فراموش کردن، یک علامت ADHD است که می تواند باعث مشکلات بسیاری شود؛ شما رویدادهای مهم و کارهای مهم را از دست می دهید، و بارها و بارها کسانی که دوستشان دارید را نا امید می کنید. در نتیجه شما احساس بدی درباره خودتان خواهید داشت. در ادامه روش هایی برای بهبود حافظه ، در افراد مبتلا به ADHD آورده شده است که می تواند کیفیت زندگیتان را افزایش دهد…

علائم و نشانه‌ های بیش ‌فعالی در بزرگسالان

اختلال بیش فعالی با عدم توجه (ADHD) تنها یک مشکل برای کودکان نیست. بیش از نیمی از بچه هایی که با ADHD رشد می کنند، با همین علائم نیز بزرگ می شوند. علائم معروف این بیماری، شامل توجه کم و کوتاه و مشکل عدم تمرکز بر وظایف است.

اگر مبتلا به بیش ‌فعالی بزرگسالی باشید، احتمالا انجام‌ دادن کارهای زیر برای‌ شما سخت است:

  • دنبال‌ کردن دستورالعمل‌ ها
  • به‌ خاطر سپردن اطلاعات
  • تمرکز کردن
  • سازمان دهی وظایف
  • به‌ موقع انجام‌ دادن کارها

این موارد ممکن است در بسیاری از بخش‌ های زندگی روزمره‌ شما مشکل ایجاد کند. در خانه، مدرسه یا در سر کار ممکن است از تأثیرات منفی این علائم آزرده شوید. درمان‌ شدن و یادگیری روش‌ هایی برای مدیریت بیش ‌فعالی، می‌ تواند کمک‌ کننده باشد. بیشتر افراد یاد می‌ گیرند که خودشان را با این شرایط وفق دهند. بزرگسالانی که با این اختلال دست‌ و پنجه نرم می‌ کنند، می‌ توانند رشد شخصیتی داشته باشند و به موفقیت دست پیدا کنند…


مقاله مرتبط : نشانه های متفاوت بیش فعالی در بزرگسالی


راه هایی برای بهبود حافظه در افراد مبتلا به ADHD

    – نوشتن لیست:

نوشتن لیست، یک ابزار مفید برای حافظه و سازمان دهی است. شما برای هر کاری که انجام می دهید، می توانید لیست تهیه کنید، از خرید از فروشگاه گرفته تا لیست چیزهایی که برای تعطیلات آخر هفته نیاز دارید. نکته جالب در مورد لیست ها این است که برای نوشتن یکی از آن ها، شما مجبور به توجه و سازمان دهی افکار خود هستید. این کار تاثیر مثبتی روی افکار شما می گذارد و شما بعد از نوشتن آن لازم نیست که به آن مراجعه کنید.

نوشتن لیست برای بهبود حافظه

    – ویتامین دی:

سطح پایین ویتامین D با ADHD در ارتباط است. اگر مشکلات حافظه دارید، ویتامین دی می تواند مکمل عالی برای شما باشد. علاوه بر مصرف ویتامین دی، قرار گرفتن در معرض نور خورشید به شما در دریافت ویتامین دی کافی کمک می کند.

    – امگا ۳:

امگا ۳ می تواند به بهبود توجه و حافظه کمک کند. مصرف مکمل ها و خوردن یک رژیم غذایی حاوی غنی از امگا ۳، مانند ماهی و گردو، به کارکرد مغز شما کمک می کند.

    – کاهش استرس:

استرس بر حافظه اثر منفی می گذارد. خبر خوب این است که بسیاری از فعالیت هایی که به کاهش استرس کمک می کند مانند ورزش منظم و مدیتیشن، نیز به مدیریت ADHD شما کمک می کنند.

ورزش

وقتی شما احساس می کنید در سرتان افکار زیادی دارید؛ دچار نگرانی می شوید و نمی توانید به خوبی بر وظایف فردی خود تمرکز کنید، و اگر این استرس طول بکشد آسیب های بدی به بدن وارد می شود مثل شانه درد، تپش قلب، سردرد که همه این ها بر عدم تمرکز شما اثر می گذارد.

یادگیری تکنیک های کاهش استرس، مانند مدیتیشن می تواند به شما در تسلط بر افکار استرس زا کمک کند. تسلط بر آن ها باعث می شود دیگر توجه شما را به خود جلب نکنند. در یک مطالعه، محققان دریافتند که افرادی که یک دوره هشت هفته ای مراقبه انجام داده اند، در آن زمان توانایی آنان برای تمرکز بر افکارشان بهبود یافته است. اگر شما می توانید یک کلاس مدیتیشن را پیدا کنید و یا به صورت آنلاین مطالعه کنید.

مطالعه روی مغز موش ها و انسان ها نشان داده است که تمرینات منظم می توانند بازیابی حافظه را بهبود ببخشند. ثابت شده است که تناسب اندام در افراد مسن به کند شدن روند کاهش حافظه کمک می کند آن هم بدون ورزش های ممتد و منظم. مطالعات نشان می دهند که ورزش منظم به طور خاص می تواند حافظه مکانی را بهبود ببخشد؛ بنابراین شاید برای همه انواع بازیابی های حافظه مفید نباشد. البته فواید ورزش بی شمار هستند، در مورد مغز اثبات شده است که ورزش منظم منجر به بهبود توانایی های شناختی در کنار حافظه می شود.


مقاله مرتبط : به دنبال بهبود حافظه خود هستید؟ ورزش کنید


    – خواب کافی داشته باشید:

کمبود خواب به دو روش تاثیر نامطلوبی بر حافظه شما می گذارد:

  • محرومیت از خواب باعث می شود که تمرکز بر آنچه در حال حاضر اتفاق می افتد دشوار باشد.
  • هنگامی که در خواب هستید، اطلاعاتی که در طول روز یاد گرفته اید پردازش شده و ذخیره می شوند؛ بنابراین می توانید آن ها را بعدا به یاد آورید.

حدود ۷۵ درصد از بزرگسالان مبتلا به ADHD مشکلات خواب دارند؛ بنابراین، درباره ADHD و خواب یاد بگیرید و کشف کنید که چه کاری می توانید انجام دهید تا خوابتان را بهبود بخشید.


مقاله مرتبط : اهمیت خواب برای تثبیت حافظه و یادگیری


    – از ابزارهایی برای کمک به حافظه استفاده کنید:

هیچ خجالتی در استفاده از ابزارهای کمک به حافظه وجود ندارد. برخی از افراد مبتلا به ADHD، نمی خواهند از برنامه های یادآوری در تلفن همراه خود استفاده کنند، زیرا فکر می کنند “باید” بتوانند این موارد را به یاد داشته باشند. خودتان را بیهوده مجازات نکنید. این ابزارها را بپذیرید، زیرا آن ها به شما کمک می کنند تا به بهترین شکل عمل کنید. شما به موقع به جلسات خواهید رسید و روز تولد شریک زندگیتان را به یاد خواهید داشت…

برنامه یادآوری موبایل

    – توجه کنید:

برای اینکه بتوانید چیزی را به خاطر بسپارید، باید به آن توجه کنید. به جای تلاش برای توجه به همه چیز، استراتژیک عمل کنید. ببینید چه کارهای کلیدی وجود دارد که اگر آن ها را به خاطر بسپارید، زندگی شما را آسان تر می کند. روی یک کار تمرکز کنید و سعی نکنید چند کار استرس زا را با هم انجام دهید و بخاطر بیاورید. این عادت ساده به حافظه شما کمک می کند و شرایط استرس زا را نیز محدود می کند.

    – عوامل حواس‌ پرتی را حذف کنید:

اگر در اطرافتان عواملی وجود دارد که حواستان را پرت می‌ کند، برای مثال صدای بلند موسیقی یا روشن‌ بودن تلویزیون؛ این عوامل را حذف کنید یا از هدفون استفاده کنید. به مکان آرام‌ تری نقل مکان کنید یا از دیگران بخواهید که محیط آرام‌ تری برایتان فراهم کنند.


مقاله مرتبط : همه چیز در مورد تقویت حافظه

مقاله مرتبط : عاقبت اختلال بیش فعالی در بزرگسالی


مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب