آشنایی با علائم افسردگی نوجوانان 

علائم افسردگی نوجوانان با بزرگسالان متفاوت است و متأسفانه، افسردگی در نوجوانان اغلب شناسایی نمی‌شود. والدین گاهی نشانه‌ها را تشخیص نمی‌دهند در نتیجه بسیاری از نوجوانان در سکوت رنج می‌برند.

بیشتر نوجوانان به دلیل تغییرات در زندگی و تغییرات هورمونی، در بعضی مواقع احساس ناخوشایند می کنند. با این حال یافته ها نشان می دهد که از هر ۸ نوجوان یک نفر دارای افسردگی است. اما افسردگی و مشکلاتی که به دلیل افسردگی ایجاد شده است را می توان درمان کرد. بنابراین اگر نارضایتی نوجوان شما بیش از دو هفته ادامه داشته باشد و او علائم دیگر افسردگی را نشان دهد، زمان آن فرا رسیده باشد که از یک متخصص روانشناس نوجوان کمک بخواهید.چهار نوع افسردگی وجود دارد که عموماً نوجوانان را تحت‌ تأثیر قرار می‌دهد.

افسردگی می‌تواند همه نوجوانان را صرف‌نظر از جنسیت، محبوبیت، موفقیت تحصیلی و یا توانایی‌های ورزشی تحت‌ تأثیر قرار دهد. مهم است که با نشانه‌ها و علائم افسردگی نوجوانان آشنا شوید.

تقسیم بندی انواع و علائم افسردگی نوجوانان

نشانه های افسردگی نوجوانان با دیگر گروه سنی متفاوت است. آنها ممکن است به طور کامل انگیزه خود را از دست بدهند و گوشه نشینی و عزلت را انتخاب کنند؛ بیش از حد بخوابند؛ در عادات تغذیه آنها تغییراتی ایجاد شود و یا حتی رفتارهای مجرمانه انجام دهند. در ادامه به انواع علائم افسردگی نوجوانان به صورت دسته بندی شده اشاره شده است.

مشکلات سلامت جسمی

درحالی‌که بزرگ‌سالان افسرده، اغلب در مورد درد عاطفی و احساسی صحبت می‌کنند، نوجوانان افسرده تمایل دارند دردهای جسمانی را گزارش دهند. آن‌ها ممکن است سردرد، مشکلات معده داشته باشند و یا بگویند که احساس خوبی ندارند. بااین‌حال، آزمایش‌های پزشکی مشکل فیزیکی خاصی را نشان نخواهد داد.

تست درمان افسردگی

تحریک‌پذیری

بزرگ‌سالان معمولاً وقتی افسرده می‌شوند، احساس ناراحتی می‌کنند، اما نوجوانان اغلب تحریک‌پذیر می‌شوند. ممکن است با بی‌احترامی رفتار کنند یا صبرشان کم‌تر از حد معمول شود. آن‌ها همچنین ممکن است سرکش شوند.

درحالی‌که نوسانات خلقی در طی دوران نوجوانی ممکن است عادی باشد، افزایش شدید و غیرمعمول تحریک‌پذیری باید نشانه هشدار افسردگی احتمالی و از جمله علائم افسردگی نوجوانان در نظر گرفته شود.

مرکز روانشناسی اکسیر تمام خدمات خود از جمله مشاوره خانواده، مشاوره جنسی، مشاوره ازدواج، مشاوره طلاق و … را به افرادی که تحت پوشش بیمه بانک های طرف قرارداد اکسیر هستند، رایگان ارائه می دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

تغییرات تحصیلی

نوجوانان معمولاً وقتی دچار افسردگی می‌شوند، دچار افت شدید در نمرات خود می‌شوند؛ اما همیشه این‌طور نیست. برخی از نوجوانان حتی در میان آشفتگی‌های عاطفی، نمرات بالایی را به دست می‌آورند. در حقیقت، گاهی اوقات فشار برای حفظ نمرات خوب، عامل اصلی افسردگی می‌شود.

افسردگی می تواند سبب کم شدن انرژی و مشکل در تمرکز شود. در مدرسه این موضوع می تواند باعث افت تحصیلی و نا امید شدن از دانش آموزی که پیش از این عملکرد خوبی داشته است بشود.

رفتارهای ضداجتماعی

علائم افسردگی نوجوانان ممکن است به‌صورت رفتارهای ضداجتماعی ظاهر شود. به‌عنوان‌مثال رفتارهایی مانند نقض قوانین اجتماعی، تخریب اموال، فرار از مدرسه و… باشد.

از دیگر نشانه های افسردگی نوجوانان به سوءمصرف مواد، بی‌مبالاتی جنسی و بی‌قراری نیز می‌توان اشاره کرد. نوجوانان افسرده ممکن است از مواد مخدر و الکل برای خوددرمانی استفاده کنند. متأسفانه مواد مخدر اوضاع را خراب‌تر می‌کند. بسیاری از نوجوانان افسرده از خانه فرار می‌کنند یا قصد فرار دارند. این کار معمولاً برای جلب‌توجه انجام می‌شود.

حساسیت به انتقاد

افسردگی می‌تواند منجر به حساسیت شدید به انتقاد شود. گاهی نوجوان برای کنار آمدن با افزایش این حساسیت از فعالیت‌هایی که می‌ترسد که در آن‌ها شکست بخورد، اجتناب می‌کند. ممکن است از پیوستن به تیم فوتبال یا رفتن به مهمانی برای اجتناب از طرد شدن، خودداری کند.

بعضی وقت‌ها هم نوجوان برای کنار آمدن با این ترس تبدیل به یک فرد بسیار موفق می‌شود. یک نوجوان افسرده برای اجتناب از خطر طرد شدن ممکن است تبدیل به یک فرد کمال‌گرا شود. مهم است که نحوه واکنش نوجوان شما به ریسک، انتقاد و شکست را تحت نظر داشته باشید، زیرا این تغییرات در رفتار نوجوان شما می‌تواند نشان دهد که نوجوان شما افسرده است.

فضای مجازی و علائم افسردگی نوجوانان

کناره‌گیری اجتماعی و اعتیاد به اینترنت

انزوای اجتماعی یک مشکل رایج برای هر فرد مبتلا به افسردگی است، اما نوجوانان وقتی افسرده می‌شوند، لزوماً از همه کناره‌گیری نمی‌کنند. گاهی اوقات آن‌ها به سادگی گروه‌ همسالان را تغییر می‌دهند. نوجوان ممکن است با افراد نامناسب وقت بگذراند و یا صحبت کردن با دوستان خاص یا اعضای خانواده را متوقف کند.

در بعضی مواقع، هنگامی‌که احساس افسردگی می‌کنند، نوجوانان از فعالیت‌های زندگی واقعی خود خارج می‌شوند و توجه خود را به دنیای آنلاین معطوف می‌کنند. یک نوجوان افسرده ممکن است یک شخصیت آنلاین ایجاد کند و ممکن است درگیر چت‌های آنلاین شود و یا نقش بازی کردن را برای ساعت‌ها ادامه دهد تا از واقعیت‌های زندگی فرار کنند.

نوجوانان ممکن است برای فرار از مشکلات خود به اینترنت پناه ببرد؛ اما استفاده بیش از اندازه از گوشی های هوشمند و اینترنت تنها انزوا را افزایش می دهد و موجب افسردگی می شود.

ممکن است که نوجوانان از اینترنت به عنوان راهی برای فرار از مشکلات استفاده کنند. ولی استفاده‌ بیش‌ازحد از تلفن‌ هوشمند و اینترنت، فقط تنهایی آن‌ها را بدتر می‌کند و افسردگی در نوجوانان را تشدید می‌نماید.

چرا نوجوانان دچار افسردگی می شوند؟

دلایل مختلفی وجود دارد که یک نوجوان ممکن است دچار افسردگی شود. به عنوان مثال، عملکرد مدرسه، وضعیت اجتماعی با همسالان، گرایش جنسی یا زندگی خانوادگی هر یک می توانند تأثیر عمده ای در احساس یک نوجوان داشته باشد. بعضی اوقات، افسردگی نوجوانان ممکن است ناشی از استرس محیطی باشد. اما به هر دلیلی ، وقتی دوستان یا خانواده (همه مواردی که نوجوان از آن لذت می برد) به بهبود غم و اندوه یا احساس انزوا کمک نمی کنند، احتمال وجود افسردگی وجود دارد.

روش های درمان افسردگی نوجوانان

اگر فکر می‌کنید که نوجوانتان افسرده است و یا علائم افسردگی نوجوانان را در فرزندتان مشاهده کرده‌اید؛ حتماً با یک روانشناس یا مشاور صحبت کنید. درمان افسردگی معمولاً شامل روان‌درمانی یا دارودرمانی یا هردو است.

برای نوجوانان عجیب نیست که از گرفتن کمک امتناع کنند. اگر نوجوان شما از رفتن به مشاوره خودداری می‌کند، خودتان با یک متخصص سلامت روان ملاقات کنید. یک روان‌درمانگر قادر به ارائه بینش و استراتژی‌هایی می‌باشد که می‌توانید برای کمک به نوجوان افسرده‌تان از آن‌ها استفاده کنید.

متخصصین با تجربه نوجوان در مرکز مشاوره اکسیر در زمینه تشخیص و درمان افسردگی در نوجوانان در خدمت شما عزیزان می‌باشند.

نوجوانان با فشار زیادی روبرو هستند، از تغییرات بلوغ تا سوالاتی درباره اینکه آنها چه کسی هستند و در کجا قرار دارند؟! با وجود این همه آشفتگی و عدم اطمینان، تمایز قائل شدن بین درد طبیعی نوجوان در حال رشد و افسردگی نوجوان آسان نیست، اما افسردگی نوجوان فراتر از خلق و خو و دمدمی بودن است.

این یک مشکل جدی سلامت است که بر همه جنبه های زندگی نوجوان تاثیر می گذارد. اما خوشبختانه قابل درمان است و والدین می توانند کمک کنند. عشق، راهنمایی و حمایت شما می تواند راهی طولانی در جهت کمک به نوجوانان برای غلبه بر افسردگی باشد و او را در مسیر درست هدایت کند.

مرکز روانشناسی اکسیر تمام خدمات خود از جمله مشاوره افسردگی، مشاوره وسواس، مشاوره اضطراب و … را به صورت حضوری و غیرحضوری (به صورت تلفین یا تصویری) به شما عزیزان ارائه می دهد.

مشاوره آنلاین اکسیر

آیا نوجوان من افسرده است؟

تخمین زده شده که دو درصد از بچه های زیر ۱۰ سال، افسردگی را تجربه می کنند و بین سنین ۱۰ تا ۱۴ سال، به طور میانگین میزان افسردگی نوجوان به ۵ تا ۸ درصد افزایش پیدا می کند. اگرچه میزان افسردگی پیش از بلوغ، در پسرها بیشتر از دخترها است؛ اما در دوران بلوغ، میزان افسردگی برای دخترها دو برابر پسرها می شود.

اثرات منفی افسردگی نوجوان

با این وجود، در حالی که افسردگی قابل درمان است، اغلب نوجوانان افسرده هرگز کمکی دریافت نمی کنند. اثرات منفی افسردگی نوجوان بسیار فراتر از یک خلق و خوی افسرده است. افسردگی می تواند ذات شخصیت نوجوان شما را نابود کند، باعث احساس غم و اندوه، ناامیدی و یا خشم شود. سرکشی، رفتارهای ناسالم و حالات نوجوان می تواند نشانه ای از افسردگی وی باشد. در ادامه روش هایی که نوجوان برای کنار آمدن با درد عاطفی خود انجام می دهد آورده شده است.

فرار

بسیاری از نوجوانان افسرده از خانه فرار می کنند و یا در مورد فرار از خانه صحبت می کنند. چنین تلاش هایی معمولا فریاد کمک است.


مقاله مرتبط: افسردگی در نوجوانان


سوء مصرف مواد مخدر و الکل

نوجوانان ممکن است از الکل یا مواد مخدر برای “خود درمانی” افسردگی شان استفاده کنند. متاسفانه سوء مصرف مواد فقط باعث می شود همه چیز بدتر شود.

عزت نفس پایین

افسردگی می تواند سبب بروز و تشدید احساس زشتی، شرم، شکست، و بی ارزشی شود.

رفتارهای بی پروا

نوجوانان افسرده ممکن است درگیر رفتارهای خطرناک مانند رانندگی بی پروا، نوشیدن الکل و رابطه جنسی شوند.

خشونت

برخی از نوجوانان افسرده، معمولا قربانی آزار و اذیت و قلدری، می شوند که این باعث می شود تا تهاجمی و پرخاشگر شوند.

افسردگی نوجوان نیز با تعدادی دیگر از مشکلات روحی و روانی، از جمله اختلالات خوردن و آسیب به خود همراه است. در حالی که افسردگی می تواند باعث ایجاد درد فراوان برای نوجوان شما شود و زندگی خانوادگی هر روز را مختل کند.

کارهایی وجود دارد که می توانید انجام دهید، که به شما کمک می کند تا فرزندتان احساس خوبی داشته باشد. اولین قدم این است که یاد بگیریم که افسردگی نوجوان شبیه چه چیزی است و اگر نشانه های هشدار دهنده را ببینید، چه باید انجام دهید.

نشانه های رایج افسردگی نوجوانان

  • تغییر در عادت های غذایی و برنامه خواب (خوردن و خوابیدن بسیار زیاد یا بسیار کم)
  • تغییرات قابل توجه در وزن (افزایش یا کاهش)
  • بی علاقگی نوجوان به حضور در مدرسه یا کاهش کارایی در مدرسه
  • گوشه گیری، کناره گیری از دوستان یا اعضای خانواده
  • بروز عصبانیت یا طغیان ناگهانی
  • بی قراری یا اضطراب عمومی
  • واکنش‌ تند دربرابر انتقاد، حتی انتقاد سازنده
  • خود پسندی یا خطاکاری
  • مشکلات غیرمعمول با مراجع قدرت
  • بی علاقگی و خودداری از شرکت در تفریحات و سرگرمی هایی که پیش از این، به آنها علاقه مند بوده‌اند.
  • دودلی، عدم تمرکز، فراموشکاری
  • احساس بی ارزشی و گناه
  • شکایت های پی درپی از بیماری درعین سلامت کامل جسمی
  • نداشتن انگیزه و اشتیاق برای زندگی روزمره
  • استفاده از مواد مخدر یا الکل
  •  فکر کردن به خودکشی یا بیان آن
  • مشکل در تمرکز

انواع علائم افسردگی نوجوانان

علائم هشدار دهنده خودکشی در نوجوانان افسرده

نوجوانان افسرده مخصوصا آنهایی که الکل و مواد مخدر مصرف می کنند بسیار درباره خودکشی صحبت می کنند و به آن فکر می کنند. بنابراین حیاتی است که شما هر گونه افکار و رفتار خودکشی را بسیار جدی بگیرید. آنها فریاد کمک نوجوان شما هستند، مراقب این رفتارها باشید.

  • صحبت کردن یا شوخی در مورد انجام خودکشی
  • گفتن جملاتی مانند: “کاش مرده بودم”، “کاش می توانستم برای همیشه ناپدید شوم” یا “هیچ راهی وجود ندارد”.
  • سخنرانی مثبت در مورد مرگ و یا خیال بافی درباره مرگ “اگر من بمیرم، دیگران ممکن است من را بیشتر دوست داشته باشند”.
  • نوشتن داستان و شعر در مورد مرگ، مردن یا خودکشی
  • درگیر شدن در رفتار بی پروا و یا تجربه حوادثی که موجب آسیب می شود.
  • بخشیدن دارایی های ارزشمند خود
  • خداحافظی با دوستان و خانواده، انگار که آخرین بار است.
  • به دنبال سلاح، قرص ها و یا راه های دیگر برای کشتن خود

