روش های پیشگیری از خودکشی

فردی که قصد خودکشی دارد ممکن است درخواست کمک نکند اما این بدان معنا نیست که کمک نمی خواهد. پیشگیری از خودکشی با شناسایی علائم هشدار دهنده و جدی گرفتن آنها آغاز می شود. اگر فکر می کنید یکی از دوستان یا اعضای خانواده به خودکشی فکر می کند، ممکن است ترس داشته باشید که این موضوع را مطرح کنید و درباره آن صحبت کنید. اما صحبت کردن واضح و روشن در مورد افکار و احساسات خودکشی، می تواند یک زندگی را نجات دهد.

مرکز روانشناسی اکسیر خدمات روانشناختی خود را توسط متخصصین مجرب در زمینه های مختلف از جمله مشاوره کودک، مشاوره فردی، مشاوره افسردگی، مشاوره اضطراب، مشاوره وسواس و … را به صورت حضوری و غیرحضوری به شما عزیزان ارائه می دهد.

مشاوره آنلاین اکسیر

درک خودکشی و تاثیر آن در پیشگیری از خودکشی

سازمان بهداشت جهانی تخمین زده است که حدود ۱ میلیون نفر سالانه به دلیل خودکشی می میرند. چه چیزی باعث می شود افراد جان خود را بگیرند؟ دلیل خودکشی کسی که با افسردگی و ناامیدی درگیر نیست را خیلی سخت می توان درک کرد. فردی که قصد خودکشی دارد درد بسیار زیادی می کشد و هیچ گزینه دیگری را نمی بیند. خودکشی یک تلاش ناامیدانه برای فرار از رنجی است که غیرقابل تحمل شده است. اما علی رغم تمایل آنها برای پایان دادن به درد، اکثر این افراد عمیقا درمورد پایان دادن به زندگی خود در تضاد هستند. آنها آرزو می کنند که ای کاش جایگزینی برای خودکشی وجود داشت، اما آنها نمی توانند آن را ببیند.


مقاله مرتبط: افسردگی و افکار خودکشی در کودکان

مقاله مرتبط: کمک به نوجوان پس از اقدام به خودکشی


مقابله و کاهش افکار خودکشی

افکار خودکشی خسته کننده، گیج کننده و منزوی کننده هستند. شما ممکن است که از خودتان متنفر شده و احساس کنید که فرد مفیدی نیستید و دیگر نیازی به هیچ کس ندارید. شما ممکن است ترکیبی از خشم، شرم، گناه و غم و اندوه و همه این احساسات را کم و بیش داشته باشید. اغلب زمانی که افراد افکار خودکشی را تجربه می کنند، ممکن است خود را سرزنش کرده و احساس گناه را به طریقی تجربه کنند.

شما ممکن است احساس کنید در زندگی شخصی خود، توانایی مدیریت مشکلات و حل اختلافات کوچک خود با دوستان، خانواده خود را ندارید و احساس شکست کنید. ممکن است احساس کنید که کاملا گیر این احساسات دردناک افتاده اید. این احساس ناتوانی در تغییر وضعیت، باعث می شود فکر کنید که خودکشی تنها راه برای کنترل جهانی است که بی رحمانه، غیرمنصفانه و غیر قابل کنترل شما به نظر می رسد. ممکن است بخواهید بمیرید و یا اینکه اصلا زنده یا مرده بودن برایتان فرقی نداشته باشد.

افکار خودکشی به اندازه آرزوی مرگ می تواند گیج کننده باشد، شما ممکن است برای مشکل خود به دنبال راه حل باشید. امیدوارید که دیگران شما را درک کنند و بتوانند به شما کمک کنند با این حال همزمان فکر  می کنید که قادر به کمک کردن به شما نیستند. اگر دلیل افکار خودکشی خود را ندانید ممکن است فکر کنید که هیچ راه حلی برای آن وجود ندارد.

این افکار گیج کننده خودکشی ممکن است منجر به شکل های دیگر آسیب به خود شود مانند: سوزاندن و بریدن بدن یا استفاده از مواد مخدر و الکل. این نوع از رفتارها می تواند راهی برای تلاش برای کشتن درد درونی خود به جای پایان دادن به زندگیتان باشد. افرادی که افکار خودکشی دارند لزوما نمی خواهند به زندگی خود پایان دهند بلکه می خواهند این درد و رنج را متوقف کنند. افکار خودکشی می تواند منجر به:

  • بد خوابی و بیدار شدن در صبح زود
  • تغییر در اشتها – افزایش یا کاهش
  • تغییر قابل توجه وزن- کم یا زیاد شدن
  • احساس کرختی و بی حسی
  • کاهش انرژی برای فعالیت های روزانه
  • فقدان انگیزه
  • عدم مراقبت از خود،‌ اموال و غفلت از ظاهر فیزیکی خود

  احساسات خودکشی معمولا به مرور زمان افزایش می یابد. افکار خودکشی می تواند از طریق تجربیات زیر ایجاد شود:

  • افزایش احساس تنهایی یا انزوا.
  • افسردگی یا سایر بیماری روانی
  • فاصله گرفتن از دوستان و یا خانواده.
  • نگرانی های اجتماعی یا مشکلات اقتصادی
  • پایان یک رابطه مهم
  • مورد آزار قرار گرفتن در محل کار یا مدرسه
  • تجربه سوگ
  • بیکاری و امید به آینده ضعیف
  • بدهی
  • تجربه زندانی شدن
  • شک و تردید راجع به جنسیت خود
  • تجربه سوء استفاده جنسی

علائم هشدار دهنده و پیشگیری از خودکشی

صحبت کردن در مورد خودکشی

هر بحثی در مورد خودکشی، مرگ، یا خودآزاری، مانند “ای کاش من متولد نشده بودم،” “اگر من شما را دوباره ببینم …” و “بهتر است که مرده باشم”.

جستجوی وسایل و مواد کشنده

در جستجوی دسترسی به اسلحه، قرص ها، چاقو ها یا اشیاء دیگری است که می تواند در تلاش برای خودکشی استفاده شود.

اشتغال ذهنی با مرگ

تمرکز غیر معمول درباره مرگ، مردن، یا خشونت. نوشتن شعر یا داستان در مورد مرگ.

اینستاگرام اکسیر

ناامیدی درباره آینده

احساس درماندگی، ناامیدی و به دام افتادن ( “هیچ راه فراری وجود ندارد”). اعتقاد به این که چیزها هرگز بهتر نخواهد شد یا تغییر نخواهند کرد.

 بیزاری و نفرت از خود

احساس بی ارزشی، احساس گناه، شرم، و نفرت از خود. احساس سربار بودن (“من نباشم برای همه بهتر است”).

خداحافظی

ملاقات یا تماس های غیر منتظره و غیر معمول با اعضای خانواده و دوستان. خداحافظی کردن، انگار که دیگر آنها را نخواهد دید.

دوری کردن از دیگران

افزایش انزوای اجتماعی، دوری کردن از دوستان و اعضای خانواده و تمایل به تنها بودن.

رفتارهای خودتخریبی

افزایش مصرف الکل یا مواد مخدر، رانندگی و رابطه جنسی بی پروا.

آرامش ناگهانی

احساس ناگهانی آرامش و خوشبختی پس از افسردگی می تواند به این معنی باشد که فرد تصمیم گرفته است خودکشی کند.


مقاله مرتبط: رابطه اختلال شخصیت مرزی و خودکشی


روشهای پیشگیری از خودکشی

 نکات پیشگیری از خودکشی

نکته یک: صحبت کردن در زمان نگرانی

اگر نشانه های هشدار دهنده ای از خودکشی در کسی مورد توجه شما قرار گرفته است، ممکن است بخواهید بدانید آیا صحبت کردن درباره این موضوع، ایده خوبی است یا خیر. اگر اشتباه کردید چه؟ اگر اوعصبانی شود چه اتفاقی خواهد افتاد؟ در چنین شرایطی، طبیعی است احساس ناراحتی یا ترس داشته باشید. کسی که درباره خودکشی صحبت می کند یا علائم هشدار دهنده دیگر خودکشی را دارد، وی نیاز به کمک فوری دارد، هرچه زودتر بهتر شود. 

مرکز روانشناسی اکسیر تمام خدمات خود از جمله مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج، مشاوره طلاق، مشاوره جنسی و … را به افرادی که تحت پوشش بیمه بانک های طرف قرارداد اکسیر هستند رایگان ارائه می دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

صحبت کردن با یک دوست یا اعضای خانواده در مورد افکار و احساسات خودکشی می تواند برای هر کسی بسیار دشوار باشد. اما اگر مطمئن نیستید که آیا فردی قصد خودکشی دارد یا نه، بهترین راه برای پیدا کردن جواب این است که بپرسید. در حقیقت، فرصت دادن برای بیان احساسات، به فردی که قصد خودکشی دارد، می تواند تسکین دهنده حس تنهایی و احساسات منفی در وی باشد و از اقدام به خودکشی جلوگیری کند.

راه های شروع گفتگو درباره خودکشی

  • “من اخیرا نگرانت شده ام.”
  • “چند وقتی است متوجه تغییراتی در شما شده ام و این مرا نگران کرده است.”

سوالاتی که می توانید بپرسید

  • “چند وقت است که این احساسات شروع شده است؟”
  • “آیا اتفاقی افتاده که باعث شده است این احساس به سراغت بیاید؟”
  • “چگونه می توانم بهترین حمایت را از تو بکنم؟”
  • “آیا درباره کمک گرفتن فکر کرده ای؟”

اشاره به کمک کردن

  • “تو تنها نیستی. من برای تواینجا هستم.”
  • “اکنون ممکن است باور نکنی، اما احساس تو تغییر خواهد کرد.”
  • “من ممکن است قادر به درک دقیق احساس تو نباشم، اما من به تو اهمیت می دهم و می خواهم به تو کمک کنم.”

نکته دو: سرعت پاسخ در بحران

اگر یک دوست یا اعضای خانواده به شما می گوید که او در مورد مرگ و یا خودکشی فکر می کند، مهم است که خطر فوری را که شخص دارد ارزیابی کنید. کسانی که در بالاترین خطر انجام خودکشی در آینده نزدیک هستند، یک طرح خاص برای خودکشی، ابزاری برای انجام این طرح، زمان خاص برای انجام آن، و قصد انجام آن را دارند.

سوالات زیر می توانند به شما در تعیین خطر ابتلا به خودکشی کمک کند.

  • آیا شما برنامه ای برای خودکشی دارید؟ (طرح)
  • آیا وسیله ای برای اجرای طرح خود در اختیار دارید (قرص، تفنگ، و غیره)؟ (ابزار)
  • آیا زمان انجام آن را مشخص کرده اید؟ (زمان)
  • آیا قصد دارید به زندگی خود پایان دهید؟ (قصد)

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب

نکته سه: پیشنهاد کمک و پشتیبانی

اگر یکی از دوستان یا اعضای خانواده تان قصد خودکشی دارد، بهترین راه برای کمک کردن به وی این است که همدلانه به او گوش دهید. اجازه دهید که وی بداند که تنها نیست و شما به او اهمیت می دهید.

کمک به فردی که قصد خودکشی دارد

دریافت کمک حرفه ای

فرد را تشویق کنید که یک متخصص بهداشت روان را ببیند، به او کمک کنید درمان مناسب را دریافت کند.

پیگیری درمان

اگر پزشک دارویی تجویز کرده است اطمینان حاصل کنید که دارو را مصرف می کند. از عوارض دارو آگاه باشید و اگر متوجه شدید حال او بدتر شده است به پزشک وی اطلاع دهید.

فعال باشید

کسانی که به خودکشی فکر می کنند اغلب اعتقاد دارند که کسی نمی تواند به آنها کمک کند، بنابراین ممکن است لازم باشد که در ارائه کمک فعال تر باشید. گفتن “اگر به چیزی نیاز داشتی، به من تلفن کن” خیلی مبهم است. منتظر نمانید تا او به شما زنگ بزند. با او تماس بگیرید و او را دعوت کنید.

حذف ابزارهای خودکشی

ابزارهای بالقوه خودکشی، مانند قرص ها، چاقوها، تیغه ها یا اسلحه را از بین ببرید. اگر احتمال دارد که داروهایش را بیش از حد مصرف کند آنها در جای مطمئن بگذارید و به اندازه ای که باید مصرف کند در اختیارش قرار دهید.

تشویق برای تغییرات مثبت

او را تشویق کنید تغییرات مثبتی در شیوه زندگی خود ایجاد کند، مانند یک رژیم غذایی سالم، خواب کافی، و در طول روز از خانه بیرون رفتن و یا به طبیعت رفتن به مدت حداقل ۳۰ دقیقه در روز. ورزش نیز بسیار مهم است زیرا اندورفین ها را آزاد می کند، استرس را کاهش داده و سلامت عاطفی را گسترش می دهد.

نقش مشاوره در پیشگیری از خودکشی

مشاوره و روان درمانی می تواند به شما کمک کند درک بهتری از احساسات خود و راه هایی برای مدیریت و درک آنچه می خواهید، بدست آورید. هدف این است که شما قادر به پیدا کردن راه حل و بدست آوردن دانش عمیق تر از مشکلات خود شوید. در یک فضای امن، محرمانه و بدون قضاوت، شما می توانید به باز کردن احساسات خود و کشف اینکه چه چیز باعث این احساسات شده بپردازید.

 

مشاوره رایگان آنلاین