بزهکاری در نوجوانان

بزهکاری اصطلاحی است که برای توصیف اعمال غیرقانونی توسط یک فرد کم سن و سال مورد استفاده قرار می‌گیرد. این اصطلاح در محدوده وسیعی قرار دارد و می‌تواند همه چیز را از خشونت‌های کوچک مانند فرار از مدرسه تا جرائم شدیدتر مانند دزدی و اقدامات خشن در بربگیرد.

درک این که چرا یک فرد کم سن و سال مرتکب جرم می‌شود، برای جلوگیری از رخداد جرائم آینده ضروری است. پرداختن به مسائلی که باعث این انتخاب‌ها در کودک شده است، می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا اعمال خود را در آینده تغییر دهند.

با پرداختن به بسیاری از این مسائل در سنین پایین، ممکن است بزرگ‌سالان قادر به توقف شروع بزهکاری باشند. اگر بزهکاری پیش از این رخ داده باشد، پرداختن به این مسائل و ایجاد موانع حفاظتی ممکن است به کودک اجازه دهد در محیطی امن‌تر رشد کند و از مشکلات در آینده و نیز زمانی که بزرگ‌سالان هستند، اجتناب کند.

علل و عوامل مؤثر در بزهکاری نوجوانان

    – حضور ضعیف در مدرسه:

حضور ضعیف در مدرسه یکی از عوامل اصلی دخیل در ارتکاب جرم و بزهکاری است. مدرسه تنها جایی برای یادگیری و رشد نیست؛ بلکه یک روال ساختار یافته است که کودکان را برای رسیدن به اهداف هر روز آماده می‌کند. روال بیدار شدن، آماده شدن، شرکت در مدرسه، تکمیل کار و بازگشت به خانه یک روالی را ایجاد می‌کند که پایه‌ای برای انتخاب‌های خوب در آینده است. کودکانی که برای یادگیری این نوع زندگی تشویق نشده‌اند، در حال از دست دادن عادات خوب هستند. آن‌ها وقت آزاد زیادی را تجربه می‌کنند و چیزهایی را یاد می‌گیرند که باعث ارتقای زندگی و بهبود آینده آن‌ها نخواهد شد. شکست در پذیرش روال حضور در مدرسه، در واقع به کودکان القا می‌کند که مجبور نباشند با هنجارهای اجتماعی مطابقت داشته باشند و هر کاری که بخواهند انجام دهند.

    – استانداردهای آموزشی ضعیف:

نوع مدرسه‌ای که کودک در آن تحصیل می‌کند می‌تواند به بزهکاری آن‌ها کمک کند. مدارس پرجمعیت با بودجه کم فاقد نظم و قانون هستند. هرج‌ومرجی که اغلب در این مدارس تجربه می‌شود باعث می‌شود که کودکان با حالت تدافعی بیشتر عمل کنند، زیرا از محیط اطرافشان می‌ترسند.

مشارکت والدین در فعالیت‌های مدرسه و فعالیت‌های مبتنی بر مدرسه به عنوان عامل بازدارنده بسیار بزرگی برای فعالیت‌های بزهکاری شناخته‌شده‌ است. وقتی یک بزرگ‌سال در زندگی کودک فعال است، آن کودک بیشتر در معرض عملکرد خوب در مدرسه و محیط اجتماعی قرار دارد، زیرا آن‌ها می‌دانند که بزرگ‌سالان رفتار آن‌ها را خواهند دید.

    – خشونت در خانه:

یکی از بزرگ‌ترین عوامل دخیل در بزهکاری نوجوانان، خشونت در خانه است. تمام وکیل مدافعان بزهکاران به شما خواهند گفت که زمانی که کودک در معرض خشونت قرار می‌گیرد، تبدیل به افرادی خشن خواهند شد. خشونت و حمله به دیگران به دلیل خشونتی که در خانه تجربه کرده‌اند بسیار شایع است.

کودکانی که در معرض اقدامات خشونت‌آمیز قرار دارند و یا آن‌هایی که شاهد این اقدامات هستند، بیشتر ترس و نا امیدی‌شان را بروز می‌دهند. آن‌ها اغلب نگرش “مهم نیست” را دارند که به آن‌ها اجازه می‌دهد که به راحتی به دردسر بیفتند.

    – خشونت در محافل اجتماعی:

اگر محله‌ای که در آن یک کودک زندگی می‌کند خشونت‌آمیز باشد، کودکان تمایل بیشتری نسبت به بزهکاری دارند. بسیاری از مردم این را به عنوان روش بقاء خیابانی توصیف می‌کنند زیرا کودک برای بیرون ماندن از مشکل اعضای باند تبهکار و یا افراد خشن دچار مشکل می‌شود. در بسیاری موارد زمانی که کودک را از این شرایط بیرون می‌بریم، تمایل وی به بزهکاری نیز حذف می‌شود.

    – فشار همسالان در بزهکاری نوجوانان:

مشابه فشار محله، فشار همسالان می‌تواند بر چگونگی واکنش کودک به شرایط بد تأثیر بگذارد. اگر همه دوستانش مرتکب اعمال بزهکاری شوند، کودک ممکن است احساس کند که برای پذیرفته شدن باید چنین کاری را انجام دهد.

بهترین راه برای اجتناب از این شرایط این است که دوستانی که دائماً با آن‌ها وقت می‌گذراند را بشناسید. دوستان آن‌ها را بشناسید. دوستان والدینشان را بشناسید. این نه تنها باعث القای اعتمادبه‌نفس در کودکتان برای انجام کار درست می‌شود، بلکه می‌تواند به والدین کمک کند تا فرزندانشان را از تأثیرات نامطلوب دور نگه دارند.

تاثیر همسالات در بزهکاری نوجوانان

    – عوامل اجتماعی اقتصادی:

بزهکاری در نوجوانان در محله‌های فقیرتر شایع است. درحالی‌که همه محله‌ها عاری از بزهکاری نیستند اما اعتقاد بر این است که در مناطقی که کودکان احساس می‌کنند باید مرتکب جرم شوند تا موفق شده و پیشرفت کنند، بیشتر اتفاق می‌افتد.

دزدی و جرائم مشابه ممکن است در واقع نتیجه یک ضرورت و نه صرفاً یک جنایت کوچک باشد. تنها کمک واقعی برای این وضعیت این است که اطمینان حاصل کنیم که کودکان در این مناطق به آنچه نیاز دارند دسترسی داشته باشند و درک کنند که برای پیش بردن زندگی مجبور به ارتکاب جرم نیستند.

    – سوءمصرف مواد در بزهکاری:

سوءمصرف مواد در خانه و یا توسط کودک علت بسیار رایج بزهکاری است. کودکانی که در معرض سوءمصرف مواد هستند چیزهایی که برای رشد نیاز دارند را ندارند و مجبور می‌شوند از طریق دیگری این نیازها را تأمین کنند.

مشاوره و درمان برای این نوع شرایط تنها درمان واقعی برای کمک به این کودکان است. این نوع وضعیت می‌تواند باعث تضعیف ارزش خود آن‌ها شده و به آن‌ها اجازه دهد مرتکب اعمال خلاف دیگری شوند.


مقاله مرتبط: اعتیاد در نوجوانان

مقاله مرتبط: مرکز مشاوره خانواده در غرب تهران


    – عدم راهنمایی اخلاقی:

تأثیر والدین یا بزرگ‌سالان مهم‌ترین عامل جلوگیری از بزهکاری است. زمانی که یک والد یا دیگر بزرگ‌سالان با کودک تعامل داشته باشند و نشان دهند رفتار قابل‌قبول کدام است و چه چیزی اشتباه در نظر گرفته می‌شود، کودک به احتمال زیاد به شیوه‌ای عمل می‌کند که مرتکب بزهکاری نمی‌شود. بسیار مهم است که یک کودک رابطه‌ای با یک بزرگ‌سال خوب داشته باشد که بر اعمال آن‌ها تأثیر بگذارد و تفاوت بین آنچه درست است و چه چیزی اشتباه است را به آن‌ها نشان دهد.

حتی اگر کودک شما اقدام به ارتکاب جرم کرده ‌است، زندگی وی تمام نشده است. شما، به عنوان کسی که به او اهمیت می‌دهید، شانس برگشتن به زندگی را به او می‌دهید و به وی نشان می‌دهید که چگونه راه خود را تغییر دهند.

منبع: baysingerlaw و متخصصین اکسیر

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب