ازدواج سالم

ارتباط، اساس ازدواج سالم است. ارتباط مؤثر چگونگی ارتباط شما با همسرتان، اشتراک‌گذاری افکار و حل‌وفصل اختلافاتتان را نشان می‌دهد. مهارت‌های ارتباطی برای همه آسان نیست. برخی از زوج‌ها باید سال‌ها بر روی مهارت‌های گفتگو با همسر خود، کار کنند؛ اما در طول زمان، آن‌ها می‌توانند آزادانه و صادقانه با یکدیگر صحبت کنند.

مهم نیست شما و همسرتان در حال حاضر چگونه ارتباط برقرار می‌کنید، همیشه فرصتی برای تقویت رابطه‌تان وجود دارد. در این مطلب به ۱۰ مهارت‌ برقراری ارتباط مؤثر اشاره می‌کنیم که ازدواج شما را نجات خواهد داد.

مرکز روانشناسی اکسیر تمام خدمات خود از جمله مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج، مشاوره طلاق، مشاوره جنسی و … را به افرادی که تحت پوشش بیمه بانک های طرف قرارداد اکسیر هستند رایگان ارائه می دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

مشاوره آنلاین اکسیر

مهارت هایی برای داشتن ازدواج سالم

به شریک زندگی‌تان توجه کامل داشته باشید

یکی از روش‌ها برای برقراری ارتباط مؤثر در ازدواج، توجه است. وقتی همسرتان در حال صحبت با شماست حواستان به گوشی‌تان نباشد. چه همسرتان در حال جوک گفتن باشد و چه در حال افشای یک راز خانوادگی، باید تمام توجه خود را به او معطوف کنید. تکنولوژی‌هایی که حواستان را پرت می‌کند، کنار بگذارید، تلویزیون را خاموش کنید یا صدایش را قطع کنید و به سمت شریک زندگی خود بچرخید. این به او نشان می‌دهد که به اطلاعاتش اهمیت می‌دهید. سر تکان دادن و حفظ تماس چشمی هر دو روش عالی برای نشان دادن این است که به حرف‌هایش گوش می‌دهید.

حرفش را قطع نکنید

پریدن وسط صحبت و قطع کردن حرفش باعث افزایش احتمال مشاجره می‌شود. زمانی که با شریک خود ارتباط برقرار می‌کنید، مهم است که هر دو طرف احساس کنند که فرصتی برای صحبت کردن و شنیده شدن دارند. زمانی که همسرتان همچنان در حال صحبت است و احساس می‌کنید که اشتباه می‌کند، ممکن است که وسوسه شوید و روی نظر خود پافشاری کنید، اما مهم است که صبر کنید. به همسرتان توجه داشته باشید، متمرکز ماندن و ارتباط، نشان‌دهنده احترام شما به شریک زندگی‌تان است.

ایجاد فضایی خنثی

برقراری ارتباط مؤثر همیشه آسان نیست. بسیاری از زوج‌ها صحبت درباره موضوعات سخت ازدواج را در یک فضای خنثی مانند میز آشپزخانه، مفید می‌دانند. ممکن است احمقانه به نظر برسد، اما زمانی که در مورد عدم توانایی جنسی شریکتان صحبت کنید، درحالی‌که در تخت ‌خواب هستید، وی ممکن است احساس کند مورد حمله قرارگرفته و نسبت به اتاق‌خواب احساس منفی پیدا کنند. مشاجره در خانه یکی از اقوام نمونه دیگری است که باعث می‌شود همسرتان یا شما احساس برتری داشته باشید.

رودررو صحبت کنید

یکی از بهترین مهارت‌های ارتباط مؤثر که می‌توانید برای صحبت درباره موضوعات مهم استفاده کنید، صحبت رودررو است. دادن پیام قطعاً راهی برای گفتگوهای جدی در روابط و یا تصمیم‌گیری‌های بزرگ نیست. به‌جای آن زمانی را انتخاب کنید که می‌توانید با شریک زندگی‌تان رودررو صحبت کنید. به‌این‌ترتیب هردوی شما می‌توانید توجه کاملتان را به یکدیگر بدهید و متوجه اشارات و نشانه‌های غیرکلامی طرف مقابلتان بشوید.


مقاله مرتبط: پنج قاعده طلایی ارتباط موثر با همسر 

مقاله مرتبط: نکاتی جالب در راستای ارتباط موثر


زمانی که مشکلات به وجود می‌آیند از عبارات “من” استفاده کنید

یکی از مشکلات زوج‌ها در هنگام مشاجره، حمله به یکدیگر است. با استفاده از عبارات “من” شما فشار را از روی همسرتان برمی‌دارید. به‌جای گفتن “تو با این کارت من را عصبانی کردی” بگویید “من احساس می‌کنم وقتی این اتفاق افتاد احساساتم جریجه دار شد”، تفاوت را می‌بینید؟ شما به‌جای حمله به شریکتان، مشکل خودتان را خلق کردید. این روش ساده و در عین مؤثر، مانع از این می‌شود که هرکدام از شما به حالت تهاجمی یا دفاعی وارد شوید.

ازدواج سالم

با همسر خود صادق باشید

صادق بودن همیشه آسان نیست، اما کلید یک رابطه سالم است. یک مطالعه در مورد “۱۲ ویژگی دوست‌یابی سالم” نشان داد که ارتباط خوب، صداقت و اعتماد به‌عنوان تعدادی از بهترین ویژگی‌ها ذکرشده‌اند. صادق بودن به این معنی است که وقتی احساس می‌کنید مسائلی وجود دارد که باید در مورد آن‌ها صحبت کنید، آن را با همسرتان در میان بگذارید. همچنین به این معنی است که اشتباهاتتان را بپذیرید و به‌جای عذر و بهانه، معذرت‌خواهی کنید. صداقت نه‌تنها به تقویت ارتباط صریح و صادقانه بین شما و همسرتان کمک می‌کند، بلکه برای ایجاد اعتماد نیز سودمند خواهد بود.

درباره چیزهای کوچک صحبت کنید

یکی از مهارت‌های ارتباطی مهم در روابط، زمانی است که شما و شریکتان می‌توانید درباره چیزهای کوچک و همچنین چیزهای بزرگ صحبت کنید. شما می‌توانید ازدواج خود را با صحبت در مورد روز، افکار و یا داستان‌های خنده‌داری که برایتان اتفاق افتاده است، تقویت کنید. زمانی که ازدواج می‌کنید، باید بتوانید در مورد هر موضوعی با هم صحبت کنید. چیزی بیش‌ازحد ناخوشایند یا ناراحت‌کننده برای به اشتراک گذاشتن نباید وجود داشته باشد. با صحبت کردن در مورد چیزهای کوچک می‌توانید راحت‌تر در مورد موضوعات مهم‌تر در آینده صحبت کنید.

استفاده از قانون ۲۴ ساعت

هنگامی‌که دو نفر ازدواج‌کرده و باهم زندگی می‌کنند، قطعاً دست‌اندازهایی در زندگی‌شان وجود دارد. یک روز احساس خوشایندی دارید از اینکه همسرتان کنارتان است و روز دیگر ممکن است دچار سردرد بشوید. اگر از همسرتان ناراحت هستید و می‌خواهید از او گله کنید، دست نگه‌دارید و قانون ۲۴ ساعت را تمرین کنید. جوراب‌هایش را برنداشته و ماشین ظرف‌شویی را خالی نکرده است. آیا دنیا به آخر رسیده؟ آیا این‌ها در ۲۴ ساعت آینده برایتان مهم خواهد بود؟ اگر جوابتان نه است پس‌ازآن بگذرید.

اینستاگرام اکسیر

ایجاد ارتباط فیزیکی

مهم نیست حال و هوای مکالمه شما چگونه است، تماس فیزیکی بسیار مهم است. تحریک کم پوست، مانند لمس کردن همسرتان و نوازش بازوی او باعث ترشح اکسی توسین می‌شود. نه‌تنها این هورمون عشق، پیوند و همدلی را در همسران عاشق افزایش می‌دهد، بلکه می‌تواند به‌عنوان یک عامل ضد استرس نیز عمل کند و رفتار همکاری را تقویت نماید.

ارتباط باید سرگرم‌کننده باشد

برقراری ارتباط این است که چگونه در مورد مسائل خانوادگی و مالی، مشکلات و راه‌حل‌های آن‌ها صحبت می‌کنید و چگونه شما و همسرتان تصمیمات خود را اتخاذ می‌کنید؛ اما فراموش نکنید که ارتباط باید سرگرم‌کننده هم باشد. صحبت کردن با شریک زندگی‌تان به معنی اشتراک داستان‌های خنده‌دار، رؤیاهای آینده و به اشتراک‌گذاری در گفتگوهای عمیق است. این‌ها لحظاتی هستند که یک ارتباط عاطفی عمیق‌تر ایجاد می‌کنند و اکسی ‌توسین و دوپامین را افزایش می‌دهند.

ارتباط، کلید یک رابطه شاد و سالم است. شما می‌توانید ارتباط خود را در ازدواج با باز و صادق بودن در مورد نیازهای جسمی و احساسی خود و توجه کامل به شریک زندگی‌تان بهبود بخشید. این ۱۰ مهارت برای برقراری ارتباط مؤثر را در ازدواجتان امتحان کنید و تفاوت در ازدواجتان را به سرعت تجربه خواهید کرد.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب

هفت مرحله برای روابطی عالی و ارتباطی بهتر در ازدواج سالم

۱.همسرتان را ((همان گونه که هست)) بپذیرید. از سرزنش کردن اجتناب کنید. در نظر داشته باشید که شما در رابطه هستید تا لذت ببرید،نه این که تلاش کنید تا همسرتان را شکل دهید یا اصلاح نمایید و به راه درست هدایت کنید. مسئول احساسات خود باشید به خود اجازه دهید بر همسرتان تأثیر بگذارید، ولی نه این که از او تقاضا داشته باشید تا حتمأ تغییر کند. هم چنین به اوآزادی دهید تا بر روی شما تأثیر گذار باشد. بله درست است، برای این که شما را آگاه و متقاعد کند.

۲.پی در پی قدر دانی و سپاس خود را ابراز کنید. از انتقادهای نابجا و بی وقفه دست بردارید. اغلب اوقات از همسرتان برای چیزهای کوچک،قدر دانی و تشکر کنید. چیزهایی را که شما واقعأ در مورد همسرتان به آنها ارج می نهید، بیابید، کشف کنید یا حتی خلق کنید و آنها را ذکر کنید. آنچه در اینجا اهمیت دارد، صداقت و راستگویی است. از مهمترین نابود کننده ی رابطه یعنی انتقاد و سرزنش مداوم از همسرتان، اجتناب کنید.

۳.با تمام وجود و با صداقت کامل رابطه برقرار کنید. درباره ی باورها و شواهدی که با دیدگاههای خودتان از آنچه اتفاق می افتد در تضاد است صادق باشید. وقتی که همسرتان بر حق است و درست می گویید، حرفش را قبول کنید. هر دوی شما صادق و مدبر باشد. اجازه دهید تا برداشتها وتعبیرات متفاوت نیز وجود داشته باشند. توافق کنید که از تنبیه کردن یکدیگر دست بردارید، زیرا اکنون می خواهید اغلب اوقات با صداقت رفتار کنید. بپذیرید که هردوی شما صادق خواهید بود و به دیگری نیز اجازه ی ادامه دادن با صداقت را خواهید داد.

مرکز روانشناسی اکسیر خدمات روانشناختی خود را توسط متخصصین مجرب در زمینه های مختلف از جمله مشاوره کودک، مشاوره فردی، مشاوره افسردگی، مشاوره اضطراب، مشاوره وسواس و … را به صورت حضوری و غیرحضوری به شما عزیزان ارائه می دهد.

۴.تفاوتهای خود را با همسرتان کشف کنید و آنها را در میان بگذارید. اختلاف نظرهایتان را نیز با همسرتان کشف و بررسی کنید تا بتوانید به سمت یک راه حل والاتر و عالی تر که بخش هایی از دیدگاهها و نظرهای هر دوی شما را در برگیرد،گام بردارید، سپس یا موافقت نمایید یا مخالفت کنید. به علاوه، آماده باشید تا بدون هیچ تظاهری مبنی بر این که موافق مسئله ای هستید، در صورتی که واقعأ نیستید، به مصالحه و سازش برسید.

۵.از اهداف همسرتان حمایت و پشتیبانی کنید. از تمامیت و خواسته ها و دیدگاههای مهم خود چشم پوشی و صرف نظر نکنید، اما به راستی تا آنجا که می توانید به حمایت از همسرتان ادامه دهید،حتی وقتی که آشکارا با او مخالفید.

۶.به همسرتان حق اشتباه کردن بدهید. به حقوق هر دویتان به عنوان انسانهایی جایزالخطا و لغزش پذیر احترام بگذارید- این حق لاینفک شماست که اشتباه کنید و از تجربه ها و اشتباههای خود درس یگیرید. فقط به حق خودتان برای این که یک انسان جایزالخطا باشید ارج ننهید.

۷.خواسته هایتان را به عنوان اهدافی که ممکن است بعدها به آنها دست یابید در نظر بگیرید. ( این راهبردی است که شما را در به کارگیری شایسته و مناسب شش راهبرد دیگر توانا می کند.) وقتی به آنچه می خواهید یا آرزو دارید نمی رسید، به خود یادآور شوید که شما لزومأ نباید به آنچه می خواهید برسید، نه حالا و نه هیچ وقت دیگه!

نکته:انتخاب کنید که هفت راهبرد را به عنوان یک تعهد یک جانبه به کار گیرید و تمرین کنید، فارغ از این که همسرتان چه کارهایی انجام می دهد یا نمی دهد. هر زمانی که موفق نشدید، به دنبال کشف اشتباهی که ممکن است انجام داده باشید، بگردید.

شما هم چنین ممکن است چیزهای با ارزش و مهمی برای یادگیری در مورد روش صحبت کردن یا گوش دادنتان داشته باشید.

منبع: سایت Marriage و متخصصین اکسیر

مشاوره رایگان آنلاین