احساسات نیست. در عوض، نوجوان خود را تشویق کنید که با خانواده، دوستان یا مشاور درباره مشکلاتی که ممکن است با آن‌ها روبرو شود صحبت کند.

    – الگوی خوبی برای فرزندتان باشید:

اگر شما دائم در رژیم هستید به سختی می‌توانید نوجوانتان را تشویق به عادت غذایی سالم کنید یا از ظاهرش راضی باشد. در عوض، انتخاب‌های آگاهانه در مورد سبک زندگی خود انجام دهید و به بدن خود افتخار کنید.

اقدام برای درمان

اگر فکر می‌کنید که نوجوان شما مشکوک به اختلال خوردن است با او صحبت کنید. او را تشویق کنید تا درباره نگرانی‌ها و مشکلاتش با شما صحبت کند.

با یک روانشناس مشورت کنید. درمان احتمالاً شامل خانواده‌درمانی است تا به فرزندتان کمک کنید که عادات غذایی‌اش را بهبود بخشد، به وزن سالم برسد و مدیریت دیگر علائم است. ممکن است نیاز به دارودرمانی و در موارد شدیدتر نیاز به بستری شدن باشد. درمان هر چه که باشد به یاد داشته باشید مداخله زودهنگام می‌تواند به بهبود سریع‌تر کمک کند.

مرکز مشاوره اکسیر با متخصصین مجرب در این زمینه در کنار شما والدین گرامی و نوجوانان عزیز است.

منبع: سایت mayoclinic و متخصصین اکسیر

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب