بیش فعالی کودکان چیست؟

بیش فعالی کودکان امروزه به دلیل تغییرات زیاد در سبک زندگی در بین کودکان بیشتر شده است و این امر باعث شده است که جامعه روانشناسی بیشتر به ارزیابی جامع اختلال بیش فعالی کودکان ترغیب شوند. بیش فعالی کودکان باکمبود توجه، بیش­ فعالی و تکانشگری به عنوان نشانه­‌های اصلی و با مشکلات ثانویه مانند عدم پذیرش، مشکلات تحصیلی و اجتماعی همراه است.

تشخیص بیش فعالی کودکان از طرف معلم مدرسه

فرزند من از طرف معلم مدرسه تشخیص بیش فعالی گرفته است آیا می‌توانم از ریتالین استفاده کنم؟

به جز روانشناسان متخصص در زمینه  بیش فعالی کودکان و روان‌پزشک هیچ فرد دیگری نمی‌تواند این اختلال را شناسایی کند. اگر فرزند شما علائم بیش فعالی را دارد و به تازگی در زندگی شما بحران خاصی مثل فوت یا تولد فرزند جدید اتفاق نیفتاده است حتماً به متخصص مراجعه کنید تا با انجام تست‌های تشخیصی مناسب و شرح‌حال گیری دقیق بتواند در روند تشخیص و درمان به شما کمک کند. میزان و طریقه مصرف ریتالین باید حتماً زیر نظر روان‌پزشک باشد.

جهت تشخیص بیش فعالی کودکان می‌توانید اینجا کلیک کنید.

آیا آزمایشی فیزیکی برای تشخیص اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی موجود است؟

هیچ تست آزمایشگاهی که بتواند اختلال بیش فعالی کودکان را تعیین کند وجود ندارد؛ اما این امر می‌تواند اهمیت داشته باشد که برخی علائم بیش فعالی یا مشکلات توجه را مستثنا کنیم؛ بنابراین پزشک، آزمایش عصب‌شناختی فیزیکی و اساسی برای بیمار در نظر می‌گیرد. چشم‌ها و گوش‌ها، انجام برخی آزمایش‌ها عکس‌العمل‌های اعمال حرکتی، هماهنگی و تست حواس بیمار، می‌تواند اطلاعات مهمی از بیمار در اختیارمان قرار دهد.

اگر بیمار یا خانواده او سابقه بیماری صرع دارند پزشک آزمایش نوارمغزی (EEG) نیز انجام خواهد داد. این عمل علائم خاصی از اختلال کمبود توجه بیش فعالی را نشان نخواهد داد اما ممکن است اشکال خاصی از صرع را نمایان کند.

اسکن مغزی برای تشخیص دیگر عوامل ناشناخته مشکلات توجه (مثل بدفرمی عروق _تومور و تجمع مایع مغزی /نخاعی در حفره مغز) مفید است.


مقاله مرتبط: تشخیص بیش فعالی/ نقص توجه در کودکان و بزرگسالان

مقاله مرتبط: علائم و تشخیص بیش فعالی


بازی‌های مناسب بیش فعالی کودکان

از جمله بازی‌های مناسب برای بیش فعالی کودکان ماروپله، منچ، موسیقی، شطرنج، نقاشی کردن، نوشتن و داستان تعریف کردن انجام تمرین‌های ساده ریاضی، نرمش و فوتبال، دوچرخه‌سواری، ماساژ و تمرینات آرام‌بخش، دوش گرفتن و شنا، یادگیری زبان جدید، معما، شباهت و تفاوت عکس‌هایی که نیاز است ترتیب آن را پیدا کنید و غیره.


مقاله مرتبط: بازی برای درمان کودکان بیش فعال


آموزش‌های نوین مغز و اعصاب کودکان

من معلم هستم و با کودکان بیش‌فعال ارتباط زیادی دارم چگونه می‌توانم به آن‌ها کمک کنم؟

بسیاری از مشکلات این کودکان در این مکان رخ می‌دهد (شکست تحصیلی، طرد شدن توسط همسالان نارسایی شناختی و اختلال رفتار ارتباطی)، پس مداخله در این سطح بسیار مهم است.

مداخله از قبیل:

  • در نظر گرفتن انواع پاداش
  • دادن استراحت‌های مکرر
  • متمرکز کردن برنامه‌های درسی در ساعت‌های صبح
  • نشاندن آن‌ها در کنار شاگردان دیگر
  • آموزش در روابط مناسب با همسالان که در این قسمت باید آموزش حل مسئله اجتماعی داده شود برای اتخاذ راهبردهایی برای جلوگیری از بروز مشکل در شروع یک رابطه یا حفظ یک تعامل اجتماعی با هم‌کلاسی‌ها مناسب است.

مقاله مرتبط: درمان بیش فعالی کودک


آیا درمان نوروفیدبک در کاهش علائم بیش فعالی کودکان مفید است؟

 

امروزه بیش از هر زمان دیگری، برای درمان بیش فعالی کودکان از نوروفیدبک استفاده می‌شود. بیش از ۷۵ درصد کودکان مبتلا به بیش فعالی و کم توجهی به وسیلۀ نوروفیدبک بهبودی می‌یابند.

باید به خاطر داشت که نوروفیدبک در واقع نوعی یادگیری است و مغز یاد می‌گیرد که چطور به تنظیم خود پرداخته و نقایص عملکرد خود را برطرف کند؛ مانند هر درمانی کامل کردن دوره درمان با نوروفیدبک بسیار مهم است و ناقص گذاشتن درمان سبب عود علائم می‌گردد. همچنان که رانندگی را یاد می‌گیریم و آن را فراموش نمی‌کنیم این یادگیری هم فراموش نمی‌شود.

در حقیقت مغز مهارت جدیدی به دست آورده است.البته برای داشتن یک درمان کامل علاوه بر رعایت ترتیب جلسات و کامل کردن آن‌ها، همکاری خانواده و عمل به کلیه دستورات و راهنمایی درمانگر ضروری است.در نوروفیدبک به مغز آموزش خودتنظیمی داده می‌شود، لذا هیچ‌گونه عوارض و خطری به دنبال ندارد.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب