بهبود مهارت های اجتماعی

همه افراد باید برای بهبود مهارت های اجتماعی خود تلاش کنند. خجالت، کمرویی و عدم توانایی ارتباط صحیح با دیگران می تواند زندگی اجتماعی و حرفه ای ما را به مخاطره بیندازد. با پیروی از این استراتژی ها، می توانیم مهارت های اجتماعی خود را بهبود داده، با اعتماد به نفس بیشتری وارد اجتماع شویم و ارتباطات موثری با دیگران داشته باشیم.

مرکز روانشناسی اکسیر تمام خدمات خود از جمله مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج، مشاوره طلاق، مشاوره جنسی و … را به افرادی که تحت پوشش بیمه بانک های طرف قرارداد اکسیر هستند رایگان ارائه می دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

روش هایی برای بهبود مهارت های اجتماعی

مانند یک فرد اجتماعی رفتار کنید

شما می توانید مانند یک فرد اجتماعی رفتار کنید حتی اگر این گونه نباشید. اجازه ندهید اضطراب شما را عقب نگه دارد. تصمیم بگیرید که با افراد جدید صحبت کنید و حتی اگر دچار اضطراب می شوید، وارد گفتگو شوید. با گذشت زمان این موضوع برای تان آسان تر می شود و شما در جهت بهبود مهارت های اجتماعی خود گام برداشته اید.


مقاله مرتبط: چطور مثل افراد بسیار اجتماعی رفتار کنید


قدم های کوچک بردارید

اگر رفتن به مهمانی های بزرگ و گذراندن وقت در جمعیت زیاد برای تان دشوار است، از چیزهای کوچک شروع کنید. به فروشگاه مواد غذایی بروید و به کارمند آنجا بگوئید «متشکرم» یا به رستوران بروید و غذا سفارش دهید. به تدریج از صحبت های کوچک شروع کنید.

سوالات باز بپرسید

از دیگران سوالات باز بپرسید و آنها را تشویق به صحبت کنید. سوالاتی بپرسید که پاسخی بیش از بله یا خیر داشته باشد و دیگران را دعوت به مکالمه کنید.

دیگران را تشویق کنید که درباره خودشان صحبت کنند

اکثر مردم از صحبت کردن در مورد خودشان لذت می برند. یک سوال درمورد شغل، سرگرمی یا خانواده اش بپرسید. اشتیاق خود را برای شنیدن آنچه می گویند نشان دهید.

ایجاد اهداف برای خودتان

اهداف کوچک برای خودتان مشخص کنید. شاید شما بخواهید یک مهارت خاص را تمرین کنید یا شاید می خواهید شروع به فعالیت های اجتماعی در جامعه خود کنید. هدف گذاری کنید و بر روی استراتژی هایی که زندگی اجتماعی شما را بهبود می بخشد؛ کار کنید.

برای سنجش میزان مهارت اجتماعی خود اینجا کلیلک کرده و تست آنلاین مهارت های ارتباطی و اجتماعی را تکمیل کنید.

ارائه تعریف سخاوتمندانه

تعریف می تواند یک راه بسیار عالی برای شروع یک مکالمه باشد. از ارائه همکار خود و یا از ماشین جدید همسایه تان تعریف کنید. تعریف می تواند به دیگران نشان دهد، شما فردی مهربان با رفتاری دوستانه هستید.

خواندن کتاب درباره مهارت های اجتماعی

کتاب های زیادی وجود دارد که می تواند به شما در یادگیری مهارت های اجتماعی خاص و راه های شروع گفتگوها کمک کند. با این حال، به یاد داشته باشید که خواندن درباره این مهارت ها، شما را متخصص نمی کند. شما باید بارها و بارها آنها را تمرین کنید.

تمرین رفتارهای خوب

برخورد و رفتار خوب نقش مهمی در رفتارهای اجتماعی دارد. تمرین مودب بودن، ابراز قدردانی و رعایت آداب صحیح غذا خوردن با دیگران نمونه هایی از این رفتارها هستند.


مقاله مرتبط: ۱۰ نکته برای تقویت مهارت های ارتباطی


توجه به زبان بدن

ارتباط غیر کلامی در بهبود مهارت های اجتماعی بسیار مهم است. توجه کنید که از چه نوع زبان بدنی استفاده می کنید. سعی کنید ریلکس باشید؛ و به میزان مناسب از ارتباط چشمی استفاده کنید و راه را برای گفتگو باز کنید. ارتباط چشمی به طرف مقابل تان می گوید که شما نه تنها به او و آنچه می گوید علاقه دارید، بلکه قابل اعتماد هم هستید. وقتی این ارتباط چشمی به اندازه‌ کافی و درست به کار می رود، آنها تصور می کنند به خاطر این تمایل تان به رو در رویی مستقیم، به خودتان اطمینان هم دارید. در نتیجه، طبیعتا توجه بیشتری به شما و آنچه می گویید خواهند داشت.

اینستاگرام اکسیر

افکار منفی را شناسایی و جایگزین کنید

کسی که به طور کلی خوش بین است و دیگران را انسان هایی خوب می داند و انتظار دارد از مردم برخورد خوب ببیند، احتمالاً با خوش رویی با مردم برخورد می کند و در نتیجه از آنها برخورد خوب و خوش اخلاقی می بیند. یا کسی که خود را خوش شانس می داند، بیشتر در رقابت های مختلف شرکت می کند و در نتیجه، احتمال برنده شدن او بیشتر می شود.

به عنوان مثال: وقتی کسی که فکر می کند «من واقعاً بی ‌دست ‌و پا هستم و باید از رفتارم شرمنده باشم» به دلیل همین افکار منفی خود وقتی در یک مهمانی شرکت می کند در گوشه ای جدا از دیگران می نشیند و در نتیجه شانس آشنایی با افراد جدید و گفتگو با دوستانش را از دست خواهد داد.

اگر این افکار منفی را تشخیص دهیم، می توانیم آنها را با افکار واقعی و مثبت جایگزین کنیم. به عنوان مثال به خودمان بگوییم «من این توانایی را دارم که شروع کننده‌ یک گفتگو باشم. من می توانم با افراد جدید ملاقات کنم».

پیوستن به گروه های پشتیبان

در بسیاری از جوامع، گروه هایی برای کمک و حمایت از افرادی که تصمیم دارند مهارت های اجتماعی خود را بالا ببرند تشکیل می شوند. این گروه ها به افراد کمک می کنند تا بر خجالت، کمرویی و اضطراب خود هنگام ارتباط با دیگران غلبه کنند، مهارت های جدید را بیاموزند و آنها را تمرین کنند.

به آنها لبخند بزنید

لبخند به دیگران باعث بهبود مهارت های اجتماعی می شود. وقتی به دیگران لبخند می زنید، این حس را منتقل می کنید که آنها را دوست دارید و وجودشان برای تان شادی بخش است. لبخند زدن باعث می شود آنها هم ناخودآگاه بخواهند به شما لبخند بزنند که این امر فورا بین تان توافقی دو طرفه ایجاد می کند. فقط مطمئن شوید که لبخندتان صمیمانه است، اگر غیر از این باشد آنها می فهمند.

حرف دیگران را تکرار کنید و سؤال بپرسید

تکرار چند جمله یا کلمه‌ آخر طرف مقابل به او این احساس را می دهد که به حرف هایش اهمیت می دهید. اگر از او درباره‌ همین جملات نیز سؤالی بپرسید، دقت خود را به او نشان داده اید. این راه حل برای داشتن یک گفت و گوی کوتاه و یا پر کردن سکوت های عجیبی که گاه میان مکالمه اتفاق می افتد، مورد مناسبی است.
این را جایگزین صحبت درباره‌ موضوعات معمولی و دم دستی مانند وضعیت آب و هوا کنید. گاهی از آخرین کتابی که او خوانده و یا برنامه ای که برای تابستان خود ریخته است بپرسید. به یاد داشته باشید که در یک گفت و گوی موفق شما باید بیشتر هیجان زده باشید تا هیجان انگیز.

همدلی کنید

ارتباطات، یک خیابان دوطرفه است. اگر تمرین کنید که دیدگاه مخالف خود را نیز ببینید و بپذیرید، مشکلات و اضطراب هایی را که در طول تلاش برای ارتباط با دیگران تجربه می کنید، کاهش خواهید داد.

افزایش همدلی ابزار کارآمد شما برای درک بهتر از قطعات ناگفته‌ ارتباط با دیگران است. ضمن اینکه به شما کمک می کند تا پاسخگویی موثرتری داشته باشید.

مرکز روانشناسی اکسیر خدمات روانشناختی خود را توسط متخصصین مجرب در زمینه های مختلف از جمله روانپزشکی، مشاوره فردی، مشاوره افسردگی، مشاوره اضطراب، مشاوره وسواس و … را به صورت حضوری و غیرحضوری به شما عزیزان ارائه می دهد.

مشاوره آنلاین اکسیر

رفتار افرادی که دارای مهارت های اجتماعی بالا می باشند را مشاهده نمایید.

آیا همکاری دارید که سایرین ارتباط خوبی با وی داشته باشند؟ یا دوست یا خواهر و برادری که می تواند به راحتی با دیگران دوست شود؟

نگاه کنید آنها چگونه با دیگران رفتار می کنند و تلاش کنید از برخی عادات خوبشان الگوبرداری نمایید.
مراقب باشید! عادات خوبشان را برگزینید و عادات بدشان را نادیده بگیرید.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب

ارتقاء مهارت های اجتماعی را یکی از الویت های زندگی تان بدانید.

مهارت تعامل بین فردی بدون تمرین و اختصاص زمان، افزایش نخواهد یافت.

هر روز برای کارکردن بر روی مهارت های اجتماعی تان زمان بگذارید، به جای اجتناب از آن به یک الویت تبدیلش کنید.

به عکس العمل های دیگران نسبت به خودتان، دقت کنید.

این بدین معنا نیست که نگران این باشید که دیگران در موردتان چگونه فکر می کنند و مدام خودتان را تحلیل کنید، بلکه هرچند وقت یکبار به عکس العمل های دیگران به منظور شناسایی رفتارهای کارآمد و غیر کارآمد خود دقت نمایید. این به شما کمک خواهد کرد تا مهرات های سازنده خود را تقویت کرده و رفتارهای غیرمفیدتان را کنار بگذارید.

اشتباهاتتان را بپذیرید.

همه آدم ها اشتباه می کنند. اگر اشتباهی انجام دادید، آن را بپذیرید، آنچه را که کارآمد نیست به یاد بسپارید و دوباره تلاش کنید. زمان زیادی را صرف مرور اشتباهتان نکنید و از آن بگذرید. بیشتر مردم رفتارهای شما را همیشه قضاوت نخواهند کرد.

خوش رفتاری را در خودتان تقویت کنید.

هر روز از واژه هایی مانند ” لطفا ” و “سپاسگزارم ” در موقعیت های مختلف استفاده کنید. این واژه ها موجب تقویت روابط اجتماعی تان خواهد شد.

بعضی اوقات، برخورد خوب می تواند احساس ناامنی و اضطراب را پنهان کرده و به شما اجازه می دهد در موقعیت های اجتماعی احساس بهتری داشته باشید.

به ظاهرتان بیشتر توجه کنید.

بهداشتتان را رعایت کنید، لباس هایی بپوشید که شما را بهتر نشان می دهند و موهایتان را مدلی درست کنید که به شما اعتماد به نفس می دهد.

این موارد به شما کمک خواهند کرد تا در موقعیت های اجتماعی احساس خوبی داشته باشید. اگر خوب به نظر برسید ، احساس خوبی خواهید داشت و داشتن اعتماد به نفس تان کمک خواهد کرد تا بتوانید به راحتی با دیگران مکالمه کنید.

از وقایع جاری مطلع باشید.

دانستن این که در دنیا چه می گذرد، به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید گفتگویی طولانی تر را ادامه دهید. از سویی دیگر این گونه آگاهی ها باعث خواهند شد ، شما داناتر به نظر امده و چیزی برای گفتن داشته باشید.

مهارت های ارتباطی غیرکلامی تان را تقویت نمایید.

بیشتر پیام هایی که در یک مکالمه به سایرین ارسال می کنیم، پیام هایی غیرکلامی هستند، پس سعی کنید زبان بدنتان را از طریق گرفتن فیلم از خودتان مشاهده کرده و نقاط ضعفتان را برطرف نمایید. در این خصوص می توانید از دوستان تان نیز بازخورد بگیرید. یکی از پیام های ساده غیرکلامی که منجر به تقویت روابط اجتماعی تان خواهد شد ، داشتن لبخند و برقراری تماس چشمی متناسب است.

از کیفیت ارتباطات کلامی تان آگاه باشید.

مراقب لحن و تُن صدایتان در مکالمات باشید و آن ها را با توجه به محتوای گفتگو تغییر دهید. سعی کنید مطالبتان را واضح و بدون ابهام بیان کنید و به موقع مکالمات تان را پایان دهید.

مشاوره رایگان آنلاین