پس از اقدام به خودکشی توسط نوجوان، خانواده ممکن است درگیر طیف گسترده‌ ای از احساسات شود. متأسفانه افکار خودکشی در میان نوجوانان نسبتاً رایج شده است.

سومین عامل مرگ‌ و میر در میان جوانان بین ۱۰ تا ۲۴ ساله

براساس گزارش مرکز ملی کنترل بیماری ایالات‌ متحده، یک بررسی نشان داد که خودکشی، سومین عامل مرگ‌ و میر در میان جوانان بین ۱۰ تا ۲۴ ساله است. دلایل مختلفی برای تمایل نوجوان به خودکشی وجود دارد که در ادامه گام‌ هایی برای کمک به نوجوانی که از لحاظ ذهنی و جسمی اقدام به خودکشی کرده است، آورده شده است….

حمایت خانواده پس از اقدام به خودکشی

گام‌ های کمکی به نوجوان، پس از اقدام به خودکشی

    – گام اول: درمان زخم‌ های فیزیکی

اولین گام برای کمک به نوجوانی که اقدام به خودکشی کرده، این است که سلامت جسمانی فرزندتان را ارزیابی کنید، شاید نیاز باشد فرزندتان را به اورژانس برسانید. هنگامی که مطمئن شدید سلامت جسمانی فرزندتان پایدار است آنگاه زمان آن است که روی درمان ترومای (تجربه‌ ای دردناک و ناگهانی و دارای اثرات پایدار) عاطفی او تمرکز کنید.

    – گام دوم: پشتیبانی مثبت

واکنش‌ های احساسی شما نسبت به نوجوانتان که اقدام به خودکشی کرده، ممکن است خشم باشد. همچنین ممکن است احساس کنید که چرا زودتر متوجه نشدید و از این اتفاق جلوگیری نکردید. درحالی‌که این واکنش‌ های عاطفی طبیعی هستند، تمرکز بر روی کمک به بهبودی فرزندتان اهمیت بیشتری دارد. هر چند در این موقعیت دشوار است که فرزند خود را سرزنش نکنید. در عوض، بگذارید آن‌ ها بدانند که شما برای کمک به آن‌ ها در کنارشان هستید. حتماً از یک درمانگر حرفه‌ ای برای کمک به خودتان برای مواجه با این احساسات چالش‌ بر انگیز، کمک بگیرید.

    – گام سوم: علائم و دلایل اصلی

نوجوانان اغلب با بسیاری از استرس‌ ها مانند بزرگسالان مواجه می‌ شوند، اما ابزار یا تجربه زندگی کمتری دارند تا آن‌ ها را به درستی اداره کنند. نوجوانان همچنین می‌ توانند افسردگی و اضطراب را مانند بزرگسالان تجربه کنند. هنگامی که نوجوان شما آماده دریافت درمان پزشکی می‌ شود، تمرکز بعدی شما برای کمک به آن‌ ها در پیدا کردن خدمات روان‌شناختی است. درمانگر حرفه‌ ای به او کمک می‌ کند تا دلیل واقعی اقدام به خودکشی‌ اش را درمان کند.

    – گام چهارم: مشارکت

خانواده‌ ها نقش مهمی در سلامت روان نوجوانان ایفا می‌ کنند. مشارکت شما در جلسات خانواده‌ درمانی کمک می‌ کند تا با هم کار کنید و نحوه برخورد با افکار خودکشی را یاد بگیرید. همچنین نحوه نظارت بر سلامت روان کودک خود را می‌ آموزید، به‌ طوری که می‌ توانید استراتژی‌ های مقابله‌ ای که در طول درمانشان آموخته‌ اید، پیاده‌سازی کنید.

    – گام پنجم: ایجاد محیط امن

ممکن است نوجوان دوباره اقدام به خودکشی کند. درمان روان‌ شناختی به جلوگیری از این اتفاق کمک می‌ کند؛ ممکن است نیاز به انجام اقدامات اضافی برای محافظت از فرزندتان داشته باشید، زیرا آن‌ ها در خانه به بهبود خود ادامه می‌ دهند. سلاح و مواد تهدید کننده را از خانه دور کنید. مدیریت دارویی داشته باشید و داروها را دور از دسترس فرزندتان قرار دهید.

    – گام ششم: انتخاب کنید چه چیزی به دیگران بگویید

در طول درمان، فرزند شما تحت قوانین محرمانه محافظت می‌ شود که به شما این کنترل را می‌ دهد که چه کسی در مورد خدمات روان‌ شناختی که فرزندتان دریافت می‌ کند اطلاعات داشته باشد. در مورد اینکه ترجیح می‌ دهید به دیگران چه بگویید صحبت کنید؛ در این صورت فرزندتان احساس آرامش بیشتری خواهد داشت و به فعالیت‌ های عادی خود بر می‌گردد.

    – گام هفتم: حمایت از بازگشت آن‌ ها به خانه

در طول درمان، مشاوران روی ایجاد استراتژی‌ هایی که به آن‌ ها کمک می‌ کند تا پس از بازگشت به خانه به بازسازی سلامت روانی خود ادامه دهند، کار می‌ کنند. با این‌ حال، بازگشت به فعالیت‌ های عادی اغلب استرس‌ زا است. به فرزندتان کمک کنید تا برنامه‌ ای را برای حل این چالش، ایجاد کند.

    – گام هشتم: نظارت بر عوامل خطر خودکشی آینده

با گذشت زمان، حمایت خانوادگی و درمان حرفه‌ ای، نوجوانان قادر به یادگیری نحوه برخورد با افکار خودکشی می‌ شوند. با این‌ حال شما باید نظارت کافی بر روی اقدام بعدی احتمالی را داشته باشید. علائم هشدار دهنده خودکشی را بشناسید و بلافاصله عمل کنید.

نتیجه‌گیری

پیدا کردن انواع مناسب پشتیبانی برای سلامت نوجوانانتان پس از اقدام به خودکشی ضروری است. هنگامی‌که می‌ دانید از لحاظ جسمانی پایدار است، سریعاً درمان حرفه‌ ای را آغاز کنید….


مقاله مرتبط: پیشگیری از خودکشی

مقاله مرتبط: خودکشی و پیشگیری از آن


 

منبع: Drug.Addictionblog

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب