ترس از رها شدن ، جزء مهمی از احساس رها شدگی عاطفی است، که باعث اثرات بیولوژیکی و فعال سازی مراکز فیزیکی حس درد، در مغز شده و می‌ تواند اثرات دائمی بر سیستم هشدار دهنده مغز بگذارد. پیش‌ فرض ذهن فردی که تله رها شدگی یا طرد دارد آن است که، روابط پایدار نیست ــ دیگران او را رها خواهند کرد ــ او توان تحمل طردشدگی را ندارد.

به‌ این‌ ترتیب، فرد همواره نگران طرد و ترک شدن است. او گوش‌ به‌ زنگ طرد شدن است، و ذهنش همواره به‌ دنبال نشانه‌ های طردشدگی در دیگران می‌ گردد. او در کودکی و بزرگسالی گزیده شده است و از ریسمان سیاه‌ و سفید می‌ ترسد.

در این مقاله به ادامه راهکارهای کنترل ترس از رها شدن که در مقالات قبلی اشاره‌ شده می‌ پردازیم.

به دنبال کمک از فرد مورد علاقه‌ خود نباشید

برای کنترل ترس از طرد شدن، کمک گرفتن از فرد موردعلاقه‌ تان، راه‌ حل خوبی نیست. اگر ترس از رها شدن دارید، نباید فرد مورد علاقه تان را مسئول بدانید تا به شما احساس امنیت بدهد. شما باید رفتارهای کنترل‌ گرانه‌ ای که بر پایه ترستان است را متوقف کنید. دوباره باید دلیل این ترس‌ ها را به یاد آورید و اینکه آن‌ ها برای سلامت عاطفی شما مورد نیاز نیستند. در واقع، نگه‌داشتن این ترس‌ ها تنها مانع شما می‌ شود.

از شر “من ارزشمند نیستم” خلاص شوید. با گفتن این حرف شروع کنید که شما ارزش دارید. زمانی که این افکار بی‌ ارزش بودن در ذهنتان ظاهر می‌ شود، خودگویی می‌ تواند به شما کمک کند که روش‌ های جدیدی برای فکر کردن داشته باشید.

مرکز روانشناسی اکسیر خدمات روانشناختی خود را توسط متخصصین مجرب در زمینه های مختلف از جمله مشاوره فردی، مشاوره افسردگی، مشاوره اضطراب، مشاوره وسواس و … را به صورت حضوری و غیرحضوری به شما عزیزان ارائه می دهد.

مشاوره آنلاین اکسیر

خودگویی‌ های مثبت را جایگزین ترستان کنید

صحبت با خود، بسیار قدرتمند است. این به شکل دادن نحوه تفکر شما در مورد خودتان کمک می‌کند. آیا به خودگویی‌  های خودتان اجازه می‌ دهید شما را غرق در ترس‌ ها، شک‌ ها و موارد منفی درباره خودتان کند؟ اگر جوابتان مثبت است، وقت آن است که هر یک از این افکار را با خودگویی مثبت جایگزین کنید.

هدف شما در خودگویی‌ های مثبت این نیست که بر رابطه‌تان تمرکز کنید، زیرا این دلیل ترس شما از رهاشدگی نیست. ترس شما از طرد شدن بر پایه احساسات بی‌ ارزشی است که به خاطر رهاشدگی در گذشته‌تان به وجود آمده ‌است. شما باید افکار منفی و ترس خود را با گفتار مثبت در مورد خود و ارزشمندیتان جایگزین کنید. به خودتان یادآوری کنید که فردی ارزشمند هستید و به دنبال ویژگی‌ های مثبت در خودتان باشید که شایسته ستایش باشد تا بتوانید در زمانی که دچار ترس می‌ شوید روی این احساسات تمرکز کنید.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب

ایده تنها بودن را قبول کنید

تنها بودن اشکالی ندارد. شما به شخص دیگری در زندگی خود نیاز ندارید تا یک فرد با ارزش باشید. تو ارزشمندی زیرا تو “تو” هستی. مجرد بودن و در رابطه بودن هر دو خوب است. اگر رابطه‌تان به پایان رسیده است، به دنبال فرصتی باشید تا تنهاییتان و آن چیزی که برایتان مناسب است را بپذیرید. در مجرد بودن و بودن در رابطه، چیزهای مثبتی پیدا کنید؛ در این صورت قرار گرفتن در هر دو موقعیت برایتان خوب خواهد بود. ارزش شما بر اساس وضعیت روابطتان نیست…

