روش‌های حل مشکل با خانواده همسر

حل مشکل با خانواده همسر روش ها و تکنیک های ساده ای دارد. می‌دانید که وقتی با کسی ازدواج می‌کنید، با تمام اعضای خانواده‌اش ازدواج کرده‌اید. این عالی است اما مانند ازدواج ممکن است تعارضات و مشکلاتی با خانواده همسرتان تجربه کنید. وقتی این اتفاق افتاد چه کاری باید انجام دهید؟ اگر شما، همسر و خانواده‌اش را دوست داشته باشید باید راهی پیدا کنید که با آن‌ها کنار بیایید. وقتی با خانواده همسرتان دچار مشکل می‌شوید گاهی اوقات چالش‌برانگیز است. این مطلب نحوه بهبود ارتباط با همسر و خانواده همسرتان برای جلوگیری از مشکلات و تعارضات  با خانواده همسر را در برمی‌گیرد.

مرکز روانشناسی اکسیر تمام خدمات خود از جمله مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج، مشاوره طلاق، مشاوره جنسی و … را به افرادی که تحت پوشش بیمه بانک های طرف قرارداد اکسیر هستند رایگان ارائه می دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

مشاوره آنلاین اکسیر

راه حل مشکل با خانواده همسر

شما نیاز به فضای بیشتری دارید

اگر شما و همسرتان در مرحله ماه‌ عسل هستید و از سعادت پس از ازدواج لذت می‌برید. ممکن است در صورتی خانواده همسرتان بیشتر اوقات به شما سر می‌زنند، دچار مشکلاتی بشوید. شما می‌خواهید خلوت و تنهایی بیشتری با همسر خود داشته باشید. با همسرتان صحبت کنید و با مهربانی به او بگویید که می‌خواهید ازدواجتان بر پایه درستی آغاز شود.

برای این اتفاق نیاز دارید که بیشتر با هم تنها باشید. با ملایمت به او یادآوری کنید که شما دو بزرگ‌سال مستقل هستید که زندگی خود را شروع کرده‌اید. به همسرتان بگویید که می‌خواهید که با خانواده‌اش وقت بگذرانید اما همچنین به فضا و استقلال خود نیز نیاز دارید. از او بخواهید تا با خانواده‌اش صحبت کند که در زمان‌های مشخص‌شده و تعیین‌شده به خانه‌تان بیایند به جای اینکه خودشان هر زمانی که خواستند به خانه‌تان بیایند.


مقاله مرتبط : چرا به مشاور خانواده مراجع کنیم؟


از احساسات همسرتان آگاهی داشته باشید

برای حل مشکل با خانواده همسر باید مطمئن شوید که همسرتان می‌داند که هر زمانی بخواهد می‌تواند با خانواده‌اش سپری کند اما شما همیشه حضور نخواهید داشت. از احساسات همسر خودآگاهی داشته باشید. هرگز درباره خانواده‌اش بد نگویید، این کار باعث می‌شود احساساتش جریحه‌دار شود و در نهایت وی از رفتار شما رنجیده‌خاطر می‌شود.

به یاد داشته باشید خانواده همسرتان تا حدی مسئولیت به وجود آمدن فردی که شما دوست دارید را بر عهده داشته‌اند. برای این، شما به آن‌ها احترام و قدردانی بدهکارید. آن‌ها نمی‌خواهند که مزاحمت ایجاد کنند. آن‌ها فقط فرزند خود را دوست دارند و می‌خواهند بخشی از زندگی او باشند.

وقتی‌که خانواده در الویت باشد

یکی از مشکلات با خانواده همسر این است که شما در الویت دوم هستید. مثلاً اگر شما چیزی برای خانه‌تان می‌خواهید و خانواده همسرتان از آن انتقاد می‌کنند و همسرتان هم جانب آن‌ها را می‌گیرد.

اگر همیشه احساس می‌کنید همیشه در جایگاه دوم برای همسرتان قرار دارید، باید به آرامی احساسات خود را بیان کنید. ممکن است بخواهید مکالمه خود را با این جملات شروع کنید “می‌دانم دوستم داری و نمی‌خواهی که مرا نادیده بگیری” سپس به آرامی و مهربانی به او بگویید که زمانی که نیازها و خواسته‌های خانواده‌اش در الویت رابطه‌تان قرار می‌دهد، به احساسات شما آسیب می‌زند.

حل مشکل با خانواده بزرگ همسر

آیا خانواده همسر حق دخالت دارد؟

به همسرتان یادآوری کنید که او با شما زندگی می‌کند و تصمیمات درباره خانه و سبک زندگی شما باید توسط هر دوی شما بدون دخالت دیگران انجام شود. سپس از همسرتان بخواهید که یک روز در هفته بدون تلفن و ایمیل و بازدیدهای خانوادگی، تنها با یکدیگر باشید. از همسرتان بخواهید شبی دیگر را به خانواده‌اش اختصاص دهد.

اگر رابطه خوبی با خانواده همسرتان دارید، آن‌ها را برای شام به خانه‌تان دعوت کنید تا به همسرتان نشان دهید که خانواده او برایتان مهم است و از وی نمی‌خواهید که آن‌ها را کنار بگذارند. بلکه فقط می‌خواهید رابطه‌تان برای او در الویت اول باشد که این امری طبیعی بعد از ازدواج است.

اینستاگرام اکسیر

خانواده همسرتان شما را دوست ندارند

یکی دیگر از مشکلات با خانواده همسر این است که آن‌ها دوست نداشتند شما با فرزندشان ازدواج کنید. غلبه بر این مشکل چالش بزرگی است. حتی اگر در گذشته اشتباهاتی انجام داده باشید و دارید سخت تلاش می‌کنید تا آینده را روشن‌تر کنید، برای خانواده همسرتان سخت است که این تغییرات را ببینند. اگر آن‌ها با چهره‌های درهم‌کشیده و اخم به عروسی شما آمدند و به زحمت به شما تبریک گفتند، رابطه شما با آن‌ها دچار آسیب شده است.

اگر همسرتان اذیت شده است باید ملاقاتی با خانواده همسر و همسرتان ترتیب دهید. روش حل مشکل با خانواده همسر این است که برای آن‌ها شام درست کنید یا آن‌ها را برای صرف شام بیرون ببرید و به آن‌ها بگویید که نگرانی‌های آن‌ها را در مورد ازدواجتان را درک می‌کنید. به آن‌ها بگویید ک فرزندشان را دوست دارید و با تشویق و کمک آن‌ها زندگی‌تان را تشکیل می‌دهید.

تمایل خود را به داشتن با رابطه با آن‌ها بیان کنید و به آن‌ها نشان دهید که در زندگی و در قلبتان مورد استقبال قرار می‌گیرند. به آن‌ها فرصت دهید تا داستان را از جانب خودشان تعریف کند. با دقت به حرف‌های خانواده همسرتان گوش دهید و حرفشان را قطع نکنید. ببینید آن‌ها چه می‌خواهند و چه کاری برای درست کردن رابطه‌شان با شما به خاطر همسرتان انجام خواهند داد.

عصبانیت خود را کنترل کنید و با صدای آرامی صحبت کنید. به آن‌ها احترام بگذارید و صادق باشید. آن‌ها به‌احتمال‌زیاد به شما لطف خواهند کرد. آسان نخواهد بود اما شما قادر به ایجاد رابطه خواهید بود. همسر شما قدردان شما خواهد بود و زندگی شما آرام‌تر خواهد شد. به‌علاوه، برای جدا کردن همسرتان از خانواده‌اش احساس گناه نخواهید داشت.


مقاله مرتبط: رفتار با خانواده همسر


بعضی از مشکلات با خانواده همسرتان را نمی‌توانید به تنهایی حل کنید و بهتر است که با یک مشاور و خانواده درمانگر صحبت کنید و کارهای لازم را انجام دهید. متخصصین خانواده در مانی و مشاوره در زمینه حل مشکل با خانواده همسر در کنار شما عزیزان هستند.

وقتی خانواده‌هاتون توی زندگیتون دخالت میکنن باید چیکار کنین؟ متخصص مرکز مشاوره اکسیر در این باره در ویدئوی زیر به شما راهکار ارائه می دهد.

تصمیم گیری مشترک

در خانواده های سنتی مرد تصمیم می گرفت و زن اطاعت می کرد و البته، آنجا که مرد درست تصمیم گیری می کرد و خواسته ها و نیاز های همسرش را هنگام تصمیم گیری در نظر می گرفت و زن هم به او اعتماد می کرد، مشکلی پیش نمی آمد. اما امروزه زنان ترجیح می دهند که در تصمیم گیریها سهیم باشند و از این روست که آموختن مهارت های تصمیم گیری مشترک ضرورت پیدا می کند.

چه مسائلی نیاز به تصمیم گیری مشترک دارند؟ به طور کلی، مسائلی که به هردو شما مربوط می شود، مانند نحوه ی خرج کردن، نظم و ترتیب و نظافت خانه، محل سکونت، تعداد فرزندان و روش تربیت آنها و مسائل مربوط به زندگی روزمره مانند وقت خواب، مهمانی رفتن و مهمانی دادن و تماشای برنامه های تلویزیونی.

اما تصمیم گیری درباره ی مسائل شخصی باید جداگانه و توسط خود فرد انجام شود، مانند مقدار غذایی که می خورد، لباسی که می پوشد و چگونگی سپری کردن اوقات فراغت. در غیر اینصورت، دائماًحریم یکدیگر را نادیده خواهید گرفت و باعث رنجش یکدیگر خواهید شد.

مرکز روانشناسی اکسیر خدمات روانشناختی خود را توسط متخصصین مجرب در زمینه های مختلف از جمله مشاوره کودک، مشاوره فردی، مشاوره افسردگی، مشاوره اضطراب، مشاوره وسواس و … را به صورت حضوری و غیرحضوری به شما عزیزان ارائه می دهد.

بنابراین، بعضی از تصمیم گیری ها مشترک است و توسط ما انجام می شود و بعضی از تصمیم گیری ها شخصی است و توسط من انجام می شود.

بین دو مرز کاملاًمشخص “ما” و “من”، مقوله ی سومی از تصمیمات وجود دارد که آن را تصمیمات واگذار شده می نامیم.مشخص کردن حیطه ی مسئولیت ها، اداره ی خانه را آسان می کند. تعیین اینکه چه کسی چه مسئولیتی را انجام دهد، موضوعی است که زن و شوهر می توانند باهم درباره ی آن تصمیم بگیرند. بعد از تعیین مسئولیت، نحوه ی انجام آن بیشتر به عهده ی شخص مسئول است.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب

در تصمیم گیری های مشترک:

  • هردو تمایلات و خواسته های مهم خود را بیان می کنید.
  • هردو می توانید به یک اندازه حرف بزنید و به یک اندازه احساس توانمندی کنید.
  • هردو از تصمیم گیری مشترک احساس رضایت می کنید.
  • تصمیمات به سود هردوی شما تمام می شود؛چون نیاز هردو شما تأمین می شود.

تصمیم گیری مشترک اساساً مفیدتر از تصمیم گیری یک نفره است؛ هرچند کار آسانی نیست. در اینجا جایی برای خود خواهی، رقابت، برتری یا حتی نوع دوستی افراطی وجود ندارد.

وقتی تصمیم گیری مشترک نباشد. تصمیم گیری یک طرفه سریع واکنش طرف مقابل را بر می انگیزد و از رنجشی جزئی ،دریایی متلاطم می سازد.

  • خشم.اگر تصمیم گیری توسط شخصی صورت گیرد که در جر و بحث هاو مشاجرات قوی تر است و دست پیش را می گیرد،خشم طرف مقابل به راحتی برانگیخته می شود.تصمیمات تحمیلی معمولاً مشاجرات بعدی را با خود یدک می کشند و تصمیمات دیگری منجر می شوند که هیچ یک از شما راضی نخواهد کرد.
  • افسردگی.اگر یکی از شما تصمیمی بگیرد که در آن خواسته های طرف مقابل را در نظر نگیرد و طرف مقابل هم سکوت اختیار و از تصمیمات پیروی کند، بعد از مدتی فرد تابع دچار افسردگی خواهد شد.
  • اضطراب.بلاتکلیف گذاشتن مسائل مهم اضطراب ایجاد می کند.اگر از ترس جرو بحث یا درگیریهای ناخواسته مسئله مهمی را بلاتکلیف بگذارید و با آن روبه رو نشوید،تنش و نگرانی بر خانواده ی شما سایه می افکند.علاوه بر آن به تعویق انداختن حل مشکلات گاه اوضاع را وخیم تر می سازد.
  • وسواس فکری- عملی و اعتیاد. گاه یک یا هر دو طرف،برای فرار از مشککلات احتمالی،به رفتار های دیگر روی می آورند؛مانند پرخوری،کم خوری،مشروبات الکلی،مواد مخدر یا افکار مربوط به ترس از بیماری.اما این رفتارها نه تنها مشکلی را حل نمی کنند،بلکه مشکلی هم به مشکلات قبلی اضافه می کنند.

منبع: سایت mydomaine و متخصصین اکسیر

رزرو وقت آنلاین مشاوره خانواده

Loading...

 

مشاوره رایگان آنلاین