شخصیت پارانوئید

افراد مبتلا به اختلال شخصیت پارانوئید به طور کلی با داشتن یک الگوی طولانی مدت از بی اعتمادی فراگیر و بدگمانی به دیگران شناسایی می شوند. فرد مبتلا به اختلال شخصیت پارانوئید تقریبا همیشه معتقد است که انگیزه های افراد دیگر مشکوک و یا حتی بدخواهانه می باشد.

افراد مبتلا به این اختلال همیشه تصور میکنند که دیگران به دنبال سو استفاده از آنها، آسیب و یا فریب آنان هستند حتی اگر هیچ مدرکی وجود نداشته باشد. در حالی که داشتن میزان اندکی پارانویا برای همه ی مردم طبیعی است (مانند نگرانی از اخراج از محل کار) ولی برای فرد مبتلا به پارانوئید این میزان به صورت افراطی زیاد است به نحوی که تقریبا بر همه ی روابط کاری و شخصی آنها تاثیر میگذارد.

تست آنلاین وسواس


مقاله مرتبط: مشاوره خانواده-مشاوره بزرگسال


ارتباط با افراد دارای شخصیت پارانوئید

ارتباط برقرار کردن با افراد مبتلا به اختلال شخصیت پارانوئید به طور کلی دشوار است و اغلب مشکلات زیادی در روابط نزدیک خود دارند. بدگمانی های بیش از حد و خصومت آنها در بحث و استدلال، در شکایت های مکرر و یا ظاهر ساکت و آرام ولی سرد و خصمانه ی آنها آشکار می شود. از آنجا که این افراد برای آمادگی با تهدید های بالقوه بیش از حد هوشیار و آماده هستند ممکن است حالت دفاعی به خود بگیرند و یا مرموز و غیرمستقیم برخورد کنند و به نظر می رسد سرد و فاقد احساسات هستند.

آنها همچنین میتوانند هدف گرا ،منطقی و غیر احساساتی باشند، همچنین این افراد ظاهری خصومت آمیز و یک دنده از خود نشان میدهند و صحبت های آنان اغلب با نیش و کنایه همراه است. رفتار مبارزه طلبانه و مشکوک آنها باعث ایجاد حس خصومت طلبی در فرد مقابلشان میشود و همین امر باعث میشود که افراد مبتلا به شک خود اعتماد بیشتری کنند.

از آنجا که افراد مبتلا به پارانویید به دیگران اعتماد ندارند این امر باعث میشود که بیش از حد به سمت خودکفایی گرایش پیدا کنند و حس استقلال در آنان به شدت تقویت میشود. آنها همچنین نیاز به کنترل افراد اطراف خود دارند. آنها بسیار سفت و سخت هستند، همکاری با آنها مشکل است و به شدت در برابر پذیرش انتقاد مقاومت می کنند.

مرکز روانشناسی اکسیر خدمات روانشناختی خود را توسط متخصصین مجرب در زمینه های مختلف از جمله مشاوره کودک، مشاوره فردی، مشاوره افسردگی، مشاوره اضطراب، مشاوره وسواس و … را به صورت حضوری و غیرحضوری به شما عزیزان ارائه می دهد.

مشاوره آنلاین اکسیر

علائم اختلال شخصیت پارانوئید

اختلال شخصیت پارانوئید توسط یک بی اعتمادی فراگیر و بدگمانی به دیگران مشخص میشود به طوری که هر حرکت دیگران را به شکل بدخواهی تفسیر میکنند. این اختلال معمولا در اوایل بزرگسالی شروع می شود و به شکل های مختلف خودش را نشان میدهد که در زیر برخی از آنها را میبینید:

  • بدون دلایل کافی مشکوک هستند که دیگران درحال سو استفاده، آسیب رساندن و یا فریب آنان هستند.
  • شک و تردید غیر قابل توجیه در مورد وفاداری یا قابل اعتماد بودن دوستان و یا همکاران خود
  • تمایلی به اعتماد دیگران ندارند به دلیل ترسی بی جا که اطلاعات بر علیه خودشان استفاده خواهد شد.
  • از اتفاقات ، حوادث و صحبت های معمولی معانی مخفی بدبینانه استخراج می کنند.
  • کینه شتری، یعنی فراموش نکردن توهین ها ، صدمه ها و تحقیر های دیگران
  • حمله به شخصیت و شهرت را درک کرده و با عصبانیت و حمله ی متقابل واکنش نشان میدهند.
  • نسبت به همسر و یا شریک جنسی خود سوءظن های مکرر و بدون توجیه دارند.

اختلال شخصیت پارانوئید به طور کلی تشخیص داده زمانی که یکی دیگر از اختلال روانی، مانند اسکیزوفرنی یا یک دو قطبی یا افسردگی اختلال با ویژگی های روانی، در حال حاضر در فرد تشخیص داده شده است.

روانشناسی شخصیت

از آنجا که اثبات اختلالات شخصیت نیاز به ثابت ماندن علائم آن دارد اغلب در بزرگسالی تشخیص داده میشوند و تشخیص یک اختلال شخصیتی برای کودک و نوجوان غیر معمول است .زیرا یک کودک یا نوجوان همواره در حال توسعه است و تغییرات شخصیتی در آنان امری طبیعی است . با این وجود اگر اختلال در کودک یا نوجوان تشخیص داده شود ویژگی های آن بایستی در فرد حداقل برای یک سال مشاهده شود .

اختلال شخصیت پارانوئید در مردان نسبت به زنان بیشتر شایع است و بین ۲.۳ و ۴.۴ درصد در جمعیت عمومی رخ می دهد.

محبوب شکاک، شخصیت پارانویید

یک فرد پارانوئید، در یک رابطه عاطفی به عنوان فردی شکاک و دردسرساز شناخته می شود، هنگامی که شما با چنین فردی رابطه عاطفی برقرار می سازید، از همان ابتدا به معنای ضرب المثل معروف « دست به عصا راه رفتن» پی خواهید برد. ممکن است شما به خاطر آنکه احساس شکاکیت و عدم اعتماد او را تحریک نکنید مجبور شوید که به فردی محتاط و فاقد حس شوخ طبعی تبدیل شوی. فرد دارای اختلال پارانوئید نیز غالبا به ایجاد رابطه عاطفی شدید و همزمان مختل و ناخوشایند روی می آورد. از آنجایی که فرد پارانوئید در دوران کودکی خود به اطرافیانش بی اعتماد بوده است، در دوران بزرگسالی نیز از نزدیک شدن به دیگران و ایجاد رابطه صمیمانه با آنها هراس دارد. به همین دلیل هرگونه تلاش شما برای ایجاد رابطه صمیمانه با فرد پارانوئید ممکن است از سوی او به عنوان حمله تلقی شده و در نتیجه، یا فاصله خود را با شما بیشتر کند،‌و یا با خشم شما را از حیطه شخصی خود دور سازد. فرد پارانوئید گمان می کند شما از طریق رفتار صمیمانه خود سعی دارید با وارد شدن به حیطه شخصی او، نقاط ضعف او را شناسایی کنید. بنابراین هرچه شما وقت و انرژی صرف رابطه خود با یک فرد پارانوئید کنید،‌پس از مدتی خواهید دید که مورد اعتماد او واقع نشده و هنوز در اول راه ارتباط با او قرار دارید.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب

اگر شما در رابطه با یک فرد پارانوئید باشید به تدریج متوجه خواهید شد که حتی پس از گذشت مرحله اول آشنایی، داشتن رابطه عاطفی با چنین فردی بسیار دشوار است. چرا که شک و عدم اعتماد او به شما هیچ گاه پایانی نخواهد داشت. شاید موضوع نگران کننده تر این باشد که فرد پارانوئید در صورت احساس تو هین و انتقاد ممکن است که دست به واکنش های شدید هیجانی و فیزیکی بزند. ممکن است لجاجت کنایه زنی و تمایل به کنترل دیگران را در او مشاهده کرد.

متاسفانه فرد پارانویید فاقد توانایی لازم برای صمیمی شدن و خودافشایی و اعتماد به دیگران است. منشاء خشم و خصومت یک فرد پارانوئید احساس ترس او از دیگران است. فرد پارانوئید علی رغم آنکه خود را فرد خاصی می داند، با وجود این ترس از این دارد که چون فرد بی ارزشی است، موردطرد و تحقیر دیگران قرار گیرد. در برخی موارد، یک فرد پارانوئید عاشق، در صورت طرد شدن از سوی معشوق می تواند به فرد بسیار خطرناکی تبدیل شود که در پی انتقام است.

اینستاگرام اکسیر

اختلال شخصیت پارانوئید چگونه تشخیص داده میشود؟

اختلالات شخصیتی مانند اختلال شخصیت پارانوئید معمولا توسط یک حرفه ای بهداشت روانی آموزش دیده مانند یک روانشناس یا روانپزشک تشخیص داده میشوند، پزشکان خانواده و پزشکان عمومی به طور کلی برای تشخیص این بیماری های روانی آموزش داده نشده اند . بنابراین در حالی که شما می توانید در ابتدا پزشک خانواده در مورد این مشکل مشورت کنید، آنها باید شما را به یک حرفه ای بهداشت روانی برای تشخیص و درمان ارجاع دهند. هیچ آزمایشی، خون یا آزمایش های ژنتیکی برای تشخیص اختلال شخصیت پارانوئید استفاده نمی شود.

بسیاری از مردم مبتلا به اختلال شخصیت پارانوئید به دنبال به درمان نمی روند. افراد مبتلا به اختلالات شخصیت، به طور کلی به دنبال درمان نمیروند تا جایی که اختلال آنها شدید میشود و در زندگی آنها تاثیر گذار می شود.

مرکز روانشناسی اکسیر تمام خدمات خود از جمله مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج، مشاوره طلاق، مشاوره جنسی و … را به افرادی که تحت پوشش بیمه بانک های طرف قرارداد اکسیر هستند رایگان ارائه می دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

علل اختلال شخصیت پارانوئید

امروزه محققان نمی دانند چه چیزی باعث اختلال شخصیت پارانوئید میشود. با این وجود نظریه های متعددی در خصوص علت ایجاد این اختلال وجود دارد. بیشتر متخصصین معتقدند که به احتمال زیاد عوامل بیولوژیکی و ژنتیکی، عوامل اجتماعی (مانند چگونگی تعامل یک فرد با خانواده و دوستان و بچه های دیگر)، و عوامل روانی (شخصیت و خلق و خوی فرد).در شکل گیری این اختلال موثر هستند . این نشان می دهد که هیچ عامل واحدی مسئول نیست . تحقیقات نشان میدهند که اگر فردی مبتلا به این اختلال باشد احتمال اندکی وجود دارد که فرزند او نیز مبتلا به این اختلال شود .


مقاله مرتبط: درمان اختلال شخصیت پارانوئید


درمان اختلال شخصیت پارانوئید

درمان اختلال شخصیت پارانوئید معمولا شامل روان درمانی طولانی مدت با یک درمانگر است که تجربه در درمان این نوع از اختلال شخصیت را دارد. داروهایی نیز ممکن است برای کمک به علائم نگران کننده و ناتوان کننده تجویز شوند.

مرکز مشاوره اکسیر سلامت روان به عنوان بزرگترین مرکز مشاوه در شرق و غرب تهران جهت شناسایی علمی و دقیق شخصیت پارانوئید و درمان آن با در اختیار داشتن روانشناسان متخصص در خدمت شما عزیزان هستند.

منبع: سایت psychcentral و متخصصین اکسیر

دریافت وقت مشاوره آنلاین

Loading...

مشاوره رایگان آنلاین