ویژگی‌های کودکان مبتلا به لکنت زبان

در این مطلب به ویژگی کودکان مبتلا به لکنت زبان و سن شروع لکنت زبان پرداخته شده است. لکنت زبان ممکن است در سنین مختلف و به دلایل مختلفی در افراد بروز کند. نکنه حائز اهمیت توجه به موقع به کودکان مبتلا به لکنت زبان و اقدام برای درمان آن است.

  • شروع لکنت زبان معمولاً بین دو تا چهارسالگی است و به‌ندرت پس از هفت سالگی آغاز می‌شود.
  • شیوع آن در پسرها، لااقل در خردسالی، سه برابر دخترهاست.
  • شخصیت کودک شما نیز در این مورد حائز اهمیت است؛ هرقدر طبع کودکی حساس‌تر باشد، احتمال لکنت پیدا کردن او بیشتر است.
  • احتمال ابتلا به لکنت زبان در کودکان آرام‌تر و آن‌ها که خلق و خوی متعادلی دارند، کمتر است.

نکات مهم درباره کودکان مبتلا به لکنت زبان

کودکان مبتلا به لکنت زبان ممکن است با گذشت زمان خود به خودی بهبود یابند. نکته‌ی امیدوارکننده این است که از هر پنج کودک چهار نفر آن‌ها خود به خود از لکنت زبان خلاص می‌شوند. احتمال علاج خود به خودی لکنت زبان ملایم بیشتر از نوع شدید آن است. تقریباً در سه نفر از هر ۱۰۰۰ بزرگ‌سال، لکنت زبان استمرار می‌یابد.

بیشتر کودکان هنگامی که در حال یادگیری سخن گفتن هستند، یک مرحله‌ی لکنت یا من و من کردن را، بخصوص مواقعی که هیجان زده یا آشفته می‌شوند، طی می‌کنند و تقریباً همیشه این عادت را ترک می‌کنند، مگر اینکه بخاطر آن مسخره یا سرزنش شوند و مهم‌تر از آن اینکه والدین نگران این موضوع شوند.

والدین با اعمالی نظیر جلب توجه به لکنت زبان، یا خواستن از فرزندشان که حرف خود را تکرار کند، واضح حرف بزند، یا قبل از صحبت کردن یک نفس عمیق بکشد، او را به سوی لکنت زبان تمام عیار سوق می‌دهند. این کارها باعث می‌شود کودک بیش از پیش خجالت بکشد و هول شود.

بدون هیچ‌گونه تردیدی، مطرح کردن لکنت زبان کودکتان کار ظالمانه‌ای است. هرگز نباید با کلام، حالت، یا حرکات خود، توجه کودک یا دیگران را به نحوه‌ی حرف زدن او جلب کنید یا صحبت او را قطع کنید، زیرا احساس عدم امنیت از عوامل شایع لکنت زبان است.


مقاله مرتبط: لکنت زبان و توصیه های ضروری

مقاله مرتبط: سن شروع لکنت زبان در کودکان و تحول آن


کودکان مبتلا به لکنت زبان در مرکز مشاوره اکسیر

کمک به کودکان مبتلا به لکنت زبان

درمان می‌تواند درباره کودکان مبتلا به لکنت زبان بسیار موفقیت‌آمیز باشد، ولی در هر روش درمانی برخی از موارد به شکست منتهی می‌شود، بنابراین مأیوس نشوید.


مقاله مرتبط: بهترین متخصص گفتار درمانی در تهران

مقاله مرتبط: مرکز درمان لکنت زبان در تهران

مقاله مرتبط: گفتار درمانگر خوب در تهران


روش ‌های درمان کودکان مبتلا به لکنت زبان

  • یکی از روش‌های رایج،”گفتار هجایی زمان بندی شده” است که در آن کودک شما می‌آموزد تمام هجاها را با فاصله‌ی مساوی بین آن‌ها و فشار یکسان تلفظ کند.
  • روش درمانی دیگر “روش سایه”است که به کودک آموخته می‌شود هجاها و کلمات را پس از گفته شدن، تکرار کند.
  • ثابت شده است که افراد مبتلا به لکنت زبان، اگر بازگشت صدای خود را نشنوند می‌توانند به روانی تکلم کنند؛ که این کار به‌وسیله‌ی “پسخورد شنیداری تأخیری”انجام می‌شود که عبارت است از صدای ضبط‌شده‌ی کودک شما که او قبل از انتقال، پس از مکثی به اندازه‌ی کسری از ثانیه، به‌وسیله‌ی گوشی می‌شنود. این کار باعث می‌شود او خیلی آهسته صحبت کند و صداهای گفتاری خود را بکشد؛ این امر ممکن است سبب قطع شدن لکنت زبان او شود.

مهم‌تر از هر کار این است که از یک متخصص گفتار درمانی برای کمک کردن به کودکان مبتلا به لکنت زبان یاری بخواهید. برای کسب اطلاعات لازم در این مورد کافی است با مراکز روانشناسی تماس بگیرید.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب