زندگی و روحیه شاد

روحیه شاد و رفتارهای مثبت خلاقیت ذهنی را افزایش می‌ دهد. دیدن دنیا با عینک خوش‌ بینی صرفاً یک شعار نیست و محققان نتایج فوق‌ العاده آن را اثبات کرده‌ اند. شواهد زیادی به این نکته اشاره می‌ کند که وضعیت روحی ما تأثیر مستقیم بر روند پردازش اطلاعاتی که از طریق چشم کسب می‌ کنیم دارد.

طبق مطالعات جدیدی که در هفته‌ نامه آکادمی ملی علوم منتشر شده، محققان به این نتیجه رسیده‌ اند که افرادی که از روحیه شادی برخوردار هستند، ذهن آرامی دارند و قادرند توانایی‌ های ذهنی خود را افزایش دهند. البته آن ها اذعان کرده‌ اند که داشتن این‌ چنین روحیه شادی ممکن است منجر به اختلال حواس شود.

دکتر آدام آندرسون استاد روانشناسی دانشگاه تورنتو و نویسنده برجسته علوم و تحقیقات می‌ گوید: داشتن روحیه شاد و رفتارهای مثبت، دقت و توجه فرد را تحت تأثیر قرار می‌ دهد و می‌ تواند میدان دید را وسیع‌ تر کند.

مرکز روانشناسی اکسیر تمام خدمات خود از جمله مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج، مشاوره طلاق، مشاوره جنسی و … را به افرادی که تحت پوشش بیمه بانک های طرف قرارداد اکسیر هستند رایگان ارائه می دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

مشاوره آنلاین اکسیر

در یک تحقیق که توسط اساتید انجام شد، از داوطلبان خواسته شد دو نوع مسئله را بررسی کنند. برای تجربه کردن وضعیت‌ های مختلف، داوطلبان به موزیک شاد و غمگین گوش کردند و از آن ها خواسته شد در مورد موضوعات شاد و غمگین فکر کنند. داوطلبان هنگامی که در یک موقعیت شاد قرار گرفتند به‌ خوبی قادر به حل کردن مسائل فکری بودند، اما به دلیل عدم تمرکز و اختلال حواس به‌ خوبی قادر به انجام دادن وظایفی که در آن به دقت چشم نیاز داشت نبودند.

دکتر آندرسون می‌ گوید اگر شغلی را که انجام می‌ دهید مستلزم خلاقیت و تمرکز فکری است به یک مکان شاد احتیاج دارید. برای مثال اگر در صدد حل کردن مشکلی هستید که موجب عصبانی شدن شما می‌ شود برای این‌ که آرامش پیدا کنید به تفریح و گردش کردن بپردازید و سپس برای حل کردن مشکل اقدام کنید.

کارشناسان می گویند یک قسمت از مغز که آمیگدال نامیده می‌ شود، تأثیر زیادی در فعالیت ذهن دارد. آمیگدال در مقابل ترس واکنش نشان می‌ دهد و ترس سبب می‌ شود که فعالیت ذهنی فرد را مختل سازد. دکتر رابرت مارر روانشناس مرکز پزشکی مونیکا می‌ گوید هنگامی که شما شاد هستید ، آمیگدال کاملاً آرام است و این امر سبب می‌ شود که فعالیت ذهنی شما بیشتر شود.

روحیه شاد

اختلال حواس به دلیل داشتن روحیه شاد

آیا تا به حال آن‌ قدر به وجد آمده‌اید که نتوانید بنشینید و بر روی پرداخت صورت حساب‌ های خود و یا تصحیح کردن تکالیف فرزندانتان تمرکز کنید؟ این‌چنین شور و هیجانی باعث آشفتگی ذهن شما می‌ شود.

محققان می‌ گویند داشتن روحیه شاد دید چشم فرد را مختل می‌سازد و فرد به‌ خوبی قادر به انجام دادن وظایفی که نیاز به دقت چشم دارند نیست . به‌ خصوص اگر شغل فرد تصحیح اوراق و یا شمارش اعداد و ارقام باشد. داشتن روحیه شاد ممکن است در برخی موارد نتیجه مثبتی ندهد. برای مثال هنگامی که در یک بزرگراه رانندگی می‌ کنید ، فرض می‌ کنیم شما به هر چیزی که در اتوبان می‌ بینید توجه می‌ کنید، اگر در آن زمان شما روحیه شادی داشته باشید ممکن است به تمام تابلوها و سایر چیزهای دیگر که در بزرگراه است نگاه کنید. این وضعیت گاهی مثمرثمر نیست.

دکتر دان مک آدامز، پروفسور روان‌ شناس در دانشگاه شیکاگو معتقد است افرادی که روحیه شادی دارند توجه زیادی به محیط اطراف خود می‌ کنند. به همین دلیل ممکن است دچار آشفتگی خاطر و یا اختلال حواس شوند.

مرکز روانشناسی اکسیر خدمات روانشناختی خود را توسط متخصصین مجرب در زمینه های مختلف از جمله مشاوره کودک، مشاوره فردی، مشاوره افسردگی، مشاوره اضطراب، مشاوره وسواس و … را به صورت حضوری و غیرحضوری به شما عزیزان ارائه می دهد.

افزایش تمرکز با داشتن چهره عبوس

در حالی که روحیه شاد و رفتارهای مثبت خلاقیت ذهنی فرد را افزایش می‌ دهد رفتارهای منفی یک فرد می‌ تواند به تمرکز فرد کمک کند. آندرسون می‌ گوید بدخلقی و داشتن روحیات منفی منجر به محدود شدن میدان دید شخص می‌ شود . این امر سبب می‌ شود که فرد صرفاً بر روی مسائلی که موجب اضطراب و نگرانی‌ اش می‌ شود تمرکز کند.

دکتر آندرسون می‌ گوید: اگر شغل شما مرتبط با محاسبات اعداد و ارقام باشد، نیازمند تمرکز و دقت بسیاری است. بهتر است که بد خلق و عبوس باشید، به این دلیل که داشتن روحیات منفی و بدخلقی می‌ تواند میدان دید شما را محدود سازد. بدین ترتیب به اتفاقاتی که در پیرامون شما رخ می‌ دهد، توجهی نمی‌ کنید. برای مثال یک حسابدار باید در محاسبه اعداد و ارقام به جواب صحیح برسد. لذا شما به حسابداری که ذهنش درگیر مسائل دیگری شود و اختلال حواس داشته باشد نیاز ندارید و ترجیح می‌ دهید که یک حسابدار عبوس و بدخلق داشته باشید.

دکتر دیوید اسپیژل، پروفسور و رئیس علوم رفتاری و روانپزشک دانشگاه علوم کالیفرنیا می‌ گوید: عاملی که برای سلامتی ذهن مفید است این است که فرد قادر باشد به‌ راحتی وضعیت روحی خود را تغییر دهد. اگر به بچه‌ ها دقت کنید متوجه می‌ شوید که آن ها ذهن بسیار خلاق و فعالی دارند و قادرند به‌ راحتی عملیات روحی خود را تغییر دهند.

دنیا از میان پنجره کوچک

شما می‌ توانید دقت و تمرکز یک فرد را با پرتو نور شمع مقایسه کنید. هنگامی که فرد بدخلق و عبوس است و روحیات منفی دارد، پرتو آن نور بسیار خفیف و کم است. در نتیجه تمرکز او تنها محدود به یک تعداد چیزهایی که صرفاً در اطرافش قرار گرفته است می‌ شود . بعضی افراد معتقدند که پرتو این نور با داشتن افکار مثبت وسیع‌ تر می‌ گردد.

مک آدامز می‌ گوید، تحقیقات زیادی نشان می‌ دهد که روحیه شاد و رفتارهای مثبت یک فرد منجر به وسیع کردن میدان دید او می‌ گردد. در عین حال که روحیه شاد برای شغل‌ هایی که نیاز به فعالیت ذهنی زیادی دارد لازم است، اما می‌ تواند مانع انجام دادن کارهایی که نیاز به توجه و تمرکز بسیار دارد باشد.

با بدخلقی و داشتن چهره عبوس، دنیا را از میان یک پنجره می‌ بینیم اما با داشتن روحیه شاد و رفتارهای مثبت، دنیا را از میان یک پنجره بزرگ با چشم‌ انداز وسیع‌ تری می‌ بینیم.

اینستاگرام اکسیر

چگونه زندگی شادی داشته باشیم؟

“برای ایجاد یک زندگی شاد، چیز زیادی نیاز نیست؛ همه در درون خود ماست، در طرز فکر ماست.”مارکوس اورلیس آنتونیون

“اگر برای یک ساعت شادی می خواهید – بخوابید.

اگر شادی را برای یک روز می خواهید – به ماهیگیری بروید.

اگر شادی را برای یک سال می خواهید – ثروت را به ارث ببرید.

اگر شادی را برای یک عمر می خواهید، به دیگران کمک کنید. “ضرب المثل چینی

“هنگامی که یک در خوشبختی بسته می شود، دیگری باز می شود، اما ما انقدر به در بسته نگاه می کنیم که در باز شده را نمی بینیم.”هلن کلر

شادی همیشه نباید از چیزها و رویدادهای بزرگ باشد. این می تواند از عادت های کوچکتر و روزانه نیز باشد.

بنابراین امروز، من فقط می خواهم سه راهنمایی سریع کنم و عادت هایی که به من کمک می کنند زندگی شادتری داشته باشم را به اشتراک بگذارم.

سطح پایین برای شادی خود انتخاب کنید

وقتی صبح از خواب بیدار می شوید با خودتان بگویید یک سطح پایین برای شادی انتخاب می کنم. وقتی این را به خودم می گویم و سعی می کنم در طول روز آن را به خاطر داشته باشم از چیز های بیشتری قدردانی می کنم.

غذا، کار، آب و هوا و رویدادهای کوچک روزها، دیگر چیزهای روزمره نیست، بلکه چیزی است که احساس می کنم از آن خوشحالم. چیزهای کوچک یا چیزی که ممکن است برای من اهمیت داشته باشد، تبدیل به چیزی می شود که اغلب برای یک یا دو لحظه مکث می کنم و آن را در آغوش گرفته و قدردانی می کنم.

آیا اگر من در زندگی روزمره چیزهای کوچکتر برای شادی انتخاب کنم، این بدان معناست که من انگیزه ام را برای رسیدگی به کارهای بزرگ از دست خواهم داد؟

در تجربه ی من نه!

این نوع نگاه کردن به زندگی من را با انرژی و الهام بیشتری شارژ می کند، زندگی سبک تر می شود و من احساس مقاومت درونی کمتری هنگام حرکت به سمت هدف های کوچک و بزرگ می کنم.

توصیه می کنم این را امتحان کنید و ببینید که برای شما چگونه کار می کند. البته اگر شما مثل من هستید، مطمئنا به مرور زمان این سطح پایین شادی را فراموش می کنید و این بخشی از طبیعت درون شما خواهد شد.

به دیگران کمک کن

کمک کردن به دیگران یکی از ساده ترین اما یکی از قوی ترین کارهایی است که می توان برای زندگی شاد استفاده کرد.

چگونه می توانید به کسی کمک کنید؟ با ارزش دادن به برخی از آنها.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب

در اینجا چندین ایده برای چگونگی انجام این کار وجود دارد.

  • ارائه برخی از کمک های عملی. برای مثال کار، اسباب کشی یا پخت شام.
  • دادن مشاوره های خوب . مردم ممکن است همیشه نیاز به مشاوره نداشته باشند، اما اگر از شما خواستند، بهترین توصیه ها را براساس تجربه خود ارائه دهید.
  • آغوش. راحتی یک آغوش می تواند موقعیت شخص دیگری را حداقل کمی بهتر کند.
  • کسی را تشویق کنید. در جهان خیلی دلسردی وجود دارد. بنابراین، به جای آن، یک استثنا باشید و مردم را تشویق کنید که به خود و آنچه که آنها می خواهند انجام دهند باور داشته باشند.
  • فقط گوش کن. گاهی اوقات مردم هیچ کمکی نمی خواهند. آنها فقط می خواهند به آنها گوش داده شود و احساسات خود را به تصویر بکشند و آنها را آزاد کنند. ممکن است زیاد به نظر نرسد، اما این کار می تواند کمک زیادی برای کسی که به آن نیاز دارد باشد. بنابراین به طور کامل حضور داشته باشید – ننشینید و به چیزهای دیگر فکر کنید – و گوش دهید.
  • همه چیز را در چشم انداز قرار دهید. آسان است که در یک مشکل غرق شوید و از یک کاه کوه بسازید. اما شما با اضافه کردن دیدگاه خود می توانید کمک کنید. دو نفر از شما می توانید در مورد آن صحبت کنید، شاید در مورد آن خندید و حتی فرصت پنهانی را در میان مسئله ای پیدا کنید که در ذهن آن فرد به یک آسمان در حال سقوط تبدیل شده بود .

و به یاد داشته باشید که به کناری بروید و از خودتان برای کمک به دیگران قدردانی کنید. آن را دست کم نگیرید و یا آن را کوچکتر از آن چه هست نشان ندهید. مکث کنید و یک لحظه به آرامشی که انجام کارهای خوب به شما داده است فکر کنید.

با خودتان مهربان باشید

مهربانی به خودتان برای عزت نفس سالم و یک زندگی شادتر بسیار مفید است.

البته راه های بسیاری وجود دارد که با خودتان مهربان باشید، اما در اینجا سه ​​مورد خوب وجود دارد که به نظر من قدرتمند تر بوده اند:

ورودی های خود را به چیزهایی که مهربان و سازنده هستند تغییر دهید

پیام های مخرب از مردم اطراف شما و یا از مردم دورتر از جمله رسانه ها، تبلیغات و جامعه به طور کلی کمک نمی کند که شما با خودتان مهربان باشید.

بنابراین، ذره ذره، آنها را با سایر ورودی های روزانه و هفتگی جایگزین کنید.

این جایگزین می تواند تشویق دوستان و خانواده و یا کمک از کسی از نزدیکان باشد که در وضعیتی بوده است که در حال حاضر هستید.

این جایگزین حتی  می تواند کتاب های توسعه شخصی و وبلاگ ها باشد که به شما کمک می کند تا با راه حل های واقعی برای چالش هایی که با آن روبرو هستید و اهدافی که می خواهید به دست بیاورید، مواجه شوید.

یا می توانید زمان بیشتری را در طبیعت صرف آرامش و سکوت و بازیابی خود کنید.

خودتان را با خودتان مقایسه کنید

مقایسه ی آنچه دارید با آنچه دیگران به دست آورده اند می تواند انگیزه ی شما را بکشد و اعتماد به نفس شما را در سطح پایین نگاه دارد. همیشه افرادی بالاتر از شما وجود دارند.

بنابراین روی خودتان تمرکز کنید بر آنچه که انجام داده اید و اینکه چگونه می توانید نتایج خود را بهبود بخشید. این مهم است، زیرا این یک انگیزه بزرگ است تا ببیند چقدر بهبود یافته و تا چه اندازه شما آمده اید.

به خودتان ببخشید

گاهی اوقات می شنوم که شما همیشه باید مثبت باشید یا همیشه برنده شوید و یا به سمت هدف خود کار کنید. این ممکن است به ظاهر الهام بخش باشد. اما واقعیت ایده آل و کامل نیست و شما و من هم نیستیم.

زندگی گاهی رو به راه است شما ممکن است به راه خودتان بروید و گاهی اوقات شما انرژی یا شجاعت یا زمان لازم برای انجام کاری را ندارید. و خب این مشکلی ندارد.

به جای تلاش برای زندگی کردن با یک تصویر کامل که دیگران و یا شما ممکن است برای خود ترسیم کرده باشید، انتخاب کنید که استانداردهای انسانی را برای خودتان تنظیم کنید. انتخاب کنید که به خودتان ببخشید، زمانی که چیزها به همان اندازه شما آرزو ندارید و تصمیم می گیرید به خوبی پیش نمی روند.

مشاوره رایگان آنلاین