گفتار درمانگر خوب چه ویژگی دارد؟

گفتار درمانگر خوب متخصصی است که در زمینهٔ ارتباطات انسانی، رشد و اختلال‌های آن تحصیل کرده است. متخصص گفتار درمانی حداقل دارای مدرک کارشناسی ارشد و پروانه است و صلاحیت وی برای درمان بیماران تائید شده است.

متخصص گفتاردرمانی گفتار، زبان، مهارت‌های بلع، دهانی، غذا خوردن و ارتباطی شناختی را ارزیابی و انواع مشکلات ارتباطی (اختلال‌های بیانی دریافتی، تلفظی، روانی کلام و صوتی) را تشخیص می‌دهد و درمان مناسب را توصیه می‌کند.

اگر به دنبال گفتار درمانگر خوب هستید، مرکز مشاوره و روانشناختی اکسیر، با کادری مجرب و حرفه ای آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می‌باشد.

درمان توسط گفتار درمانگر خوب

گفتار درمانی، یک روش مداخله زبان است که بر بهبود گفتار کودک، توانایی وی در تشخیص گفتار و غلبه بر مشکلات مانند بیان ضعیف، اختلال (تکرار صدا، کلمه یا عبارت) و اختلالات واجی و صدا، تمرکز دارد.

این، کمک می‌کند که کودک بتواند از طریق زبان کلامی و غیر کلامی بیان بهتری داشته باشد؛ این تمرکز بر روی تفسیر و روایی برای شکل دادن به صداها، کلمات و واج‌ها قرار دارد.

گفتار درمانگر خوب کودکان به صورت خصوصی، در گروه‌های کوچک یا در کلاس درس با کودک تمرین می‌کند تا اختلالات خاص به تدریج برطرف شود. راهبردهای مختلف گفتار درمانی کودکان عبارت است از

فعالیت‌های مداخله زبانی

متخصص گفتار درمانی از طریق بازی کردن، حرف زدن، با استفاده از عکس، کتاب، اشیاء یا داستان با کودک ارتباط برقرار می‌کند تا به این ترتیب فرایند رشد زبان تحریک شود. همچنین متخصص دستور زبان و کلمات را اصلاح می‌کند و با تکرار کردن مهارت‌های زبانی بیمار را تقویت می‌کند.

مرکز روانشناسی اکسیر تمام خدمات خود از جمله مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج، مشاوره طلاق، مشاوره جنسی و … را به افرادی که تحت پوشش بیمه بانک های طرف قرارداد اکسیر هستند رایگان ارائه می دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

مشاوره آنلاین اکسیر

اصلاح تلفظ و تولید آواها

متخصص تولید آواهای مختلف یا تلفظ صحیح را به کودک یاد می‌دهد و با هم تمرین‌هایی را برای اصلاح آواها یا هجاها در واژگان و جملات مختلف انجام می‌دهند.

این تمرین‌ها غالباً حالت بازی دارد و سطح بازی متناسب با سن کودک و نیازهای خاص وی تعیین می‌شود. همچنین متخصص گفتار درمانی شیوه تولید بعضی آواها و طریقه حرکت دادن زبان برای تولید صداهای خاص، مانند “ر ” را به کودک نشان می‌دهد.

درمان اختلالات بلع یا حرکتی دهانی و غذا خوردن

متخصص گفتار درمانی تمرین‌های دهانی مختلفی، مانند ماساژ صورت و حرکات زبان، لب و فک را برای تقویت عضلات دهان به کودک آموزش می‌دهد تا به این ترتیب مشکلات بلع، نوشیدن مایعات و غذا خوردن برطرف شود.

همچنین متخصص، والدین را درزمینهٔ دما و بافت غذایی کودک راهنمایی می‌کند تا با رعایت این توصیه‌ها سطح هوشیاری دهان هنگام غذا خوردن و بلع افزایش یابد.


مقاله مرتبط: بهترین متخصص گفتار درمانی در تهران

مقاله مرتبط: گفتار درمانی کودک

مقاله مرتبط: کودکان مبتلا به لکنت زبان


چه زمانی درمان ضرورت دارد؟

کودکانی که دچار مشکلات زیر هستند، باید برای گفتار درمانی اقدام کنند:

  • نقص‌های شنوایی
  • تأخیر شناختی (ذهنی، تفکر) و دیگر مشکلات رشدی
  • ضعف عضلات دهان
  • گرفتگی مزمن صدا
  • نقص‌های مادرزادی مانند لب شکری یا شکاف لب و کام
  • اوتیسم
  • مشکلات برنامه‌ریزی حرکتی
  • اختلال‌ تلفظ
  • اختلال روانی گفتار
  • مشکلات تنفسی
  • اختلال‌های بلع
  • ضربه مغزی

هرچه درمان سریع‌تر شروع شود، بهتر است. کودکانی که درمان را در سن پایین، قبل از پنج‌سالگی شروع کرده‌اند، نتیجه بهتری گرفته‌اند. البته منظورمان این نیست که درمان کودکان بزرگ‌تر موفقیت‌آمیز نیست، اما چون کودکان بزرگ‌تر غالباً الگوهایی را یاد گرفته‌اند که نیاز به تغییر دارد، پیشرفت آن‌ها آهسته‌تر است.

چه افرادی نیاز به گفتار درمانی دارند؟

روش‌های مختلف گفتار درمانی

متخصصین گفتار درمانی کودکان از روش‌های مختلفی برای درمان اختلالات گفتار یا زبان استفاده می‌کنند، روش درمان به نوع مشکل بستگی دارد. برای مثال متخصص گفتار درمانی برای رفع مشکلات تلفظی، تمرین‌هایی را داخل دهان انجام می‌دهد و با استفاده از چوب بستنی، انگشت، سوت، نی و اشیاء دیگر به کودک کمک می‌کند تا کنترل عضلات دهان، زبان و گلو را به دست بیاورد.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب

  • چنانچه مشکلات زبانی سراسر باشد، رویکرد بازی محور برای برانگیختن ارتباط به کار برده می‌شود.
  • چنانچه اختلال بر هماهنگی دهان برای تولید زبان اثر گذاشته باشد و اصطلاحاً عارضه دیس پراکسی (کنش پریشی) وجود داشته باشد، رویکردی مبتنی بر تکرار به کار گرفته می‌شود و از کودک خواسته می‌شود که بعضی آواها را با توجه به مدل نشان داده شده تکرار کند.
  • برای درمان کودکان دچار ناتوانایی‌های شدید از دستگاه‌های ارتباطی خاصی مانند رایانه مجهز به ترکیب‌کننده صدا یا تخته مخصوصی استفاده می‌شود که علائمی مربوط به اشیاء و فعالیت‌های متداول روی آن کشیده شده و کودک می‌تواند با اشاره کردن به آن‌ها منظور خود را برساند. این راهبرد به تکنولوژی کمکی موسوم است.

اینستاگرام اکسیر

اهداف درمانی توسط گفتار درمانگر خوب

هدف از تمام این روش‌ها کمک به تولید گفتار است. از این روش‌ها می‌توان در انواع سیستم‌های درمانی استفاده کرد.

انگیزه نقش مهمی در پیشرفت گفتار درمانی کودکان دارد. متخصص گفتار درمانی کودکان از بازی، فلش کارت، اسباب‌بازی، عروسک‌های انگشتی و هر نوع عامل مشوق دیگر برای جذاب و مفرح شدن جلسات درمان و ترغیب کودک به سخت‌تر کار کردن استفاده می‌کند.

اهمیت تکرار و تمرین در گفتار درمانی

از آنجایی که اختلالات گفتاری هر بیمار یک مورد منحصر به فرد است، متخصص طرح درمان را متناسب با نیازهای خاص هر بیمار تهیه می‌کند. برای مثال اگر کودک نمی‌تواند کلماتی را که با “ب ” شروع می‌شود، تلفظ کند، متخصص فهرستی از کلمات با حرف “ب ” آغازی را برای تمرین روزانه در اختیار کودک قرار می‌دهد و به تدریج لغات سخت‌تری را انتخاب می‌کند.

همچنین گفتار درمانگر خوب به کودک یاد می‌دهد که سرش را هنگام گفتگو بالا نگه دارد، تماس چشمی برقرار کند و اگر سوءتفاهمی پیش آمد، حرفش‌ را تکرار کند تا به این ترتیب مهارت‌های اجتماعی‌اش تقویت شود. درمان اکثر کودکان دچار اختلالات شدید ارتباطی باید خصوصی و یک به یک باشد.

همچنین بسیاری از کودکان باید در خانه نیز تمرین کنند و متخصص از خانواده کودک می‌خواهد که درمان را پس از اتمام جلسات در منزل ادامه دهند. مداخله‌های گفتاری غالباً نیاز به مشارکت اعضاء خانواده و دوستان دارد و نزدیکان کودک باید مرتب با کودک تمرین کنند. این درمان غیرمستقیم افرادی را که هر روز با کودک در ارتباط‌ هستند، تشویق می‌کند تا فرصت‌هایی را برای استفاده از مهارت‌های جدید در گفتگو خلق کنند.

برخی کودکان در مدرسه تحت درمان گروهی قرار می‌گیرند، البته گاهی برنامه درمان توسط متخصص گفتار درمانی تهیه و توسط معلم یا تحت نظارت وی انجام می‌شود.

مرکز روانشناسی اکسیر خدمات روانشناختی خود را توسط متخصصین مجرب در زمینه های مختلف از جمله مشاوره فردی، مشاوره افسردگی، مشاوره اضطراب، مشاوره وسواس و … را به صورت حضوری و غیرحضوری به شما عزیزان ارائه می دهد.

رزرو وقت از گفتار درمانگر خوب

Loading...

مشاوره رایگان آنلاین