ایجاد شبکه حمایتی

ایجاد شبکه حمایتی دوستانه برای غلبه بر ترس از رهاشدن

برخی افراد با احساس ترس از رهاشدگی، در روابط عاشقانه خود بسیار متمرکز می‌ شوند؛ به دلیل اینکه عادت دارند افراط کنند و در رابطه خود بیش‌ از حد خدمت رسان باشند. این باعث می‌ شود روابط دیگرشان را از دست بدهند. حفظ دوستی‌ ها زمانی که نسبت به شخص دیگری درگیری ذهنی دارید، سخت است. آیا با دوستان خود فقط درباره آن شخص مهم صحبت می‌کنید؟ آیا وقتی با دوستان خود هستید دائماً درباره آن شخص فکر می کنید؟

این رفتارها به شما در ایجاد روابط معنی‌ دار با دیگران کمک نمی‌ کند. برای داشتن یک زندگی متعادل، شما نیاز به دوستان دیگری نیز دارید. به شبکه‌ای از افراد نیاز دارید که بتوانند شما را حمایت کنند. به‌ این‌ ترتیب اگر رابطه عاشقانه شما با شکست روبرو شود، شما تشویق، عشق و حمایت از دوستان و خانواده خود دریافت خواهید کرد. با شرکت در فعالیت‌ هایی که به آن‌ ها علاقه دارید، دوستان جدیدی پیدا کنید. اگر به ورزش علاقه دارید به باشگاه بروید یا ساز جدیدی بیاموزید یا اگر به کمک به دیگران علاقه دارید به سازمان‌ های خیریه بپیوندید. وقت خود را فقط صرف یک نفر نکنید که مانع از پیشرفت روابط دوستانه دیگر شما بشود، شما در تمام مراحل زندگیتان به دوست نیاز دارید.

ترس از رها شدن باعث می‌ شود که شما تنها روی یک نفر متمرکز شوید و تمام‌ وقت خود را بخواهید با او بگذرانید. اجازه بدهید که دوستی‌ هایتان گسترش پیدا کند، و تنها یک نفر شبکه حمایتی شما نباشد. شما به افراد بیشتری در زندگی نیاز دارید چون شما در این دنیا یک جزیره تنها نیستید. رفتار سالم این است که در حالی‌ که شما هنوز رابطه عاشقانه خود را حفظ کرده‌ اید، با اشخاص دیگر نیز دوست باشید.

اینستاگرام اکسیر

به رفتارهایی که از ترس تغذیه می‌ شوند، توجه داشته باشید

همان‌ طور که قبلاً بحث شد، رفتارهایی وجود دارند که ناشی از ترس از رها شدن هستند. مهم است که نه‌ تنها درک کنیم که این رفتارها درگذشته رخ‌داده‌ اند، بلکه باید از وجود آن‌ ها در حال حاضر نیز آگاه باشیم. هوشیاری و آگاهی خود را نسبت به این رفتارها تقویت کنید تا زمانی که این رفتارها شروع می‌ شوند بتوانید آن‌ ها را متوقف کنید.

به خودتان یادآوری کنید که شما بر اساس ترس از رها شدن عمل می‌ کنید و این رفتارها در گذشته به شما کمک نکرده و در آینده نیز به شما کمک نخواهد کرد. با ترس خود صحبت کنید و به آن‌ ها بگویید که با تغییر رفتارتان آن‌ ها را کنترل خواهید کرد.

ترس از رهاشدن، یکی از مشکلات رایج جهت مراجعه به روان‌ درمانی است و روان‌درمانگران معمولاً با تعداد زیادی از این افراد روبه‌رو می‌ شوند. حل کردن این مشکل برای درمانگران و مراجعان همواره یکی از جذاب‌ ترین کارهاست؛ اما باید به خاطر داشت که نمی‌ توانیم توقع داشته باشیم این مسئله با یک جلسه حل شود. حل کردن این مشکل برای درمانگر و مراجع شبیه به سفر کردن به گذشته بیمار است. آن‌ ها مجدد باهم بزرگ‌ شده و هر جلسه بر روی مسائل پایه‌ ای بیمار کار می‌ کنند…


مقاله مرتبط : کنترل ترس از رها شدن (بخش اول)

مقاله مرتبط : کنترل ترس از رها شدن (بخش دوم)

مقاله مرتبط : خیانت به دلیل ترس از رهاشدگی


 

منبع:سایت Lifehack و متخصصین اکسیر

رزرو وقت برای مشاوره خانواده

Loading...

 

مشاوره رایگان آنلاین