در ادامه این مطلب از اکسیر، ۵ مورد از باور های غلط روانشناسی را برای شما عزیزان آورده ایم؛ امیدواریم برای شما مفید باشد…

۱- روانشناسی بسیار آسان است:

شاید به این دلیل بسیاری از مردم، روانشناسی را رشته ای آسان تلقی می کنند که روانشناسی را همان عقل عام در نظر می گیرند و اعتقاد دارند که هر کسی می تواند با هوش خود، از عهده ی روابط بین فردی بر بیاید؛ اما شما تصور کنید که مثلا بگوییم چون زبان مادری ما فارسی است، پس یادگیری دستور زبان نیز راحت است.

اما همه ی ما می دانیم که یادگیری دستور زبان به این راحتی که ما تصور می کنیم نیست. نه اینکه بگوییم رشته ی روانشناسی رشته ای است که هر کسی از پس آن برنخواهد آمد، بلکه نیازمند ملاحظاتی است که هر جویای علمی باید آن را مد نظر داشته باشد.

باور های غلط روانشناسی

۲- روانشناسی همان شعور جمعی است:

اغلب ما پس از شنیدن نتایج تحقیقات روانشناسی می گوییم: “البته که اینطور است!” گویی این مسئله از قبل مشخص بوده و برای همگان بدیهی بوده است. اما آیا واقعا این چنین است؟؟ برای مثال آزمایش معروف میلگرام را که در روانشناسی اجتماعی شهرت فراوانی دارد را در نظر بگیرید. شاید همه ی ما بگوییم که آزمودنی ها دادن شک را ادامه نخواهند داد، ولی میلگرام نشان داد که اثر اطاعت آنچنان قوی می باشد که تحت سخت ترین شرایط و وجدان افراد را وادار به کاری کند.

۳- با مدرک کارشناسی روانشناسی می توان یک درمانگر شد:

همه ی ما می دانیم برای درمانگر شدن فقط خواندن دروس نظری کافی نیست، بلکه حداقل مدرک کارشناسی و گذراندن دوره های کارورزی به صورت عملی حداقل نیازهای یک درمانگر خوب شدن است. همچنین همانطور که همه می دانیم، برای اینکه نام درمانگر را یدک بکشیم، نیازمند آن هستیم تا مراحل علمی و مراحل اداری مجوز را طی کنیم.

۴- روانشناسان پول زیادی را از گوش دادن به حرف مردم در می آورند:

درست است که در ظاهر روانشناس با یک دفتر یادداشت پشت میزی نشسته و حرف های مراجع را گوش می دهد، اما این فقط ظاهر کار است. باید در نظر داشت که روانشناس شخصی منفعل نیست و در مقامی است که باید شنونده ی فعال و مفسری قوی باشد. همچنین عوامل زیادی در تعرفه های روانشناسان تاثیر گذار هستند.

۵- روانشناسی یک علم واقعی نیست:

به اعتقاد برخی، روانشناسی علم نیست. ابتدا بیایید ببینیم که چه چیزی علم است و چه چیزی علم نیست. برخی از ویژگی های علم عبارتند از:

  • کاربرد روش های تجربی
  • کنترل و دستکاری متغییرها
  • عینی بودن
  • قابل تکرار بودن
  • نتایج امکان پیش بینی را می دهد

همانطور که ملاحظه می کنید روانشناسی همه ی این روش ها را در بررسی رفتار انسان به کار می گیرد. با در نظر گرفتن این موضوع، باید خاطر نشان کرد که روانشناسی در بررسی های خود، موانعی نیز دارد که نمی تواند به صورت ایده آل، تحقیقات خود را به صورت کاملا آزمایشی و تجربی عملی کند.

 

تهیه شده در مجله سلامت روان اکسیر

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب