۱۰ نکته برای تقویت مهارت های ارتباطی

برقراری ارتباط موثر یکی از مهم ترین مهارت های زندگی است که هر کسی باید برای بهبود آن تلاش کند. اگر شما هم نیاز به بهبود این مهارت برای زندگی اجتماعی و یا تسلط در سخنوری برای بیان ایده ها در محیط کار خود دارید،  با ما همراه باشید.

یک شنونده واقعی باشید

یک شنونده واقعی باشید

گوش دادن “واقعی” یعنی گوش دادن بدون حواس پرتی یا بدون تظاهر به شنیدن است. درست است که گوش دادن تمام و کمال به صحبت های شخص مقابل کار ساده ای نیست ولی مهم ترین قدم در افزایش قدرت برقراری ارتباط، همین توجه نشان دادن به صحبت است. یک گفتگوی خوب متشکل از هماهنگی بین گفتن و شنیدن است. در نهایت اگر شنونده خوبی باشید، طرف مقابل هم برای شما همین طور خواهد بود.

حس همدردی خود را تقویت کنید

ارتباط ها یک جاده دو طرفه هستند. سعی کنید خود را برای نظر مخالف طرف مقابل آماده کنید تا از استرس و اضطرابی که گاهی هنگام مکالمه و تلاش برای برقراری ارتباط رخ می دهد، بکاهید. به عنوان مثال زمانی که شخص مقابل شما خسته است به صحبت کردن اصرار نکنید و سعی کنید او را درک کنید.

مختصر و مفید باشید

هیچ احتیاجی نیست در صحبت ها مخصوصا در ایمیل ها به تمام جزئیات بپردازید. گاهی اوقات گفتن جزئیات بیش از آنچه کمک کننده باشد، مانع ارتباط صحیح با دیگران می شود. قطعا دیگران تمایل دارند نتیجه پایانی سخن شما را گوش دهند و هیچ تمایلی به شنیدن جزئیات ندارند.

شنونده خود را بشناسید

بهترین سخنرانان می دانند چه حرفی را چگونه و به چه کسی بزنند. بسیار واضح است که نوع صحبتی که شما با رئیس خود دارید، با آنچه که به کودکان می گویید بسیار متفاوت است. پس لازم است این موضوع را در نظر داشته باشید که شنونده شما چه کسی است و صحبت های خود را برای او ساخته و پرداخته کنید.

تمام حواس خود را معطوف به فرد کنید

تمام حواس خود را معطوف به فرد کنید

این که شما حین صحبت فرد مقابل مشغول کار با تلفن همراه خود باشید بسیار زشت و ناپسند است. چرا که شخص مقابل انتظار دارد تمام حواس خود را به صحبت های او جمع کرده باشید. شاید بعضی وقت ها لازم باشد از چیزهایی که باعث حواس پرتی شما (مثل تلفن همراه) می شود دوری کنید تا یک مکالمه بهتر و مناسب تر داشته باشید.

سوال مطرح کنید و چند بار بپرسید

وقتی که شما سوالی را مطرح می کنید و آن را چند بار از شخص می پرسید، نشان می دهد به شنیدن درست آنچه که شخص مقابل می گوید، علاقه دارید. همچنین اگر یک بار سهوا جواب را به درستی نشنیدید، با پرسش مجدد سوال، این مشکل هم برطرف می شود. همچنین این موضوع به تکمیل شدن فضای خالی مکالمه های کوتاه کمک فراوانی می کند و بهتر از صحبت کردن در مورد آب و هوا است!

داستان تعریف کنید

قصه ها بسیار قدرتمندند. آنها مغز را فعال، ارائه ها را جذاب، ما را قانع کننده تر و حتی در مصاحبه ها به موفقیت ما کمک می کنند. از لغت “اما” در ساختار داستانی حرف های خود زیاد تر استفاده کنید تا جذابیت بیشتری به سخنرانی خود بدهید.

آمادگی ذهنی برای شروع و مدیریت گفتگوی کوتاه

مدیریت مکالمات و بحث های کوتاه هنر هر کسی نیست. برای شروع یک گفتگو نیاز است که حتما از قبل یک موضوع گفتگو آماده کرده باشید، در غیر این صورت به مشکل برخواهید خورد. یکی از متدهایی که می توان یک حرف زدن کوتاه را به یک گفتگوی کامل تبدیل کرد تکنیک استفاده از موضوعاتی مانند خانواده، شغل، رویاها و تفریح و سرگرمی است. با شروع مکالمه به وسیله به اشتراک گذاری این موضوع ها، خواهید توانست یک مکالمه خوب و دلچسب با موضوع های بسیار زیاد داشته باشید.

پرهیز از بیان کلمات غیر ضروری در مکالمه ها

در مکالمه های روزمره ما از لغات و کلمات غیر ضروری زیادی مانند “آمم “یا “خب …”و غیره استفاده می کنیم. هر چه بیشتر از این گونه کلمات و مکث های غیرضروری دوری کنید اعتماد به نفس بیشتری هم خواهید داشت. برای جلوگیری از بیان این گونه کلمات پیشنهاد می کنیم یک مچ بند لاستیکی دور مچ دست خود ببندید و هر بار که احساس کردید باید یکی از آن کلمات را ادا کنید یک بار مچ بند را دور دست خود بچرخانید.

به مرور زمان و با تمرین ثابت، مغز یاد می گیرد تا دیگر از کلمات غیر ضروری استفاده نکند. همچنین بیرون بودن دست از جیب ها و تمرکز قبل از شروع سخنرانی هم اکیدا پیشنهاد می شود.

به زبان بدن دقت کنید

به همسر خود می گویید که آماده گفتگو هستید اما دست به سینه نشسته اید؟ یا می گویید در حال گوش دادن هستید ولی سرتان همچنان در تلفن همراه است؟ نشانه های نا گفته و نانوشته غالبا آشکارتر از چیزی که ما فکر می کنیم عمل می کنند. هیچ وقت فراموش نکنید که در یک ارتباط کلامی موثر، دقت به زبان بدن (مانند ارتباط چشمی، محکم ایستادن و غیره) بسیار مهم است چرا که بدون نیاز به حرف زدن، راز توجه یا بی توجهی افراد را بر ملا می کند.

زبان بدن

یکی از راه های عجیب و غریب برای بهره برداری از بدن برای یک ارتباط موثر، تمرکز بر احساس فیزیکی در انگشتان پا است. با این کار مغز ناخودآگاه از سر تا نوک پا را در حالت آماده باش قرار می دهد.

برای یک ارتباط چشمی خوب هم می توان از تکنیک مثلث استفاده کرد. به این صورت که یک مثلث ذهنی در صورت طرف مقابل تصور کنید به صورتی که دو زاویه آن در چشم ها و زاویه سوم در زیر بینی قرار بگیرد. سپس در هر ۱۰ ثانیه چشم تان را به یکی از این سه زاویه متمرکز کنید تا ارتباط چشمی مناسبی شکل بگیرد. امیدوارم این مراحل ساده به شما در برقراری یک مکالمه خوب و موثر کمک کننده باشد.

 

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب