حریم خصوصی

حریم خصوصی در زندگی چقدر مهم است؟ صادق بودن با همسرتان لزوماً به معنای این نیست که شما باید هر فکر، رویا، ترس یا خیالی را با این شخص در میان بگذارید. در حقیقت، صداقت ممکن است یک شمشیر دولبه در ازدواج شما باشد. دانستن اینکه چه چیزی را به اشتراک بگذارید و چه چیزی را به اشتراک نگذارید، یک مهارت ارتباطی مهم برای زوج‌‌ها است که در ازدواج خود یاد می‌گیرند و از آن استفاده می‌کنند. همچنین ممکن است چیزی باشد که می‌تواند به شما کمک کند یا مانع آرامش و هماهنگی با همسرتان شود.

مرکز روانشناسی اکسیر تمام خدمات خود از جمله مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج، مشاوره طلاق، مشاوره جنسی و … را به افرادی که تحت پوشش بیمه بانک های طرف قرارداد اکسیر هستند رایگان ارائه می دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

مشاوره آنلاین اکسیر

حریم خصوصی و حفظ اسرار

شما در هر رابطه‌ای، از جمله با همسر یا خانواده خود، حق داشتن حریم خصوصی را دارید. در هر رابطه‌‌ای، شما حق دارید که بخشی از زندگی خود را مخفی نگه دارید، مهم نیست چقدر بی‌ اهمیت یا چقدر مهم باشد. شما همچنین حق دارید که زمانی را تنها و با خودتان سپری کنید. در یک رابطه سالم، به حریم خصوصی و فیزیکی مورد نیاز برای خود و همسرتان احترام می‌گذارید. در غیر این صورت نه تنها صمیمیت را تقویت نمی‌کنید بلکه آن را از بین می‌برید.


مقاله مرتبط: شناخت حریم ها


آیا صداقت همیشه بهترین سیاست است؟

دلایل درستی برای پنهان کردن راز از همسرتان وجود دارد. شما نباید از آشکار کردن لحظات شرم آوری و یا آزار دهنده گذشته خود دفاع کنید. این امکان وجود دارد که راز مربوط به شخص دیگری باشد که خواسته است این داستان را به کسی نگویید. زوج‌های زیادی وجود دارند که مدت‌هاست که ازدواج کرده‌اند و اسرار شخصی دارند که آن‌ها را به همسرشان نگفته‌اند. احساس داشتن حریم و فضای شخصی و خصوصی برای بسیاری افراد مهم است.

تست آنلاین هات بودن

چگونه تصمیم بگیریم چه زمانی یک راز باید گفته شود؟

اگر شما رازی دارید که فکر می‌کنید باید گفته شود، اما در مورد انجام این کار مطمئن نیستید، به واکنش‌‌های جسمانی خود هنگام پنهان کردن راز نگاه کنید. اگر فشار خون شما افزایش یابد، یا متوجه شوید که خیلی سریع پلک می‌زنید یا به شدت عرق می‌کنید، این ها می‌‌تواند نشانه‌‌هایی باشد که شما باید آن راز را به اشتراک بگذارید. اگر شما رازی را بیان نمی‌کنید چون نمی‌خواهید با مسئولیت آن روبرو شوید، این کار می‌تواند مشکلاتی در ازدواج شما به وجود آورد. خودداری از بیان اطلاعاتی که همسرتان باید در جریان آن باشد، فریبکاری است و آسیب‌رسان است. اسراری که می‌تواند به ازدواج شما آسیب برساند مواردی از این دست است:

  • مشکلات شغلی
  • پرداخت نکردن صورتحساب
  • قرض دادن پول
  • مخفی کردن یک بیماری
  • مخفیانه دیدن خانواده و دوستان
  • دروغ گفتن در مورد چگونگی خرج کردن پول
  • پنهان نگه داشتن اعتیاد یا سوء مصرف مواد
  • مشکلات حقوقی
  • داشتن رابطه فرازناشویی

حریم خصوصی چیست؟

بدترین زمان برای صحبت کردن درباره اسرار شخصی

اگر می‌خواهید درباره مطلب مهمی با همسرتان صحبت کنید این زمان ها اصلا مناسب نیستند.

  • وقت خواب
  • زمانی که یکی از شما دو نفر الکل مصرف کرده
  • زمانی که یکی از شما تحت فشار و استرس است
  • در دوره‌های ناراحتی
  • وقتی شما یا همسرتان عصبانی هستید
  • هنگامی که هر یک از شما خسته یا بیمار هستید
  • زمانی که همسرتان خبرهای بدی شنیده است

صداقت و اعتماد برای موفقیت ازدواج، حیاتی هستند. اگر همسرتان متوجه شود که به او دروغ گفته‌اید یا نیمی از حقیقت را نگفته‌اید ممکن است احساس کند که به او خیانت کرده‌اید. و خیلی سخت می‌توان دوباره اعتماد او را جلب کرد. بهتر است دست به کار شوید و با یک روان درمانگر صحبت کنید تا به شما کمک کند.

اینستاگرام اکسیر

کودکان نیاز به حریم خصوصی دارند!

