بهترین مرکز مشاوره تخصصی کودک در تهران

روان شناسی کودک، حوزه بسیار وسیعی است که چگونگی تغییرات رشدی فرد از زمان تولد تا نوجوانی را در بر می گیرد و سعی دارد تا توضیح دهد که این تغییرات مهم چگونه رخ می دهد. کودکان سه ساله، هفت ساله ها و نوجوانان با توجه به تجربیات شان از جهان اطراف و همچنین تغییرات بیولوژیکی، با یکدیگر کاملاً متفاوت هستند. از آنجایی که روان شناسی کودک حوزه بسیار وسیعی است و سعی دارد که به بسیاری از سوالات آن پاسخ دهد، اغلب متخصصان و محققان این تغییرات رشدی را به حوزه های خاصی تقسیم بندی می کنند و تمرکزشان بیشتر بر روی رشد جسمانی، رشد شناختی و رشد اجتماعی-هیجانی می باشد.

روان شناسان کودک در تلاش اند تا هر جنبه ای از رشد کودک از جمله یادگیری، تفکر، واکنش و پاسخ دهی هیجانی آنها، دوست یابی، فهم هیجانات و احساسات و شخصیت در حال رشد و خلق و خوها و مهارت شان، را درک کنند. کودکان معمولاً به نقاط مهمی از زندگی یا مرحله برجسته ای می رسند که نشان دهنده توانایی هایی مانند راه رفتن و حرف زدن می باشد و توسط اکثر کودکان در سنین مشابه ای قابل دستیابی است. در این میان، مورد دیگری که روان شناسان کودک به آن علاقه دارند این است که کودکان چگونه به این نقاط مهم زندگی یا نقاط عطف می رسند و چگونه عوامل اجتماعی، فردی و فرهنگی، رشد آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد. اگر به دنبال یک مرکز مشاوره تخصصی کودک هستید، مرکز مشاوره و روانشناختی اکسیر، با کادری مجرب آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می باشد.
یکی از مهم ترین مواردی که والدین در روان شناسی کودک باید درک کنند این است که، چیزهایی که کودک دوست دارد یا دوست ندارد، چیزهایی که باعث خنده یا گریه او می شود و آنچه را که به او انگیزه می دهد یا منجر به ناراحتی وی می شود را پیدا کرده و بفهمند. معمولاً والدین راه و روش های مخصوص به خودشان را برای تفسیر وجود یا عدم وجود توانایی ها و مهارت های فرزندان دارند. گاهی والدین در تفسیر این موارد دچار اشتباه و پیش داوری می شوند. اگرچه گاهی این سوء تفاهم ها ممکن است بی ضرر باشد، ولی همیشه این طور نیست. نقش والدین در رشد روانی کودک بسیار مهم است. به طوری که عدم آگاهی والدین اغلب منجر به قضاوت های نادرست و تصمیم گیری های غلط می شود. از آنجایی که کودکان زمان بسیاری را با والدین سپری می کنند، به طور مستقیم تحت تاثیر تربیت والدین قرار می گیرند؛ بنابراین برای والدین بسیار ضروری است تا در مورد جنبه های مختلف رشد و روان شناسی کودک اطلاع داشته و به رشد هیجانی و ذهنی کودک کمک نمایند. ژان پیاژه، به عنوان یک روان شناس شناخته شده در حوزه روان شناسی کودک، می گوید: از نظر اخلاقی و با توجه به یک نقطه نظر عقلانی، کودکی که متولد می شود نه خوب است نه بد، اما این سرپرست (والدین) کودک است که در سرنوشت و آینده کودک تاثیر خواهد داشت.

 

مرکز مشاوره تخصصی کودک

اهداف روان شناسی و مشاوره تخصصی کودک

روان شناسی کودک به عنوان یکی از زیر‌مجموعه‌های «روان شناسی رشد» با هدف نگاه دقیق و علمی به کودک و نیازهای او و یافتن شیوه‌های صحیح پرورشی و آموزشی کودک از اولین سالهای تاسیس روان شناسی علمی مورد توجه بوده است. (البته موضوع کودک و مسائل مربوط به او همیشه مورد توجه بوده است). در طول این سال ها روان شناسان زیادی نظیر ژان پیاژه، استانلی هال به مطالعه و تحقیق در مورد جنبه‌های مختلف رشد کودک پرداخته‌اند.


