اختلال های رفتاری کودکان چیست؟

اختلال‌ های رفتاری کودکان، اختلال‌های شایع و ناتوان‌کننده‌ای هستند که برای معلمان، خانواده و خود کودکان مشکلات بسیاری ایجاد می‌کنند و با بسیاری از معضلات اجتماعی همراه‌اند. محققان دریافته‌اند که اختلال‌ های رفتاری کودکان معمولاً نخستین بار در سال‌های آغازین دبستان مشاهده می‌شوند.

لجبازی از جمله اختلال های رفتاری کودکان

اختلال‌ های رفتاری کودکان به‌طور چشمگیری بر عملکرد تحصیلی – اجتماعی کودکان تأثیر منفی می‌گذارند و احتمال ابتلا به بیماری‌های روانی در دوره‌ی بزرگ‌سالی را افزایش می‌دهند.

از جمله اختلال‌های رفتاری کودکان، اختلال نافرمانی مقابله‌ای است. کودکان مبتلا به این اختلال معمولاً با بزرگ‌ترها جروبحث می‌کنند، از کوره در می‌روند و خشمگین، رنجیده خاطر و زودرنج هستند. آنان مکرراً در برابر درخواست‌های بزرگ‌سالان نافرمانی می‌کنند و عمداً باعث ناراحتی دیگران می‌شوند و برای اشتباهات و سوء رفتار خود دیگران را سرزنش می‌کنند.

سبب‌شناسی این اختلال را ترکیبی از ویژگی‌ها و گرایش‌های ژنتیکی، یا زیست‌شناختی کودکان، شیوه‌های فرزند پروری ناکارآمد و شرایط محیطی عنوان کرده‌اند. این کودکان معمولاً در مدرسه پیشرفت خوبی ندارند، در روابط بین فردی ضعیف هستند، دارای مشکلات توجهی هستند، عمدتاً فاقد مهارت‌های شناختی، عاطفی و اجتماعی مورد نیاز برای انجام تقاضاهای بزرگ‌ترها هستند.


مقاله مرتبط: لجبازی کودکان و مدیریت آن

مقاله مرتبط: شناخت و درمان نافرمانی کودکان

مقاله مرتبط: اختلالات رفتاری رایج در کودکان


بررسی اختلال های رفتاری کودکان

روش درمانی اختلال رفتاری

تاکنون روش‌های درمانی متنوعی برای مواجهه با مشکلات رفتاری، شناختی و هیجانی این کودکان به کار گرفته شده است. یکی از این روش‌ها که بسیار مؤثر هست، درمان‌های شناختی – رفتاری است که به بهبود خلق و کنترل خشم کمک می‌کند.


مقاله مرتبط: قصه درمانی در کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای

مقاله مرتبط: مرکز بازی درمانی در تهران


این درمان آگاهی کودکان از الگوهای تفکر را که محرک و هدایت‌کننده رفتار آن‌هاست، افزایش می‌دهد و روش‌هایی را برای مقابله با تفکرشان، به آن‌ها می‌آموزد. می‌توان درمان‌های شناختی – رفتاری را در یک مدل بازی درمانی ترکیب کرد. با به کارگیری بازی و اسباب‌بازی‌ها، کودکان افکار، احساسات و نگرانی‌هایی را که نمی‌توانند به گونه‌ی دیگری بیان کنند، انتقال می‌دهند. آن‌ها به راحتی و بدون خطر دنیای درونی خویش را از طریق بازنمایی نمادین و عینی اسباب‌بازی‌ها بیان می‌کنند. اسباب‌بازی‌ها فرصت ایجاد تسلط و کنترل بر دنیای پیرامون را برای کودکان فراهم می‌کنند. در بازی درمانی درمانگر فرصت دارد تا به دنیای کودک وارد شده و به مشکلات کودک رسیدگی کند و به او کمک کند تا رفتارهای انطباقی را یاد بگیرد و بر کمبود مهارت‌های هیجانی و اجتماعی غلبه کند.

مرکز مشاوره اکسیر به عنوان بزرگترین مرکز درمانی روانشناختی در غرب و شرق تهران با دارای بهترین متخصصین در زمینه بازی درمانی در خدمت شما عزیزان است.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب