طرح واره های مختلف عشق

افراد مختلف، رفتار ها، احساس ها و انتظارهایشان در عشق متفاوت است. به زبان علمی تر “طرح واره عشق” در افراد مختلف براساس ویژگی های شخصیتیشان فرق می کند.

مرکز روانشناسی اکسیر تمام خدمات خود از جمله مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج، مشاوره طلاق، مشاوره جنسی و … را به افرادی که تحت پوشش بیمه بانک های طرف قرارداد اکسیر هستند رایگان ارائه می دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

مشاوره آنلاین اکسیر

انواع طرح واره های مختلف عشق

الین هتفیلد شش طرح واره برای عشق معرفی کرده است.

ایمن

این ها افرادی هستند که در عشق اعتماد به نفس خوبی دارند، خودشان را لایق برانگیختن احساس عاشقانه در طرف مقابل می بینند و همچنین به راحتی عشق می ورزند. به ندرت نگران طرد شدن از سوی معشوق هستند. هم زمانی که به معشوق نزدیک هستند احساس خوبی دارند هم در دوری او مضطرب نمی شوند.
این افراد رابطه های عاشقانۀ مثبت و شادتری دارند و تعهد، صمیمیت و وابستگی متقابل بیشتری را در رابطه هاشان تجربه می کنند. بهترین عشق را افراد ایمنی تجربه می کنند که با فرد ایمن دیگر در ارتباط هستند.

چسبنده

این ها اعتماد به نفس ضعیفی دارند. فکر می کنند طرف مقابل دوستشان ندارد.

به شکل بیمارگونه ای به رابطه معتادند و به معشوق وابستگی بیش از حد نشان می دهند. تمام ترسشان از دست دادن معشوق است.

می خواهند تمام وقت آزادشان را با معشوق سرکنند و رابطه با دوستانشان را قطع می کنند. به شکلی طرف مقابل را در رابطه گیر می اندازند. معمولا نیازغیر طبیعیشان به نزدیک کردن رابطه طرف مقابل را واپس می راند.

بیمناک

این ها از صمیمیت عاشقانه هراس دارند. بیشتر در مردها شیوع دارد. با کوچکترین ابراز عشق از طرف مقابل هراسان می شوند. هراسی که ریشه در ترس از دلبستگی دارد. معمولا معشوق را گیج می کنند. شکایت معشوقشان این است که نمی دانم چرا هرچه بیشتر به او محبت می کنم بیشتر از من دور می شود. این ها عشق را باری بر دوش خود می دانند و در تنهایی راحت ترند. بد ترین ترکیب رابطه فرد بیمناک با چسبنده است .

بی ثبات

این ها از همه سخت تر و گیج کننده ترند. ترکیبی از چسبنده و بیمناک هستند. وقتی از معشوق دورند اشتیاق زیادی به نزدیکی نشان می دهند و هنگامی که به او نزدیک می شوند ترس از دلبستگی غلبه می کند. آرزوی آن چه را ندارند می کنند ولی وقتی به دستش آوردند رهایش می کنند. نه در دوری شادند و نه در نزدیکی.

طرح واره های مختلف عشق

بی قید

این ها رابطه هایی سطحی دارند. هیچ میلی به سرمایه گذاری عاطفی در رابطه نشان نمی دهند. اشتباه ترین کار وارد شدن در یک رابطه جدی و تعهدآمیز با افراد بی قید است.

بی علاقه

این دسته به سادگی نسبت به عشق بی علاقه هستند. در زندگیشان اولویت های دیگری دارند و اگر هم به اجبار وارد رابطه عاطفی شوند هیچ تمایلی نشان نمی دهند.

باید پذیرفت نیاز همه انسان ها به عشق یکسان نیست و هستند افرادی که اصلا علاقه ای به برقراری یک رابطه عاطفی ندارند.

نکته حائز اهمیت این است که بر خلاف باور عمومی، دو گروه آخر یعنی بی قید و بی علاقه با ازدواج تغییر نمی کنند.

اجبار خانواده برای ازدواج این افراد نه تنها مشکلشان را حل نمی کند بلکه در موارد زیادی مشکلشان بیشتر هم می شود. کمک به این افراد تا حد زیادی از طریق رواندرمانی امکان پذیر است.

اینستاگرام اکسیر

آیا  در مکان درستی به دنبال عشق می گردید؟

آیا مهم است که شما کجا شریک بالقوه تان را ملاقات می کنید؟ آیا می تواند محل ملاقات اطلاعاتی در مورد اینکه آنها چه کسی هستند و بدنبال چه چیزی می گردند اطلاعات بدهند؟ تحقیقات جدید نشان می دهد، زمانی که افراد در جستجوی یک شریک در محل خاص هستند، آنها این کار را با ویژگی های شخصیتی خاص و با اهداف کوتاه مدت و یا بلند مدت  انجام می دهند. تحقیقاتی در مورد مکان هایی که افراد بدنبال شریک خود می گردند صورت گرفته است. این تحقیقات اهداف زیر را دنبال می کنند:

  • در کدام مکان ها افراد بدنبال روابط کوتاه یا بلند مدت هستند.
  • صفات شخصیتی چه نقشی در انتخاب مکان هایی برای یافتن شریک زندگی دارند.
  • آیا تفاوت های جنسیتی نقشی در انتخاب این مکان ها دارد.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب

آنها به بررسی ۱۰۰ مرد و زن پرداختند و اینکه در چه مکان هایی بدنبال روابط پایدار و در کجاها بدنبال روابط کوتاه مدت هستند. همه آنها توافق داشتند که مکان های مختلفی را برای پیدا کردن هرکدام از این روابط انتخاب می کنند. در ادامه قسمتی از نتایج این مطالعه آورده شده است.

روابط دراز مدت

  1. کلاس
  2. سازمان ها
  3. دینی
  4. محل کار
  5. مکان های ورزشی
  6. کافی شاپ
  7. گروه های داوطلبانه
  8. همسایگی
  9. همایش ها
  10. پارک

روابط کوتاه مدت

  1. مهمانی
  2. عروسی
  3. مکان های ورزشی
  4. کنسرت
  5. حزب برادری
  6. همسایگی

بعد از آن این تیم تحقیقاتی به بررسی رگه های شخصیتی افراد پرداختند که شرکت کنندگان پرسشنامه ای که به ارزیابی رگه های شخصیتی- خودشیفتگی، اختلالات فکری و روانی، صداقت/ فروتنی، هیجان مداری، برونگرایی، سازگاری، وظیفه شناسی، و باز بودن نسبت به تجربیات – پر کردند.

مرکز روانشناسی اکسیر خدمات روانشناختی خود را توسط متخصصین مجرب در زمینه های مختلف از جمله مشاوره فردی، مشاوره افسردگی، مشاوره اضطراب، مشاوره وسواس و … را به صورت حضوری و غیرحضوری به شما عزیزان ارائه می دهد.

نتایج پژوهش

صفات خودشیفتگی و اختلالات روانی پیش بینی استفاده بیشتر از محل هایی که پیش بینی کننده روابط کوتاه مدت است استفاده می کنند. علاوه بر این، صفات موافق بودن، وظیفه شناسی، و باز بودن نسبت به تجارب با رفتن به مکان هایی با روابط بلند مدت در ارتباط بود. (توجه داشته باشید، تفاوت معناداری در زنان و مردان دیده نشد). خودشیفته ها بیشتر در کلاس های درسی و عروسی ها بدنبال روابط بلند مدت هستند.

مشاوره رایگان آنلاین