اینستاگرام اکسیر

چگونه به یک نوجوان افسرده کمک کنید

در ادامه روش هایی را برای کمک به نوجوان افسرده آورده ایم:

تشویق ارتباط اجتماعی

اگر نوجوان بتواند ارتباط بهتری با دیگران برقرار کند، حتما می تواند احساس بهتری هم داشته باشد. نوجوان دائم خودش را از دید دیگران قضاوت می کند. اما اگر ارتباطش با اطرافیان بهتر باشد، اعتماد به نفس بیشتری هم پیدا می کند؛ در واقع می توان گفت نوجوان نسبت به قضاوت اطرافیان بسیار حساس است.

در این دوره به دلیل احساس آرمان گرایی و توانمندی که نوجوان دارد، و گمان می کند به هرچه فکر می کند به مرحله عمل هم می رسد، آن افکار را جدی می گیرند و در آن درگیر می شوند و چون به راحتی از ذهنشان خارج نمی شود رفتارهای بین فردی دارند که خیلی هم پخته نیست. به همین دلیل مشغولیت های ذهنی نسبت به روابط اجتماعی خود پیدا می کنند و اگر از ترس قضاوت دیگران بیش از حد از همه اجتماعات فاصله بگیرند وارد فاز افسردگی می شوند.

اولویت دادن به سلامت جسمانی

سلامت فیزیکی و روانی به طور نزدیکی با یکدیگر ارتباط دارند. افسردگی بواسطه عدم فعالیت، خواب کم و تغذیه ضعیف، شدید می شود. متاسفانه، نوجوان ها بخاطر عادات ناسالم معروف هستند: دیر بلند شدن، خوردن غذا های ناسالم و صرف ساعت ها زمان برای گفتگو با تلفن و کار کردن با لوازم الکترونیکی. اما شما به عنوان والدین می توانید از طریق ایجاد محیط منزل سالم و پشتیبانی با رفتار ها مقابله کنید.

نوجوانتان را به سمت تحرک تشویق کنید

ورزش و تحرک برای سلامت روانی کاملا مهم می باشد؛ از این رو نوجوانتان را فعال سازید. نوجوانان به طور ایده آل بایستی حداقل یک ساعت فعالیت فیزیکی در روز داشته باشند اما این نیازی نیست که این فعالیت ها خسته کننده یا ناتوان کننده باشند. خارج از چارچوب فکر کنید: پیاده روی کردن، رقصیدن، انداختن توپ به حلقه بسکتبال، دوچرخه سواری کردن، اسکیت سواری، هر چقدر تحرک داشته باشند سودمند است.

محدودیت هایی را برای تلویزیون دیدن وضع کنید

اغلب نوجوان ها به سمت وسایل ارتباطی آنلاین روی می آورند تا از مشکلات فرار کنند؛ اما استفاده زیاد از کامپیوتر تنها انزوای آنها را زیاد می کند و آنها را افسرده تر می سازد. وقتی زمان دیدن صفحه نمایش زیاد می شود، فعالیت فیزیکی و زمان حضور چهره به چهره با دوستان کاهش می یابد. هر دو کار پایه ای برای بدتر شدن نشانه های افسردگی هستند.

تهیه وعده های غذایی متوازن و مغذی

اطمینان حاصل کنید که نوجوانتان تغذیه ای دارد که برای سلامت مغزی بهینه و خلق خود لازم دارد: چیز هایی شبیه چربی های امگا ۳، پروتئین سالم و محصولات تازه. خوردن مقدار زیاد شکر و غذا های نشاسته ای باعث شادی بدن و مغز نمی گردد.

تشویق برای خواب زیاد

نوجوانان به خواب بیشتر نسبت به بالغین نیاز دارند تا به طور بهینه فعالیت کنند. حدود ۹ تا ۱۰ ساعت در طول شبانه روز می خوابند. مطمئن شوید که فرزندتان به میزان کافی خواب و استراحت دارد.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب

بدانید چه زمانی به یک متخصص حرفه ای نیاز دارید

پشتیبانی و تغییرات سالم شیوه زندگی می تواند جهانی متفاوت را برای نوجوانان افسرده بسازد اما همیشه کافی نمی باشد. وقتی افسردگی شدید تر است، برای کمک روانپزشک یا روانشناس تردید نکنید. یک متخصص روانی حرفه ای با آموزش پیشرفته و پیشینه قوی درمان نوجوانان برای مراقبت از فرزندتان می تواند بهترین شرط باشد.

گزینه های درمانی را به فرزندتان پیشنهاد دهید

وقتی متخصص را انتخاب می کنید یا گزینه های درمان را پیگیری می کنید، به نوجوان خود اطلاع بدهید. اگر شما قصد دارید تا نوجوانتان انگیزه پیدا کند و به درمانش متعهد گردد، ترجیحاتشان را نادیده نگیرید یا تصمیمات یک جانبه اتخاذ ننمایید. هیچ درمانگری نمی تواند معجزه کند و هیچ درمانی برای هر کسی بکار نمی آید. اگر فرزندتان احساس ناخوشایندی دارد یا با روانپزشک یا روانشناس ارتباط برقرار نمی کند، به دنبال گزینه مناسب تری باشید.

انتخاب خود را پیگیری کنید

انتظار جلسات گفتگو و بحث بین نوجوان و متخصصی که انتخاب کرده اید داشته باشید. گفتگو درمانی اغلب درمان اولیه خوب برای موارد افسردگی خفیف تا متوسط می باشد. افسردگی نوجوانتان در دوره درمان ممکن است حل گردد. اگر این مشکل حل نگردد، دارو می تواند ضمانت کننده باشد.

متاسفانه، بعضی والدین در انتخاب درمان افسردگی تمایل به دارو درمانی دارند از آنجا که کم هزینه است و زمان کمتری می برد. با این وجود، جزء زمانی که نوجوان تان در حال انجام کار خطرناک می باشد یا بخاطر خودکشی در خطر است (درمان موردی و یا مشاهده دایمی در این مورد ممکن است ضروری باشد) دارو درمانی توصیه می شود. شما برای سبک و سنگین کردن دقیق گزینه های تان قبل از تعهد برای هر نوع درمانی وقت دارید. در تمامی موارد، دارودرمانی زمانی بیشترین تاثیر را دارد که در برنامه های درمانی گسترده تر از جمله روان درمانی فردی، نوروتراپی و یا توانبخشی قرار می گیرند.

تجویز دارو با ریسک هایی همراه می گردد

دارو های ضد افسردگی برای بالغین طراحی و تست گردیدند؛ از این رو تاثیرشان بر مغزهای جوان در حال رشد هنوز شناخته نشده است. بعضی محققان نگران هستند که خوردن داروهایی نظیر پروزاک ممکن است با رشد عادی مغزی تداخل داشته باشد، مخصوصا با روشی که مغز استرس را مدیریت کرده و هیجان را تنظیم می کند. همچنین داروهای ضد افسردگی به عنوان افزایش دهنده ریسک افکار و اعمال خودکشی در برخی نوجوانان و بزرگسالان شناخته شده اند.

اختلال دو قطبی

نوجوانان با اختلال دو قطبی یا سابقه خانوادگی با اختلال دو قطبی یا سابقه تلاش های خودکشی قبلی به طور خاص آسیب پذیر هستند. ریسک خودکشی در طول دو ماه اول درمان دارو های ضد افسردگی در بالاترین حد قرار دارد. نوجوانانی که داروهای ضد افسردگی مصرف می کنند، بایستی به طور نزدیک برای هر نشانه ای پایش گردند که ممکن افسردگی بدتر شود.

منبع: verywellmind و متخصصین اکسیر

Loading...

 

مشاوره رایگان آنلاین