احتمال بروز افسردگی

احتمال بروز افسردگی چیست؟ افسردگی تقریباً در هر سنی می‌تواند بر همه افراد تأثیر بگذارد. دلیل اینکه چرا برخی از افراد افسرده می‌شوند همیشه شناخته شده نیست. پژوهشگران معتقدند که در حقیقت علل مختلفی وجود دارد که باعث افسردگی می‌شود و همیشه قابل پیشگیری نیست.


مقاله مرتبط: این ۶ عامل افسردگی را تشدید می کنند


تست درمان افسردگی

عواملی تشدید کننده احتمال بروز افسردگی

سابقه خانوادگی افسردگی

اگر دیگران در خانواده شما نیز دچار افسردگی یا نوع دیگری از اختلال خلقی هستند، احتمالاً علائم افسردگی را تجربه خواهید کرد و احتمال بروز افسردگی در شما بالا است.

مصرف داروهای‌ خاص

برخی از داروها مانند ایزوترتیون که معمولاً برای درمان آکنه استفاده می‌شود، احتمال بیماری افسردگی را افزایش می‌دهند.

تغذیه ضعیف

یک رژیم غذایی ضعیف می‌تواند به روش‌های مختلف به احتمال بروز افسردگی کمک کند. انواع مختلفی از کمبود ویتامین و مواد معدنی، باعث علائم افسردگی می‌شوند. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که رژیم‌های غذایی یا اسیدهای چرب امگا ۳ کم با افزایش میزان افسردگی همراه هستند. بعلاوه رژیم‌های غذایی پر قند با افسردگی همراه بوده‌اند.

مرکز روانشناسی اکسیر تمام خدمات خود از جمله مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج، مشاوره طلاق، مشاوره جنسی و … را به افرادی که تحت پوشش بیمه بانک های طرف قرارداد اکسیر هستند رایگان ارائه می دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

تضاد و درگیری

افسردگی در افرادی که از نظر بیولوژیک آماده‌ ابتلا به آن هستند با اختلافات و درگیری‌های خانوادگی و مشاجرات مداوم، شروع یا تشدید می‌شود.

فقدان عزیزان

غم و اندوه از دست دادن عزیزان، برای افراد مستعد افسردگی و کسانی که حساسیت روحی بالایی دارند، تأثیرات بسیار عمیقی دارد و احتمال بروز افسردگی را بالا می‌برد.

سوءاستفاده

سابقه‌ سوءاستفاده‌ فیزیکی، جنسی یا احساسی، میزان آسیب‌پذیری افراد نسبت به بیماری افسردگی را بالا می‌برد.

ژنتیک

سابقه‌ خانوادگی در افسردگی، احتمال بروز افسردگی را افزایش می‌دهد. معمولاً وقتی تعدادی از اعضای یک خانواده‌ به این مشکل دچار می‌شوند این مشکل شبیه یک بیماری ژنتیکی در خانواده تکرار می‌شود. کشف عوامل افسردگی بسیار پیچیده است و تنها یک ژن مشخص موجب شکل‌گیری آن نمی‌شود. افسردگی مانند سایر اختلالات روانی بسیار پیچیده است و کشف و بررسی عوامل آن اصلاً ساده نیست؛ درست برخلاف بیماری‌های غیر روحی‌ مثل هانتینگتون یا تصلب بافت‌ها که جنبه‌ ژنتیکی بارزی دارند و توضیح علمی آن‌ها بسیار ساده‌تر است.

رخدادهای ویژه

حتی وقایع خوشایند نیز می‌توانند افراد مستعد ابتلا به افسردگی را تحت تأثیر قرار دهند. شروع یک شغل جدید، فارغ‌التحصیلی یا ازدواج. هر رویدادی که این افراد را از فضای امن خودشان خارج کند و با وضعیت عادی فاصله داشته باشد، می‌تواند آرامش روحی و روانی این افراد را بر هم بزند و از عوامل افسردگی محسوب شود.

فشار و استرس

وقایع استرس‌زا در زندگی که توانایی فرد در مقابله با آن را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، نیز می‌تواند عامل افسردگی باشد. محققان گمان می‌کنند که مقادیر بالای هورمون کورتیزول که در دوره استرس ترشح می‌شود، ممکن است بر انتقال‌دهنده عصبی سروتونین تأثیر بگذارد و در بروز افسردگی نقش داشته باشد.

مرکز روانشناسی اکسیر خدمات روانشناختی خود را توسط متخصصین مجرب در زمینه های مختلف از جمله مشاوره کودک، مشاوره فردی، مشاوره افسردگی، مشاوره اضطراب، مشاوره وسواس و … را به صورت حضوری و غیرحضوری به شما عزیزان ارائه می دهد.

مشاوره آنلاین اکسیر

مشکلات شخصی

مشکلاتی نظیر انزوای اجتماعی که خود ناشی از سایر بیماری‌های روحی است، از عوامل افسردگی به شمار می‌رود. مثلاً دورافتادگی و جدایی از خانواده یا گروه‌های اجتماعی و دوستی که به آن‌ها وابستگی عاطفی وجود دارد، نیز از عوامل افسردگی محسوب می‌شوند.

عوامل موثر بر احتمال بروز افسردگی

هورمون‌های جنسی زنانه

به طور گسترده‌ای اثبات شده است که زنان تقریباً دو برابر مردان از افسردگی اساسی رنج می‌برند. به دلیل شیوع اختلالات افسردگی در طی سال‌های باروری زنان، اعتقاد بر این است که عوامل هورمونی ممکن است نقش داشته باشند. زنان به ویژه زمانی که هورمون‌هایشان در حال تغییر است مستعد اختلالات افسردگی هستند مانند دوران قاعدگی، زایمان و یائسگی. نوسانات هورمونی ناشی از زایمان و مشکلات تیروئید نیز می‌تواند به بروز افسردگی کمک کند. افسردگی پس از زایمان ممکن است بعد از زایمان خانم‌ها رخ دهد و اعتقاد بر این است که از تغییرات سریع هورمونی که بلافاصله پس از زایمان رخ می‌دهد ناشی می‌شود. علاوه بر این، خطر افسردگی زنان پس از گذر از یائسگی کاهش می‌یابد.


مقاله مرتبط: افسردگی دوران بارداری

مقاله مرتبط: علت ها و راهکارهایی برای افسردگی پس از زایمان

مقاله مرتبط: آیا افسردگی در مردان و زنان متفاوت است؟


بیماری‌های سخت

گاهی اوقات افسردگی به شکل جانبی در راستای بیماری‌های دیگر رخ می‌دهد. مثلاً بیماری‌هایی که دوره‌ درمان آن‌ها سخت و طاقت‌ فرساست و امید و انگیزه را در زندگی کاهش می‌دهند. این بیماری‌ها زمینه‌ ابتلا و آسیب‌پذیری را افزایش می‌دهند. مصرف نادرست برخی از داروها نیز مشکلات افسردگی را به دنبال دارد. مقابله با یک بیماری مزمن، مانند بیماری‌های قلبی، سرطان و HIV / AIDS ممکن است ناامیدکننده باشد.

شرایط زندگی

وضعیت تأهل، موقعیت مالی و مکان زندگی از جمله عوامل تأثیرگذار در بروز افسردگی هستند؛ اما این فرضیه نیز همواره مطرح است که شاید بتوان برعکس، افسردگی را عامل بروز شرایط نامساعد زندگی دانست. مثلاً شیوع افسردگی در افراد بی‌خانمان بیشتر است، اما در برخی موارد نیز احتمال می‌رود که خود افسردگی عامل آوارگی این افراد بوده باشد.

مهم نیست که به چه دلیل مبتلابه افسردگی شده‌اید. درمان‌های مؤثر زیادی برای افسردگی وجود دارد. صحبت با یک روانشناس می‌تواند برای شما بسیار کمک‌کننده باشد.متخصصین روانشناس با تجربه مرکز مشاوره اکسیر در خدمت شما عزیزان هستند.

اینستاگرام اکسیر

احتمال بروز افسردگی به دلیل سندرم آشیانه خالی

سندرم آشیانه خالی  غم، اندوه، افسردگی و احساس کلی تنهایی است که از رفتن فرزندان از خانه، در والدین یا سرپرست ایجاد می شود. مانند وقتی که پرندگان جوان آشیانه خود را پس از اینکه یاد گرفتند چگونه پرواز و از خود دفاع کنند، ترک می کنند. سندرم آشیانه خالی، احساس تنهایی یا افسردگی است که میان پدر و مادر پس از بزرگ شدن فرزندان و ترک خانه، رخ می دهد.

معمولا سندرم آشیانه خالی برای زنان آسیب زا تر از مردان است به این دلیل که این موضوع مصادف است با یائسگی زنان و از دست دادن فرزند خود و از دست دادن توانایی بچه دار شدن، و این امر می تواند بسیار مخرب باشد. شما ممکن است در این شرایط نشانه های زیر را تجربه کنید:

غم، ترس از اینکه نقش شما در زندگی فعلی چه خواهد بود، انطباق با کارهایی که باید هر روز انجام دهید،‌ چگونه خودتان را قضاوت می کنید و چگونگی عملکرد ازدواجتان.

اگرچه ممکن است شما فرزندانتان  را به مستقل شدن تشویق می کنید، اما رها کردن می تواند بسیار دردناک باشد. بسیار سخت است ناگهان در خانه فرزندی نباشد که نیاز به مراقبت شما داشته باشد. ممکن است دائم نگران امنیت فرزند خود شوید. ممکن است با این موضوع دچار مشکل شوید مخصوصا اگر فرزندتان زودتر یا دیرتر از شما تصمیم به ترک خانه گرفته باشد.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب

با این حال، مطالعات اخیر نشان می دهد که سندرم آشیانه خالی همچنین می توانید پدر و مادر با مزایای بسیاری را فراهم کند. هنگامی که آخرین فرزند خانه را ترک می کند، پدر و مادر یک فرصت جدید برای ارتباط مجدد با یکدیگر  و بهبود کیفیت ازدواج خود و انجام کارهای مورد علاقه ای که قبلاً فرصت انجام آن را نداشته اند،‌ باشد.

نکاتی برای مقابله با سندرم آشیانه خالی

قبول زمان بندی

مقایسه نکردن جدول زمانی فرزندتان با تجربه شخصی خود. در عوض تمرکزتان را بر روی این موضوع بگذارید که  چگونه می توانید به فرزند خود کمک کنید تا خانه را با موفقیت ترک کند.

در تماس باشید

شما می توانید همچنان به فرزند خود نزدیک باشید حتی اگر جدا از هم زندگی می کنید. برای ارتباط منظم تلاش کنید  مثلا یکدیگر را ملاقات کنید، تلفنی با هم صحبت کنید، به یکدیگر ایمیل بزنید و …

جستجوی حمایت اجتماعی

اگر از سر گذراندن این موضوع برای شما دشوار است پس از حمایت دوستان نزدیک و خانواده خود بهره  ببرید. احساسات خود را به اشتراک بگذارید. و اگر احساس افسردگی می کنید با پزشک یا مشاور خود مشورت کنید.

مثبت باشید

وقتی که آخرین فرزندتان خانه را ترک کرد وقت و زمان بیشتری را به زندگی زناشویی و علائق شخصی خود بپردازید، ‌این  کارها به شما کمک می کنند تا زودتر با این تغییر سازگار شوید.

گاهی  اگر غم و اندوه طولانی مدت شود  تبدیل به افسردگی خواهد شد. از دست دادن نقش به عنوان پدر و مادر باعث می شود پدر و مادر به بقیه عمر خود تمرکز کنند. اگر ترک خانه فرزندان برای پدر و مادر بسیار دردناک باشد آنها می توانند از مشاوره و روان درمانی برای انطباق زودتر با این مسئله بهره ببرند.

مشاوره رایگان آنلاین