خود آزاری

بسیاری از افراد در برخی مواقع کار هایی می کنند که برای جسم آنها مضر است. این خود آزاری ها مانند بریدن، سوزاندن، چاقو زدن، خراشیدن، کبود کردن بدن و … است خود آزاری نشان دهنده ی این است که مشکلاتی وجود دارد که باید به آنها پرداخت.

خود آزاری اغلب در احساساتی عمیق مانند حس ناتوانی, نداشتن گزینه ای برای انتخاب یا حس گرفتاربودن ریشه دارد. این اختلال ممکن است از تجربیاتی ناخوشاینددر گذشته و رویدادی آسیب زا مانند مورد حمله قرار گرفتن از سوی دیگران و غیره ناشی گردد. رویداد های زمان حاضر نیز می توانند احساسات قبلی مانند افسردگی را تقویت کنند, بویژه زمانهای استرس زا یا بطور مداوم از سوی دیگران مورد انتقاد بودن و حتی احساس می کند که منزوی شده و حامی یا پشتیبان ندارد و کسی او را درک نمی کند.


مقاله مرتبط: آسیب زدن به خود در نوجوانان

مقاله مرتبط: پیشگیری از خودکشی

مقاله مرتبط: انواع کودک آزاری


کمک به افراد دارای خود آزاری

۱- مراقبت از زخم ها

۲- هرقدر حس آسیب رساندن به خود در شما بیشتر باشد، همان قدر توانایی انتخاب گزینه ها و مراقبت از خودتان بیشتر است.

۳- صحبت با دوستان یا اقوام درباره احساسات مفید است,اما انتخاب فرد مهمترین موضوع است. به فردی که ممکن است واکنش غیر منتظره نشان دهد صحبت کنید شما نیاز به فردی دارید که به سخنان شما گوش دهد نه اینکه برایتان سخنرانی کند یا نیاز دارید با شما رفتار ی معمولی داشته باشد,شما را همراهی کنند یا حتی شما را در آغوش بگیرند و برایتان یک فنجان چای بیاورند.

۴- اگراین فرد را ندارید به فردی متخصص و مورد اعتماد مانند مشاور دانشگاهی یا مشاور مدرسه مراجعه کنید.

۵- اگرقصد دارید خود آزاری را متوقف کنید اما نمی دانید چگونه این کار را آغاز کنید و یا برای شما غیر ممکن است، حتی ایجاد تغییر کوجک در مسیر درست مهم است. با همان سرعتی که در توان دارید پیش بروید. هر اندازه که در توان دارید انجام دهید، کم یا زیاد.

۶- متوقف کردن خود آزاری ممکن است فقدان و ترس را به همراه داشته باشد.شاید بسیاری از افراد این امر را درک نمی کنند. وقتی خود آزاری را متوقف می کنید، شاید احساس کنید که با خطر از دست دادن کنترل رو به رو می شوید یا روش های بیان احساسات را از دست می دهید. ابتدا ممکن است این ترس در شما ایجاد شود که قادر به یافتن جایگزینی مناسب و خوب نخواهید بود.

۷- وقتی تصمیمی گیرید خود آزاری را ترک کنید، گفت و گو,یک مشاور خوبی برای دریافت کمک و حمایت در این زمینه است.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب