رویدادهای استرس زا، درماندگی هیجانی و ارزیابی ما از رویدادهای نامطلوب، تاثیر اساسی بر روی سلامت ما دارند. عوامل روانشناختی، می توانند موجب آغاز و تشدید آسیب جسمی به بدن ما شوند؛ این آسیب می تواند موقتی یا دائمی باشد.

عاملی که برای یک فرد استرس زاست، ممکن است برای فرد دیگر، استرس زا نباشد؛ عمدتا تعبیر و ارزیابی ما از رویدادهای ناخوشایند، تعیین کننده میزان هیجانات ناراحت کننده ناشی از این رویدادهاست…

هیجانات منفی

خطرات استرس های هیجانی و هیجانات منفی

استرس هیجانی، می تواند باعث افزایش تنیدگی در عضلات شده و منجر به به هم سائیدن دندان ها، سردردهای تنشی و سایر انواع دردهای عضلانی شوند. اسپاسم های رگ های خونی در مغز، موجب سردردهای میگرنی می شوند. خشم و ترس، احتمال ایجاد لخته های خونی را افزایش می دهد، دریافت خبرهای بد، می تواند فشار خون را تا سطوح خطرناک افزایش دهد که برای سلامت ما، خطری جدی محسوب می گردد.

  – ردپای عوامل روانشناختی در بیماری های عفونی و ویروسی

آشفتگی های هیجانی، حتی باعث بازداری عمل سیستم ایمنی بدن ما شده و در نتیجه ابتلا به عفونت های ویروسی و باکتریایی افزایش می یابد؛ بنابراین عفونت های مکرر یا مزمن، انواع بثورات پوستی و ریزش مو و … می توانند علل روانشناختی داشته باشند. ناراحتی های هیجانی می تواند موجب تحریک معده و ترشح اسید بیشتری شده که باعث ترش شدن و ورم معده شود؛ تهوع، استفراغ، اسهال و یبوست در مواردی ناشی از مشکلات هیجانی هستند. کاملا روشن شده است که بعضی از اختلالات خوردن، مانند جوع و بی اشتهایی عصبی، علل روانشناختی دارند.

می توانیم به طور یقین بگوییم که درک و مدیریت ضعیف هیجانات ما، می تواند موجب تضعیف روابط و رسیدن به اهداف و رضایت و خشنودی و همچنین صدمه بر سلامت ما گردند و تا زمانی که هیجانات خود را مدیریت نکنیم، قادر به مدیریت سلامت و روابط خود نخواهیم بود…

 

دپارتمان ارزیابی ــ آزیتا دریای لعل

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب