افسردگی در نوجوانان

افسردگی در نوجوانان شایع است و ممکن است با علائم آن در بزرگسالان متفاوت باشد. نوجوانان افسرده به جای اینکه مثل نشانه‌های افسردگی در بزرگسالان غمگین و ناراحت باشند، بیشتر تحریک‌پذیر به نظر می‌رسند. همه افسردگی‌ها مثل هم نیستند و کلمه افسردگی، برای توصیف شرایط مختلفی استفاده می‌شود.چهار نوع اصلی برای این اختلال وجود دارد که معمولاً نوجوانان را تحت‌ تأثیر قرار می‌دهد.

کلید درمان نوجوان، تشخیص علائم و نشانه‌های افسردگی است و مداخله زودهنگام، عامل کلیدی برای درمان افسردگی در نوجوانان می‌باشد.

انواع افسردگی در نوجوانان

اختلال سازگاری با خلق افسرده

یکی از انواع افسردگی، اختلال سازگاری در نوجوانان است. اختلال سازگاری در واکنش به یک رویداد و اتفاق زندگی رخ می‌دهد. انتقال به یک مدرسه جدید، مرگ یکی از عزیزان و یا کنار آمدن با طلاق، نمونه‌هایی از تغییراتی هستند که می‌توانند باعث ایجاد اختلال سازگاری در نوجوانان شود.

اختلالات سازگاری در عرض چند ماه از یک رویداد و اتفاق آغاز می‌شود و ممکن است تا ۶ ماه طول بکشد. اگر علائم بیش از شش ماه دوام داشته باشد، تشخیص دیگری مناسب‌تر خواهد بود. اختلالات سازگاری می‌تواند در خواب، تکالیف مدرسه و عملکرد اجتماعی نوجوان اختلال ایجاد کند. روان‌درمانی می‌تواند برای نوجوانتان مفید باشد زیرا مهارت‌های جدید را به او آموزش می‌دهند و به او کمک می‌کنند تا با شرایط استرس‌زا کنار بیاید.

تست درمان افسردگی

افسرده خویی

افسرده خویی درجه خفیف افسردگی مزمن است که بیش از یک سال به طول می‌انجامد. نوجوانان با افسرده خویی اغلب تحریک‌پذیر هستند و ممکن است انرژی کم، عزت‌نفس پایین و احساس نا امیدی داشته باشند. عادات غذا خوردن و الگوهای خواب نوجوان نیز ممکن است به هم بریزد. افسرده خویی اغلب باعث مختل شدن تمرکز و تصمیم‌گیری می‌شود.

تخمین زده‌شده است که از هر ۱۰۰ نوجوان ۴ نفر از آن‌ها معیارهای تشخیصی افسرده خویی را دارند. اگرچه افسرده خویی به اندازه افسردگی اساسی شدید نیست، اما مدت‌ زمان طولانی آن می‌تواند آسیب‌های جدی در زندگی نوجوان به همراه داشته باشد. افسرده خویی می‌تواند یادگیری، اجتماعی شدن و عملکرد کلی را مختل کند و همچنین باعث می‌شود یک نوجوان بیشتر مستعد ابتلا به اختلالات خلقی دیگر در آینده شود. درمان شناختی – رفتاری و داروها اغلب در درمان افسرده خویی بسیار مؤثر هستند.

اختلال دوقطبی

اختلال دوقطبی با دوره‌های افسردگی همراه با دوره‌های شیدایی (مانیا) یا هیپومانیا (مانیای خفیف)، مشخص می‌شود. علائم مانیا نیاز کم به خواب، مشکل در تمرکز و زود عصبانی شدن است. در دوره مانیا، نوجوان احتمال دارد سریع صحبت کند، احساس خوشحالی کند و مایل باشد که در رفتارهای مخاطره‌آمیز شرکت کند. بسیاری از نوجوانان در طی دوره مانیا درگیر رفتارهای جنسی پر خطر می‌شوند.

نوجوانان مبتلا به اختلال دوقطبی به‌احتمال‌زیاد اختلال قابل‌توجهی در عملکرد روزانه خود تجربه خواهند کرد. تغییرات شدید خلق‌وخو، در تحصیل و دوستی‌های آن‌ها اختلال ایجاد می‌کند. معمولاً اختلال دوقطبی با ترکیبی از داروها و روان‌درمانی، درمان می‌شود.

اختلال دو قطبی

افسردگی اساسی

افسردگی اساسی جدی‌ ترین شکل این اختلال است. هشت درصد از نوجوانان معیارهای تشخیص اختلال افسردگی اساسی را دارند. قبل از نوجوانی میزان افسردگی در دختران و پسران برابر است. بااین‌حال، پس از نوجوانی، دختران دو برابر بیشتر احتمال دارد مبتلا به این اختلال تشخیص داده شوند.

علائم افسردگی اساسی غم و ناراحتی مداوم و تحریک‌پذیری، صحبت در مورد خودکشی، عدم علاقه به فعالیت‌های لذت‌بخش و گزارش‌های مکرر از دردهای جسمانی است. افسردگی اساسی باعث اختلالات شدید در خانه و مدرسه می‌شود. درمان معمولاً شامل روان‌درمانی و دارودرمانی است.

خطرات افسردگی درمان نشده در نوجوانان

زمانی که افسردگی در نوجوانان درمان نشود، عواقب آن می‌تواند شدید و در برخی از موارد مرگبار باشد. اگر افسردگی در نوجوانان درمان نشود این اختلال بدتر شده و نوجوان بیشتر رنج می‌برد.

مشکلات نوجوان افسرده

نوجوان افسرده در معرض خطر مشکلات جدی بسیار زیادی قرار دارد. آن‌ها برای مقابله با دردی که احساس می‌کنند، مبارزه می‌کنند. اگرچه رفتارهایی که در ادامه آورده شده است مختص افسردگی در نوجوانان نیستند اما آن‌ها ممکن است باعث ایجاد شک و تردید برای وجود اختلال افسردگی و یا دیگر اختلالات روحی شوند.

نشانه های افسردگی در نوجوانان

افسردگی در نوجوانان کمی متفاوت تر از بزرگسالان خود را نشان می دهد. لیست زیر می تواند به شما کمک کند، افسردگی نوجوان خود را تشخیص دهید. البته مجموعه ای از این علائم با هم معنی افسردگی می دهد و برای تشخیص درست افسردگی در نوجوان باید بیشتر این علائم، نه یکی و دو تا، وجود داشته باشند. مهم تر این که در نهایت تشخیص قطعی، بر عهده روانپزشک یا روانشناس بالینی است نه شما.

مرکز روانشناسی اکسیر تمام خدمات روانشناختی خود را از جمله مشاوره افسردگی، مشاوره اضطراب، مشاوره وسواس، مشاوره نوجوانان و … توسط متخصصین مجرب به صورت حضوری و غیر حضوری به شما عزیزان ارائه می دهد.

مشاوره آنلاین اکسیر

خلق پایین و یا غم و اندوه دائمی

نوجوان افسرده، که گاهی به مدت چند هفته دچار غم و ناراحتی می شود. در این دوره ممکن است در ساعات مختلف روز یا روزهای مختلف، تغییراتی جزئی در روحیه او دیده شود، ولی به طور کلی با وجود عوض شدن موقعیت و شرایط محیطی، حالت غمگینی او همچنان باقی می ماند. گاهی تشخیص این غمگینی دائمی، آسان نیست. خود دختر یا پسر گاهی نمی خواهد به تغییر روحیه و احساس ناراحتی خود اعتراف کنند و آن را مخفی نگه می دارند.

ممکن است اشکالات رفتاری دیگری در نوجوان افسرده وجود داشته باشد که روحیه غم زده را از دید ما مخفی کند؛ مانند سخت کنار آمدن با هر چیز و هر کس، نافرمان بودن و حتی اخلال گری. باید گفت که هر نوجوان مشکل ساز و یا اخلال گر افسرده نیست، اما تعداد قابل توجهی از آنها دچار افسردگی هستند. گاهی افسردگی با نگرانی همراه است و به صورت دردهای مختلف و به خصوص درد معده و سر درد که از نظر پزشکی قابل توجیه نیستند، بروز می کند و در این حالت ممکن است والدین شدیدا نگران شوند و تمام توجه آنان به پیدا کردن علت جسمی معطوف شود و وجود غمگینی مداوم وی را از نظر دور بدارند.

اگر یک نوجوان در زندگی شما به طور پیوسته دارای خلق پایین می باشد، بهتر است به وی نزدیک شوید و از او بپرسید چه احساسی دارد؟ صحبت کردن درباره احساسات و روحیات می تواند برای آنها مفید باشد.

تحریک پذیری و تحمل نکردن نظرات دیگران

این علامت بسیار رایج افسردگی است. تحریک پذیری می تواند به عنوان رفتاری قالب در نوجوانان افسرده باشد. با این حال، اگر متوجه تغییر در خلق و خوی آنها شدید، بهتر است که با آنها صحبت کنید. ممکن است این رفتار به دلیل این باشد که روز خوبی در مدرسه نداشته اند و لزوما به دلیل افسردگی نباشد.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب

مشکلات تحصیلی

نوجوانانی که عملکرد تحصیلی آنها به میزان شایان توجهی کاهش پیدا می کند، ممکن است در حوزه های دیگری از زندگی شان نیز به احساس استیصال دچار شوند. برخی نوجوانان در زمینه تمرکز در کلاس درس یا گذراندن امتحان ها به مشکل دچار می شوند. گاهی هم تصمیم به ترک تحصیل، نشانه افسردگی است.

انزوای اجتماعی

نوجوان افسرده ممکن است کمتر از قبل معاشرتی باشد و یا فقط با تعداد محدودی از دوستان خود در ارتباط باشد. در این دوره ممکن است به ارتباط با گروه های خاصی گرایش پیدا کند که والدین باید به این موضوع بسیار توجه کرده. زیرا نوجوانان از دوستان خود بسیار تاثیر می گیرند. ارتباط او با خانواده و دوستان کمرنگ می شود.

نوجوان ممکن است از حضور در جمع های خانوادگی و مراسم ها اجتناب کند. نوجوانی که پیش از این زمان زیادی را با دوستان خود می گذراند، اکنون ممکن است بیشتر زمان خود را در تنهایی و بدون انجام فعالیت خاصی بگذراند. نوجوان ممکن است دیگر نخواهد احساسات خود را با دیگران در میان بگذارد، و باور داشته باشد که در این دنیا تنها است و هیچ کسی وجود ندارد که به حرف های او گوش دهد و یا حتی به او اهمیت دهد. نوجوان ممکن است ناگهان انگیزه خود را برای حفظ روابط دوستانه خود از دست داده و از دیدن دوستان و صحبت کردن با آنها دست بکشد.

کاهش لذت

فراوانی بالای هیجان های منفی به خصوص احساس غم مداوم، خلق مضطرب، احساس تهی بودن، ناامیدی، بدبینی و از دست دادن علاقه یا لذت نبردن از سرگرمی هایی که هر شخصی از آن لذت می برد، مهم ترین علامت افسردگی در نوجوانان است.

در این زمینه آنچه در نوجوانان و بزرگسالان می بینیم گاهی متفاوت است. بزرگسالان با گوشه گیری و انزوا این هیجان ها را بروز می دهند، اما بعضی از نوجوانان با پرخاشگری و تحریک پذیری.

نشانه های خودکشی

اگر نوجوانی از خودکشی صحبت کند یا درباره آن چیزهایی بنویسد، این عمل باید جدی تلقی شود. افکار خودکشی، ضرورتا خطرناک نیستند، اما نشان می دهند که نوجوان احساس استیصال یا افسردگی می کند. اگر تصور کنیم که صحبت از خودکشی تنها به قصد جلب توجه بیشتر انجام می گیرد، اشتباه بودن این تصور، خطرناک است؛ زیرا ممکن است موجب فاجعه ای جبران ناپذیر شود.

علائم اختلال افسردگی در نوجوانان

  • مشکلات رفتاری در خانه: به دلیل مخالفت، کناره‌گیری از اعضای خانواده و یا نگرش منفی مداوم، با اعضای خانواده مشکل دارد.
  • مشکل در رقابت در ورزش: به دلیل انرژی کم، تحریک‌پذیری، عدم اعتمادبه‌نفس یا مشکل در کنار آمدن با هم سن و سالان، علاقه‌ای به ورزش کردن ندارد.
  • کاهش عملکرد در مدرسه: به دلیل مشکلات تمرکز، کمبود علاقه یا مشکل با مظاهر قدرت، در مدرسه مشکل دارد.
  • مشکلات اجتماعی: به دلیل احساس بی‌ارزشی یا نیاز به تأیید مکرر و یا توجه دیگران، در ارتباط اجتماعی دچار مشکل است.
  • سوءمصرف مواد مخدر: با استفاده از مواد مخدر در تلاش برای خوددرمانی، درمان مشکلات خواب و یا تردید در مورد زنده ماندن است.
  • رفتار بی‌پروا: شامل رانندگی خطرآفرین، داشتن رابطه جنسی محافظت نشده و یا درگیر شدن در فعالیت‌های غیرقانونی است. عواقب این اقدامات اغلب می‌تواند مخرب و نیز باعث تغییر مسیر زندگی نوجوان شود.
  • آسیب زدن به خود: به طور عمدی به خود آسیب زدن، به دلیل تلاش برای بیان درد درونی و یا کنترل آن است.
  • افسردگی مداوم: دوره‌های مکرر افسردگی احتمالاً زمانی رخ می‌دهند که نوجوان بزرگ‌تر شده است.
  • خشونت نسبت به دیگران: بیزاری از خود می‌تواند منجر به هدایت خشم و خشونت به دیگران شود. این رفتار برون‌ریزی اغلب پیامدهایی دارد که منجر به افسردگی بیشتر نوجوان می‌شود.
  • تهدید یا اقدام به خودکشی: نوجوانان افسرده به دلیل تجربه درد شدید عاطفی که می‌خواهند متوقف شود، میزان خودکشی بالایی دارند.

اینستاگرام اکسیر

اثرات منفی افسردگی در نوجوانان

اثرات منفی افسردگی در نوجوانان فقط به حال و هوای ناراحت کننده ختم نمی شود، بلکه در همه زمینه های زندگی فرد این اثرات قابل مشاهده است و باید با دیدن این نشانه ها و بررسی آن به نوجوانان کمک کنیم. تعدادی از این عوامل را بررسی می کنیم:

  • مشکلات در مدرسه: افسردگی در نوجوانان باعث کاهش انرژی و تمرکز آن ها می شود و ممکن است نوجوان علاقه خود را به حضور در مدرسه از دست دهد و باعث افت تحصیلی وی شود ، حتی دانش آموزی که در تحصیل موفق بوده است.
  • فرار کردن: ممکن است نوجوان افسرده از خانه فرار کند یا در مورد آن صحبت کند. این نشانه ایی است برای درخواست کمک از سوی نوجوان و باید به آن توجه شود.
  • سوء استعمال الکل و مواد مخدر: در دوران افسردگی گرایش به سمت مواد مخدر و الکل افزایش می یابد. که این کار نه تنها کمکی به وضع موجود نمی کند بلکه باعث بدتر شدن اوضاع نیز می شود. و والدین باید به این مورد توجه ویژه ای داشته باشند.
  • اعتیاد به اینترنت: نوجوانان برای فرار از مشکلات خویش ممکن است زمان زیادی را پای کامپیوتر گذرانده که باعث تنهایی و انزوای بیشتر شده و ممکن است آن ها افسرده تر شوند.
  • خشونت: برخی از نوجوانان افسرده مخصوصا آن هایی که خود در محیط خشونت آمیز بوده اند، ممکن است به رفتار های خشونت آمیز روی بیاورند. این رفتار  را ممکن است در شدت های مختلف بروز دهند.

درمان افسردگی نوجوانان

افسردگی در نوجوانان

اگر افسردگی در نوجوانان درمان نشود می‌تواند آنان را به شیوه‌های مخرب تحت‌ تأثیر قرار دهد. این امر بسیار مهم است. به نوجوانی که علائم این بیماری را نشان می‌دهد باید هرچه سریع‌تر کمک شود.

افسردگی در نوجوانان اختلالی است که می‌تواند درمان شود. اولین قدم به سوی درمان این است که متوجه شوید مشکلی وجود دارد. هنگامی که با چنین وضعیتی مواجه شدید بدون قضاوت سعی در برقراری ارتباط داشته باشید. برخی از نوجوانان ممکن است تمایلی به صحبت با والدین خود نداشته باشند. در چنین مواردی، آن‌ها باید به منظور به اشتراک گذاشتن مشکلاتی که در مدرسه و یا در محیط اطراف خود دارند، باید مورد حمایت قرار گیرند.

بهتر است با افرادی که با فرزند شما در ارتباط هستند (معلمان، مشاور مدرسه، دوستان نزدیک و غیره) صحبت کنید و با مدرسه در ارتباط باشید. در صورت مشاهده هر یک از این نشانه‌ها بهترین کار این است که هر چه سریع‌تر با یک روان‌درمانگر مشورت کنید تا ارزیابی کلی به عمل آید و درمان صورت پذیرد.

متخصصین نوجوان اکسیر برای تشخیص دقیق اختلال افسردگی در نوجوانان و درمان آن به شما والدین کمک می‌کنند.

درمان افسردگی

متأسفانه بسیاری از نوجوانان مبتلا به افسردگی، تشخیص و درمان نمی‌شوند. اغلب بزرگسالان علائم این اختلال را در نوجوانان تشخیص نمی‌دهند. اگر متوجه تغییراتی در حالات خلقی و یا رفتار نوجوانتان شدید که بیش از دو هفته طول کشیده است، به روانشناس مراجعه کنید. نگرانی‌های خود را ابراز کنید و نشانه‌هایی را که دیده‌اید را توصیف کنید.

قضیه را برای نوجوانتان روشن کنید، اینکه فکر نمی‌کنید او دیوانه یا ضعیف است. به همان روشی که درباره مشکلات سلامت جسمانی با او صحبت می‌کنید، درباره مشکلات سلامت روان نیز صحبت کنید. توضیح دهید که مشکلات روحی نیز مانند مشکلات جسمانی نیاز به درمان دارند؛ و گاهی افسردگی به درمانی فراتر از آنچه که ما می‌توانیم در خانه انجام دهیم نیاز دارد.

روان‌درمانی، خانواده‌درمانی، گروه‌درمانی و دارودرمانی می‌تواند گزینه‌های درمانی باشند. درمان بر اساس نوع افسردگی در نوجوانان و شدت علائم آن ها انتخاب می‌شود.

منبع: سایت verywellmind و متخصصین اکسیر

مشاوره رایگان آنلاین