مقاله مرتبط: روانشناسی کودک و نوجوان

مقاله مرتبط: مشاوره کودک و نوجوان


اهمیت روان شناسی و مشاوره تخصصی کودک

روان شناسی کودک اهمیت خود را از کودک می‌گیرد، چرا که دوران کودکی انسان اهمیت فوق العاده‌ای دارد. شاید نگاهی به دوران کودکی انسان و توانائیهای نوزاد انسان در مقایسه با سایر موجودات اهمیت این دوران را آشکارتر ‌سازد. نوزاد انسان در میان سایر موجودات عالم طولانی‌ترین زمان را نیاز دارد که قابلیت‌ها و توانایی های خود را پرورش و آشکار سازد. در واقع انسان حدود ۱۸ سال اول زندگی خود را در حال رشد و تکامل در ابعاد مختلف است و این زمان طولانی و با‌ اهمیتی در زندگی انسان است.
از طرف دیگر، نوزاد انسان با کم ترین توانایی‌ها و امکانات (نظیر بازتاب ها) به دنیا می آید و به مراقبت زیاد و شدیدی نسبت به سایر موجودات نیاز دارد. این مراقبت توسط پدر و مادر در وهله اول و توسط اطرافیان و جامعه در وهله دوم اعمال می‌شود؛ولی این مراقبت بدون آگاهی، دانش و آموزش شیوه‌های فرزند‌پروری صحیح امکان ندارد و اهمیت روان شناسی کودک نیز از این دو موضوع (زمان طولانی رشد کودکی و شیوه های صحیح فرزند‌پروری) ناشی می‌شود.

 


مقاله مرتبطتوصیه های مهم برای داشتن کودک سالم و باهوش

مقاله مرتبط: مرکز مشاوره خوب در تهران


چه زمانی کودکمان نیاز به روانشناس یا مشاوره تخصصی کودک دارد؟

اکثر والدین در تربیت فرزندان گاهی دچار مشکلاتی می شوند و بسیاری از آنها تصور می کنند که نیازی به مشاوره ندارند و به تنهایی می توانند از پس مشکلات کودک خود بربیایند.

درست است که برخی از مشکلات بدون نیاز به مشاوره کودک قابل حل است اما گاهی در دوران کودکی برای فرزندتان مسایلی پیش می آید که نیاز به مراقبت هایی تخصصی تر است و اگر در چنین شرایطی دیر اقدام شود و به متخصص روانشناس کودک مراجعه نشود ممکن است فرصت های کمک به کودک را از دست دهید. کودکان دارای نیازهای متفاوتی هستند و در سنین مختلف یکی یا چند مورد از این نیازها در مقایسه با سایر نیازها در الویت قرار می گیرد. اغلب کودکان در نوزادی نیاز به مراقبت و در دوران نوجوانی نیاز به استقلال دارند. گاهی این تفاوت ها در کودکان موجب می شود مشکلاتی در بین والدین و کودکان پیش آید که در این شرایط بهتر است به یک متخصص روانشناس مراجعه کنید.

مرکز مشاوره و روانشناختی اکسیر با متخصصان در زمینه کودک آماده ارائه خدمات به شما شهروندان عزیز می باشد.

موضوعات مورد مطالعه در روان شناسی کودک

 مطالعه در مورد جنبه های مختلف رشد کودک

رشد یک فرایند چند بعدی است. این رشد شامل رشد جسمی، رشد زبانی، رشد عاطفی، رشد شناختی، رشد اجتماعی، رشد اخلاقی و رشد شخصیتی است و مطالعه در مورد تمام این جنبه ها یکی از اهداف روان شناسی رشد است. توجه به تمام ابعاد رشدی باعث آگاهی و شناختی متعادل و چند بعدی در مورد کودک می شود و والدین و سایر افراد مرتبط با کودک را در درک و رفتار صحیح با کودک یاری می نماید.

مطالعه در مورد نیازهای کودک در سنین مختلف

کودکان دارای نیازهای متعددی هستند و در سنین مختلف، برخی نیازها در مقایسه با سایر نیازها در اولویت می باشد. برای مثال، در مرحله نوزادی (صفر تا دو سالگی) نیازهای جسمانی در اولویت قرار دارد. در حالیکه در دوران نوجوانی (سنین بعد از ۱۲ سالگی) نیاز به استقلال فردی در اولویت می باشد.

مرکز مشاوره کودک و نوجوان اکسیر

مطالعه در مورد شیوه های صحیح فرزند پروری

شیوه های صحیح فرزند پروری، نحوه تعامل و روابط مناسب با فرزندان از مهم ترین موضوعات برای روان شناسان کودک می باشد. فرزند پروری نیاز به آگاهی و آشنایی با نحوه عملکرد و اصول آن دارد و تحقیقات حوزه روان شناسی کودک اصول و روش های متعددی را متناسب با سنین مختلف یافته است.

ناخن جویدن در کودکان

 مطالعه در مورد مقابله با برخی مشکلات رفتاری _ روانی دوران کودکی

کودکان نیز همچون بزرگسالان دچار آشفتگی های روانی _ رفتاری می شوند و این مسئله باعث تحقیقات و مطالعات دامنه داری در زمینه انواع این آشفتگی ها و تفاوت آنها با آشفتگی های رفتاری _ روانی بزرگسالان و همچنین شیوه های درمانی این آشفتگی ها شده است. برخی از این مشکلات و آشفتگی های رفتاری _ روانی کودکان عبارتند از: اوتیسم، اختلالات یادگیری، اختلالات توجه، اختلالات دفعی، ناخن جویدن و….

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب