سیر تحول آزمون های روانی

بسیاری از مردم و افراد و حتی دانشجویان، اطلاعات ناقصی در رابطه با سیر تحول و تاریخچه آزمون های روانی دارند. امیدواریم این مقاله بتواند اطلاعات ارزشمندی در رابطه با تاریخچه آزمون های روانی به شما عزیزان بدهد.

سیر تحول آزمون های روانی

این واقعیت که افراد از نظر استعداد، شخصیت و رفتار تفاوت دارند و اینکه این تفاوت‌ ها را می‌ توان مورد سنجش قرار داد، احتمالاً از ابتدای تاریخ مکتوب زندگی انسان مورد توجه بوده است. افلاطون و ارسطو در آثار خود، از تفاوت های فردی بین افراد و گروه ها سخن به میان آورده‌ اند.

در امپراتوری چین قدیم، در ۲۲۰۰ سال پیش از میلاد مسیح، کارکنان سازمان‌ های کشوری، هر سه سال یکبار، با گونه‌ ای از امتحانات شفاهی مورد آزمایش قرار می‌ گرفتند. در قرن ۱۹، ابتدا کشورهای انگلیس، فرانسه، آلمان و بعدها دولت آمریکا، امتحانات استخدامی را برای انتخاب کارکنان دولت بکار بستند.

مرکز روانشناسی اکسیر تمام خدمات خود از جمله مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج، مشاوره طلاق، مشاوره جنسی و … را به افرادی که تحت پوشش بیمه بانک های طرف قرارداد اکسیر هستند رایگان ارائه می دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

تاریخچه  آزمون های روانی

فرد نیس گالتون، یکی از نخستین کسانی است که به مطالعه و اندازه‌ گیری تفاوت‌ های فردی پرداخت.خدمت مهم گالتون تاکید و استفاده از روش های آماری برای کمی ساختن نتایج حاصل از اجرای آزمون ها و تجزیه و تحلیل این نتایج بود.

جیمز نت لین‌ کتل روانشناس آمریکایی نیز مانند گالتون به اندازه‌ گیری تفاوت های فردی علاقه زیادی داشت.

کتل که به شدت از نفوذ گالتون تاثیر پذیرفته بود، در سال ۱۸۹۰ اصطلاح «آزمون روانی» را بکار برد و این اصطلاح را وارد فرهنگ روانسنجی کرد.

  – جنگ جهانی اول

در جنگ جهانی اول، برای سنجش افرادی که وارد ارتش آمریکا می‌ شدند، ضرورت آزمون هوش مردمی احساس شد. رابرت، رئیس مرکز انجمن روانشناسی آمریکا، در راس کمیته‌ ای متشکل از ۴۰ روانشناس، به تهیه چنین آزمونی اقدام کرد.

این گروه پس از بررسی آزمون‌ های مختلف، آزمون تدوین شده توسط آرتور اتیس را الگو قرار داد. اتیس در تدوین آزمون هوشی خود، پرسش‌ های چند گزینه‌ ای را برای نخستین بار بکار بسته بود. بدین سان آزمون ارتشی آلفا و بتا ساخته شد.

اینستاگرام اکسیر

    × آزمون های شخصیت در جنگ جهانی اول

ابتدا، امیل کراپلین روانپزشک آلمانی، در آزمون تداعی آزاد اندیشه‌ ها را در مورد بیماران روانی بکار برد و بعد از آن کارلا یونگ، روش «تداعی آزاد کلمات» را برای تشخیص عقده‌ های روانی بیماران بکار بست.

در جنگ جهانی اول، ارتش آمریکا برای تشخیص افراد نظامی مستعد به روان رنجوری، به یک آزمون شخصیت نیاز پیدا کرد. رابرت ود ورث در این رابطه، به تهیه برگه اطلاعات فردی همت گماشت. با این پرسشنامه، نشانه‌ های روان رنجوری در مورد کسانی که به پرسش های آن پاسخ می‌ دادند، مورد سنجش قرار می‌ گرفت.

گرفتن وقت مشاوره از اکسیر

۷۷۸۸۲۸۱۷ 

۷۶۷۱۰۶۹۳

  – تجارت

آزمون های روانی، نه تنها در ارتش و مدارس مورد استفاده قرار گرفت، بلکه در تجارت نیز به عنوان ابزارهایی برای درجه بندی میزان کارآیی کارکنان بخش‌ های مختلف صنعتی و تجاری بکار بسته شد. والتر دین اسکات، یکی از شاگردان دورث آزمون هایی برای گزینش کارکنان موسسات صنعتی و تجاری تدوین کرد و بدین ترتیب کاربرد آزمون های روانی به گونه‌ای گسترده در تمامی سازمان های دولتی و غیر دولتی برای استخدام و گزینش و ارزیابی روانی کارکنان رواج یافت.

امروزه آزمون های روانی به عنوان ابزارهای مهمی برای سنجش هوش، استعدادهای خاص، پیشرفت تحصیلی، بررسی صفات و خصایص شخصیت و همچنین اختلال‌‌ ها و ناهنجاری های روانی و شخصیتی در مدارس، موسسات صنعتی و تجاری و ادارات دولتی، دانشگاه ها و مراکز درمانی همراه با سایر روش های شناخت رفتار افراد بکار بسته می‌ شوند.

مرکز روانشناسی اکسیر خدمات روانشناختی خود را توسط  متخصصین مجرب در زمینه های مختلف از جمله  مشاوره فردی، مشاوره افسردگی، مشاوره اضطراب، مشاوره وسواس و … را به صورت حضوری و غیرحضوری به شما عزیزان ارائه می دهد.

 

رزرو وقت مشاوره

Loading...

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب