گوش دادن به حرف همسر

گوش دادن به حرف همسر بسیار مهم است. اگر شما یا همسرتان به حرف‌های هم گوش نمی‌دهید نشانه این است که در ازدواج‌تان مشکلی دارید و اگر این روند گوش ندادن ادامه پیدا کند زنگ خطری برای ازدواج‌تان است.

مرکز روانشناسی اکسیر تمام خدمات خود از جمله مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج، مشاوره طلاق، مشاوره جنسی و … را به افرادی که تحت پوشش بیمه بانک های طرف قرارداد اکسیر هستند رایگان ارائه می دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

دلایل احتمالی مشکل در گوش دادن به حرف همسر

مشکل گوش دادن به حرف همسر در ازدواج می‌تواند ناشی از مشکلات همسرتان، شیوه بیان شما یا ترکیبی از هر دو باشد.


مقاله مرتبط: تکنیک های گوش دادن فعال و موثر


شیوه بیان شما

  • ممکن است خیلی طول بکشد تا آنچه را که می‌خواهید بگویید. این صحبت‌های طولانی خسته کننده است. مستقیم بروید سر اصل مطلب.
  • ممکن است در هنگام صحبت کردن فقط خودتان صحبت کنید و به طرف مقابل‌تان اجازه صحبت ندهید. به همسرتان هم فرصت صحبت کردن بدهید.
  • اگر صحبت‌های شما توهین آمیز، تحقیرآمیز یا آزار دهنده باشد و باعث بی‌احترامی به عقاید و احساسات همسرتان شود، همسرتان با گوش نکردن به صحبت‌های شما از خودش دفاع می‌کند. پس این حرف‌ها را نزنید.
  • اگر صحبت‌های شما به طریقی باشد که همسرتان بفهمد که می‌خواهید او را فریب دهید یا دستکاری کنید، همسرتان هم به صحبت‌های شما گوش نخواهد داد. بگویید منظورتان چیست.
  • اگر شیوه صحبت کردن شما مانند نصیحت کنندگان، سخنران‌ها یا بازجوها است، ممکن است همسر شما ترجیح دهد سخنان یا نصیحت‌های شما را نشنود. از اینکه معلم یا وکیل در ازدواج خود باشید، دست بردارید.
  • ممکن است از کلمات “همیشه”، “هرگز” یا “مداوم” استفاده کنید. این کلمات باعث می‌شود همسرتان به صحبت‌های شما گوش ندهد. این کلمات را از دایره لغات خود حذف کنید.
  • زمان بندی شما ممکن است خوب نباشد. همسر شما احتمالا وقتی خسته است و مشغله فکری دارد، درگیر یک پروژه یا تماشای تلویزیون و یا کار با کامپیوتر است، به حرف‌های شما گوش نمی‌دهد. به همسر خود بگویید که می‌خواهید صحبت کنید و بپرسید که آیا زمان خوبی است یا خیر. اگر همسرتان می‌گوید نه، بداخلاق نشوید.
  • مسائل و موضوعات قدیمی را کنار بگذارید.
  • همسر شما ممکن است از گفتگوهایی که دائماً در آن شکایت و ناله می‌کنید و حرف‌های منفی می‌زنید، خسته شده‌ باشد. مثبت‌تر باشید.
  • شاید شما به همسر خود گوش نمی‌دهید. زمانی که همسر شما در حال صحبت درباره یک موضوع مهم با شما است، به این مساله توجه کنید که چقدر به حرف‌های همسرتان گوش می‌دهید.

مشاوره تلفنی زناشویی


مقاله مرتبط: حریم خصوصی زندگی زناشویی

مقاله مرتبط: راه هایی برای افزایش صمیمیت زناشویی


تکنیک گوش دادن به حرف همسر

مسائل شخصی همسرتان

  • ممکن است همسر شما به موضوعی که صحبت می‌کنید علاقه‌ای نداشته باشد. بپرسید آیا دوست دارد درباره این موضوع باهم صحبت کنید.
  • همسر شما ممکن است از صمیمیت بترسد.
  • همسر شما ممکن است با آنچه می‌گویید مخالف باشد و علاقه ای به شنیدن نظر مخالف نداشته باشد.
  • همسر شما ممکن است در آن روز خاص، بیش از حد گوش داده باشد و ظرفیت شنیدن حرف‌های بیشتر را نداشته باشد. فشار زیاد به او وارد نکنید.
  • همسر شما ممکن است تشخیص دهد که آنچه شما می‌خواهید بگویید مهم نیست.
  • همسر شما ممکن است معتقد باشد که نادیده گرفتن سخنان شما باعث می‌شود مشکل یا وضعیت از بین برود.
  • همسر شما ممکن است نخواهد حرف‌های شما را بشنود.
  • همسر شما ممکن است عادت داشته باشد جلوتر از چیزی که می‌گویید واکنش نشان دهد.
  • همسر شما ممکن است احساس نگرانی کند و راحت نباشد که نظر مخالف خود را ابراز کند، بنابراین ترجیح می‌دهد که به صحبت‌های شما گوش ندهد. به همسرتان اجازه دهید با شما مخالف کند.
  • همسر شما ممکن است در زمان مکالمه، عوامل حواس ‌پرتی زیادی داشته باشد. اگر توجه کامل به آنچه می‌گویید برای شما مهم است، تلفن‌های همراه را خاموش کنید.
  • همسر شما ممکن است برای جلوگیری از دعوا و بحث، به حرف‌های شما گوش ندهد.
  • همسر شما ممکن است حرف شما را شنیده باشد، اما نظر دیگری دارد یا نمی‌خواهد آنچه را که شما خواسته‌اید انجام دهد، پس خود را به نشنیدن زدن راحت‌تر از نه گفتن است.
  • همسر شما ممکن است فقط از نیمی از مغزش برای گوش دادن استفاده می‌کند. “محققان در ایالات متحده دریافته‌اند که مردان فقط با نیمی از مغز خود گوش می‌دهند، در حالی که زنان از هر دو طرف استفاده می‌کنند. دکتر جوزف تی. لوریتو می‌گوید که زنان لزوما شنونده‌های بهتری نیستند. وی گفت زنان ممکن است نیاز به استفاده بیشتر از مغز خود برای گوش دادن به مکالمات داشته باشند، وی ادامه داد که این نشان می‌دهد زنان می‌توانند به دو مکالمه همزمان گوش دهند”.

یکی از مشکلات زوجین این است که من بلد نیستم با همسرم صحبت کنم. بررسی علت آن در ویدئوی زیر:

تکنیک های گوش دادن فعال و موثر

همه ما افرادی را می شناسیم که بسیار گرم و جذاب صحبت می کنند ولی علاقه شخصی و درونی بیشتر ما به افراد و دوستانی است که شنوای صحبت ها و درد دل هایمان هستند. بنابراین برای تقویت مغناطیس درونی و تبدیل شدن به یک سخنران حرفه ای می بایست مهارت شنیدن موثر را فرا بگیریم.

%۴۰ از افرادی که به پزشک مراجعه می کنند ۹ در صد به دنبال درمان بیماری خود هستند، بلکه بیشتر به دنبال فردی مطمئن می گردند تا به صحبت های آنها گوش کند.

در اکثر موارد دلیل ناراحتی و عصبانیت افراد پیرامون ما اعم از مشتریان، کارمندان و یا دوستانمان نبود فرصتی جهت در میان گذاشتن مشکلات شان است از این رو کم هزینه ترین و موثرترین راه ممکن برای جذب علاقه و همچنین از بین بردن نگرانی های اطرافیان اختصاص زمانی جهت شنیدن صحبت های آنهاست.

بنابراین یکی دیگر از نکات طلایی برای ایجاد ارتباط موثر با افراد گوش دادن فعال به صحبت های آنهاست چرا که در این رابطه آنه تنها به دو گوش شنوا احتیاج دارند و اگر بتوانید از این نعمت خدادادی خود استفاده کنید بدون اینکه کاری کنید تاثیری عمیق در وجود دیگران بر جای خواهید گذاشت.

تحقیقات نشان داده است که هنگام گوش دادن سرعت پردازش مغز سه برابر زمانی است که صحبت می کنیم چرا که مغز در هنگام گوش دادن می بایست اطلاعات وارد شده جدید را پردازش کرده و از همین رو به انرژی بیشتری نیازمند بوده و به همین علت گوش کردن دشوار تر از صحبت کردن می نماید.

رعایت این مورد نه تنها در برقراری ارتباط با دوستان و افراد نزدیک که حتی در تجارت و فروش نیز کاربردی است.

اینستاگرام اکسیر

پنج قانون طلایی برای شنیدن موثر

به طور فعال گوش کنید و درگیر بحث شوید

شنیدن فعال راهکاری مناسب جهت تشویق دیگران به صحبت کردن بوده و نشان دهنده درک کامل شما از صحبت های دیگران است. برای شنیدن فعال نخست می بایست اطلاعات خود را طبقه بندی کنید، در مرحله بعد با تحلیل و پردازش اطلاعات خود را طبقه بندی کنید، در مرحله بعد با تحلیل و پرداازش اطلاعات بهه اولویت های وی نزدیک شوید و در انتها با اریه اظهار نظر مناسب وی را در رسیدن به هدفش راهنمایی نمایید.

مرکز روانشناسی اکسیر خدمات روانشناختی خود را توسط متخصصین مجرب در زمینه های مختلف از جمله مشاوره کودک، مشاوره فردی، مشاوره افسردگی، مشاوره اضطراب، مشاوره وسواس و … را به صورت حضوری و غیرحضوری به شما عزیزان ارائه می دهد.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب

استفاده از تشویق های ضمنی

به عنوان یکی از قوانین ارتباطات چنانچه اطاعات بیشتری در یک رابطه دو طرفه رد و بدل شود عمق گفتگو ی خود را افزایش دهید. هنگامی که دیگران در حال صحبت کردن هستند به واسطه عبارات زیر آنها را به ادامه بحث تشویق نمایید.

{می فهمم خب، واقعا، بیشتر برام توضیح بده}

تشویق های ضمنی صحبت های طرف مقابل تا سه برابر افزایش داده و باعث دریافت اطلاعات بیشتری از طرف مقابل خواهد شد.

با طرف مقابل ارتباط چشمی مناسب داشته باشید

سعی کنید دقیقا به همان میزانی که طرف مقابل ارتباط چشمی برفرار می کند با وی ارتباط چشمی داشته باشید. تقلید ارتباط چشمی باعث ایجاد سازگاری بین افراد می شود. مثلا اگر فرد مقابل عادت به نگاه کردن مستقیم به چشمان شما را دارد شما نیز مستقیما به چشمان وی نگاه کنید ولی اگر وی در حین صحبت کردن و یا گوش دادن به شما نگاه نمی کند و یا اینکه خودش را با کار دیگری سرگرم می کند برقراری ارتباط چشمی با وی تاثیر خوبی روی او نداشته و تمرکز وی را از بین خواهد برد.

به سمت طرف مقابل متمایل شوید

مرکز ثقل بدن ما به صورت نا خود آگاه نسبت به افرادی که علاقه ای به آنه نداریم در عقب قرار گرفته ولی در مواجهه با افرادی که دوست شان داریم به سمت جلو می باشد. بنابراین برای نشان دادن علاقه خود چه در حالت نشسته و چه ایستاده به سمت آنها متمایل شوید.

اجازه دهید صحبت طرف مقابل کامل شود

یکی از ضعف هایی که بیشتر افراد در برقراری ارتباط کلامی از آن متضرر می شوند تغییر سریع موضوعات مورد گفتگو و قطع کردن صحبت طرف مقابل است. بنابراین برای جلوگیری از این مورد تا زمانی که صحبت فرد درباره موضوع قبلی به پایان نرسیده از مطرح نمودن موضوعی جدید خودداری کنید.

منبع: سایت verywellmind و متخصصین اکسیر

رزرو وقت آنلاین از مرکز مشاوره اکسیر

Loading...

 

مشاوره رایگان آنلاین