اختلال اضطراب فراگیر

تمایز بین اضطراب طبیعی و اختلال اضطراب فراگیر (GAD) می‌تواند مشکل باشد. با توجه به شرایط زندگی امروزه اکثر افراد اضطراب دارند حال از کجا بدانید که آیا اضطراب شما به اندازه کافی معنادار است که به عنوان یک اختلال شناخته شود؟

اضطراب را بسیاری از افراد در موقعیت‌های مختلف تجربه می‌کنند. بااین‌حال، زمانی که بیش‌ازحد نگران می‌شوید و به حدی است که باعث تداخل در فعالیت‌های روزمره‌تان می‌شود، ممکن است اختلال اضطراب فراگیر داشته باشید. برخی از افراد در کودکی به اختلال اضطراب فراگیر مبتلا می‌شوند و برخی دیگر تا بزرگ‌سالی علائمی را نشان نمی‌دهند. زندگی با اختلال اضطراب فراگیر می‌تواند طولانی‌مدت باشد.

در بسیاری از موارد، اختلال اضطراب فراگیر همراه با اختلالات اضطرابی یا خلقی دیگر رخ می‌دهد. در اغلب موارد اختلال اضطراب فراگیر، با دارو یا روان‌درمانی بهبود می‌یابد. تغییر در سبک زندگی، یادگیری مهارت‌های مقابله‌ای و استفاده از تکنیک‌های آرمیدگی (ریلکسیشن) نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد.


مقاله مرتبط: اختلال اضطراب فراگیر

مقاله مرتبط: اختلال اضطرابی


علائم اختلال اضطراب فراگیر

از جمله علائم اختلال اضطراب فراگیر می‌توان به نگرانی مداوم یا اشتغال ذهنی نسبت به نگرانی‌های بزرگ یا کوچک که متناسب با تأثیر رویداد نیستند، ناتوانی در کنار گذاشتن یا رها کردن یک نگرانی، عدم آرامش، بی‌قراری، دلواپسی و بی‌تابی، عدم تمرکز روی کاری، نگرانی بیش‌ازحد، دلواپسی در مورد تصمیم‌گیری به دلیل ترس از تصمیم اشتباه و سردرگمی اشاره کرد.

اضطراب فراگیر باعث ایجاد سردرد در افراد می شود.

سردرد ناشی از اضطراب فراگیر

اختلال اضطراب فراگیر علائم و نشانه‌های فیزیکی نیز دارد که شامل خستگی، تحریک‌پذیری، تنش عضلانی و یا درد عضلات، لرزش، احساس انقباض، مشکلات خواب، تعریق، تهوع، اسهال یا سندرم روده تحریک‌پذیر و سردرد می‌باشد.


مقاله مرتبط: ۱۰ علامت اختلالات اضطراب که همه باید بدانند


آیا اضطراب من طبیعی است؟

برای تشخیص اختلال اضطراب فراگیر باید مواردی را نیز در نظر بگیرید که در ادامه راهنمای مختصری برای تعیین اینکه آیا درگیر اختلال اضطراب فراگیر هستید یا نه آورده شده است.

شدت

اضطرابی که همه افراد تجربه می‌کنند ممکن است تا حدودی شدید باشد، مشخصه اصلی اضطراب فراگیر این است که این اضطراب معمولاً شدیدتر و طولانی‌مدت است. اگر نسبت به افرادی که می‌شناسید اضطراب شدیدتری داشته باشید، ممکن است فراتر از یک اضطراب نرمال و طبیعی باشد.

نامتناسب با وضعیت

تجربه اضطراب برای اکثر افراد متناسب با شدت وضعیت است. به‌عنوان‌مثال، اگر یک وضعیت اضطراب برانگیز جزئی وجود داشته باشد، تجربه اضطراب نیز معمولاً جزئی است. افراد مبتلا به GAD تمایل دارند بیشتر مضطرب و نگران شوند؛ بنابراین، اگر شخصی هستید که اضطراب شدیدتری نسبت به “چیزهایی که نباید موضوع مهمی باشد” دارید، این اضطراب ممکن است بیش از اضطراب طبیعی باشد.

اضطراب داشتن درباره همه‌چیز

هنگامی‌که افراد اضطراب طبیعی را تجربه می‌کنند، تمایل دارند در مورد چیزهایی که مربوط به وضعیت اضطراب‌آور است، یا چیزهای دیگری که آن‌ها را به وحشت می‌اندازد، نگران باشند. افراد مبتلابه اختلال اضطراب فراگیر “اشخاص نگران در مورد همه چیز” توصیف می‌شوند. اگر این طور شما را توصیف می‌کنند ممکن است چیزی فراتر از یک اضطراب طبیعی  داشته باشید.

عدم کنترل میزان اضطراب

اکثر مردم اضطراب خود را با استفاده از تکنیک‌های مقابله‌ای و توانایی آرام کردن خود، کنترل می کنند. بااین‌حال، افراد مبتلا به GAD مشکل قابل‌ملاحظه‌ای برای یافتن آسودگی، آرامش و زمانی دور از نگرانی‌های خود، دارند. اگر شما نسبت به دیگران، مشکل بیشتری برای کنترل اضطراب خود دارید، ممکن است اضطراب شما طبیعی نباشد.

بسیاری از افراد در طول سالیان دراز با اضطراب و نگرانی زندگی کرده‌اند اما روشی پیداکرده‌اند که حالشان خوب باشد. دریافتن اینکه آیا شما مبتلا به یک یا چند اختلال روانی هستید به این معنی نیست که زندگی به پایان رسیده است، برعکس، آگاهی می‌تواند به شما قدرت درک خودتان را بدهد و باعث شود که خودتان را جدی بگیرید و به شما کمک می‌کند بفهمید که به چه چیزی نیاز دارید.

آگاهی می‌تواند باعث شود که قوی‌تر شده و به خودباوری بهتری دست یابید. هنگامی که شما درباره مشکلات خود، بینش کسب کنید این می‌تواند به شما این امکان را بدهد که احساس کنید حالتان بهتر است.

اگر کسی را می‌شناسید که دچار این اختلال اضطرابی است پیشنهاد می‌کنیم از او بخواهید که به روانشناس مراجعه کند تا فرآیند روان‌درمانی را آغاز و درمان شود. ما می‌توانیم در این راه به شما کمک کنیم.

منبع: verywellmind

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب