دکتر مرچنت نتایج بررسی­ خود را در کنفرانس انجمن روان­ شناسی بریتانیا، بخش ورزش، ارائه کرده است. دو پژوهش انجام شد و شرکت کنندگان، افراد سالم و فعال بودند. لیستی از لغات برای یادگیری در اختیار افراد قرار گرفت، برای اینکه قبل و بعد از ورزش یا قبل و بعد از وقت استراحت، به یاد بیاورند. ورزش شامل ۳۰ دقیقه دوچرخه سواری با شدت متوسط بود…

به دنبال بهبود حافظه خود هستید؟

نتایج و تاثیرات بر روی بهبود حافظه

نتایج نشان داد که اگر یادآوری، درست بعد از یادگیری باشد و قبل از یادگیری، ورزش کردن اتفاق افتاده باشد، بهترین نتایج حاصل می شود. اگر بین یادگیری و یادآوری، ۳۰ دقیقه فاصله باشد و قبل یا بعد از یادگیری ورزش باشد، نتایج بهتر از حالتی است که به جای ورزش، فرد استراحت بکند. به طور کلی بهترین نتایج یادآوری کلمات، برای زمانی بود که فرد بعد از یادگیری ورزش بکند.

دکتر مرچنت عنوان کرده است که ورزش نسبتا شدید ایروبیک، به بهبود حافظه ­ی کوتاه ­مدت کمک می کند. ورزش کردن قبل از یادگیری، برای یادآوری فوری مطالب، مفید است؛ اما اگر قرار باشد یادآوری کلمات با فاصله از یادگیری اتفاق بیفتد، بهترین زمان ورزش کردن پس از یادگیری کلمات است.

به طورکلی نتایج حاکی از این است که افرادی که می­ خواهند حافظه ­ی بهتری داشته باشند، بسیار سودمند خواهد بود اگر ورزش کردن را وارد برنامه­ ی خودشان بکنند.

 

منبع:

Materials provided by British Psychological Society (BPS). Note: Content may be edited for style and length.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب