اختلالات رفتاری رایج در کودکان

اختلالات رفتاری رایج در کودکان فراتر از بدخلقی‌های گاه و بی گاه و نافرمانی است. اختلالات رفتاری در دوران کودکی بسیار جدی هستند. یک کودکی که مبتلا به اختلال رفتاری تشخیص داده شده، مشکلات رفتاری را تا حدی جدی تجربه می‌کند که در عملکرد مدرسه و یا روابط با دوستان و خانواده دچار مشکل می‌شود.

شما والدین گرامی توجه داشته باشید که اگر اختلالات رفتاری درمان نشوند در طول زمان بدتر خواهند شد بنابراین اگر به اختلال رفتاری در کودکتان مشکوک هستید هرچه سریع‌تر به متخصص روانشناس جهت تشخیص و درمان مراجعه کنید.

انواع اختلالات رفتاری کودکان

اختلالات رفتاری در کودکان و نوجوانان انواع مختلفی دارد و گاهی اوقات ممکن است کودکان به بیش از یک اختلال رفتاری مبتلا باشند. شایع‌ترین اختلالات رفتاری در کودکان عبارت‌اند از:

  • اختلال بیش فعالی/ نقص توجه
  • اختلال نافرمانی مقابله‌ای
  • اختلال سلوک

جهت آشنایی بیشتر با اختتلالات رفتاری رایج در سنین مختلف کودکان  و علائم آن‌ها می‌توانید اینجا کلیک کنید.

اختلال بیش فعالی/ نقص توجه ADHD

یکی از شایع‌ترین اختلالات رفتاری در کودکان اختلال بیش فعالی/ نقص توجه است. اختلال بیش فعالی به طور عمده در سه دسته تکانشی- بیش فعالی، بی توجه و ترکیبی از تکانشی – بیش فعالی و بی توجه قرار می‌گیرند.


مقاله مرتبط: تشخیص بیش فعالی/ نقص توجه در کودکان و بزرگسالان


علائم شایع ADHD مشکل در تمرکز، مشکل در پردازش اطلاعات با سرعت و دقت، بی‌نظمی، دشواری در دنبال کردن دستورالعمل، صحبت کردن بی‌وقفه، ناتوانی در نشستن، مشکل شرکت در فعالیت‌های آرام و بی‌صدا، بی‌صبری و بی‌قراری، پاسخ‌های نسنجیده یا دادن نظرات نامناسب، انجام کارها بدون در نظر گرفتن عواقب آن می‌باشد.

اگرچه دارو می‌تواند نشانه‌های اختلالات رفتاری را در کودکان کاهش دهد ولی مداخلات والدین در بهبود اختلال در کودکان نقش مؤثری دارد. گاهی کودکان مبتلا به بیش فعالی/ نقص توجه مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله‌ای نیز هستند.

برای تشخیص بیش فعالی در کودک خود می‌توانید تست آنلاین تشخیص بیش فعالی را تکمیل نمایید.

اختلال نافرمانی مقابله‌ای (ODD)

از جمله اختلالات رفتاری در کودکان، اختلال نافرمانی مقابله‌ای است که با مقاومت مداوم و نافرمانی نسبت به مراجع قدرت مشخص می‌شود.

از جمله علائم این اختلال بحث‌وجدل مکرر با بزرگ‌سالان، ایجاد مزاحمت عمدی برای دیگران، امتناع از پیروی از قوانین، سرزنش دیگران برای اشتباهات، به‌راحتی عصبانی شدن، رفتار کینه‌توزانه می‌باشد.

کودکان مبتلابه ODD علائم را درموقعیت‌های مختلف از جمله خانه، مدرسه، مهمانی و غیره نشان می‌دهند. رفتار آن‌ها معمولاً منجر به اقدامات انضباطی متعدد می‌شود و خیلی سخت با همسالان خود کنار می‌آیند. بدون مداخله، ODD ممکن است به اختلال رفتاری شدید تبدیل شود.


مقاله مرتبط: شناخت و درمان نافرمانی کودکان

مقاله مرتبط: لجبازی کودکان و مدیریت آن


اختلال سلوک

اختلالات رفتاری سلوک شامل یک الگوی تکراری از نقض حقوق دیگران و یا نقض قوانین اجتماعی متناسب با سنشان است. اختلال رفتاری اغلب شامل خشونت فیزیکی نسبت به انسان‌ها یا حیوانات، استفاده از سلاح مانند چوب، چاقو یا اسلحه، سرقت، مجبور کردن کسی به فعالیت جنسی، آتش‌افروزی عمدی، تخریب اموال و خرابکاری، دروغ گفتن برای به دست آوردن کالا یا اجتناب از انجام تعهدات، فرار از خانه، نرفتن به مدرسه تا دیروقت خارج از خانه ماندن با وجود قوانین منع رفت‌وآمد می‌باشد.

کودکانی که اختلال رفتاری سلوک دارند به‌طور موقت از مدرسه اخراج می‌شوند. آن‌ها ممکن است مواد مخدر و الکل مصرف کنند و گاهی نیز نیازمند مداخلات پلیس باشند. نوجوانان با اختلالات رفتاری ممکن است نیازمند مداخلات شدید مانند ماندن در خانه و تحت مراقبت باشند.

درمان اختلالات رفتاری

اختلالات رفتاری کودکان بهتر است با یک تیم کامل از متخصصین درمان شود. روان‌پزشک کودکان می‌تواند با تجویز دارو به بهبود اختلال کمک کند و درمانگران با آموزش مهارت‌های جدید برای مدیریت هیجانات و رفتارها و همچنین آموزش والدین باعث کاهش میزان اختلال در کودکان شوند. ممکن است در شرایطی خدمات تحصیلی ویژه‌ای برای کودکان لازم باشد.

کودکان مبتلا به اختلالات رفتاری و اختلالات عاطفی ممکن است به حمایت در مدرسه، از جمله کلاس‌های ویژه و تخصصی نیاز بیشتری داشته باشند. اختلالات رفتاری می‌توانند ناشی از انواع عوامل ژنتیکی و محیطی باشند.

اگر فکر می‌کنید که کودکتان اختلال رفتاری دارد هرچه سریع‌تر به مرکز مشاوره مراجعه کنید. متخصصین با تجربه در زمینه کودکان و نوجوانان با استفاده از آزمون‌های دقیق کودک شما را ارزیابی کرده و پکیج‌های درمانی مناسب را تجویز می‌کنند. مرکز مشاوره اکسیر با دارا بودن متخصصین با تجربه در زمینه کودکان برای تشخیص درست این اختلالات رفتاری و کنترل و درمان آن در خدمت شما عزیزان هستند.

منبع: verywellfamily و متخصصین اکسیر

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب