افرادی که ترس از رها شدن دارند، همواره در انتظار طرد و ترک شدن هستند و نشانه‌ های طرد واقعی و تصوری را، در دیگران بسیار سریع تشخیص می‌ دهند. آن‌ ها با وجود آن که همواره منتظر طرد شدن هستند، ولی در هنگام مرگ یا خیانت نزدیکان خود، بیشتر از افراد دیگری که احساس طرد شدگی ندارند، از این وقایع آسیب می‌ بینند و مدت زمان بیشتری را برای ترمیم خود نیاز دارند. این افراد وابستگی شدیدی به فرد طرد کننده خود دارند.

در این مطلب در ادامه مقاله قبلی، راهکارهایی برای غلبه بر ترس از رها شدن را مورد بررسی قرار داده‌ ایم.

برای درک ترستان، آن را بشناسید

ترس از طرد شدن از کجا شروع شد؟ چه اتفاقی در زندگی شما افتاد که باعث شد شما این‌ طور احساس کنید؟ آیا ترس شما در آن موقع مجاز بود؟ آیا این ترس‌ ها به زندگی و روابط فعلی شما وارد شده‌ اند؟ سؤالاتی مانند این‌ ها می‌ توانند به شما کمک کنند تا بفهمید کجا و چه زمانی ترس شما شروع‌ شده و چگونه آن‌ ها در حال حاضر بر شما تأثیر می‌ گذارند.

وقتی بدانید از کجا و چگونه شروع‌ شده است، می‌توانید درک کنید که این ترس برایتان مفید نخواهد بود. این ترس‌ ها در برخی موارد هیچ‌ گاه از بین نمی‌ روند، اما با شناخت منبع آن می‌ توانید زمانی که می‌ خواهد بروز کند، آن را از بین ببرید. وقتی‌ که دلیل آن را بدانید، این ترس دیگر نمی‌ تواند برایتان مفید باشد.

مرکز روانشناسی اکسیر خدمات روانشناختی خود را توسط متخصصین مجرب در زمینه های مختلف از جمله مشاوره فردی، مشاوره افسردگی، مشاوره اضطراب، مشاوره وسواس و … را به صورت حضوری و غیرحضوری به شما عزیزان ارائه می دهد.

مشاوره آنلاین اکسیر

درباره ترستان بنویسید

نوشتن در مورد رها شدگیتان، یکی از راه‌ های کشف احساسات، عواطف و افکارتان در مورد این مسئله است. اگر بتوانید آن‌ ها را روی کاغذ بیاورید، به فرآیند ذهن خود از طریق این ترس‌ ها و احساسات کمک می‌ کنید. اگر از لحاظ احساسی در این فرآیند گیرکرده‌ اید و یا متوجه شده‌ اید که به‌ اندازه کافی به شما کمک نمی‌ کند، یک درمانگر را پیدا کنید که بتواند یاریگر شما باشد.

یک‌ راه دیگر برای کشف این عواطف، درک و پیدا کردن ریشه ترستان است. درک این ریشه به شما کمک می‌کند تشخیص دهید که در عملکرد روابط فعلیتان مورد نیاز و یا مفید نیست، زیرا باعث اقدامات شدید و ترس‌ های ناسالم شده ‌است. در اینجا چند سؤال وجود دارد که می‌ توانید در زمان نوشتن مورد بررسی قرار دهید…

نوشتن ترس ها برای شناخت بهتر آنها

  • اولین بار چه زمانی این مسئله را تشخیص دادید؟
  • آیا بارها احساس کرده‌ اید که در زندگی رها شده‌ اید؟ اگر این‌ طور است، آن تجربیات چه بوده و چگونه با آن‌ ها برخورد کردید؟
  • آیا احساس کرده‌ اید که این رها شدن تقصیر شما است؟
  • چه پیامی، درست یا نادرست، شما در مورد رها شدگیتان (به‌خصوص در مورد علت آن) به خودتان می‌ گویید؟
  • چگونه رها شدن‌ های قبلی در زندگی، بر روابط شما تأثیر گذاشته، هم در حال و هم درگذشته؟
  • چه رفتارهایی را می‌ توانید تشخیص دهید که به علت ترس از رها شدگیتان به وجود آمده‌ اند؟
  • شما امروز چه‌ کاری می‌ توانید انجام دهید تا رفتارهای ناخواسته که بر اساس ترس از رها شدن است را متوقف کنید؟
  • برای رهایی ترس از طرد شدن در رابطه فعلیتان، دوست دارید نسبت به چه رفتارهایی آگاه‌ تر شوید تا بتوانید آن‌ ها را تغییر دهید؟

می‌ توانید در هر بار نوشتن، یک یا چند سؤال بالا را مورد بررسی قرار دهید…

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب

بپذیرید میزانی از ترس ممکن است همیشه وجود داشته باشند

داشتن ترس، یکی از ویژگی‌ های انسان است. شما ممکن است هرگز ترس از رها شدن خود را به‌طور کامل از بین نبرید، اما می‌ توانید بر واکنش‌ های خود نسبت به ترس، کنترل داشته باشید. مهم است که بدانید چه زمانی این لحظات ترسناک را در رابطه‌ خود دارید.

به‌ عنوان‌ مثال، آن لحظات ترسی که باعث می‌ شود شما بخواهید کنترل کنید که همسرتان به چه کسی نگاه می‌ کند، به کجا می‌ رود و چه‌کاری بدون شما انجام می‌ دهد. شما باید الگوهای ناسالم فکرتان را تشخیص دهید و درک کنید که ریشه این ترس چیست؛ انجام این کار به شما کمک می‌ کند تا متوجه شوید که ترس و افکار متعاقب آن برای کنترل همسر یا سایر افراد دیگر، در رابطه ناسالم است. فکرتان را به سمت گفتگوی مثبت با خودتان هدایت کنید. به خود بگویید که سزاوار عشق هستید. همچنین به خودتان یادآوری کنید که ارزش شما بر پایه یک رابطه نیست. شما می‌توانید در یک رابطه خوب باشید و به‌تنهایی نیز می‌ توانید خوب باشید.

دلیل ریشه‌ ای این ترس را بشناسید و به خودتان بگویید که دیگر نیازی به این کار نیست، زیرا این به شما کمک می‌ کند به روشی سالم در روابط خود عمل کنید. شما ممکن است همیشه کمی ترس داشته باشید چون ترس از رها شدن عمیق است و ترس یک واکنش طبیعی انسان است؛ اما شما می‌توانید به خودتان کمک کنید تا آسیب‌ های خود را به حداقل برسانید و به آن‌ ها اجازه ندهید که الگوهای فکری و رفتارهای شمارا کنترل کنند.

اینستاگرام اکسیر

نتیجه گیری

ترس از طردشدگی و شکست، تنها مانع بزرگ رسیدن به موفقیت در بزرگسالی است؛ که در حد نهایتش باعث می‌ شود ما کاملاً درگیر این باشیم که هیچ اشتباهی نکنیم و همچنین به دنبال تائید دیگران برای امنیت و آرامش خودمان بیش از هر موضوع دیگر باشیم.

بهتر است هر چه سریع در پی راهی برای کاهش این ترس خود باشید. روان‌ درمانی، روش بسیار مناسبی برای کنترل ترس از رهاشدن است. در مطلب بعدی بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.


مقاله مرتبط : کنترل ترس از رها شدن (بخش اول)

مقاله مرتبط : کنترل ترس از رها شدن (بخش سوم)

مقاله مرتبط : خیانت به دلیل ترس از رهاشدگی


 

منبع: Lifehack و متخصصین اکسیر

رزرو وقت مشاوره فردی

Loading...

 

مشاوره رایگان آنلاین