حریم شما قلمرو شماست. آزادی و مسئولیت شما، به شما این اجازه را می دهد که در زندگی قلمرویی از آن خود داشته باشید. این قلمرو در ابتدایی ترین شکلش فضای خارجی است که بدن شما را اشغال می کند. جسم شما فضایی را پر می کند که هیچ کس یا چیز دیگری نمی تواند آن را اشغال کند. اما قلمرو شخصی افراد به فضایی که جسم آنها را اشغال می کند، محدود نمی شود. قلمرو شما از جسم تان فراتر می رود و تا ” فضای شخصی” گسترش می یابد.حریم شخصی شامل حریم درونی برای اندیشیدن به خود، تعریف خود و درک خود می شود. خلوت، رای و نظر، نگرش، افکار و عقاید همگی در محدوده حریم شخصی شما می گنجند.

کودکان به حریمی شخصی نیاز دارند چون بدون فضای کافی که بتوانند در آن کندوکاو کنند، دست به آزمایش بزنند و خود تصمیم بگیرند هرگز نمی تواند به صورت بزرگسالان خودفرمانی رشد کنند که ما می خواهیم. این به این معنی نیست که هر کودکی در خانه به یک اتاق مجزا نیاز دارد، زیرا درصد کمی از خانواده ها می توانند چنین امکانی را برای فرزندان خود فراهم کنند. در اینجا منظور ما این است که برای هریک از فرزندان خود قلمرویی قائل شویم که شامل فضای فیزیکی و عاطفی باشد.

آیا گوشی موبایل حریم خصوصی حساب می شور یا خیر؟

هشت روش ایجاد حریم خصوصی برای فرزندتان

خلوت و حریم خصوصی آنها را محترم بشمارید.

هرچه زودتر نگرانی خود را از بسته بودن در برطرف نمایید. در زدن و اجازه گرفتن را آنقدر تمرین کنید که به صورت عادت درآید اگر به شما “نه” گفتند به آنها بگویید که بعدا می آیید.

نگرانی خود را از نامرتب بودن اتاق آنها مرتفع سازید.

اگر اتاق مال آنهاست پس بگذارید مطابق میل خود آن را نگهدارند فقط به آنها بگویید سالی دوبار به دلایل بهداشتی کل خانه باید تمیز شود که شامل اتاق آنها هم می شود. در فاصله این دو برنامه اجازه دهید اتاق مال آنها باشد. هروقت از نامرتب بودن اتاق آنها ناراحت شدید به اتاق خود بروید و آنجا را تمیز کنید و یا دعوت آنها را برای داخل شدن به اتاقشان رد کنید به علت آنکه می ترسد روی خرت و پرت های کف اتاق پا بگذارید. اما بیشتر از این پیش نروید.

به انتخاب های آنها احترام بگذارید.

متناسب با سن فرزندتان به او پول توجیبی بدهید و بگذارید هرطور دوست دارد آن را خرج کند.پیشقدم شوید و درباره راههای مختلف صرف کردن آن ( پس انداز، خرج کردن و بخشیدن) با او صحبت کنید. اما انتظار نداشته باشید بهتر از شما از پولش نگهداری کند.

مرکز روانشناسی اکسیر خدمات روانشناختی خود را توسط متخصصین مجرب در زمینه های مختلف از جمله مشاوره فردی، مشاوره افسردگی، مشاوره اضطراب، مشاوره وسواس و … را به صورت حضوری و غیرحضوری به شما عزیزان ارائه می دهد.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب

با نادیده گرفتن لزوم دانستن احساس آنها، نگرانی خود را فروبنشانید.

اغلب اوقات کودکان خودشان هم نمی دانند چه احساسی دارند. نیاز ناشی از نگرانی شما برای دانستن احساس آنها وضعیت را دشوارتر می سازد برعکس هرچه شما کمتر بخواهید بدانید، آنها بیشتر با شما صحبت می کنند. این به معنی نادیده گرفتن احساسات آنها نیست بلکه به معنی خونسردی و در عین حال مرتبط بودن است.

نیاز خود را برای دانستن “چرا” ها نادیده بگیرید.

اینکه از کودک، از طفل نوپا تا نوجوان، بخواهیم در زمان ارتکاب اشتباه درباره انگیزه اش توضیح بدهد کاری بیهوده است.او اکثر اوقات خودش هم نمی داند چه احساسی دارد و نیاز شما به دانستن بیشتر به خاطر خودتان است تا او.پرسش از علت و توضیح خواستن بی فایده است. کمترین اثرش این است که کودک را در حالت دفاعی قرار می دهد زیرا شما از او می خواهید که در مقابل کاری که انجام داده است از خود دفاع کند و گاهی نیز مجبور به دروغگویی می شود.

اجازه ندهید آنها تقلا کنند.

اگر همیشه سوالات فرزندتان را پاسخ دهید و به او بگویید برای حل مشکلات چه کار کند، فرصت رشد مهارت، کشف و نوآوری از او می گیرید. حتی اگر از شما کمک خواستند باید شما آنها را به تقلا و کندوکاو ترغیب کنید.

اجازه دهید فرزندانتان مخالفت خود را ابراز کنند و یاد بگیرند که برای استدلال خود ارزش و احترام قائل شوند.

وقتی با فرزندانتان صحبت می کنید به چشم آنها خیره نشوید.

مواقعی هست که نگاه کردن در چشم طرف مقابل موثر نیز هست مانند مواقعی که می خواهیم مهر و محبت یا قاطعیت و جدیت خود را نشان دهیم.اما در مواقعی که اشتباهی صورت گرفته یا فرزندتان در حال بازگویی احساساتش است از گفت و گوی رودررو به منزله تهدید و دفاع قلمداد می کند.

منبع: سایت verywellmind و متخصصین اکسیر

رزرو وقت از مرکز مشاوره اکسیر

Loading...

مشاوره رایگان آنلاین