در روانشناسی اضطراب کودکان ، طبیعی است که کودکان هر چند وقت یک بار احساس نگرانی و اضطراب داشته باشند. برای مثال زمانی که مدرسه یا مهدکودک شروع می‌شود یا زمانی که به محله جدید نقل مکان می‌کنید کودکان مقداری اضطراب را تجربه می‌کنند؛ اما در برخی از کودکان اضطراب هر روز بر رفتار و افکار آن‌ها تأثیر می‌گذارد. این اضطراب در کودک می‌تواند در خانه، مدرسه و زندگی اجتماعی آن‌ها مداخله کند. این زمانی است که شما به کمک متخصص برای مقابله با این اضطراب در کودکتان نیاز پیدا می‌کنید. در ادامه روانشناسی اضطراب کودکان را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

مرکز روانشناسی اکسیر خدمات روانشناختی خود را توسط متخصصین مجرب در زمینه های مختلف از جمله مشاوره کودک، مشاوره فردی، مشاوره افسردگی، مشاوره اضطراب، مشاوره وسواس و … را به صورت حضوری و غیرحضوری به شما عزیزان ارائه می دهد.

مشاوره آنلاین اکسیر

روانشناسی اضطراب کودکان

براساس روانشناسی اضطراب کودکان ، اضطرابی که به عنوان اختلال در کودکان شناخته می‌شود دارای علائمی همچون عدم تمرکز کردن روی کاری، نخوابیدن، دیدن کابوس در خواب، غذا نخوردن، تحریک‌پذیر شدن کودک و زود عصبانی شدن، نگرانی همیشگی، داشتن افکار منفی، بی‌قرار بودن، گریه دائمی، وابستگی زیاد به والدین، داشتن احساس مریضی و شکایت از درد شکم است.

وابستگی شدید براثر اضطراب

روانشناسی اضطراب کودکان به انواع اختلال اضطرابی در کودکان اشاره دارد که اضطراب جدایی در کودکان کم سن و سال‌تر رایج است در حالی که در کودکان بزرگ‌تر و نوجوانان بیشتر نگرانی‌هایی راجع به مدرسه و اضطراب اجتماعی دیده می‌شود.


مقاله مرتبط: تشخیص و درمان اضطراب اجتماعی کودکان و نوجوانان

مقاله مرتبط: علائم اضطراب اجتماعی در کودکان و نوجوانان


کمک به کودک مضطرب

اگر فرزند شما مشکل اضطراب و یا اختلال اضطراب دارد کارهای زیادی می‌توانید برای کمک به او انجام دهید. در روانشناسی اضطراب کودک موارد زیر برای کمک به کودکان آورده شده است. اول از همه مهم است که با کودکتان درباره اضطراب و نگرانی‌هایش صحبت کنید و درباره اضطراب در کودکان مطالعه داشته باشید.

اگر مشاهده کردید که اضطراب کودکتان بهتر نمی‌شود یا بدتر می‌شود؛ خودیاری‌ها به شما کمکی نکردند و این اضطراب بر مدرسه، زندگی خانوادگی و روابط دوستان تأثیر گذاشته است و اگر فرزند شما همیشه مضطرب است، بهتر است که به دنبال کمک حرفه‌ای باشید. متخصصین روانشناس کودک اکسیر برای بررسی دقیق علت و شدت اختلال اضطرابی در کودکتان و نیز درمان آن در کنار شما والدین هستند.

علت اختلال اضطرابی در کودکان

روانشناسی اضطراب کودکان علت‌های مختلفی را برای اضطراب کودکان بیان می‌کند. برخی از کودکان مضطرب‌تر از دیگران به دنیا می‌آیند و نسبت به دیگران کم‌تر قادر به مقابله با استرس هستند. یافته‌های روانشناسی اضطراب کودکان نشان داده است که کودکان از طریق یادگیری مشاهده‌ای نحوه کنترل اضطراب خود را یاد می‌گیرند و یا به عبارتی کودکان با دیدن اینکه دیگران چگونه اضطراب خود را مدیریت می‌کنند، افکار مضطرب و رفتارهای اجتنابی را پرورش می‌دهند. برخی از کودکان پس از رویدادهای استرس‌زا مانند تغییر محل زندگی یا مدرسه، بحث و دعوای والدین، مرگ یکی از نزدیکان یا دوستان، مریضی جدی یا مجروح شدن در تصادف، مسائل مرتبط با مدرسه مانند امتحانات یا قلدری بچه‌های دیگر، مورد سوءاستفاده یا بی‌توجهی قرار گرفتن دچار اضطراب می‌شوند.

اینستاگرام اکسیر

در روانشناسی اضطراب کودک عقیده بر این است که کودکانی که اضطراب قابل‌توجهی را تجربه می‌کنند و اگر مورد درومان قرار نگیرند ممکن است دچار اختلالات دیگری همچون افسردگی شوند بنابراین یافتن علت اصلی اضطراب در کودکان و اقدام برای درمان آن در سن کودکی اهمیت بسیار زیادی دارد.

درمان اختلالات اضطرابی در کودکان

در روانشناسی اضطراب کودکان ، بسته به سن و دلیل اضطراب کودکتان درمان‌های مختلفی پیشنهاد شده است که در ادامه هب آن میپردازیم.

  • مشاوره
  • درمان شناختی رفتاری
  • مصرف داروهای اضطراب

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب

مشاوره

متخصصین روانشناس کودک اکسیر با استفاده از روش‌های علمی مانند بازی‌درمانی به کودکان کمک می‌کنند تا علت اصلی اضطراب خود را بشناسند و جهت مدیریت و کنترل آن راهکارهایی را نیز به کودک شما آموزش می‌دهند.

درمان شناختی رفتاری

درمان شناختی رفتاری به شما در مدیریت مشکلات با تفکر مثبت بیشتر کمک می‌کند و شما را از الگوهای بی فایده رفتار رها می‌کند.

مصرف داروهای اضطراب

اگر اضطراب کودکتان شدید باشد و یا با درمان‌های دیگر بهتر نشود، داروهای اضطراب ممکن است برای کودکتان تجویز شود. این داروها توسط پزشکانی که متخصص سلامت روان کودک و نوجوانان هستند، تجویز می‌شود.


مقاله مرتبط: داروی ضد اضطراب


از کجا کمک بگیرید

شناسایی زودهنگام و درمان به موقع اضطراب در کودکان بسیار مفید است. در ابتدا برای بررسی سلامت جسمانی کودک با پزشک عمومی ملاقات کنید. کودک شما ممکن است به مراکز خدمات سلامت روان کودک و نوجوانان ارجاع داده شود. این مراکز می‌توانند به کودکتان کمک کنند تا اضطرابش را کنترل کند. اگر نشانه‌ای از اضطراب در فرزندتان مشاهده کردید بهتر است به یک روانشناس مجرب در زمینه روانشناسی اضطراب کودک مراجعه کنید مرکز مشاوره اکسیر در این راستا در کنار شما والدین گرامی است.

مرکز روانشناسی اکسیر تمام خدمات خود از جمله مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج، مشاوره طلاق، مشاوره جنسی و … را به افرادی که تحت پوشش بیمه بانک های طرف قرارداد اکسیر هستند رایگان ارائه می دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

کودکان به افراد زشت، کمتر اعتماد می کنند!

آیا فقط بزرگسالان از روی ظاهر افراد دست به قضاوت می زنند؟ این موضوع در رابطه با کودکان نیز صادق است. در یک مطالعه مشخص شده است که کودکان نمی توانند به افراد زشت اعتماد کنند.

اخیرا در مطالعه ای، محققان دریافته اند که اعتماد کودکان به افراد با جذابیت و زیبایی آنها در ارتباط است. این قضاوت در رابطه با اعتماد در طول رشد، کامل تر می شود و سازگارتر می شود و به جایی می رسد که دخترها را بیش از پسرا قابل اعتماد می دانیم.

مطالعات قبلی روانشناسان از وجود اصطلاحی به نام “کلیشه زیبایی” سخن گفته بودند. این پدیده به این معنی است که، افراد زیبا، باهوش تر و خوش مشرب تر و همچنین موفق تر هستند. زیبایی برای افراد ایجاد محبوبیت می کند. همچنین افراد زیباتر، بیشتر مورد قبول کودکان تازه متولد شده هستند.

افراد از روی ظاهر پی به ویژگی های شخصیتی می برند. این قدرت استنباط بخش مهمی از تعاملات اجتماعی ما را شکل می دهد. با وجود تحقیقات گسترده رشد این فرایند در کودکان هنوز کشف نشده است.

درک این فرایند تصویر کاملتری از رشد کودکان به ما می دهد. جذابیت و زیبایی جسمانی به عنوان یک زبان همگانی می تواند در طول رشد تغییر کند.

دکتر فنگلینگ و همکارانش، در یک مطالعه مقایسه ای، ۱۳۸ نفر شرکت کننده را که شامل افرادی در سنین ۸ سال، ۱۰ سال، ۱۲ سال و بزرگسالان را با هم مقایسه کردند.

آنها نرم افزاری طراحی کردند که توسط آن ۲۰۰ تصویر مرد را به افراد نشان می دادند. همه تصاویر خنثی بودند و نگاه آنها بصورت مستقیم بود. از شرکت کنندگان خواسته شد تا میزان قابلیت اعتماد هر تصویر را مشخص کنند. پس از یک ماه از شرکت کنندگان خواسته شد تا میزان جذابیت هر تصویر را مشخص کنند.

تجزیه و تحلیل داده ها و مقایسه نمره های کودکان و بزرگسالان نشان داد که سطح توافق در گروه کودکان و بزرگسالان با افزایش سن کودکان بیشتر می شود. قابلیت قضاوت در رابطه با اعتماد با افزایش سن بهتر می شود.

در مرحله بعد ارتباط بین جذابیت و قابلیت اعتماد سنجیده شد و مشخص شده در بین کودکان جذاب بودن با قابلیت اعتماد بیشتر در ارتباط است. می توان نتیجه گرفت که کودکان نیز به مانند بزرگسالان از ویژگی های ظاهری پی به ویژگی های درونی و شخصیت افراد می برند.

بنابراین پی بردن به محتوای کتاب با نگاه کردن به جلد آن چیزی است که از کودکی تا بزرگسالی وجود دارد.

منبع: hse

مشاوره رایگان آنلاین